در سفر به جنوب قشم بریم یا چابهار؟

جاذبه‌های گردشگری قشم
در سفر به جنوب قشم بریم یا چابهار؟

سفر به جنوب ایران به دلیل طبیعت فوق‌العاده زیبایی که دارد از محبوبیت بسیار بالایی در بین گردشگران برخوردار است. از جمله دو مقصد پرطرفدار جنوب که در طول سال از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کنند، جزیره زیبای قشم و شهر بندری چابهار هستند. از همین رو برای کسانی که تا به حال به هیچ کدام از این دو مقصد سفر نکرده‌اند سوال است که کدام را به عنوان اولین گزینه مسافرتی خود انتخاب کنند. چنانچه شما نیز در بین این دسته از افراد هستید و بین سفر به قشم یا چابهار در دوراهی گیر کرده‌اید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. چرا که در این نوشته سعی کرده‌ایم به بررسی هر دو مقصد توریستی داخلی بپردازیم تا بتوانید بهترین گزینه را برای سفر بعدی خود به راحتی انتخاب کنید.

 

سواحل جزیره قشم در مقابل چابهار

علت اصلی سفر گردشگران داخلی با تور قشم و چابهار، سواحل زیبایی هستند که در هر دو مقصد می‌توان پیدا کرد. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که از لحاظ ساحلی کدام بر دیگری ارجعیت دارد؟ در حالت کلی هر دو مقصد دارای سواحل زیبا، دنج، آرام و با طبیعتی زیبا و منحصر به فرد هستند. اما از آنجایی که این روزها سفر به قشم در بین گردشگران رایج‌تر است، پیدا کردن مناطق ساحلی دنج در چابهار کاری آسان‌تر به نظر می‌رسد. البته که این به معنای عدم وجود سواحل دنج و خلوت در قشم نبوده و تنها در مقایسه با یکدیگر چنین است. در زیر به چند مورد از معروف‌ترین سواحل جزیره قشم می‌پردازیم:

  • ساحل زیتون با امکانات تفریحی بالا
  • ساحل سوزا با محیطی دنج و آرام
  • ساحل روستای سلخ با قضایی قدیمی و اصیل
  • سواحل جزایر ناز با جزر و مد زیبا
  • ساحل نقره‌ای خاص‌ترین ساحل قشم
  • ساحل روستای لافت مکانی شبیه به یزد اما در مجاورت دریا

به همین ترتیب می‌توان به چند ساحل زیبا و دیدنی نیز اشاره کرد که در شهر دوست داشتنی چابهار قرار گرفته و از جذابیت بالایی برخوردار هستند:

  • خلیج چابهار زیباترین خلیج طبیعی ایران
  • سواحل خلیج عمان با چشم‌اندازی زیبا از صخره‌ها و شن‌های ساحل
  • خلیج گواتر با چشم‌اندازی هم چون سیاره مریخ
  • اسکله‌های ماهیگیری بریس، تیس و رامین مکانی منحصر به فرد برای تماشای ماهیگیرهای محلی و قایق‌های رنگارنگ شناور بر روی آب

 

مراکز خرید قشم در مقابل چابهار

وقتی صحبت از خرید کردن و بازارگردی در سفر می‌شود بین دو گزینه قشم یا چابهار، جزیره قشم یک سر و گردن از چابهار بهتر خواهد بود. چرا که جزیره قشم با مراکز خرید و بازارهای متنوع خود شناخته شده و حتی بسیاری از افراد صرفا برای خرید سفر به این منطقه جنوبی ایران را انتخاب می‌کنند. بازار درگهان قشم را می‌توان از معروف‌ترین مناطق جزیره برای خرید دانست. در حالی که مراکز خرید چابهار محدود بوده و انتظارات عاشقان خرید را تا حد زیادی برآورده نمی‌کند.

 

سفری ماجراجویانه به قشم با قطار و کشتی

دسترسی به قشم در مقابل چابهار

جا دارد اشاره کنیم که قشم بزرگترین جزیره ایران بوده و دور تا دور آن با آب‌های نیلگون خلیج فارس پوشیده شده است. بنابراین دسترسی به آن یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافرین تور قشم است. به این معنا که سفر به آن از راه زمینی ممکن نبوده و برای این منظور گردشگران باید ابتدا خود را به بندر عباس رسانده و مابقی مسیر را سوار لنج یا قایق شوند. در حالی که مسافران چابهار می‌توانند به راحتی از طریق مسیر زمینی بهاین شهر زیبای جنوبی دسترسی داشته باشند. ناگفته نماند که برای دسترسی به هر دو مقصد امکان سفر هوایی وجود داشته و گزینه‌ای گران‌تر اما ارزان‌تر در مقایسه با سفر زمینی به شمار می‌آید.

رستوران‌گردی قشم در مقایل چابهار

از دیگر مواردی که می‌تواند در انتخاب بین دو گزینه قشم یا چابهار مورد توجه قرار بگیرد، رستوران گردی و انواع غذاهای محلی در این مقاصد گردشگری است. قبل از هر چیزی بهتر است بگوییم که هر دو مقصد فوق به دلیل موقعیت ساحلی خود برای علاقه‌مندان به غذاهای دریایی گزینه‌ مناسبی هستند. همچنین در هر دو شهر غذاهای محلی متنوع و خوشمزه زیادی را می‌توان پیدا کرد. بنابراین اگر عاشق غذاهای محلی و به خصوص دریایی هستید هر دو گزینه می‌توانند مقصدی ایده‌آل برای شما باشند. البته ناگفته نماند که غذاهای محلی قشم شباهت زیادی به طبخ عربی داشته و غذاهای محلی چابهار اغلب ریشه بلوچی دارد. نکته مهم دیگر اینکه به تعداد رستوران‌ها و کافه‌ها در جزیره قشم به نسبت چابهار بیشتر بوده و گردشگران فرصت انتخاب بین گزینه‌های بیشتر را در آن خواهند داشت.

 

بهترین نقاط قشم برای عکاسی

جاذبه‌های گردشگری قشم در مقابل چابهار

مورد بعدی از مواردی که می‌تواند در انتخاب مقصد سفر بین قشم یا چابهار تاثیرگذار باشد، تنوع جاذبه‌های گردشگری آن‌ها است. جای تعجب نخواهد بود اگر از لحاظ جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم بر چابهار برتری داشته باشد. چرا که قشم به عنوان بزرگترین جزیره ایران جاذبه‌های گردشگری بیشتری را در خود جای داده و به خاطر موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی خود از طبیعتی زیبا و بسیار دیدنی برخوردار است. از جمله معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم که بازدید از آن‌ها بر هر گردشگری واجب است، عبارتند از:

هر چند تعداد جاذبه‌های گردشگری چابهار از لحاظ تاریخی و طبیعی در مقایسه با قشم کم است اما در این شهر زیبای کشور نیز می‌توان مکان‌های فوق‌العاده جذاب و دوست داشتنی برای گشت و گذار و بازدید پیدا کرد. در این میان از جمله معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ساختمان تلگرافخانه
  • قدم گاه خضر
  • آرامگاه سید غلام رسول
  • محوطه باستانی دمب کوه
  • موزه چابهار
  • باغ گیاه شناسی چابهار
  • دهکده تیس
  • گورستان باستانی دشتیاری

اقامتگاه‌های قشم در مقابل چابهار

در انتخاب بین قشم یا چابهار، پیدا کردن هتل مناسب برای اقامت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که یکی از عوامل تاثیرگذار در کیفیت سفر اقامت در هتل خوب با امکانات رفاهی بالا است. خوشبختانه امروزه با پیشرفت‌هایی که در صنعت گردشگری رخ داده و همچنین تبدیل شدن هر دو مقصد قشم و چابهار به مکان‌های توریست‌پذیر کشور شاهد تاسیس هتل‌های متنوع در هر دو آن‌ها هستیم. اما اگر بخواهیم مقایسه‌ای دقیق‌تر بین این دو مقصد توریستی داشته باشید، تنوع و تعداد هتل‌های قشم در برابر چابهار بیشتر خواهد بود. به طوری که امروزه اقامتگاه‌های بومگردی متعددی نیز در قشم تاسیس شده و با حس و حال خاصی که دارند مسافران بیشتری را جذب خود کرده‌اند.

 

راهنمای ماه عسل در قشم

شرایط آب و هوایی قشم در مقابل چابهار

در مقایسه بین قشم و چابهار از نظر شرایط آب و هوایی، چابهار برنده خواهد بود. چرا که به دلیل اقلیم چابهار این منطقه اغلب از بادهای مونسون اقیانوس هند بهره‌مند بوده و میانگین دمایی آن در طول سال تقریبا ۳۶ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین حتی در گرم‌ترین روزهای سال نیز می‌توان شاهد وزش باد جزئی در چابهار بود. در حالی که در جزیره قشم اغلب اوقات هوا گرم و شرجی است. همین رطوبت بالای هوا در کنار دمای بالا باعث می‌شود تا قشم به نقطه‌ای گرم از لحاظ شرایط آب و هوایی در کشور تبدیل شود. بنابراین بهترین زمان برای همراه شدن با تور قشم در فصل‌های غیر تابستان است.

فرهنگ مردم قشم در مقابل چابهار

همه گردشگران دوست دارند به مقصدی سفر کنند که مردم منطقه آن صمیمی و خوش برخورد باشند. خوشبختانه در هر دو مقصد قشم و چابهار دارای مردمانی فوق‌العاده صمیمی و دوست داشتنی بوده و در مهمان‌نوازی حرف اول را می‌زنند. در حالت کلی مردم جنوب کشور به خونگرمی و مهمان‌نوازی شهرت داشته و هر دو مقصد قشم و چابهار از گل‌های سرسبد آن هستند. بومیان چابهار اهل سنت بوده و بلوچ هستند. از همین رو زبان محلی آن‌ها نیز بلوچی است. در حالی که مردم جزیره قشم به دلیل تاریخچه برفراز و نشیب خود به زبان‌های مختلفی اعم از بندری، عربی، لارستانی و ... صحبت می‌کنند.

هزینه تور قشم در مقابل چابهار

قیمت هر دو تور قشم و چابهار تقریبا نزدیک به هم بوده تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند. البته از آنجایی که سفر زمینی به چابهار آسان‌تر است، مسافران تور زمینی می‌توانند با هزینه بسیار کمترین مسیر این بندر زیبا را در پیش بگیرند. توجه داشته باشید که قیمت تورها بسته به زمان سفر، نوع هتل انتخابی و کیفیت سفر شما می‌توانند متفاوت باشند. به عنوان مثال سفر در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا در مناطق جنوبی کشور در مقایسه با فصل‌های سرد سال می‌تواند ارزان‌تر باشد. همچنین نمی‌توان قیمت تور برای اقامت در هتل ۳ ستاره را با اقامت در هتل‌های لاکچری و گران‌ برابر دانست.

 

بهترین هتل‌ها و ویلاهای استخردار قشم

نتیجه‌گیری

از آنجایی که در انتخاب بین قشم یا چابهار اکتفا کردن به یک موضوع عادلانه نیست در این مقاله سعی کردیم شرایط هر دو مقصد گردشگری را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. نکته مهم دیگر اینکه بسته به هدف سفر هر کدام از این مقاصد می‌توانند انتخابی مناسب برای گردشگران باشند. پس هیچ کدام از این مقاصد بر دیگری برتری نداشته و تصمیم‌گیرنده نهایی مسافران خواهند بود. اما در حالت کلی می‌توان قشم را برای خرید، جزیره گردی و بازدید از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد دنیا جز الویت‌های سفر هر گردشگری قرار داد. از طرفی دیگر نیز چابهار با سواحل بکر و در بر داشتن زیباترین خلیج طبیعی ایران مورد پسند هر گردشگری خواهد بود.

منبع

 

۱۴ مرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران