۵ نکته جالب در بازدید از جنگل حرا قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
۵ نکته جالب در بازدید از جنگل حرا قشم

قشم جزیره زیبا با عجایبی خارق‌العاده است. همین امر باعث شده تا در کنار گردشگران ایرانی، گردشگران متعددی از نقاط مختلف دنیا را ببینید که برای بازدید از زیبایی‌های غیر قابل انکار قشم، به این بخش از ایران سفر می‌کنند. دره‌ی ستارگان قشم، تنگه‌ی چاه کوه، غار خربس قشم و ... تنها بخشی از جاذبه‌های مهم قشم هستند، اما یکی از متفاوت‌ترین و مهم‌ترینِ این دیدنی‌ها، بدون شک جنگل حرا است. جنگلی دریایی که نه تنها جذاب و زیباست، بلکه زیستگاه مهمی برای پرندگان مهاجر در قشم محسوب می‌شود.

در این نوشته ما هم به چگونگی رفتن به جنگل حرا خواهیم گفت و کمی هم از خصوصیات آن برای شما می‌نویسیم.

 

چطور در سفر به قشم، به جنگل حرا برویم

جنگل حرا قشم در تنگه خوران جایی بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر واقع شده است. ۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت این جنگل بزرگ دریایی و منحصر به فرد است و هیچ راهی وجود ندارد که از طریق خشکی بتوانید از آن جا دیدن کنید. برای این کار قایق‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید با اجاره‌ی آن‌ها به دیدن این مکان بروید. به طور کلی آب راهه‌های باریک و تو در تو، تنها به واسطه‌ی ناخدایان و قایق‌رانان با تجربه قشم قابل شناسایی است و آن‌ها نیز هزینه هنگفتی برای این کار از شما طلب نخواهند کرد. برای این کار از طریق بزرگراه خلیج فارس در جزیره می‌توانید قایق‌ها را پیدا کنید.

 

بهترین گردش‌های یک روزه به اطراف قشم را بشناسید

ویژگی‌های جنگل حرا قشم

جنگل‌های حرا یکی از شگفتی‌های این کره خاک هستند. درختانی که میلیون‌ها سال قدمت دارند و سازگاری آن‌ها با آب شور باعث شده تا حیات آن‌ها در این هزاره‌های متمادی، به خطر نیفتد. این درختان ریشه در آب داشته و آب شور را جذب به ریشه‌های خود راه می‌دهند و سپس نمک آن را دفع می‌کنند. نکته‌ی مهم این است که درختان جنگل حرا همیشه سبز هستند و شما می‌توانید در تمام طول سال به دیدنشان بروید. این درختان طولی به اندازه‌ی ۳ تا ۶ متر داشهت و با ریشه‌های تو در تو، نمایی بسیار دیدنی پدید می‌آورند.

دلایل زیادی وجود دارد که این جنگل تا حد زیادی محبوب است و مهم‌ترین آن‌ها شگفتی‌های تمام نشدنی این جنگل بزرگ خواهد بود. برای مثال شکل متفاوت این جنگل در جزر و مد است. مثلا در حالت جزر احساس می‌کنید این جنگل درون خشکی رشد کرده است و ریشه‌هایی دارد که بیش از یک متر از دل خاک بیرون زده‌اند و در حالت مد آب تا برگ‌های این درختان زیبا بالا می‌آید. درست زمانی که ماهی‌ها به آن‌جا هجوم می‌برند و ماهیگیریان فرصت مناسبی برای سید پیدا می‌کنند.

 

۸ سوغاتی خاص که در سفر به قشم می‌توانید خریداری کنید

جنگل حرا قشم، زیستگاهی ایده‌آل برای پرندگان مهاجر

شرایط مناسب و خاص این جنگل‌ها، همیشه باعث شده تا زیستگاهی مهم برای پرندگان و آبزیان باشند. همینطور که جنگل‌های این چنینی در تمام دنیا به این صورت هستند. شما در بازدید از جنگل حرا قشم می‌توانید پرندگان متفاوتی از جمله اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل بزرگ، کفچه نوک تیز، حواصیل هندی، کاکایی، گیلانشاه و ... را مشاهد کنید که البته بسته به زمانی که با تور قشم سفر می‌کنید، شانس دیدن آن‌ها متفاوت خواهد بود.

بدون شک در این بازدید، حتما ماهی‌های مختلف، سخت پوستان و جانوران زیادی را خواهید دید که در این پهنه‌ی سبز رویایی به زندگی مشغول هستند.

بهترین زمان برای بازدید از جنگل حرا قشم چه زمانی است

شرایط آب و هوایی برای بازدید از جنگل‌های حرا در قشم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به همین دلیل پیشنهاد ما این بوده که ماه‌های پاییز تا اردیبهشت را برای این مهم در نظر بگیرید. به این ترتیب هم آب و هوا برای شما مطلوب خواهد بود و هم شانس بیشتری برای دیدن پرندگان مختلف را خواهید داشت.

دیگر نکات درباره جنگل حرا قشم

ریشه‌ی درختان حرا در طی شبانه روز تنها ۶ تا ۷ ساعت بیرون خواهند بود، که آن هم در طول جزر اتفاق می‌افتد. درختی که گفته می‌شود به افتخار ابوعلی سینا دانشمند ایرانی روی آن گذاشته شده و در افسانه‌ها نیز آمده است، حرا گیاهی بوده که از اشک چشم روییده و سپس گسترش پیدا کرده است.

 

گشت و گذاری ماجراجویانه در ژئو پارک قشم

۲۸ تیر ۱۳۹۹

نظرات کاربران