بازدید از ساحل نقره‌ای هنگام در سفر به قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
بازدید از ساحل نقره‌ای هنگام در سفر به قشم

یکی از کارهایی که در تور قشم حتما باید به انجام برسانید، رفتن به جزیره‌ی هنگام است. هنگام جزیره‌ای کوچک در جنوب قشم بوده که حتی اگر در ساحل بایستید، می‌توانید آن را در دوردست مشاهده کنید. دلایل مختلفی برای رفتن به هنگام وجود دارد، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها بازدید از ساحل نقره‌ای این جزیره است. ساحلی منحصر به فرد که امروز می‌خواهیم در مورد آن با شما صحبت کنیم.

 

ساحل نقره‌ای جزیره هنگام

وقتی سفر به قشم را برای تعطیلات خود انتخاب می‌کنید، این امکان برای شما وجود دارد که به یکی از سه جزیره‌ی زیبا و نزدیک قشم نیز بروید. جزایر لارک، هرمز و هنگام که البته جزایر ناز هم در همان نزدیکی‌ست و بازدید از آن‌‌جا نیز جذابیت خودش را دارد. هنگام هم از نظر مساحت و از بعد جمعیت، از لارک بزرگ‌‌تر و از هرمز کوچک‌تر است.

اما بیایید کمی در مورد خود ساحل برایتان بگوییم. ساحل نقره‌ای جزیره هنگام، یکی از خاص‌ترین و در عین زیباترین سواحل در کل کشور ماست. ساحلی که همانطور که از اسمش پیداست، به رنگ نقره‌ای بوده و در زیر نور آفتاب به شکلی منحصر به فرد می‌درخشد. همین امر باعث می‌شود، قدم زدن بر روی این ساحل، یک احساس خارق‌العاده برایتان به همراه داشته باشد. البته اگر سال‌های پیش به ساحل نقره‌ای رفته بودید، مسلما لذت بیشتری از بودن در این محل می‌بردید، متاسفانه در دهه اخیر حضور بیش از اندازه گردشگران و همچنین دستکاری‌هایی که در اکوسیستم این محل به وجود آمده، کمی از کیفیت خاص ساحل نقره‌ای کاسته است.

 ساحل نقره‌ای چطور به وجود آمده است؟

آن چیزی که شما بر روی خاک ساحل نقره‌ای می‌بینید و شبیه به اکلیل بر روی شن پیدا هستند و نور خورشید را منعکس می‌کنند، در واقع حاصل از پودر شدن کانی آذرین و میکا بوده و وجود سیلیس و آمینوسیلیکات‌ها، آن را به این شکل در آورده‌اند که روی شن همچون اکلیل، نور خورشید را منعکس کرده و می‌درخشند. پس در واقع چیزی که این ساحل را شکل داده، سنگ‌های آذرین هستند که طی فعالیت‌های آتشفشانی به وجود آمده‌اند.

وقتی به این موضوع واقف شویم، یک نکته مهم برای ما بیشتر آشکار می‌شود. به هیچ وجه نباید به این خاک نقره‌ای آسیبی وارد شود! چرا؟ چون خاکی که از بستر سنگ‌های آذرین شکل گرفته، به خاطر نبود آتش فشان فعال در این منطقه، دیگر تجدید پذیر نخواهد بود. پس هر آسیبی که به ساحل نقره‌ای وارد شود، برای همیشه در این‌جا باقی خواهد ماند و هیچ گاه ترمیم نمی‌شود. خود این ساحل نیز میلیون‌ها سال طول کشیده شده تا تشکیل شود، آن هم با وجود فعالیت‌های آتشفشانی و زمان مناسب برای فرسایش سنگ‌های آذرین که هیچ گاه دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

یکی از دلایل آسیب رسیدن به ساحل نقره‌ای این بوده که گردشگران هر کدام ذره‌ای از این خاک را با خود به خانه می‌بردند و همین امر نیز باعث شد تا حالا محافظت بسیار بیشتری نسبت به این ساحل انجام شود و دیگر اجازه‌ی چنین کاری به گردشگران داده نمی‌شود.

 

بهترین زمان سفر به قشم برای عاشقان خرید

ساحلی که در طول شب نیز می‌درخشد

تقریبا تمام سواحل جزیر‌ه‌ی هنگام از جمله ساحل نقره‌ای، شب‌ها یک نمای بی‌نظیر را برای شما به تصویر می‌کشند و آن هم رنگ درخشان آبی است که می‌توانید با رسیدن موج‌ها به ساحل تماشا کنید. دیدن رنگ درخشان و اکلیل مانند شن‌های ساحل نقره‌ای در زیر نور آفتاب یک طرف، دیدن این واقعه‌ی بی‌نظیر نیز خود یک تجربه‌ی فوق‌العاده به حساب می‌آید. اگر این شانس را داشتید که شب در هنگام باشید، حتما به دیدن این ساحل و نمای زیبای آن بروید.

دلیل اصلی به وجود آمد چنین چیزی که شبیه به نور کر‌م‌های شب تاب در هواست، فیتوپلانکتون بوده که باعث به وجود آمدن این درخشندگی آبی رنگ در آب می‌شوند. هر تحرکی در آب باعث به وجود آمدن نور آبی رنگی خواهد شد که شما با رسیدن موج‌ها به ساحل می‌بینید.

به طور کلی این واقعه در دنیا نادر است و سواحلی که چنین امتیازی در خود دارند، در میان گردشگران نیز به شدت معروف هستند. از جمله معروف‌ترین سواحل دنیا که فیتوپلانکتون‌ها باعث درخشندگی‌شان می‌شوند، می‌توان به ساحل خلیج جارویس در استرالیا، بعضی از نقاط مالدیو، ساحل جزیره رانگ در کامبوج و ساحل خلیج مایا در تایلند اشاره کرد. خلیج مایا از جمله جاهای محبوبی است که گردشگران در تور کرابی به دیدنش می‌روند.

دیگر جاذبه‌های گردشگری جزیره هنگام

جزیره هنگام اگر چه که مساحت زیادی ندارد، اما دیدنی‌های متنوعی را در خود میزبانی می‌کند. این مکان دارای بیش از ۵۰ کیلومتر نوار ساحلی است که تنها یک بخش آن را ساحل نقره‌ای به خود اختصاص داده است. شما می‌توانید به سراغ دیگر سواحل جزیره نیز بروید که هر کدامشان یک نمای منحصر به فرد را برای گردشگران به همراه خواهند داشت.

اما در آب‌های اطراف جزیره‌ی هنگام نیز گشت‌های دریایی با قایق برگزار می‌شوند که خود از جمله جذابیت‌های این جزیره هستند. دلیل اصلی نیز دلفین‌های بازیگوشی بوده که در آب‌های خلیج فارس زندگی می‌کنند و شما با رفتن به این گشت‌های دریایی می‌توانید، تماشایشان نمایید. حتما مراقب باشید تا چیزی درون آب نریزید چون همین چیزهای کوچک و بی‌اهمیت، ممکن است حیات آبزیانی همچون این دلفین‌های زیبا را با خطر مواجه کنند. البته در نظر داشته باشید که دلفین‌ها، بیشتر اول صبح سر و کله‌شان پیدا می‌شود، زمانی که آب هنوز سرد است، پس سعی کنید اول وقت به هنگام بروید تا بتوانید آن‌ها را تماشا نمایید.

 

بازدید از چاه های تل آب یا طلا در قشم

در بیرون از آب نیز جزیره‌ی هنگام یک موجود زیبا و جذاب به نام جبیر دارد که تقریبا شبیه به آهو است. جبیر نر و ماده هر دو شاخ دارند و مردم گریز هستند و به همین دلیل دیدنشان کمی سخت است. اما خب شما می‌توانید در ون ساحل و در زمان‌های خاصی به دیدن لاکپشت‌های پوزه عقابی بروید که متاسفانه به خاطر مشکلات زیست محیطی، این حیوانات نیز در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

شما در زمان بازدید از جزیره هنگام در طول تور قشم، امکان غواصی در این محل را نیز دارید. گشت و گذار در میان جاذبه‌های زیر آبی این بخش از خلیج فارس، خاطره‌ای فراموش نشدنی را برایتان به ارمغان می‌آورد. البته برای انجام این کار باید از قبل برنامه‌ریزی نمایید. بخشی از ساحل صخره‌ای هنگام نیز فضایی خاص پدید آورده که به آن آکواریوم طبیعی می‌گویند. در این مکان آب آنقدر شفاف است که به راحتی می‌توانید تا کف آب را تماشا کرده و ماهی‌های رنگارنگ را تماشا کنید که در به این سمت و آن سمت می‌روند.

جدا از دیگر دیدنی‌های جزیره هنگام، یکی از جاذبه‌های هنگام، بدون شک غذاهای محلی خوشمزه‌ای است که می‌توانید در این محل برای خود تهیه کنید. غذاهای محلی که از گوشت‌های تازه صید شده آماده شده و در آن‌ها از ادویه جات فوق‌العاده خوشمزه جنوبی استفاده شده است. غذاهای قیمت گزافی ندارند و در جاهایی که گردشگران حضور دارند، می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. حتما اگر تصمیم به بازدید از جزیره هنگام داشتید، یک وعده غذای خوشمزه محلی نیز برای خود و همراهانتان تهیه نمایید.

چطور به جزیره هنگام برویم

برای رفتن به جزیره هنگام، باید سواری کشتی‌های گردشگری از مبدا قشم شوید. این کشتی‌ها از بندر کندالو حرکت کرده و بعد از مدت نسبتا کوتاهی قایق سواری به هنگام خواهید رسید. البته سعی کنید از مسیر خود لذت ببرید و ممکن است در طول راه نیز دلفین‌ها را بببینید. همانطور که قبلا گفتیم، بهتر است صبح زود برای رفتن به این منطقه اقدام کنید که هم درگیر شلوغی نشوید، هم از هوای مطبوع‌تر لذت ببرید و هم شانس بیشتری برای دیدن دلفین‌ها داشته باشید. هزینه رفتن به این محل نیز خیلی زیاد نیست و این سفر برای همه‌ی آن‌ها که به سفر قشم آمده‌اند، در دسترس خواهد بود.

 

هتل‌های ارزان قشم با امکانات مناسب

چه زمانی از ساحل نقره‌ای قشم بازدید کنیم

با توجه به گرمای بسیار زیاد هوا در ماه‌های گرم سال، پیشنهاد می‌کنیم در تور زمستانی قشم یا تور پاییزی شرکت کرده و سپس به هنگام بروید. در طول تابستان در جزیره‌ای همچون هنگام که پوشش گیاهی کمی دارد و می‌خواهید بیشتر زمان خود را در جاهایی همچون ساحل نقره‌ای بگذرانید، آفتاب تند و دمای بالای هوا برایتان بسیار سخت خواهد بود.

سواحل زیبای قشم را بشناسید

جدا از ساحل نقره‌ای که برای دیدنش باید از جزیره دور شده و به یک خشکی دیگر بروید، خود قشم نیز سواحل و پارک‌های ساحلی زیادی دارد که دیدن از آن‌ها نیز بخش مهمی از سفر شما خواهد بود. از جمله سواحل زیبای قشم می‌توان به ساحل زیتون اشاره کرد که یک پارک ساحلی بزرگ و با امکانات رفاهی خیلی خوب را در خود جای داده و شما در آن‌جا می‌توانید، انواع تفریحات آبی را تجربه کنید. در نظر داشته باشید که اگر قصد رفتن به جزیره هنگام و بازدید از ساحل نقره‌ای را دارید، باید بدانید که آن‌جا خبری از جت اسکی و اسکی روی آب و فعالیت‌های اینچنینی نبوده و آن‌ها را باید در خود قشم امتحان کنید.

دیگر ساحل زیبای قشم ساحل روستای شیب دراز است که همیشه مملو از قایق‌های مسافری بوده و در آن‌جا می‌‌توانید به انواع گشت‌های آبی بروید. ساحلی زیبا که در بعضی از زمان‌های سال، محل تخم‌گذاری لاکپشت‌های پوزه عقابی نیز خواهند بود. ساحل سوزا، ساحل روستای سلخ یا ساحل روستای مسن از دیگر سواحل زیبای قشم محسوب می‌شود.

۰۹ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران