آشنایی با فصول مختلف در مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
آشنایی با فصول مختلف در مالزی

مالزی کشوری متفاوت از هر سرزمین دیگر است. کشوری با فرهنگ‌های مختلف و مردمی که با ادایان متفاوت در آن زندگی می‌کنند. اما این کشور نه تنها از نظر فرهنگی، بلکه از نظر جغرافیایی نیز، کشوری متنوع بوده و بخش‌های مختلف آن آب و هوای متفاوت را در طول سال تجربه می‌کند.

بسیاری از مردم جهان تعطیلات خود را همراه  تور مالزی در کلان‌شهری همچون کوالالامپور می‌گذرانند یا به به مقاصد ساحلی مالزی رفته و بهترین‌ها را تجربه می‌کنند. اما برای این که بتوانید برنامه‌ریزی بهتری برای چنین سفری داشته باشید، بهتر است کمی درباره شرایط آب و هوایی در فصول مختلف مالزی بدانید.

 

کلیاتی درباره آب و هوا در مالزی

در مالزی تقریبا شما هیچ وقت تغییر فصل را تجربه نخواهید کرد و تنها دما کمی در طول سال تغییر می‌کند و مثلا بین ماه‌های نوامبر تا ژانویه که سردترین ماه‌های سال است به ۲۶ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

تفاوت فصول در این کشور، در بارش‌هایی است که مالزی به خود می‌بیند. در برخی از ماه‌های سال بارش‌ها بیشتر است و در بعضی فصول، خیر! بارش‌هایی که عموما طولانی نیستند و مقطعی اما شدید جریان داشته و در طول سال عموما چیزی حدود ۲ هزار میلی‌متر در نقاط شهری و در کوهستان‌ها تا ۵ هزار میلی‌متر نیز خواهد بود. در مالزی صد در صد لباس شما خیس خواهد شد، اما نه از باران بلکه از عرق تنتان، چون این کشور جایی با رطوبت بالا بوده و ترکیب آن با دمای بالا، چنین جوی را ایجاد می‌کند. مالزی شبیه به بسیاری سرزمین‌های گرم‌سیری دیگر است؛ زیبا، سرسبز، مملو از شگفتی و البته با آب و هوایی متفاوت!

 

۱۰ ساحل برتر، زیبا و چشم نواز پنانگ

فصل بهار در مالزی

در بهار آرام آرام فصل بارانی در مالزی به پایان می‌رسد و باران‌ها در کشور بسیار کم می‌شود. در مارس مانسون در شمال شرقی تقریبا به پایان رسیده و جنوب غربی مالزی نیز در پایان مِی دیگر کم‌تر به خود باران می‌بیند. به همین دلیل آوریل را باید شروع ماه خشک در مالزی به حساب آورد و سفرها نیز از این ماه به اوج رسیده و با توجه به این که موقعیت برای تمامی فعالیت‌های تفریحی مهیا است، مالزی به یکی از خواستنی‌ترین مقاصد در این مدت بدل می‌شود.

البته ترجیحا سعی کنید تا هم چتری کوچک همراه داشته باشید، هم یک بارانی سبک، تا اگر طبیعت‌گردی را به عنوان تفریح انتخاب کردید، بدون مشکل از فعالیت خود لذت ببرید.

جشن‌های مهم مالزی در بهار: روز جهانی زن، عید پاک

فصل تابستان در مالزی

تابستان بدون شک پرطرفدارترین فصل برای سفر به مالزی است. در هر سه ماه جون، جولای و آگوست خبری از بارندگی نیست و از طرفی هوا نیز در گرم‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد. البته در پایان آگوست در بخش‌هایی از غرب، به صورت پراکنده باران‌ها آغاز می‌شود، اما به طور کلی خبری در باقی جاهای کشور و مخصوصا در شهرهای و جزایر گردشگرپذیر، نخواهد بود.

البته حتی در تابستان نیز نباید هیچ چیز را غیر ممکن ببارید، چون آب و هوا در کشورهایی همچون مالزی بسیار غیر قابل پیش بینی بوده و ناگهان ممکن است برای دقایقی بارانی شدید ببارد و سپس دوباره آفتاب در آمده و مردم به کار روزانه خود مشغول شوند.

جشن‌های مهم مالزی در تابستان: زادروز پادشاه، روز استقلال

 

۵ ساحل خصوصی در لنکاوی

فصل پاییز در مالزی

در اوایل پاییز باران‌ها کم کم آغاز می‌شود و همانطور که در طول این فصل پیش می‌رویم، با یک شیب ملایم به مقدار این باران‌ها اضافه خواهد شد. در اوایل پاییز، باران‌ها بیشتر در سمت غرب کشور است اما وقتی به نوامبر می‌رسید، سردترین روزهای سال و البته پرباران‌ترین‌ها را تجربه خواهید کرد.

به همین خاطر است که خیلی از مراکز خرید و پارک‌های زیبای مالزی، این روزها بیشتر گردشگر را به خود می‌بینند، چون برنامه ریزی برای فعالیت در محیط باز سخت خواهد بود.

جشن‌های مهم مالزی در پاییز: روز جهانی موزیک، روز دیپوالی

فصل زمستان در مالزی

وقتی بخش زیادی از مالزی زیر بارش باران است، خیلی از مقاصد ساحلی در مالزی، وضعیتی ایده‌آل دارند. در واقع سنگین‌ترین باران‌ها در شمال شرقی کشور مشاهده خواهید کرد، در صورتی که سواحل جنوب غربی وضعیت خیلی خوبی دارند.

با این حال پیشنهاد می‌کنیم سفر کردن به سواحل غربی مالزی در این ماه‌ها را به کل فراموش کنید، چون این مناطق عموما درگیر بارندگی‌های شدید و شرایط آب و هوایی بد هستند.

جشن‌های مهم مالزی در زمستان: سال نو میلادی، هاری رایا

 

۶ ساحل زیبا اما کم‌تر شناخته شده در مالزی

۲۶ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران