گردش در شبه جزیره تاریخی استانبول (بخش دوم)

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گردش در شبه جزیره تاریخی استانبول (بخش دوم)

در قسمت قبل این مبحث به معرفی شبه جزیره تاریخی استانبول پرداختیم و گفتیم این قسمت از شهر پایه و هسته اولیه پیدایش آن بوده که قدمت تاسیسش به سال ۶۸۵ قبل از میلاد باز می‌گردد. شبه جزیره تاریخی استانبول در دوره‌های مختلف پایتخت امپراطوری‌های روم، بیزانس و عثمانی‌ها بوده و اتفاقات و وقایع زیادی را به چشم خود دیده است. این قسمت از شهر که میراث‌دار قدمت کهن استانبول است، با آثار تاریخی زیادی همچون مساجد، کلیساها و کاخ‌ها پر شده است. اگر مسافر تور استانبول هستید، همراه ما باشید تا در اینجا به ادامه کاوش در شبه جزیره تاریخی می‌پردازیم.

 

Laleli و آکسارای

در ادامه مسیر قبل گفته بودیم اگر جاده دیوان را ادامه دهید به بیزیت خواهید رسید. حالا بعد از گشت و گذار در بیزیت که در مبحث قبل توضیح دادیم اگر همچنان بخواهید گردش‌تان را ادامه دهید، در انتهای بیزیت از سمت پایین به لاللی و محله آکسارای استانبول خواهید رسید. برای عاشقان خرید و گشت و گذار بین فروشگاه‌ها و مغازه‌ها اینجا حکم بهشت را خواهد داشت، زیرا بسیاری از فروشگاه‌های سوغاتی فروشی و گردشگری، مغازه‌های طراحی متعددی که کالاها و منسوجات کشورهای بلوک شرقی و روسیه را می‌فروشند، انواع بازارهای محلی و همچنین بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها را پیدا خواهند کرد. در گردش‌تان به فروشگاه معروف Koska Helvacisi در جاده اصلی لاللی بروید و حتما در این محل حلوای محبوب ترکی را امتحان دهید. از نقاط دیدنی این محله که باید از آن‌ها دیدن کنید می‌توان به مسجد لاللی، مسافرخانه بزرگ سنگی، مسجد ولید سلطان، کلیسای Constantine Lips (مسجد فناری عیسی)، مسجد بدروم (کلیسای Myrelaion سابق) و مسجد مراد پاشا اشاره کرد.

 

گردشی جذاب در محله اسکودار استانبول

حالا با ادامه مسیرتان به سمت انتهایی لاللی به محله آکسارای خواهید رسید. این محله که نقش مهمی در حمل و نقل دارد چند جای دیدنی و توریستی برای بازدیدکنندگان کنجکاو در چنته دارد که در گردشی ماجرایی نباید آن‌ها را از قلم انداخت. آکسارای که یادگاری از دوره بیزانس است حالا با بهترین حمام ترکی‌های استانبول و رستوران‌های سنتی پر شده است.

محله مسجد سلیمانیه

گفتن ندارد همانطور که مشخص است مسجد سلیمانیه استانبول باشکوه و دیدنی به افتخار سلطان سیلمان توسط معمار مشهور سینان بین سال‌های ۱۵۵۰-۱۵۵۷ ساخته شده است. تزئینات این مسجد با کاشی‌های چند رنگ و پنجره‌های شیشه‌ای رنگی و ستون‌ها حکاکی شده به شدت دیدنی و چشمگیر به نظر می‌رسد. به همین دلیل توریست‌ها چه کل شبه جزیره را کاوش کنند چه نکنند از این مسجد حتما دیدن می‌کنند. در کنار مسجد سلیمانیه مجتمع سلیمانیه هم وجود دارد که مانند ماسجد بزرگ آن دوره دارای مدرسه، درمانگاه و مقبره‌ها است.

البته محله سلیمانیه به جز مسجد معروف و محبوبش جاهای دیدنی دیگر مثل فضاهای سبز در قالب باغ‌های زیبا گیاه شناسی در نزدیکی مسجد سلیمانیه، مسجد بورمالی، مسجد کالندرهانه و همچنین مسجد شهزاده که بین سال‌های ۱۵۴۴-۱۵۴۸ برای یادبود احمد، پسر سلطان سلیمان عظیم ساخته شد هم وجود دارند که می‌توانید در صورت داشتن وقت کافی آن‌ها را هم مورد بازدید و کاوش قرار دهید. مسجد کالندرهانه یک کلیسای قرن دوازدهمی مربوط به دوره بیزانس بود که در دوره عثمانی تبدیل به مسجد شد به همین دلیل بازدید از آن خود تجربه‌ای فرهنگی و غنی محسوب می‌شود.

 

گردشی در محله‌های اروپایی نشین استانبول

فنر و بالات در استانبول

فنر سابقا محله یونانی بود که در کنار محله سابق یهودیان یعنی بالات واقع شده است. این دو محله در کنار هم در امتداد ساحل شاخ طلایی واقع شده و غنی از میراث تاریخی هستند. فنر برای یونانی‌های ارتدوکس همچون واتیکان برای مسیحیان کاتولیک است و کلیسای خان سالاری قسطنطنیه و کلیسای سنت استفان در آن واقع شده‌اند. کلیسای خان سالاری یونانی هنوز کلیسای مرجع ارتدوکس سراسر دنیاست به همین دلیل ارتدوکس‌ها در تمام طول سال خودشان را به این منطقه می‌رسانند. فنر تا اوسط قرن بیستم محل زندگی یونانی‌ها بود.

بالات هم به اندازه فنر جذاب و دارای نقاط دیدنی و تاریخی است و هنوز خانواده‌های یهودی در آن اقامت دارند. بالات از این جهت بسیار جذاب است زیرا شما می‌‌‌توانید مساجد، کلیساها و کنیسه‌ها را یک جا و در فاصله کمی از هم ببینید. فنر و بالات هر دو دارای فضایی نوستالژی هستند و با کافه‌ها و رستوران‌ها، همچنین فروشگاه‌های عتیقه فروشی و سوغاتی پر شده‌اند. برای عکاسان ماجراجو این دو محله پر از سوژه‌ها عکاسی است.

ادیرنه‌‌کاپی و کاراگومروک

ادیرنه‌کاپی که در داخل دیوارهای شهر واقع شده جایی است که سلطان محمد فاتح با فتح استانبول از طریق آن وارد مرکز تاریخی شد. همچون دیگر نقاط شبه جزیره تاریخی اینجا هم دیدنی‌های تاریخی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مسجد مهری ماه اشاره کرد که توسط معمار برجسته و معروف عثمانی سینان ساخته شده، همچنین کلیسای چورا در استانبول نمونه‌ای بسیار زیبا از موزائیک‌ها و نقاشی‌های بیزانس را در خود جای داده، اشاره کرد. کاخ بیزانس تکفور ۱۴۰۰ ساله و موزه فتحیه، که قبلا کلیسای امپراطوری روم شرقی بود از دیگر جلذبه‌های این محله هستند.

 

بازدید از محله بشیکتاش در استانبول

راهنمای کاوش در شبه جزیره تاریخی

همانطور که دیدید جاهای دیدنی این قسمت بسیار زیاد و هر کدام‌شان هم جذابیت و اهمیت منحصر به فرد خودشان را دارند. بهترین راه برای دیدن بهینه شهر تاریخی پیاده‌گردی و ترمواسواری است مخصوصا این که قسمت بیشتر جاذبه‌های شبه جزیره در قسمت سلطان احمد و تقسیم و در فاصله کمی از هم واقع شده‌اند. با اینهمه پیوستن به تورهای گردشی می‌تواند ایده خوبی باشد.

چگونه به شهر تاریخی بروید

  • تراموا Bagcilar-Kabatas خط (T1) محلات بسیاری از شبه جزیره تاریخی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. اتوبوس‌های عمومی دربیشتر مواقع تا آخرین ایستگاه بیزیت حرکت می‌کنند.
  • برای دسترسی به محبوب‌ترین مناطق استانبول از محله امینونو استانبول تا سلطان احمد، بیزیت و آکسارای را با تراموا طی کنید. یا کشتی‌های عمومی را از سمت آسیایی استانبول سوار شوید و به امینونو بروید و از آنجا تراموا بگیرید.
  • برای رسیدن به تقسیم هم، می‌توانید تراموای Bagcilar-Kabatas خط (T1) از ایستگاه کاباتاس یا سایر ایستگاه‌ها در امتداد پل گالاتا با قطار برقی aksim-Kabatas F1 line را سوار شوید و یا با تونل-کارولوی از انتهای خیابان استقلال خودتان را به آن برسانید.

۲۰ آبان ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 29 خرداد 1400)

نظرات کاربران