برگزاری ماه رمضان در مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
برگزاری ماه رمضان در مالزی

در کشور مالزی ماه مبارک رمضان به دلیل تنوع قومی گسترده کمی متفاوت‌تر از دیگر کشورهای اسلامی است. به همین دلیل اگر سفر خود با تور مالزی را در ماه رمضان آغاز می‌کنید، بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد برگزاری مراسم این ماه در این کشور مسلمان‌نشین داشته باشید. رمضان، ماه تجدید سنت‌های دیرینه در مالزی است و می‌توان در این ماه با روش زندگی، آداب غذایی و فرهنگ این کشور آشنا شد. مالزی از لحاظ غذایی غنی است و سفره افطارشان بسیار متنوع است.


نیایش در ماه رمضان

با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بیشتر شهرهای مالزی رنگ و بوی مذهبی می‌گیرند. یکی از ویژگی‌های رمضان در این کشور پخش دعا، نیایش و قرآن در مساجد است. ﺑﺎ توجه به ﻭﺟﻮﺩ ﻗﻮﻣﯿﺖ‌ﻫﺎ ﻭ ﺍﺩﯾﺎﻥ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺎﻟﺰﯼ با اکثریت شصت درصدی مسلمان و ﺍﻗﻠیتی ﺍﺯ ﭼﯿﻨﯽ‌ﻫﺎ ﻭﻫﻨﺪﻭﻫﺎ، در ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ کمی ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﻣﯽ‌شود. مساجد در طول شب و روزهای این ماه باز هستند تا مسلمانان بتوانند به ادای فریضه نماز شب و عبادات فردی بپردازند. مساجد بزرگ مالزی، با برقراری سفره افطار با اذان مغرب، از مردم با خرما و شربت پذیرایی می‌کنند. در این مدت مردها لباس محلی پوشیده و بر سرشان کلاه مخصوص مستطیل شکل می‌گذارند و زن‌ها لباس و روسری سنتی سر می‌کنند. دیگر مراکز اسلامی نیز ﺟﻠﺴﺎﺕ آﻣﻮﺯﺵ ﻗﺮآﻥ ﻭ ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺍﯾﻦ ﮐﺘﺎﺏ آﺳﻤﺎﻧﯽ را برگزار می‌کنند. از رسوم مهم مسلمانان مالزی برگزاری نماز تراویج است که مسلمانان اهل سنت در شب‌های ماه رمضان پس از نماز عشاء به صورت جمعی می‌خوانند. این نماز بیست رکعت است. همچنین هر شب یک جزء قرآن را در این نمازها تلاوت می‌کنند تا در پایان ماه رمضان قرآن ختم شود. ﯾﮑﯽ دیگر ﺍﺯ آﺩﺍﺏ ﺍﺻﻠﯽ ﻣﺎﻟﺰﯾﺎﯾﯽ‌ﻫﺎ ﺩﺭ این ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ، ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺭﻭﺯ ﻋﯿﺪ ﺳﻌﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ آﻥ ﺳﻔﺮﻩ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﻨﺪ. این کشور ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻋﯿﺪ ﺳﻌﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻌﻄﯿﻞ ﺍﺳﺖ. ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺎﻟﺰﯼ این عید ﺭﺍ با نام هاری رایا پوسا بسیار ﺑﺎﺷﮑﻮﻩ جشن می‌گیرند و ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺕ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺻﺒﺢ ﻋﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﻭ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺫﺍﻥ ﺻﺒﺢ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺗﺠﻤﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻋﯿﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺗﺒﺮﯾﮏ می‌گویند ﻭ ﺗﮑﺒﯿﺮ ﺳﺮ می‌دهند.

 

بازدید از پائولا جرجاک در سفر به پنانگ

بازارهای رمضان در مالزی

برگزاری بازار در رمضان به عنوان یک سنت دیرینه در مالزی محسوب می‌شود و به نام محلی پاسار مالام مشهور است. در این ماه همه روزه در گوشه و کنار شهرهای مختلف به هنگام افطار برپا می‌شود و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. . در ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎﯼ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﯿﻮﻩ ﻭ ﺷﯿﺮینی‌جات ﺳﻨﺘﯽ انجام می‌شود ﻭ معمولا مردم محلی خود ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭﻫﺎ ﺍﻓﻄﺎﺭ می‌کنند و ﯾﺎ مواد لازم برای ﺍﻓﻄﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺗﻬﯿﻪ کرده ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﯽ‌ﺑﺮﻧﺪ. این بازارهای محلی یکی از جاذبه‌های گردشگری جالب در ماه رمضان در مالزی به شمار می‌روند. بازارهایی پر از خوراکی‌های لذیذ و غذاهای سنتی. علاوه بر این، در رمضان اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ تا سحرگاه باز است و برخی از مراکز خرید به ویژه در کوالالامپور و سلانگور به زیبایی تزیین می‌شوند. از مراکز مهم خرید عید می‌توان به منطقه جالان توآنکو عبدالرحمان و مسجد جالان هندی در کوالالامپور اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله معرفی ۵ بازار رمضانی در کوالالامپور را نیز بخوانید.

غذاهای رمضان در مالزی

در ماه مبارک رمضان، به مانند دیگر کشورهای مسلمان، روزه‌داری مسلمانان بر فضای عمومی این کشور نیز تاثیر گذاشته و رستوران‌های شهر کوالالامپور که در روزهای عادی مملو از جمعیت است تا زمان افطار تعطیل می‌شود. در مساجد شهرهای مختلف، پس از پایان هر نماز، یک شام کوچک به نام موره تهیه می‌شود و سپس افراد حاضر به صرف این غذا مشغول می‌پردازند. همچنین خانواده‌های مسلمان مالزیایی در این ماه، هدایا، غذاها و شیرینی‌های خوشمزه محلی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و تعارف می‌کنند تا منجر به افزایش محبت در میان آن‌ها شود. غذاهای مسلمانان مالزی در ماه مبارک رمضان برنج به همراه گوشت قرمز یا مرغ است و همراه با غذای سحری، یک نوع نوشیدنی به نام کولاک را می‌نوشند تا عطش را برطرف کند و به آنها توانایی و قوت دهد. از دیگر غذاهای این کشور می‌توان نسی لمک را نام برد که ترکیبی از مقداری برنج پخته شده با شیر نارگیل، تخم مرغ، ماهی‌ خشک و سبزیجات با چاشنی‌های مختلف است که در این شب‌ها غذای غالب و پر طرفدار مالزیایی‌هاست. همچنین انواع ساتای که نوعی کباب چوبی مالایی است و لاکسا به عنوان نوعی سوپ تند مالایی و بوبور لامبوک یک نوع فرنی پخته شده از برنج و گوشت است که با آب نارگیل، ادویه و دیگر گیاهان معطر طعم دار شده نیز از غذاهای محبوب آنها محسوب شده و در سفره افطار دیده می‌شود.

 

بازدید از پل هوایی لنکاوی در سفر به مالزی

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران