راهنمای سفر ۳ روزه به قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
راهنمای سفر ۳ روزه به قشم

ایران به خاطر شهرهای کلاسیک اش که مملو از بناهایی با معماری شگفت انگیز، باغهای رویایی، طبیعت و منابعی بکر هستند شهرت جهانی دارد. اما حقیقت این است که مقاصد ساحلی این کشور نیز حرفهای بسیاری برای گفتن دارند. در این میان سواحل خلیج فارس با بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی بکر، مناظر طبیعی، فرهنگی قابل توجه و البته جزایری زیبا مانند نگینی در این خطه می‌درخشند.

و جزیره قشم که بزرگ‌ترین جزیره ایران به شمار می‌آید، سرشار از جاذبه‌های گردشگری بی بدیل است. در سفر با تور قشم می‌توانید شاهد انبوهی از مناره‌ها و بناهای باشکوه، فرهنگ غذایی دریایی غنی، جنگل‌ها، دره‌ها، غارها، حیات‌وحش باشکوه، میراث فرهنگی قابل توجه و همچنین برج‌های بادی باشید که برای محافظت از مردمان در برابر گرمای شدید شکل گرفته‌اند.

این گزینه‌ها، جزیره را به منطقه‌ای کاملا متفاوت از سایر نقاط ایران بدل کرده‌اند. ما نیز در ادامه شما را دعوت می کنیم تا همراه ما سفری ۳ روزه را به این جزیره دلفین شکل تجربه کنید و از مهمترین جاذبه‌های توریستی آن در این فرصت محدود دیدن نمایید.

 

قلعه پرتغالی‌ها

روز اول سفر با تور قشم را با بازدید از قلعه پرتغالی‌ها شروع می‌کنیم. این قلعه ۱۱۰ ساله، در زمان تسلط پرتغالی‌ها توسط فرمانده پرتغالی آلفونسو دو آلبوکرکه، در سال ۱۵۰۷ در مسیر تجاری بین هند و اروپا ساخته شد. گفتنی است این بنا، بیش از ۲۰۰۰ متر مربع وسعت دارد. در ساخت این قلعه از سنگ آهک، گچ و ملات ساروج که مخلوط آهک و خاک رس است استفاده شده و این اثر دارای چندین برج ۱۲ متری و دیوارهایی به ضخامت ۳.۵ متر است.

در قلعه پرتغالی‌های قشم قسمت‌های مختلفی از جمله آب انبار، اسلحه خانه، پادگان، زندان، کلیسا، مرکز فرماندهی و تعدادی تالار وجود دارد. جالب است بدانید امامقلی خان که در زمان صفویه فرمانده بود، به حکومت پرتغالی‌ها پایان داد و در سال ۱۶۲۲ قلعه را تصرف کرد.

و اما اگر در حوالی ظهر گذرتان به این قلعه افتاد و در حین گشت و گذار گرسنه شدید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به رستوران قلعه که در نزدیکی قلعه پرتغالی‌هاست بزنید. این غذاکده که دو سالن دارد، انواع غذاهای دریایی از جمله خوراک صدف و ماهی مرکب تازه صید شده را سرو می‌کند. اوقاتی را در اینجا به استراحت بگذرانید که یک پیاده روی طولانی در دره ستارگان در پیش داریم.

 

هتل‌های ارزان قشم با امکانات مناسب

دره ستارگان

اینجا اصلی‌ترین جاذبه گردشگری قشم است، زیرا می‌توانید سازندهای زمین‌شناسی باشکوهی را پیدا کنید. داستان‌های مختلفی در مورد این دره شگفت انگیز وجود دارد. برخی از مردم محلی بر این باورند که یک بار ستاره‌ای در این مکان به زمین سقوط کرده است. اما در واقع، اشکال سنگی جالبی که در اینجا وجود دارند نتیجه سالها فرسایش ناشی از بارش‌های شدید هستند.

با کمی تخیل، چشم می‌تواند اشکال صورت، دست، حیوانات و حتی نقشه ایران را در این طرح‌های کنده کاری شده تشخیص دهد. با یک پیاده‌روی کوتاه به بالای دره، می‌توانید صخره‌های کوهستانی را ببینید که با صدف‌های دریایی شکلی جالب توجه گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد که دره ستارگان خالی از سکنه است و به خصوص مردم محلی شبها از این دره دوری می‌کنند، زیرا طبق افسانه‌های محلی، دره ستارگان پر از ارواح است. اما شما سعی کنید پایان روز به اینجا بیایید، تا تصاویر بی نظیر اشعه‌های غروب خورشید را که از دیواره‌های دره منعکس می‌شوند ببینید و عکسهای یادگاری بی نظیری از این سفر با تور قشم بگیرید. حال وقت شکم گردی است. اگر می‌خواهید با گزینه‌های غذاخوری محبوب در این جزیره آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله محبوب‌ترین رستوران‌های قشم در سال ۲۰۲۱ را مطالعه کنید.

غار خربس

پس از خورد و خوراک و استراحت راهی غار خربس می‌شویم. غار خربس در ۱۵ کیلومتری شهر قشم قرار دارد و مجموعه‌ای از حفره‌های کوچک و بزرگ شگفت انگیز را شامل می‌شود که به طور طبیعی ۲۸۰۰ سال پیش به دلیل کاهش سطح آب در این منطقه شکل گرفته‌اند. بر اساس شواهد تاریخی گمان می‌رود در زمان ساسانیان، روستایی به همین نام در نزدیکی این غار وجود داشته که دریانوردان و بازرگانان در آن رفت و آمد می‌کردند. اما امروزه، چیزی از روستا باقی نمانده است.

آنچه در این غار بیشتر ارزش بازدید دارد، حکاکی‌های صخره‌ای است و جالب است بدانید نظریه‌های متعددی در این باره ارائه شده‌اند. اعتقاد بر این است که این غار، مکانی برای عبادت میتراییسم و عبادتگاه زرتشتیان به شمار می‌آمده‌اند. گفتنی است این مکان قبلا معبد باستانی آناهیتا بوده است.

 

کرایه دوچرخه در اطراف قشم

جنگل حرا

ادامه برنامه روز اول سفر با تور قشم را به بازدید از جنگل‌های حرا در قشم اختصاص می‌دهیم. مکان باشکوه دیگری که باید در جزیره قشم از آن بازدید کرد، این یک سایت بوم گردی است که حدود ۸۰۰۰ متر مربع مساحت داشته و درست در پشت باله شمالی قشم قرار دارد. چیزی که در مورد آن بسیار قابل توجه است این است که با بالا و پایین آمدن سطح دریا در طی روز، تنه درختان نامرئی یا قابل مشاهده می‌شوند. این درختان در آب شور ریشه دوانده‌اند! اما جالب است بدانید سیستم فیلتراسیون پوست درخت، نمک را خارج کرده و اجازه می‌دهد آب شیرین به برگ‌ها برسد.

در این جنگل عمدتا قایق‌های ماهیگیری و قایق‌های توریستی  رفت و آمد دارند و البته از برگ درختان برای خوراک دام نیز استفاده می‌شود. لاک پشت‌های دریایی، خرچنگ، میگو، مار، حواصیل و پلیکان از جمله موجوداتی هستند که در این زیستگاه زندگی می‌کنند. بسیار خب برای امروز کافی است. امیدواریم از این سفر یک روزه با تور قشم نهایت لذت را برده باشید.

تفریحات آبی

روز دوم سفر به قشم را به تفریحات آبی و همچنین خرید اختصاص می‌دهیم. حقیقت این است که خلیج فارس و سواحل زیبایش، امکانات فراوانی برای برخورداری از انواع تفریحات آبی و ساحل گردی فراهم می‌کنند. در سفر با تور قشم، تنها آثار تاریخی، فرهنگ غذایی غنی و حیات وحش جزیره شما را به هیجان نمی‌آورد، بلکه پهنای وسیع دریا شما را به سوی خود فرا می‌خواند تا در قلب خلیج لذت و هیجانی از نوعی دیگر را تجربه کنید.

 

گشت و گذار در اطراف سد گوران قشم

 گزینه‌های متعددی برای تفریح وجود دارند از جمله پاراسل، غواصی، شاتل سواری، فلای بورد، قایق سواری، اسکوتر زیردریایی، جت اسکی، اسکی روی آب و البته شنا! اگر علاقمندید اطلاعات بیشتری در این رابطه بدست آورید پیشنهاد می‌کنیم مقاله ۱۰ تفریح آبی هیجان انگیز در قشم را مطالعه کنید.

و البته پس از این فعالیت‌های هیجان انگیز، نیاز به کسب انرژی و استراحت دارید. بنابراین برای شکم گردی به یکی از رستوران‌های نزدیک ساحل که اغلب غذاهای دریایی تازه سرو می‌کنند مراجعه کنید. پس از استراحت، نوبت به گردش در مراکز خرید پرطرفدار با تور قشم می‌رسد. شما که نمی‌خواهید دست خالی و بدون خرید سوغاتی به خانه بازگردید؟!

بازارها و مراکز خرید قشم

در گذشته قشم و درگهان پر از بازارهای سنتی بودند. اما این روزها در گوشه و کنار شهر، مراکز خرید شیک و جدیدی دیده می‌شوند و می‌توان گفت که قیمت‌ها در مراکز خرید قشم بیشتر از بازارهای سنتی هستند. اما شما در نیم روز باقیمانده نمی‌توانید به همه آنها سر بزنید. بنابراین در ادامه، به برخی از مهمترین و پرطرفدارترین بازارها و مراکز خرید خواهیم پرداخت:

مرکز خرید ستاره قشم

یکی از پرطرفدارترین مراکز خرید، مرکز خرید ستاره قشم است. این مرکز، مقصد بسیاری از گردشگرانی است که به قصد خرید با تور قشم سفر می‌کنند. این مکان نسبتا بزرگ با ۳۰۰۰ متر زیربنا و حدود ۷۰۰ واحد تجاری فعال در سه طبقه، یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های ساخته شده در جزیره قشم محسوب می‌شود. قیمت اجناس در این مرکز خرید، مناسب بوده و کیفیت محصولات و کالاها بالاست. علاوه بر امکانات خرید این مکان امکانات تفریحی، کافه‌ها و رستوران‌ها را نیز در خود جای داده است.

مرکز خرید سیتی سنتر قشم

گزینه دیگر مرکز خرید سیتی سنتر قشم است. اگر به دنبال کالاها و برندهای لوکس در بازارهای قشم هستید، سیتی سنتر ۱ و ۲ بهترین گزینه‌ها هستند.  انواع اقلام اعم از دوربین، عطر، ادکلن، لوازم برقی و ... را می‌توانید در تنوع بسیار بالا در این مکانها بیابید. البته قیمت‌ها پایین نیستند، اما اجناس بسیار باکیفیتی در این بازار پیدا می‌شوند. جالب است بدانید این دو مجتمع تفریحی تجاری که مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و از طریق پل هوایی به یکدیگر راه دارند، از جدیدترین مراکز خرید قشم به شمار می‌آیند.

بازار قدیم قشم

اگر به دنبال فضاهای سنتی تر برای خرید هستید، بازار قدیم قشم را پیشنهاد می کنیم. این بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران و قشم و بهترین مکان برای خرید در سفر با تور قشم است. گفتنی است این مکان در سال ۱۳۱۰۱ بنا نهاده شد. این بازار در نزدیکی اسکله شهر و دقیقا روبروی بندر قشم قرار دارد. بیش از ۱۰۰۰ واحد تجاری در این بازار محصولات را به صورت عمده و خرده فروشی به فروش می‌رسانند. توصیه می‌کنیم برای رسیدن به قیمت مناسب‌تر، در زمان خرید چانه زنی را فراموش نکنید. بعلاوه، اینجا یکی از بهترین مکانها برای ملاقات با مردم محلی و آشنایی با فرهنگ و عادات این منطقه است.

 

گردشی بهاره در سفر به قشم

مراکز خرید درگهان

اگر مراکز خرید قشم با سلیقه شما چندان سازگار نیستند و می‌خواهید اجناس بیشتر و متنوع تری را با قیمت‌هایی مناسبتر بیابید، بهتر است به بازار درگهان بروید. در این صورت، کافی است از میدان برگ سبز محله بازار قدیم با تاکسی خود را به درگهان برسانید. این منطقه دارای بهترین مکانها برای خرید در جزیره قشم است که از آن میان می توان به بازار دو دلفین قشم اشاره کرد.

این بازار دو طبقه، یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید به شمار می‌آید. در طبقه اول انواع اجناس از قبیل کیف و کفش، بدلیجات، لباس، روسری و شال و ... به صورت عمده و خرده فروشی ارائه می‌شوند. در طبقه دوم، می‌توانید فروشگاه‌های پوشاک را بیابید. بعلاوه امکاناتی مانند پله برقی، تهویه مطبوع، رستوران، فست فود و نیمکت برای نشستن و استراحت در اینجا وجود دارند.

گزینه دیگر بازار نخل است که یکی از زیباترین بازارهایی است که در سال‌های اخیر در درگهان شکل گرفته و مسافران تور قشم را به هیجان می‌آورد. این بازار با طراحی کاملا سنتی و با الهام از سبک معماری جزیره قشم، مانند نگینی در این سرزمین زیبا می‌درخشد. طراحی داخلی و خارجی این بازار واقعا چشمگیر است و از طرفی نزدیک بودن به دریا، باعث جذب گردشگران زیادی به این بازار شده است. عمده فعالیت بازار نخل در زمینه پوشاک و عمده فروشی است، بنابراین نسبت به سایر بازارها از دیسیپلین خاصی برخوردار است.

روز دوم سفر ما نیز به پایان رسید. به هتل بروید و به اندازه کافی استراحت کنید که فردا روز پرهیجان و شلوغی در پیش خواهیم داشت.

جزایر ناز

روز سوم سفر با تور قشم را با بازدید از جزایر ناز شروع می کنیم. جزایر ناز مشتمل بر سه جزیره کوچک در قسمت شرقی جزیره قشم است. هنگامی که سطح آب دریا به دلیل جزر و مد پایین می‌آید، می‌توانید روی شن‌های نرم پر از صدف‌ قدم بزنید و انواع صدف، مرجان، ماهی‌های رنگارنگ و پرندگان دریایی را در این مکان پیدا کنید. حتی در این هنگام این بخش از زمین، مکان بسیار مناسبی برای مسابقات اتومبیل‌رانی است. با این حال زمانی که آب بالا می‌آید، تصور اینکه تا  چند ساعت قبل اینجا به طور کامل خشک بوده سخت است.

جزیره هنگام

در ادامه، در آخرین روز سفر با تور قشم به جزیره هنگام می‌رویم. هنگام جزیره کوچکتری از جزایر ناز است که تقریبا به قشم چسبیده و در قسمت جنوب جزیره قرار دارد و از بهترین سواحل برخوردار است. جزیره هنگام، پر از صخره‌های جذاب و شنهای درخشان است که روی ماسه‌های بژ رنگ پاشیده شده‌اند.

جالب است بدانید غزال‌ها در این جزیره ساکن هستند و گفته می‌شود که با فشار دادن سم‌های خود به زمین، آب شیرین به دست می‌آورند. بعلاوه در این آکواریوم طبیعی خلیج فارس، انواع ماهی‌های گرمسیری وجود دارند. گفتنی است قایق‌های توریستی برای دیدن بازی دلفین‌ها، صبح زود به اینجا می‌آیند.

قایق‌ها از قشم شما را به قسمت جنوبی جزیره هنگام می‌رسانند. توصیه می‌کنیم دو کیلومتر از سمت شرقی پیاده روی کنید تا به ساحلی زیبا برسید و از ساحل گردی و آفتاب گرفتن در کنار طبیعت باشکوه دریا نهایت لذت را ببرید. در راه بازگشت نیز، در دهکده اصلی توقف کنید و سمبوسه ماهی و میگو بخورید. ترمینال قایقرانی در حدود ۱ یا ۲ کیلومتری غرب روستای شیب دراز واقع شده است و شما را باز می‌گرداند.

تنگه چاهکوه

و در انتهای این سفر سه روزه با تور قشم دل انگیز، بازدید از دره و تنگه چاهکوه را در پیش داریم. تنگه چاهکوه در ۷۰ کیلومتری شهر قشم قرار دارد و یکی از بزرگترین دره‌های خاورمیانه به شمار می‌آید. اشکال سورئال صخره های عظیم و زیبای دره، حاصل هزاران سال فرسوده شدن با باران و باد است.

قبلا اینجا را به نام دره مقدس می‌نامیدند، زیرا هنگام بارندگی مانند آب انبار عمل می‌کرد و آب از قداست خاصی برخوردار بود. گفتنی است این سایت در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است. در نهایت امیدواریم از این گردش مجازی پرهیجان نهایت لذت را برده باشید و برنامه‌ای ایده‌آل برای یک سفر واقعی با تور قشم بدست آورده باشید.

۲۲ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران