جزیره هرمز: سفری یکروزه از جزیره قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
جزیره هرمز: سفری یکروزه از جزیره قشم

جزیره هرمز از جاذبه‌های تور قشم برشرمرده می‌شد که با این که به طور منطقی از قشم جداست اما در رده جاهای دیدنی این جزیره در نظر گرفته می‌شود. بسیاری از توریست‌های تور قشم در سفرشان بازدید از هرمز را به کل خط می‌زنند و به جاهایی همچون جزیره ناز بسنده می‌کنند در حالی که هرمز به تنهایی دنیایی رنگ است که به قول شاملو "طوفان رنگ رنگ که برپا در دیده می‌کند". در اینجا شما را به گشت و گذاری در جزیره هرمز در تور قشم دعوت می‌کنیم.

 

مختصری درباره جزیره هرمز

جزیره هرمز، سرزمین کوه‌های رنگی و خاک سرخ یکی از جاذبه‌های طبیعی قشم است که در خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز قرار گرفته است. به همین دلیل هم است که به آن کلید خلیج فارس می‌گویند. هرمز جزیره‌ای بیضی شکل و گنبد نمکی به مساحت ۴۲ کیلومتر مربع است که بین قشم و بندرعباس واقع شده است. این جزیره سرزمینی به غایت شگفت انگیز نه فقط به خاطر خاک رنگی‌اش بلکه به خاطر تنوع طبیعی و جاهای دیدنی‌اش شناخته شده است. هرمز در اصل نام بندری معتبر و شناخته شده در مسیر رود میناب و خلیج فارس بود که رود از بین رفت و شهر میناب امروزی بر روی رد پای آن ساخته شد. هرمز دارای رونق اقتصادی فراوانی بود که با هجوم مغول‌ها در سال ۷۰۰ هجری مردم شهر اول به قشم و سپس به جزیره هرمز رفتند و به یاد زادگاهشان اسم این جزیره را هرمز گذاشتند. مردم شهر هرمز پایه گذار سکونت در این جزیره هستند. متاسفانه هرمز امروزی رونق نسخه قدیمی‌اش را ندارد در حالی که بسیار زیبا و دیدنی است.

دره سکوت و الهه نمک

دره سکوت آرام‌تر و عمیق‌ترین بخش جزیره است. این منطقه به دلیل حجم بالای نمک تمام انرژی منفی و سر و صداها را جذب کرده وآرامشی عمیق حکمفرما می‌کند. اگر اهل یوگا در طبیعت هستید دره نمک بهترین جای دنیا برای یوگا و تخلیه انرژی است. اگرچه به همین خاطر اسم دره سکوت را بر آن گذاشته‌اند اما چون در گذشته مردم با تبر از دل صخره‌هایش نمک استخراج می‌کردند به آن تبرزن هم می‌گویند. الهه نمک نیز در قسمت انتهایی این دره واقع شده است. این جاذبه معروف صخره‌ای حلالی شکل و درست شده از نمک فراوان است که هر بیننده‌ای را در همان لحظه اول خیره خود می‌کند. اگر تصمیم داشتید از الهه نمک دیدن کنید دو نکته را حتما باید بدانید. اول این که برای رسیدن به الهه نمک باید کفش‌هایتان را در بیاورید و دوم این که ساختار این صخره نمکی سست و تو خالی است و احتمال لغزش و افتادن وجود دارد. اگر زیر پایتان خالی شود می‌افتید و حتی ممکن است آسیب هم ببینید بنابراین خیلی مراقب باشید و باحتیاط گام بردارید.

 

بازدید از دره ستاره‌های قشم

فرش خاکی

این بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان است که در ساحل هرمز و با استفاده از ۱۸ رنگ خاک مختلف نقاشی شده است. در طراحی این فرش رنگی که توسط تیم مهدی هاشمی و مردم بومی نقاشی شده از اساطیر و افسانه‌های محلی و نقوش بومی مثل ماهی و ماهیگیر بهره برده شده است. این فرش جایی است که همه ساله در کنار آن سال نو را جشن می‌گیرند.

دره رنگین‌کمان

یکی از خارق‌العاده‌ترین، دیدنی‌ترین و حماسی‌ترین بخش‌های جزیره هرمز دره رنگین کمان است که با بیش از ۷۰ طیف رنگی مناظری باورنکردنی به جود آورده است. به خاطر دنیای رنگ‌های طبیعی کانی‌ها و مواد معدنی طبیعی این منطقه را رنگین کمان نامیده‌اند. یکی از اصلی‌ترین جاهایی که حتما باید از آن دیدن کنید و عکس‌های باورنکردنی بیاندازید.

 

بازدید از تنگه عالی محمد قشم

گنبد نمکی

گنبدهای نمکی از انباشت ذرات در حال حرکت نمک در طول سالیان دراز به وجود می‌آیند و کاملا ریشه زمین شناختی دارند. این تپه‌های نمکی از هر لحاظ کاربری دارند. چه از لحاظ کشت و استخراج در حیطه اقتصاد و چه از لحاظ طبیعی و گردشگری.

معدن خاک سرخ

این معدن که شهرتی جهانی دارد یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های جزیره است که مصارف صنعتی و خوراکی دارد. از لحاظ کیفیت این خاک بعد از خاک سرخ اسپانیا نظیری برای رقابت ندارد. از این خاک در طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها شامل کاشی، سرامیک، موزائیک، سفالگری، رنگسازی، ادویه سازی، آرایشی و ... استفاده می‌کنند.

 

بودجه مورد نیاز برای سفر به قشم

موزه دکتر نادعلیان

در کنار تمام جاذبه‌های شگفت‌انگیز و طبیعی جزیره به موزه دکتر نادعلیان بروید و بازدیدی فرهنگی را تجربه کنید در این موزه می‌توانید هنر و دست‌سازه‌های مردم بومی را تماشا کنید و با فرهنگ و سلیقه مردم بیشتر آشنا شوید. به علاوه تحقیقات و آثار دکتر نادعلیان نیز در این موزه نگه داری می‌شود.

دره مجسمه‌ها

وقتی در امتداد ساحل حرکت می‌کنید به منطقه‌ای می‌رسید که صخره‌های آن اشکال عجیب و مختلفی را به خود گرفته‌اند که قوه خیال آدم را به بازی می‌گیرند. احتمالا شما هم مانند بقیه بتوانید سر حیواناتی مثل خروس، گوسفند و یا اژدها را در آن میان تشخیص دهید. این صخره‌ها تنها در اثر فرسایش مداوم و از بین رفتن بافت‌های نرم‌تر صخره‌ها به وجود آمده‌ و چشم‌اندازی خیالی را خلق کرده‌اند. در سفر با تور قشم بازدید از دره مجسمه‌ها یا دره تندیس‌ها یکی از بهترین کارهاست.

 

آشنایی با پارک‌های ساحلی قشم

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران