تور قشم: دانستنی‌هایی درباره جزیره هرمز

جاذبه‌های گردشگری قشم
تور قشم: دانستنی‌هایی درباره جزیره هرمز

جزیره هرمز یکی از جزایر کوچک در جنوب ایران واقع در خلیج فارس است که به عنوان یکی از جاذبه‌های بی‌نظیر تور قشم در نظر گرفته می‌شود. البته تا کمی پیش‌تر هیچ کس حرفی از این جزیره و بازدید از آن نمی‌زد اما همین که گردشگری رونق بیشتری گرفت و دنیای ارتباطات بزرگ شد نگاه‌ها به سمت جاذبه‌های دیگری نظیر هرمز و چابهار نیز چرخید. چرا باید از جزیره هرمز دیدن کرد؟ جزیره هرمز از طریق قشم قابل دسترسی است و به عنوان یکی از منحصر به فردترین نقاط دنیا از لحاظ زیبایی زمین شناسی مورد تحسین قرار می‌گیرد. در ادامه شما را با حقایقی درباره این جزیره آشنا می‌کنیم.

 

تاریخچه جزیره هرمز

هرمز در ابتدا یکی از شهرهای حاشیه رودخانه میناب بود که از لحاظ تجاری اهمیت بالایی داشت و مردم آن از لحاظ اقتصادی رونق زیادی داشتند. شهر هرمز پس از حمله مغول‌ها در سال ۷۰۰ ویران شد و مردم آن هرمز مهاجرت کردند. در آن زمان جزیره هرمز به اسم لارون شناخته می‌شد، اما با حضور مهاجرین هرمزی کم کم اسم لارون جای خودش را به جزیره هرمز داد. جزیره هرمز یا جزیره رنگین کمان یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های ایران است که بیشتر توریست‌های ایرانی از سفر به آن باز مانده‌اند. گفته می‌شود هرمز یکی از کهن‌ترین جزایر ایران است که طبق تحقیقات زمین شناسی ۶۰۰ میلیون سال قدمت دارد. جزیره هرمز تا سال‌ها رونق زیادی داشت و تجار آفریقایی و هندی به این جزیره رفت و آمد داشتند تا اینکه سر و کله پرتغالی‌های استعمارگر به خاک این جزیره باز شد. البته بعدها هرمز از رونق آن روزهایش افتاد و دیگر هرگز مثل سابق نشد و به گوشه ای در ذهن ها فرستاده شد. تا مدتها به خاطر شرایط کویری و خالی از سکنه از آن به عنوان تبعیدگاه استفاده میشد تا این که کم گردشگری به آن راه پیدا کرد.

 

فرهنگ و سنت مردمان قشم و هرمزگان

موقعیت جغرافیایی

هرمز در استان هرمزگان و با فاصله نیم ساعت سفر دریایی از مرکز استان، جزیره‌ای بیضی شکل با سطوح انباشت نمک فراوان است که ۴ کیلومتر مربع وسعت دارد. این جزیره زیبا به خاطر ترکیبات شیمیایی آتشفشانی دارای خاک‌های رنگی و تپه‌های نمکی به شدت مورد توجه و تحسین زمین شناسان قرار دارد. این جزیره در فاصله ۸ کیلومتری از بندر عباس واقع شده و در شرایط عادی آب و هوایی با ۳۰ دقیقه قایق سواری از جزیره قشم قابل دسترسی است. از شگفتی‌های هرمز بلندترین تپه نمکی ۱۸۶ متر از سطح دریا ارتفاع است و بزرگ‌ترین آن هشت کیلومتر قطر دارد.

آب و هوای جزیره هرمز

هرمز از جزایر جنوبی کشور بوده و دارای آب و هوایی گرم با میزان رطوبت بالا است. به همین دلیل نیمه اول و دوم سال با هم تفاوت زیادی دارد. آب و هوای هرمز در بهار بسیار دل‌انگیز و معتدل بوده و با نسیم خنک بهاری همراه است اما از نیمه خرداد به بعد رفته رفته افزایش دما شدت می‌گیرد. دمای هوا در تابستان به ۴۶ درجه می‌رسد و بالاترین رطوبت در مرداد اتفاق می‌افتد. در این زمان جزیره خلوت بوده و قیمت‌ها به شدت کاهش می‌یابد. در حالی که از پاییز هوا رفته رفته خنک‌تر می‌شود زمستان به بهترین حالت خود می‌رسد. در زمستان دمای هوا به شدت کاهش می‌یابد و حداقل دما به صفر درجه می‌رسد. به علاوه بارش‌های رگباری هم اتفاق می‌افتد. در این فصل پدیده‌های طبیعی همچون مهاجرت پرندگان و لاکپشت‌ها بسیار دیدنی است.

 

بازدید از جزیره رنگین کمانی هرمز

چگونه به هرمز بروید؟

دسترسی به هرمز راحت است اما در عین حال نیاز به صبوری دارد به همین دلیل باز از آن در قالب تور قشم انجام می‌شود.  به این صورت که شما در ابتدا با قطار یا هواپیما به بندرعباس می‌روید و بعد در عرض ۴۰ دقیقه لنج سواری به قشم می‌رسید بعد از اسکان در هتل و رفع خستگی می‌توانید به با قایق به هرمز برسید. به علاوه کشتی‌های قشم به هرمز در ساعت ۷ صبح و ۲ بعد از ظهر در مسیر حرکت می‌کنند و سفرشان ۵۰ دقیقه طول می‌کشد تا به مقصد برسید. در غیر این صورت می‌توانید مستقیما از بندرعباس به هرمز بروید. قایق‌های مسافربری در ساعت‌های ۰۷:۰۰، ۰۹:۰۰، ۱۲:۰۰، ۰۲:۰۰، ۱۷:۰۰ و ۲۰:۳۰ به هرمز می‌روند. نکته‌ای که باید بگوییم این است که اگرچه قایق‌های سریع در مسیر فعالیت می‌کنند و ارزان‌تر هستند اما ایمنی ندارد و دچار حادثه می‌شود.

 

معرفی تنگه چاهکوه در قشم

۲۲ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران