همه چیز درباره غواصی در تور قشم

جاذبه‌های گردشگری قشم
همه چیز درباره غواصی در تور قشم

وقتی به یک مقصد گردشگری جزیره‌ای مثل قشم سفر می‌کنید، این فرصت برای شما فراهم خواهد بود تا با رفتن به تورهای غواصی، جدا از دیدن جاذبه‌های توریستی روی جزیره، به دل آب رفته و از این دنیای دیدنی و رازآلود نیز بازدید کنید. خوشبختانه، محل‌های مختلفی برای غواصی در قشم وجود دارد و هزینه‌های انجام این فعالیت نیز، به اندازه تورهای مشابه در مقاصد معروف خارجی نیست. بر خلاف انتظار، پیش نیاز‌های زیادی نیز برای این کار لازم نخواهید داشت. با ما همراه باشید تا درباره نکات مختلف و گزینه‌های متنوعی که برای غواصی در تور قشم پیش رو دارید، صحبت کنیم.

 

چه کسانی می‌توانند در تور غواصی قشم شرکت کنند

یک استاندارد کلی برای تورهای غواصی وجود دارد. شما در تورهایی که به صورت توریستی برگزار می‌شود، نیاز به بلد بودن شنا نخواهید داشت و با توجه به این که در قشم، این تورها برای عمق ۳ تا ۷ متر برگزار می‌شود و مربی کاربلد همراه شما خواهد بود، حتی نیاز به تجربه غواصی هم ندارید و تا حد زیادی، عمق آب نیز شما را آزار نخواهد داد. افرادی که از بیماری‌های خاص یا عارضه تنفسی و قلبی رنج می‌برند، مسلما امکان شرکت در این فعالیت را نخواهند داشت.

 

بهترین فعالیت‌های شبانه در قشم

هم خانم‌ها و هم آقایان، در قشم امکان غواصی دارند و محدودیتی از این نظر وجود ندارد و فقط حداقل سن مورد نیاز، ۱۰ سال اعلام شده است. البته بانوان باردار باید در نظر داشته باشند که بر اساس مطالب مختلف منتشر شده، غواصی حتی در عمق‌های این چنینی نیز مناسب این افراد نبوده و باید از شرکت در این تورها، خودداری کنند. البته اگر غواص حرفه‌ای هستید، برای رفتن به عمق‌های بالا باید مجوزهای مربوطه را از مجاری قانونی کسب کرده و برای در اختیار گرفتن تجهیزات نیز، به موسسات مختلف غواصی که تعدادشان در سفر به قشم اصلا کم نیست، مراجعه کنید.

چه چیزهایی برای غواصی در قشم احتیاج خواهید داشت؟

همین اول کار توضیح دهیم که برای غواصی در قشم، نیاز به هیچ ابزار یا وسایل خاصی ندارید. تنها یک حوله و دمپایی با خود همراه داشته باشید و به مرکز مورد نظر خود مراجعه نمایید. تمامی تجهیزات مورد نیاز در اختیار شما قرار داده شده که هزینه‌های آن، در تور لحاظ شده است و نیازی به پرداخت پول اضافی نخواهد بود. اگر دوربین‌های گو پرو برای فیلم‌برداری زیر آب دارید که حتما آن را همراه ببرید، در غیر این صورت، این موسسات، با دریافت هزینه اضافی، اقدام به عکاسی و فیلم‌برداری از شما هم خواهند کرد. البته این موضوع تقریبا برای تمامی تفریحات آبی قشم که در این سفر به انجام می‌رسانید، به همین صورت است و تجهیزات مورد نیاز، برای توریست‌ها مهیا می‌شود.

 

بهترین زمان سفر به قشم برای عاشقان خرید

هزینه‌های غواصی در قشم

هزینه‌ی تورهای مختلف به نقاط متفاوت جزیره، متفاوت خواهد بود اما تورهای محبوب گردشگران که از ساحل زیتون قشم انجام می‌شود، قیمت تقریبی ۳۰۰ هزار تومان خواهد داشت. در اغلب موارد، وقتی برای تورهای دیگر اقدام می‌کنید، با مبالغ بیشتر مواجه خواهید شد و تورها عموما کم‌تر از این نیستند. به ازای هر دو نفر، یک مربی همراه شما به زیر آب می‌رود و برای افراد کم سن و سال، چون باید مربیان مخصوص وارد آب شوند، ۵۰ هزار تومان بیشتر اخذ می‌شود. عکاسی و فیلم‌برداری نیز همان طور که پیش‌تر گفتیم، هزینه‌ی مخصوص به خود را دارد که برای مثال در طرحی که برای تور غواصی از ساحل زیتون گذاشته شده، عکاسی زیر آب ۵۰ هزار تومان و هر دقیقه فیلم‌برداری، ۸۰ هزار تومان است. البته پیشنهاد ما این است که حتما این هزینه‌ها را پرداخت کنید تا خاطرات خود از این فعالیت هیجان‌انگیز در قشم را برای همیشه ثبت کنید.

آیا هنگام غواصی در قشم، خطری متوجه شما خواهد بود؟

قبل از این که با قایق به مقصد مورد نظر حرکت کنید، یک سری آموزش‌های مورد نیاز به شما داده می‌شود تا هیچ گونه مشکلی در آب برایتان پیش نیاید. همان‌طور که گفتیم، همراه شما یک مربی مجرب نیز وارد آب شده و محل‌هایی هم که برای غواصی در نظر گرفته شده، همگی امن و بدون مشکل هستند. پس اصلا نباید نگران چیزی در هنگام غواصی باشید و می‌توانید خیلی راحت از مناظر زیر آب لذت ببرید. نکته مهم این است که خود شما دچار مشکل نباشید. مشکلات تنفسی، مشکل عضلانی، بیماری‌های مزمن و چیزهایی از این دست برایتان مشکل ساز خواهد شد که البته قبل از نام نویسی، این‌ها را از شما می‌پرسند.

 

هتل‌های ارزان قشم با امکانات مناسب

کلیاتی درباره تور غواصی در قشم

تورهای غواصی معمول در قشم، حدودا یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد که البته تنها ۱۵ دقیقه از این زمان را در آب خواهید بود و باقی آن، به مسیر رفت و برگشت شما به سایت مورد نظر برای غواصی اختصاص دارد. بر خلاف تورهای خارجی که چندین ساعت به طول انجامیده و شما به دو یا سه سایت مختلف می‌روید، در این جا تنها یک مکان برای غواصی در نظر گرفته شده و بلافاصله بعد از این که از آب خارج می‌شوید، به ساحل بر می‌گردید. البته همین رفت و آمد با قایق‌های مخصوص نیز، لذت خاص خود را دارد.

بهترین مکان‌ها در قشم برای غواصی

 

غواصی در ساحل زیتون قشم

همان‌طور که گفتیم، محبوب‌ترین مکان برای غواصی در قشم، ساحل زیتون است. در این ساحل یک مجموعه‌ی آموزش غواصی وجود دارد که تورهای توریستی برپا می‌کند. این تورها شما را به عمق ۳ تا ۷ متری در جایی نزدیک به همین ساحل می‌برند. جایی با آب آرام و ماهی‌های متنوع و همچنین مرجان‌های دریایی مختلف که مسلما تجربه‌ای عالی را برای شما خواهد ساخت. از ماهی‌هایی که می‌توانید در این محل ببینید، می‌توان به هامور، پروانه ماهی، طوطی ماهی، ماشیه ماهی، ماهی آنجل و ... اشاره کرد.

 

معرفی بام قشم، نقطه‌ای متفاوت در این جزیره‌ی زیبا

  • آدرس: پارک زیتون، مرکز غواصی نگین ساحل قشم

 

غواصی در سایت تخت جمشید قشم

یکی دیگر از مراکز محبوب غواصی در تور قشم که البته خیلی از ساحل زیتون دور نیست و رو به روی پلاژ آقایان قرار گرفته است. از بسیاری جهات، این محل با جایی که قبلا به آن اشاره کردیم، شباهت زیادی دارند و تنها مرجان‌های متنوع و رنگارنگی که در سایت جمشید می‌بینید، بیشتر است. در باقی موارد از جمله عمق شیرجه، جریان آب و ماهی‌هایی که در آن‌جا مشاهده خواهید کرد، تفاوت بسیار کمی بین سایت‌های تخت جمشید و ساحل زیتون وجود دارد.

  • آدرس: ساحل زیتون، رو‌به‌روی پلاژ آقایان

 

غواصی در دوبه قشم

این مکان از جاهای خاص در تور قشم برای غواصی است که در فاصله‌ی کمی از روستای سوزا قرار گرفته. دوبه از آن جاهایی است که توریست‌ها برای غواصی در عمق ۳ تا ۱۰ متر به آن‌جا می‌روند و حرفه‌ای‌ها امکان شیرجه به عمق بیش‌تر را نیز دارند. ماهی‌های بزرگ باراکودا از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های سایت غواصی دوبه هستند.

 

معرفی صنایع دستی و سوغات قشم

  • آدرس: نزدیکی روستای سوزا

 

غواصی در کشتی غرق شده قشم

اگر به دنبال یک تجربه منحصر به فرد هستید، کافی‌ست برای غواصی به این کشتی غرق شده بروید. محلی که در غرب جزیره لارک در قشم واقع شده و در اصل یک نفتکش ۴۵۸ متری‌ست که سال‌ها قبل در زمان جنگ تحمیلی، نابود و سپس غرق شده است. شما می‌توانید، در طول غواصی از نزدیک کشتی را تماشا کرده و در جاهای مختلف، شرایط آن‌جا که طی سال‌های مختلف رو به زوال رفته و خانه‌ای برای آبزیان شده است را مشاهده کنید. البته یک لنچ و یک ناوچه غرق شده نیز در قشم هستند، اما این سایت‌ها طرفداران کم‌تری دارند.

  • آدرس: غرب جزیره لارک

 

غواصی در باغ مرجانی قشم

باغ مرجانی قشم که به اسپرینگی نیز معروف است، جایی در ۱۶ کیلومتری ساحل جنوبی قشم بوده که یکی از بهترین مناظر زیر آبی این جزیره را برایتان به همراه خواهد داشت. متاسفانه، جریان تند آب باعث می‌شود تا این محل برای افراد مبتدی مناسب نباشد و تنها غواصان حرفه‌ای می‌توانند به آن‌جا بروند که البته برای این کار هم باید از طریق مراکز غواصی اقدام نمایند. این محل، مملو از مرجان‌های زیبا، متنوع و چشم‌نواز بوده و امکان غواصی تا عمق ۵۰ متری نیز مهیا است.

 

بازدید از دره تندیس ها در قشم

  • آدرس: در فاصله‌ی ۱۶ کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره

 

دیگر مقاصد ایرانی برای غواصی

در کنار قشم، جزیره کیش همیشه جزو انتخاب‌های اول برای غواصی بوده است و این فعالیت، حالا به یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی در کیش نیز بدل شده که تقریبا در تمامی طول سال می‌توان به سراغش رفت. این جزیره هم میزبان بسیاری از غواصان حرفه‌ای بوده و هم تورهای توریستی برای غواصی در آن‌جا برگزار می‌شود تا آن‌ها که برای اولین بار یا دفعات اول است که به عمق می‌روند نیز، بتوانند این تجربه را داشته باشند.

اما یکی از جاهایی که کم‌تر به آن پرداخته می‌شود اما برای غواصی بهترین است، چابهار بوده که این روزها، حتی توریست‌های خارجی نیز این محل را کشف کرده و به سایت‌های مختلفش برای غواصی می‌روند. جاهای بسیار زیادی برای غواصی در چابهار وجود دارد. جاهایی مثل کاهاری، انبار نفل، جزیره شیطان، بارج کنارک، دریه لیپار، سایت غواصی علوم دریایی و ... بخشی از این گزینه‌ها هستند که پیش روی شماست. تنوع آبزیان چابهار بسیار زیاد است و حتی برای اسنورکلینگ نیز، می‌توانید به این بخش از کشورمان بروید. در چابهار نیز هم غواصان حرفه‌ای و هم آماتور امکان شیرجه را خواهد داشت و اتفاقا این سال‌ها، تعداد تورهایی که برای توریست‌ها برگزار می‌شوند تا بتوانند برای غواصی اقدام کنند نیز رو به افزایش است.

 

بهترین رستوران‌های محلی در قشم

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۰ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران