سفر به جزیره قشم در فصول مختلف سال

جاذبه‌های گردشگری قشم
سفر به جزیره قشم در فصول مختلف سال

اگرچه اکثر گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند این مقصد را به دلیل بناهای تاریخی و مکان‌های فرهنگی واقع در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و یزد انتخاب می‌نمایند، اما این کشور وسیع دارای مناطق و جاذبه‌های متعدد و بی نظیری از جمله جزیره قشم است. شگفتی‌های طبیعی و فرهنگ دست نخورده این جزیره که در جنوب ایران قرار دارند، از بهترین جذابیت‌ها برای مسافرانی هستند که بیشتر به دنبال ماجراجویی در ایران می‌باشند.

جزیره قشم در قلب خلیج فارس واقع شده و با ۱۲۰ کیلومتر طول و ۱۰ تا ۳۵ کیلومتر عرض، بزرگ‌ترین جزیره این خلیج به شمار می‌آید. در حال حاضر حدود ۱۵۰۰۰۰ نفر از اهالی اعم از بومی و مهاجرانی که برای کار با تور قشم سفر می‌کنند، در شهر قشم یا روستاهای کوچک این جزیره اقامت دارند. آب و هوای جزیره قشم گرم و خشک بوده و میانگین دمای این منطقه، تقریبا ۲۷ درجه سانتیگراد (۸۱ درجه فارنهایت) است.

دیدنی‌های قشم به جاذبه‌های طبیعی منحصربه ‌فردش نظیر تنگه چاهکوه، غار خوربس، دره ستارگان، جزایر ناز و جنگل حرا ختم نمی‌شود. بلکه جاذبه‌های فرهنگی مانند لباس‌های محلی و صنایع دستی نیز گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به این مکان خاطره انگیز جذب می‌کنند.

 

آب و هوای قشم

میانگین دمای جزیره در گرم‌ترین زمان سال یعنی از اوایل تیرماه تا اوایل مرداد، ۳۴ درجه سانتیگراد است و تا ۳۸ درجه نیز افزایش می‌یابد. میانگین دمای سردترین زمان سال که از اوایل دی ماه تا اوایل بهمن ماه ادامه دارد، ۱۸.۵ درجه سانتیگراد، حداقل دما ۱۳.۵ درجه سانتیگراد و حداکثر دما ۲۳ درجه سانتیگراد است. به طور کلی بهترین زمان برای سفر به قشم از نظر آب و هوا، از اواسط مهر تا اوایل فروردین است.

در این بازه زمانی میانگین دما حدود ۲۰ درجه سانتیگراد بوده و دما از ۲۴.۵ بیشتر نمی‌شود. همچنین، اگر قصد دارید در فضای باز کمپ بزنید، توجه داشته باشید که احتمال بارش باران در اوایل دی ماه تا اوایل اسفند ماه کم است.

اما بطور کلی باید بگوییم فصل اوج سفر با تور قشم معمولا اوایل پاییز، سه ماه زمستان و نوروز بوده و خلوت‌ترین زمان جزیره، تابستان است. در ادامه، به بررسی فرصت‌های گردشگری جزیره قشم در فصول مختلف خواهیم پرداخت:

بهار در قشم

اگر اهل طبیعت گردی و علاقمند به بازدید از گونه‌های جانوری منحصر به فرد جزیره قشم هستید، فصل بهار بهترین زمان برای سفر به قشم برای شما محسوب می‌شود. عمدتا در ابتدای بهار هوا همچنان خوب است و می‌توانید از شنا در دریا لذت ببرید. علاوه بر این، در اواسط بهار، لاک پشت‌های دماغ عقابی، یکی از گونه‌های جانوری خاص جزیره، از تخم بیرون می‌آیند و تصویری شگفت انگیز در ساحل خلق می‌کنند. توجه داشته باشید که در ایام نوروز (۳۰ اسفند لغایت ۱ فروردین به بعد)، جزیره مملو از گردشگران بوده که گردش بهاری در قشم را می‌خواهند تجربه کنند، بنابراین باید از قبل، خدمات تور خود را رزرو کنید و یا برای دوری از شلوغی نوروز، در این مدت به قشم سفر نکنید.

 

فرهنگ و سنت مردمان قشم و هرمزگان

تابستان در قشم

با تغییر هوای گرم تابستان از اواخر بهار تا اواسط شهریور، ازدحام گردشگران تور قشم به شدت کاهش می‌یابد و این منطقه خلوت می‌شود. در نتیجه هزینه‌های سفر در این فصل در کمترین حد بوده و مراکز خرید نیز تخفیف دارند.

بنابراین اگر فقط برای خرید به این جزیره سفر می‌کنید و تمایل به بازدید از جاذبه‌های گردشگری قشم را ندارید، می‌توانید در تابستان نیز از این منطقه دیدن کنید. زیرا به جز یکی دو بازار آزاد این جزیره، تمامی مراکز خرید قشم مجهز به سیستم خنک کننده و تهویه مطبوع هستند و نباید نگران گرما و رطوبت مزاحم تابستانی این جزیره باشید. در عین حال اوایل تابستان، زمان حراج در جزیره است. اجناس تخفیف خورده‌اند و خرید بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. سایر هزینه‌ها نظیر خورد و خوراک، هزینه سفر هوایی و زمینی و غیره نیز در تابستان پایین‌تر تمام می‌شود.

به لحاظ اقامت نیز در فصول مختلف سال، هتل‌ها تعرفه‌های متفاوتی دارند. اما اگر همچنان به دنبال سفری ارزان هستید، باید بگوییم که در فصل تابستان بسیاری از هتل‌ها نیز تخفیفات بالایی را برای اقامت مسافران تور قشم ارائه می‌دهند. در این میان می‌توانیم اقامت در هتل‌هایی نظیر سینگو، ساحل طلایی، ایرمان، آتامان، آرتا، آرام، ژئوپارک و هتل خلیج فارس را به شما پیشنهاد دهیم.

از طرفی اگر برای شرکت در جشنواره‌های این جزیره سفر می‌کنید، فراموش نکنید که مهمترین رویداد جزیره قشم، جشن نوروز صیاد است که در اواخر تیرماه به مدت یک روز برگزار می‌شود. در این روز، ماهیگیران به ماهیگیری نمی‌روند و بر این باورند که ماهی ها در این روز آزادند تا نسل شان را افزایش دهند. مردمان با پوشیدن لباس‌های نو محلی و رقص و موسیقی محلی، هوا کردن بادکنک‌های کاغذی،  مسابقات مختلف از جمله شنا، طناب کشی، غواصی، قایق پارویی و بازی‌های بومی، این روز را جشن می گیرند. جالب است بدانید بر اساس یک سنت قدیمی، مردم جزیره برای سلامت و دوری از بیماری در طول سالی که در پیش دارند، در دریا شنا می‌کنند.

دیگر جشنواره مطرح در این فصل، جشن نخل خرما است که در روزهای آخر شهریورماه و در زمان برداشت محصول خرما توسط کشاورزانی برگزار می‌شود که با زحمت بسیار درختان نخل را کاشته‌اند و آنها را به ثمر رسانده‌اند. در این جشن ضمن رقص و پایکوبی و ساز و آواز، انواع فرآورده‌های خرما نظیر شیره خرما عرضه می‌شوند و حتی برگ‌های نخل نیز برای استفاده در ساخت صنایع دستی به فروش می‌رسند.

 

آشنایی با پارک‌های ساحلی قشم

پاییز در قشم

از آنجایی که بهترین زمان برای سفر به جزیره از اوایل مهر تا پایان بهمن ماه است، بنابراین پاییز فصل مورد علاقه گردشگران تور قشم است. در این فصل آب و هوای قشم مطبوع بوده و می‌توانید به راحتی از دیدن جاذبه‌های طبیعی لذت ببرید. همچنین در اول پاییز، می‌توانید بعد از ظهرها در دریا شنا کنید.

این فصل بسیار مناسب سفر گردشگرانی است که می‌خواهند ضمن فرار از شلوغی و ازدحام، از هوای مطبوع نیز برخوردار شوند. در ضمن اگر به شرکت در فستیوال‌های قشم علاقمندید، باید بگوییم یکی از پرطرفدارترین این جشن‌ها یعنی جشن میگو، در اواسط آبان ماه در پارک ساحلی برگزار می‌شود. شرکت کنندگان می‌توانند از جُنگ‌های شادی، نمایشگاه‌های صنایع دستی قشم، موزیک، فرصت‌های عالی برای خرید و آب و هوایی بی نظیر در این زمان و این جشن برخوردار شوند.

زمستان در قشم

برخی معتقدند زمستان، بهترین زمان برای سفر به جزیره قشم است. زیرا در این فصل آب و هوای جزیره قشم خنک و مطبوع بوده و می‌توانید به راحتی از دیدن جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم لذت ببرید. با این حال، آب دریا برای شنا در زمستان بسیار سرد است. اما جای تاسف نیست و اگر به ورزش‌های آبی علاقمندید می‌توانید از گزینه‌های دیگر نظیر ساحل گردی، پاراگلایدر، فلای بورد، شاتل سواری، بنانا و جت اسکی برخوردار شوید. در این رابطه، مطالعه مقاله ۱۰ تفریح آبی هیجان انگیز در قشم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

از طرفی جنگل‌های حرای قشم، تپه‌ها، غارها و دره‌ها که اکثرا بعنوان بخشی از ژئوپارک جزیره قشم توسط یونسکو ثبت شده‌اند، بهشتی برای دوستداران طبیعت در زمستان قشم به شمار می‌آیند. از محبوبترین این جاذبه‌ها دره ستارگان است که دارای ستون‌های بلند، مسیرهای دره ‌مانند، فضاهای توخالی و همچنین سنگ‌های صاف و مدور بوده که در اثر باد و باران و فرسایش خاک، صخره‌ها و سنگ‌ها به وجود آمده‌اند و تصاویری خارق العاده از هنر مادر طبیعت را به نمایش می‌گذارد. مردم محلی بر این باورند که یک بار ستاره‌ای بر روی این منطقه سقوط کرده و در نتیجه، اشکال صخره‌ای ایجاد کرده است.

در ضمن فراموش نکنید که زمستان یکی از بهترین فصول برای گشت و گذار در مراکز خرید بوده و گزینه‌هایی بسیار متنوع و مطابق با هر سلیقه و هر سطحی از بودجه را خواهید یافت. همچنین اقامتگاه‌ها نیز به سرعت پر می‌شوند، بنابراین از رزرو کردن هتل پیش از سفر غافل نشوید. و در نهایت به یاد داشته باشید که سفر به قشم در زمستان، در کنار انبوه امکانات، بالاترین هزینه‌ها را نسبت به سایر فصول به گردشگران تحمیل می‌کند. بنابراین اگر دغدغه‌های مالی ندارید، سفر در این فصل را به شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

هتل‌های نزدیک به مراکز خرید در قشم

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران