گردش در قسمت اروپایی استانبول (قسمت دوم)

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گردش در قسمت اروپایی استانبول (قسمت دوم)

استانبول با ۱۵.۰۷ میلیون نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه است که قطب گردشگری این کشور هم محسوب می‌شود به طوری که شهرت آن از پایتخت سیاسی ترکیه یعنی آنکارا هم بیشتر است. این شهر زیبای تاریخی و دیدنی به واسطه تنگه بسفر به دو بخش اروپایی و آسیایی تقسیم شده که هر کدام از این بخش‌ها دارای شخصیت منحصر به فرد خودشان هستند. به علاوه بخش اروپایی استانبول از بخش آسیایی محبوب‌تر و پربازدیدتر است. در قسمت قبل این مطلب نواحی شاخ طلایی، بسفر و محله گالاتا را مورد بررسی قرار دادیم. در اینجا به ادامه بررسی قسمت اروپایی این شهر می‌پردازیم.

شهر جدید استانبول

این ناحیه استانبول شامل محلات الماداغ، محله نیشان تاشی، کورتولوش و شیشلی می‌شود که سال‌های آخر حکومت عثمانی و سال‌های ابتدایی جمهوری ترکیه به وجود آمدند. این محلات همگی در شمال میدان تکسیم واقع شده‌اند و منطقه اصلی تجارت بین Mecidiyeköy و Levent-Maslak در شمال هستند. اگر عاشق معماری سبک مدرن و تماشای آسمان‌ خراش‌های شیشه‌ای و بلند هستند باید سری به شهر جدید بزنید. به علاوه بلندترین آسمان خراش ترکیه یعنی یاقوت کبود با ارتفاع ۲۳۸ متر (با حساب آنتن ۲۶۱ متر) نیز در این منطقه واقع شده است.

 

  جاذبه‌های کم‌تر شناخته شده استانبول که باید ببینید 

شهر جدید استانبول

 

  • گشت و گذار در شهر جدید

جاده اصلی این بلوک خیابان جمهوریت بین میدان تکسیم و حربیه در شمال است که از نزدیکی شیشلی و نیشان تاشی عبور می‌کند. انشعابات این جاده نیز خیابان‌های هالاسکارگازی (بین حربیه و مسجد جامع شیشلی) و بویوکدره که به سمت شرق و سپس به شمال می‌روند از لونت و مسلک عبور کرده و سرانجام به سارییر در ساحل بسفر ختم می‌شوند. بین تکسیم و لونت یک خط متروی زیر زمینی وجود دارد که نواحی را بهم می‌رساند.

 

 راهنمای استفاده از کارت گردشگری استانبول

شهر جدید استانبول

 

  • جاذبه‌های اصلی شهر جدید

از مهم‌ترین جاذبه‌های این بلوک که می‌توانید در طی گشت وگذارتان از آن‌ها دیدن کنید می‌توانیم به موزه آتاتورک، موزه نظامی، نیشان تاشی و ساختمان رادیو اشاره کنیم.

 

سلطان احمد (شهر قدیمی)

شهر قدیمی استانبول که به شبه جزیره تاریجی و شهر دیوارکشی شده هم شهرت دارد قدیمی‌ترین بخش استانبول است که تاریخی‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر در آن قرار گرفته و به همین دلیل هم رتبه اول گردشگری شهر را از آن خود کرده است. همین شهرت و بازدید بالا باعث شده تا محله سلطان احمد از راه‌های زیادی در دسترس قرار بگیرد. شما می‌توانید خودتان را با ترموا، مترو، اتوبوس، قایق و تاکسی خودتان را به این بخش بروید.

 

 ۶ راهکار ساده برای استفاده از حمل و نقل عمومی در استانبول

سلطان احمد

 

  • گشت و گذار در محله سلطان احمد

خط ترموا تقریبا بیشتر جاهای دیدنی این بخش را به هم متصل می‌کند. اما اگر پای پیاده هستید، بیشتر جاذبه‌ها چون در اطراف میدان واقع شده‌اند به راحتی با پیاده‌روی در دسترس هستند با این همه می‌توانید برای جاهای دورتر از ترموا استفاده کنید. با این همه برای حرکت بین محله امینونو - سرکچی و سلطان احمد بهترین کار اینست که از خیابان آنکارا میانبر بزنید.

 

سلطان احمد

 

  • جاذبه‌های اصلی شهر قدیمی

آنقدر دیدنی‌های اینجا وسیع و زیاد است که محال است اصلا بتوانید همه آن‌ها را در یک روز بازدید کنید. جاذبه‌های اصلی اطراف میدان سلطان احمد شامل ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، ایا ایرینی، مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی، آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول، شریفیه سارنیچی، هیپودروم، موزه‌های باستان شناسی، موزه شرق، موزه هنرهای ترکی و اسلامی، و پارک گلخانه می‌شود. از جاذبه‌های دیدنی دورتر هم می‌توان به موزه چورا، موزه سنت استفان، مسجد سلیمانیه، دژ یدیکوله، و دیوارهای شهر قدیمی اشاره کرد.

 

سلطان احمد

 

حومه غربی

حومه غربی مجموعه‌ای از محلات استانبول هستند که در غرب دیوارهای شهر قدیمی شهر واقع شده‌اند. باکیرکوی مرکز اصلی این بخش از شهر است. این منطقه بیشتر مسکونی بوده و از ویلاهای چند میلیونی در سواحل دریای مرمره تا زاغه‌های باغچیلار در شمال، طیف وسیعی را در برمی‌گیرد.

 

 ۸ مکان عالی در استانبول برای خرید ارزان و مقرون به صرفه

Bakırköy

 

  • ورود به منطقه

این حومه‌ها در واقع بنادر اصلی ورود به شهر هستند، زیرا هم فرودگاه اصلی و هم ایستگاه اصلی اتوبوس (اتوگار) شهر در این منطقه قرار دارد. کسانی که با وسایل نقلیه خود مسافرت می‌کنند نیز هنگام نزدیک شدن به غرب، ابتدا از طریق این بلوک در جاده مرکزی استانبول از طریق این منطقه حرکت می‌کنند. حومه غربی دارای مسیر هوایی (فرودگاه)، خط قطار، مترو و ترموا، دلموش و اتوبوس و همچنین راه آبی (قایق) است.

 

 مرکز خرید آکمرکز استانبول، مدرن با پیشینه‌ای الهام بخش 

bakirkoy-istanbul

 

  • جاذبه‌های اصلی حومه غربی

همانطور که بالاتر اشاره کردیم حومه غربی بیشتر مسکونی بوده و از شلوغی و تراکم جاذبه‌های میدان سلطان احمد در اینجا خبری نیست. اما با این همه اگر گذرتان به این بخش از شهر افتاد و خواستید از جاهای دیدنی آن بازدید کنید می‌توامید به موزه حمل و نقل هوایی بروید و یا برای اوقاتی شاد و فرح‌بخش به TurkuaZoo که بزرگ‌ترین آکواریوم اروپاست بروید. این آکواریوم همچنین به آکواریوم مرکز زندگی دریایی استانبول هم شناخته می‌شود. به علاوه محله یشیلکوی در غرب باکیرکوی محله‌ای در ساحل دریای مرمره است که در دوران باستان سنت استفان هم نامیده می‌شد. این محله هنوز بخشی از فضای شهری را با عمارت‌های چوبی، کلیساها و یک پارک طاق بلند که در کنار ساحل قرار دارد، حفظ کرده است. در واقع اگر اهل پیاده‌روی هستید این قسمت از شهر برای پیاده‌روی و هواخوری عالیست.

۲۵ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران