بازدید از چاه های تل آب یا طلا در قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
بازدید از چاه های تل آب یا طلا در قشم

جزیره قشم یکی از محبوب‌ترین مقاصد جنوبی ایران در تمام طول سال است. این جزیره که در تمام طول سال مسافرانی از ایران و منطقه را به خود می‌بیند در هر فصلی زیبایی و شرایط خودش را دارد. در حالی که توریست‌های ساحل دوست، گرمای تابستان را به هوای شنا و تفریحات ساحلی به جان می‌خرند با آمدن پاییز و زمستان و تعدیل دمای هوا فرصت مناسبی برای گشت و گذار پیش می‌آید که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. مخصوصا این که تور قشم دارای نواحی بسیار زیبای طبیعی و تاریخی چشمگیری است که حتما باید در طول سفرتان به این جزیره زیبا و دیدنی مورد بازدید و کاوش قرار دهید.

 

چاه‌های تل آب یا طلا در قشم

یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی و منحصر به فردی که شاید اسم آن را در فهرست دیدنی‌های اصلی قشم ندیده باشید چاه‌های تل آب یا طلا هستند. قبل از این که بگوییم این چاه‌ها چه هستند و کجا هستند اشاره کنیم که قشم سابقه تاریخی طولانی داشته و از ابتدای حکومت‌های ایرانی این جزیره محل زندگی و سکونت مردمان محلی بوده است. یکی از این جاهای تاریخی تل آب در فاصله ۷۰ کیلومتری مرکز شهر در روستای لافت قشم قرار گرفته است. وقتی به دیدن چاه‌های تل آب می‌روید حتما از خانه‌های روستایی تاریخی آن که برخی‌شان قدمت زیادی دارند هم دیدن کرده و تجربه‌تان را پربارتر کنید. بعد از این که چاه‌های طلا را دیدید مسیرتان را ادامه بدهید به قلعه نادری بروید که در کنار این چاه‌ها واقع شده است. چاه‌های تل آب در واقع چاه‌هایی سنگی هستند که مردم در دوران بسیار کهنی که گفته می‌شود به دوره هخامنشی برمی‌گردد این چاه‌ها را حفر کرده‌اند. نکته جالب این که این چاه‌ها از جنس مرجان هستند که آب را به داخل می‌کشاند. نکته جالب‌تر این که کف این چاه‌ها از گچ است که توانایی آن را دارد تا برای مدت طولانی آب را ذخیره نماید.

 

معرفی صنایع دستی و سوغات قشم

گفته می‌شود چاه‌های تل آب به تعداد ۳۶۵ روز و ۱ چاه اضافه برای سال‌هالی کبیسه بود که مردم بتوانند هر روز سال از آن‌ها استفاده کنند اگرچه حالا از آن همه تعداد تنها ۵۰ تا ۶۰ چاه باقی مانده و بقیه آن‌ها با گل و لای رسوب شده پر شده‌اند و نیاز به لایه روبی و بازسازی دارند. این چاه‌ها و مهندسی دقیق آن‌ها نشان از هوش و ذکاوت مردم آن دوره دارد. گفتنی است که عمق این چاه‌ها تا ۱۰ متر می‌رسد و آب گوارا و زلالی دارند اگر در فصل پربارش به قشم سفر کنید می‌بینید که دریاچه روستای لافت و آب انبار پر شده و باعث خوشحالی مردم و توریست‌ها شده است. بنابراین چاه‌های تل آب به شدت قدیمی هستند و فرصت گشتن در جاذبه‌های تاریخی اطراف را هم می‌دهند. چاه‌های طلا با این قدمت و ارزش در سال ۱۳۷۷ به ثبت آثار ملی ایران رسید. بعد از این که از چاه‌های تل آب یا همان طلا دیدن کردید به سمت دو برج دیده‌بانی بروید که برای رصد زمین‌های دورتر و حرکت دشمن مورد استفاده قرار می‌گرفتند. بعد از این که از برج‌های دیدبانی دیدن کردید به سمت بادگیرهای روستا بروید تا مجددا متحیر هوش و مهندسی دقیق و حساب شده مردم بومی شوید و آن‌ها را مورد تحسین قرار دهید.

در کنار این چاه‌ها چندین درخت قطور پیچ در پیچ زندگی می‌کنند که ریشه‌هایشان دل سنگ را شکافته تا به آب‌های این چاه‌ها برسد. جدا از جنبه ساختاری و تاریخی برای مردم روستای لافت این چاه‌ها مقدس بوده و در کنار آن‌ها قربانی می‌کنند و به درختان نزدیک آن‌ها دخیل می‌بندند. در واقع آن‌ها معتقدند این درختان نگهبانان چاه‌های طلا و آب‌های درون آن‌ها و مایه سرسبزی و طراوات روستا هستند بنابراین مراقب باشید تا با سر و صدای زیاد و حرکات هیجانی مردم بومی را ناراحت نکنید.

 

۱۰ تفریح آبی هیجان انگیز در قشم

هتل‌های اطراف روستای لافت

برای اقامتی جذاب و در عین حال فرهنگی در قشم شما می‌توانید در بهترین هتل‌های قشم همچون هتل ارم، هتل ساحلی خلیج فارس، هتل آرام، و هتل آلاله ۱ هم به این جاذبه‌های تاریخی دسترسی داشته باشید و هم به ساحل و تفریحات ساحلی.

موقعیت جغرافیایی جزیره قشم و گردش در اطراف

قشم از شمال با بندرعباس، از جنوب با جزیره هنگام، از جنوب غربی با جزیره‌های ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک و از شرق با جزیره لارک همسایه بوده و فرصت‌های گردش فراوانی را چه در داخل جزیره و چه در اطراف آن فراهم می‌آورد. با این همه توصیه می‌کنیم اگر در تور قشم همه جاذبه‌های آن را مخصوصا جاهای اصلی و معروفی که ارزش بازدید دارند را ندیده‌اید به سراغ بقیه موارد در اطراف نروید.

 

معرفی ۷ شهر و روستای معروف قشم

۰۷ مهر ۱۴۰۰

نظرات کاربران