آشنایی با وسایل حمل و نقل در مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
آشنایی با وسایل حمل و نقل در مالزی

برای خیلی‌ها که در تور مالزی به دیدن دو شهر یا حتی بیشتر می‌روند، این حس ایجاد می‌شود که با پرداخت هزینه‌های سفر به یک کشور، دو سرزمین مختلف را دیده‌اند. تفاوت‌های کوالالامپور با جاهایی همچون لنکاوی، صباح یا ساراواک، دقیقا این قدر است. این کشور شلوغ و سرزنده، روش‌های مختلفی برای جا به جایی، سفر به شهرهای مختلف و یا حتی رفتن به جزایر دیدنی‌اش پیش پایتان می‌گذارد که شاید بهتر باشد، ابتدا درباره‌شان بدانید و سپس سفر خود به مالزی را آغاز کنید. همراه ما باشید تا با جزییات بیشتر در مورد وسایل نقلیه و روش‌های رفت و آمد در مالزی برایتان بگوییم.

 

نکاتی درباره رفت و آمد بین شبه جزیره مالزی و بورنئو

قبل از این که به روش‌های مختلف سفر بپردازیم، باید نکته‌ای را مد نظر بگیرید. خیلی‌ها دوست دارند تا در سفر به مالزی از بورنئو و بخش‌های مختلف آن دیدن کنند اما روش مستقیمی از دریا برای این کار وجود ندارد و فری‌ها رسمی برایش در نظر گرفته نشده. البته که شما در تورهای جزیره گردی یا با اجاره‌ی قایق‌های تندرو می‌توانید این کار را به انجام برسانید اما عموما توریست‌ها ترجیح می‌دهند تا با سفر هوایی به آن‌جا بروند. این مسئله مهم را هم در نظر بگیرید که بورنئو بین سه کشور تقسیم شده و بخش‌هایی از آن مثل صباح و ساراوک، در اختیار مالزی است.

پرواز، سریع‌ترین روش برای جا به جایی بین شهرهای مالزی

پروازهای داخلی به نسبت ارزان هستند و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند تا به جای مثلا طی راه ۱۲ ساعته زمینی در مسیرهایی که گه گاه خیلی راحت هم نیستند، پروازی ۴۵ دقیقه‌ای را تجربه کنند و به مقصد مورد نظر خود مثل پارک ملی گونونگ مولو در بلندی‌های کلابیت برسند. مسیری که اگر از کوالالامپور به صورت زمینی بروید، واقعا سخت خواهد بود.

بیشتر پروازهای داخلی در مالزی از طریق شرکت هواپیمایی اِم‌اِی سویینگز (MASwings) انجام می‌شود اما شرکت‌های ایر آسیا (Air Asia) یا مالیندو ایر (Malindo Air) و خطوط هواپیمایی مالزی (Malaysia Airlines) نیز پروازهای داخلی را انجام می‌دهند. پروازهای متعدد، آمار بسیار عالی در زمینه امنیت پرواز، قیمت‌های خیلی خوب و تخفیف‌های عالی در بعضی روزهای سال از جمله امتیازهای استفاده از پروازهای داخلی در تور مالزی به شمار می‌آیند.

 

بهترین سایت‌های غواصی مالزی

قطارهای خیلی خوب مالزی

قطارها روشی بسیار ارزان، آرامش‌بخش و راحت در مالزی هستند که شما را نه تنها به مقاصد داخلی مختلف، بلکه به کشورهای دیگر همچون تایلند یا سنگاپور نیز می‌برند. قطار روشی عالی برای رفتن به سواحلی شرقی بوده و با هزینه‌ای کم، شما را به این بخش‌های زیبای کشور می‌برند.

در مقایسه، تعداد حرکت قطارها نسبت به اتوبوس‌ها، کم‌تر است و قیمت‌ آن‌ها نیز کمی بیشتر بوده اما از طرفی فضای قطارها آرام‌تر، خدماتشان بهتر و همچنین مسیر حرکت نیز بسیار بهتر است و شما در طول سفر به راحتی می‌توانید، از جنگل‌های بارانی مالزی و مناظر مختلف لذت ببرید. در واقع اگر از کوالالامپور به جاهای مختلف مثل ایپو یا همان‌طور که گفتیم سواحل غربی یا خیلی جاهای دیگر بخواهید بروید، می‌توانید از قطار استفاده کنید. شرکت کِی‌تی‌اِم (KTM) از قطارهای ترکیبی دیزل و برقی استفاده می‌کند و بلیط‌های سکند کلس آن برای انواع مسیرها انتخابی عالی و در عین حال ارزان است.

اتوبوس‌های ارزان مالزی هر لحظه از روز در دسترس

چندین و چند شرکت خصوصی اتوبوس‌رانی در مالزی فعال هستند که با قیمت‌های پایین، شما را به هر نقطه از این کشور زیبا می‌برند. کونسورتیوم ترانسناسیونال برهاد (Konsortium Transnasional Berhad) بزرگ‌ترین شرکت اتوبوس‌رانی در مالزی بوده که تابلوی آن را در تمامی ترمینال‌های کشور مشاهده می‌کنید. البته شما می‌توانید در این ترمینال‌ها، دفاتر مختلف را بگردید، قیمت بلیط‌ها را مقایسه کنید و در نهایت به مقصدی که مد نظر دارید، بلیط بخرید.

اتوبوس‌ها در مالزی عموما شیک و مدرن بوده، سریع حرکت می‌کنند و همگی دارای سیستم تهویه هوای مطبوع و پذیرایی هستند. البته خیلی اوقات این سیستم تهویه هوای مطبوع به درخواست مسافران محلی، زیادی اتوبوس را سرد می‌کند، پس بهتر است همراه خود یک لباس آستین بلند داشته باشید. برای مسیرهای کوتاه، عموما تعداد اتوبوس‌ها بسیار زیاد است و شما خیلی راحت می‌توانید به ایستگاه رفته و همان‌جا بلیط تهیه کنید اما برای مسیرهای طولانی، خیلی اوقات تنها یک یا دو اتوبوس در طول روز حرکت می‌کند که برای چنین مسیرهایی باید برنامه‌ریزی داشته باشید.

 

اقامتی عاشقانه در هتل‌های کوالالامپور

استفاده از قایق برای دسترسی به جزایر در مالزی

اگر بخواهید در سفر به پنانگ یا در سفر به لنکاوی، به سراغ جزایر مختلف بروید، باید این کار را از طریق قایق‌ انجام دهید. این قایق‌ها در بندرگاه‌ها یا ایستگاه‌های ساحلی قرار گرفته‌اند و عموما قیمت‌های آن‌ها مشخص شده است و البته خیلی‌ها هم در تورهای گردشگری نیم روزه به دیدن چنین جاهایی می‌روند.

البته این را هم مد نظر داشته باشید که قایق‌ها تندرو و فری‌ها تنها برای چنین مسیرهایی نبوده و بعضی از ایستگاه‌های جنگلی نیز از این طریق و از مسیر رودخانه در دسرتس شما خواهند بود. برای مثال اگر از کوالالامپور به سراغ پارک ملی تامان نگارا بروید، برای دیدن بعضی از ایستگاه‌ها مهم، حتما باید قایق‌های مخصوص رودخانه‌ای را سوار شوید.

اجاره ماشین در مالزی

مالزی جزو بعضی مقاصد خاص است که شاید اجاره ماشین در آن‌جا بد نباشد. البته اگر قصد سفر به کوالالامپور را دارید و نمی‌خواهید از آن‌جا خارج شوید، اصلا نیازی به این کار نیست و تنها برای گشت و گذار در مسیرهای برون شهری به ماشین احتیاج خواهید داشت.

بسیاری از مسیرها بین شهری در این کشور بسیار خوب هستند و اگر ماشین داشته باشید، می‌توانید خیلی جاهای خاص را بدون دغدغه ببینید. حداقل سن برای اجاره‌ی ماشین در مالزی ۲۳ است و شرکت‌های آویس (Avis) و هرتز (Hertz) و همچنین چند شرکت مالزیایی، جزو انتخاب‌های شما خواهند بود. هزینه‌ی اجاره‌ی ماشین در این کشور تقریبا از روزی ۱۹۰ رینگیت (۴۵ دلار) آغاز می‌شود که هزینه‌ی بیمه و این‌ها را هم باید پرداخت کنید.

اجاره‌ موتور سیکلت، انتخابی عالی در بعضی از مقاصد مالزی

موتور سیکلت‌های کوچک بهترین انتخاب در بسیاری از مقاصد گردشگری مالزی هستند و البته خود مردم محلی نیز، خیلی‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر در سفر خود به بلندی‌های کامرون، پنانگ، لنکاوی یا حتی کوتا کینابالو، کوچینگ و میری می‌روید، بهتر است حتما یک موتور کوچک برای خود کرایه کنید و به وسیله‌ی آن‌ها، با هزینه‌ای بسیار پایین به هر جایی که می‌خواهید بروید.

گواهینامه استاندارد برای اجاره‌ی موتور کافی است و البته موتورهای با کیفیت و بزرگ‌تر و قوی‌تر نیز برای اجاره در دسترس شما قرار می‌گیرد. شما باید پاسپورت خود و مبلغی را به عنوان ضمانت در اختیار شرکت‌ها قرار داده و موتور را در اختیار بگیرید.

 

۱۰ کتابخانه و کتاب‌ فروشی‌ خاص در مالزی

حمل و نقل عمومی در شهرهای مختلف مالزی

وضعیت حمل و نقل عمومی در شهرهای مختلف مالزی متفاوت است و غیر از کوالالامپور که وضعیت آن تقریبا با هر جای دیگری در مالزی متفاوت بوده، همه‌ی مردم با اتوبوس‌های شهری و موتور تردد می‌کنند. خیلی با تاکسی‌های این کشور به مشکل بر نمی‌خورید اما در بعضی جاهای توریستی، موقع سوار شدن حتما مطمئن شوید که از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند. همچنین استفاده از برنامه تاکسی آنلاین گرَب (Grab) انتخابی عالی است. از این طریق، هم هزینه‌ی کم‌تری پرداخت می‌کنید، هم درگیر آدرس دادن به راننده‌ای که انگلیسی بلد نیست، نمی‌شوید و هم این که مبلغ تمام شده مسیر نیز برایتان مشخص خواهد بود.

در کوالالامپور، سیستم اتوبوس رانی و همچنین مترو به شکل فوق‌العاده خوبی اجرا شده و نقشه آن به صورت آنلاین و آفلاین در همه جا در دسترس است. برای این شهر، بهترین راه استفاده از همین سیستم حمل و نقل عمومی است که هم شما را درگیر ترافیک نمی‌کند و هم این که بسیار ارزان‌تر از تاکسی یا روش‌های دیگر در می‌آید.

حمل و نقل عمومی برای افراد دارای معلولیت جسمی در مالزی

متاسفانه سفر به مالزی برای آن‌ها که دارای معلولیت جسمی هستند، مشکلات کمی را به همراه خواهد داشت. مسیرهای مسدود شده، نبود مسیرهای مشخص برای این گونه افراد، جاهای مناسب برای رفتن و آمد با فاصله‌ی زیاد و حتی بعضا، نبود مسیر شیب‌دار به جای پله کان در خیلی جاهای کشور سفر را برای افراد مختلف که دارای معلولیت هستند، سخت می‌کند.

برای این افراد، کوالالامپور به مراتب مقصد بهتری خواهد بود چون سیستم حمل و نقل عمومی مالزی مخصوصا مترو و قطارهای روگذر، امکانات لازم و شرایط استفاده را برای این مسافران، مهیا کرده‌اند. حتی خیلی از اتوبوس‌ها نیز برای این منظور بهینه شده‌اند. برای شهرهای دیگر اما شاید بهتر باشد، به سراغ روش‌هایی مثل اجاراه ماشین باشید تا بتوانید خیلی راحت‌تر به نقاط مختلف بروید و از سفر خود، مثل بقیه افراد لذت ببرید.

 

۱۰ بازار خیابانی پرطرفدار در کوالالامپور

چرا قایق‌ها برای جا به جایی، یکی از بهترین انتخاب‌ها در مالزی هستند

قطارها هیچ استرسی نداشته و فضای آرامی دارند، اتوبوس‌ها همه جا هستند و پروازها نیز سریع شما را به مقصد می‌رسانند اما استفاده از قایق‌ها در جاهایی که امکانش وجود دارد، نه تنها شما را به مقصد مورد نظرتان می‌رسانند، بلکه خود یک سفر تفریحی نیز منظور می‌شوند. به همین خاطر است که پیشنهاد می‌کنیم، اگر در سفر به کوالالامپور، امکان دسترسی به منطقه مورد نظر خود با استفاده از قایق را داشتید، سراغ روش جایگزین نروید تا بتوانید در طول راه از مناظر زیبای دریایی و یک ماجراجویی دوست داشتنی لذت ببرید. مخصوصا اگر در جاهایی مثل پنانگ یا لنکاوی بودید، حتما سفرهای دریایی را امتحان کنید.

منبع

 

۲۸ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران