گردش در قسمت اروپایی استانبول (قسمت اول)

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گردش در قسمت اروپایی استانبول (قسمت اول)

استانبول که سابقا به قسطنطنیه شناخته می‌شد بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه و قلب گردشگری آن است که در کنار دریای مرمره و تنگه بسفر واقع شده است. تنگه بسفر استانبول را به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم کرده و آن را تبدیل به شهری منحصر به فرد واقع در دو قاره مختلف کرده است. قسمت اروپایی این شهر در ترکی به Avrupa Yakası خوانده می‌شود. بیشتر توریست‌های استانبول وقت‌شان را در قسمت اروپایی آن که شامل بخش‌های بسفر، گالاتا، شاخ طلایی، شهر جدید، شهر قدیمی سلطان احمد، و حومه غربی می‌شود صرف می‌کنند.

بسفر

بسفر تنگه‌ایست که دریای مرمره و دریای سیاه را به هم متصل کرده و به همین دلیل استانبول را به دو بخش تقسیم کرده است. در اطراف ساحل بسفر محله‌های جذابی شکل گرفته که هر کدام از آن‌ها شخصیت و ویژگی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند. احتمالا به این دلیل است که آن‌ها در ابتدا هر کدام به صورت روستاهای کوچک ماهیگیری که به وسیله جنگل‌ها از هم جدا می‌شدند به وجود آمدند که امروزه پارک‌ها و کاخ‌های عثمانی بین‌شان قرار گرفته‌اند. حاشیه بسفر به راحتی از زیباترین بخش‌های استانبول هستند. اما در فصل بهار برخی از نواحی شگفت‌انگیز آن که با درختان ارغوانی پوشیده می‌شوند از دید مسافران پنهان می‌ماند.

 

گردش در کوچه‌های رنگی و زیبای استانبول

بسفر

 

  • گشت‌زنی در اطراف بسفر

طیف گسترده‌ای از اتوبوس‌های عمومی از ایستگاه تراموا بشیکتاش (در حال حاضر  پایانه خط T1 ) حرکت می‌کنند و عازم محلات مختلفی که در امتداد بسفر قرار گرفته‌اند می‌شوند. تمامی این مسیرها جاده‌ای هستند و از نزدیکی تنگه عبور می‌کنند. خط شماره ۲۵E طولانی‌ترین سرویس را ارائه می‌دهد، و به طور کلی حدود یک ساعت طول می‌کشد اما آخر هفته‌ها به دلیل ازدحام جمعیت و مردمی که برای تفریح بیرون آمده‌اند این مسیر به طور قابل توجهی طولانی‌تر می‌شود.

  • بخش‌های اصلی این محله

این محله از بخش‌های اصلی خیابان آکالتلر، آرناووتکوی، کاخ دلماباغچه، پارک امیرگان، پارک مکا، اورتاکوی، ارگ روملی، موزه Sadberk Hanım، و موزه سکیب سابانچی می‌شود که قبلا به تفصیل آن‌ها معرفی کرده‌ایم.

گالاتا

محله گالاتا و محله بی‌اغلو از شمال با شاهراه اصلی خود، به خیابان عابر پیاده استقلال و مجاورت میدان تکسیم منطقه‌ای از استانبول در شمال سلطان احمد (شهر قدیمی) می‌رسد. این منطقه به ویژه میدان تکسیم معمولاً "مرکز شهر" استانبول محسوب می‌شود. این منطقه همیشه شلوغ و پر ازدحام بوده و توریست‌ها و مردم محلی را به یک میزان میزبانی می‌کند. به علاوه این قسمت شهر به دلیل زندگی شبانه فعالش بسیار شناخته شده است و از دیدنی‌ها و اقامتگاه‌ها نیز سهم خاص خود را دارد.

 

۸ تفریح گردشگری ناب برای بازدید از خیابان تکسیم استانبول

گالاتا

 

  • گشت‌زنی در اطراف گالاتا

خیابان استقلال شاهراه اصلی قسمت بی‌اغلو، خیابانی پای پیاده است که فقط ترموای قدیمی و ماشین‌های پاک‌بان شهرداری از آن عبور می‌کند. از لحاظ فنی خیابان استقلال سه میدان شامل میدان تکسیم در شمال بزرگ‌ترین میدان، میدان تونل از جنوب و گالاتاسارای در وسط کوچک‌ترین آن‌ها را به هم متصل می‌کند. طول کل خیابان حدود ۲ کیلومتر است و میادین در فاصله حدود ۱ کیلومتری از یکدیگر قرار دارند. آسان‌ترین راه برای رسیدن به خیابان استقلال از کاراکوی در شاخ طلایی، اینست که از میدان تونل سوار قطار زیرزمینی شوید. هزینه بلیط یک‌طرفه این قطار برای هر نفر ۲.۵۰ لیر ترکیه است.

  • بخش‌های اصلی این محله

این محله از بخش‌های اصلی شامل برج گالاتا، موزه پرا، موسسه فرانسوی، کلیسای ارتدوکس Hagia Triada، موزه کاتولیک S. Antonio di Padova، خیابان Cezayir، کلیسای یادبود کریمه، موزه هنری مدرن استانبول، وهمینطور موزه بی‌گناهی می‌شود.

 

گالاتا

 

شاخ طلایی

شاخ طلایی (به زبان ترکی Haliç : هم نام مدخل بسفر به سمت غرب در استانبول و هم منطقه‌ای در ساحل آن است.)

 

  • گشت‌زنی در اطراف شاخ طلایی

پل قدیمی عابر پیاده گالاتا در سال ۱۹۱۲ ساخته شد تا محله امینونو را به محله کاراکوی متصل کند. پل اصلی در حادثه آتش‌سوزی آسیب دید و طبقه پایین و مغازه‌های اطراف آن طعمه شعله‌های آتش شد. سپس پل فعلی جایگزین نسخه اولیه شد. این پل گاهی برای برای گردش آب در طول شاخ از میانه کشیده می‌شود و این کاملا به شانس شما بستگی دارد که چه زمانی برای پیاده‌روی در اطراف این پل رفته باشید. حمل و نقل کشتی‌های کوچک بین اسکله‌های محله در هر طرف شاخ نیز راه دیگری برای عبور از آن طرف شاخ به طرف دیگر است. به علاوه یک مسیر کابلی بین مرکز ایوب و پییِر لوتی وجود دارد که مشرف به شاخ طلایی و منظره‌ای از تپه‌های سرسبز است. شما می‌توانید از این مسیر استفاده کنید و برای وقت‌ گذرانی به پییر لوتی بروید.

 

بهترین هتل‌های استانبول در سال ۲۰۱۹ به انتخاب tripsavvy

شاخ طلایی

 

به علاوه از بهترین کارهایی که می‌توانید در این قسمت بکنید بازدید از محله زیبا و رنگی بالات از قدیمی‌ترین بخش‌های شهر است که میزبان جامعه یهودیان پس از اخراج از اسپانیا بوده است. شما می‌توانید خانه‌های قدیمی یهودیان را در این محله تماشا کنید.

  • بخش‌های اصلی این محله

از اصلی‌ترین بخش‌های این محله که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و احتمالا خیلی از آن‌ها را می‌شناسید می‌توانیم به مجموعه مسجد ایوب، فشانه، پارک مینی‌اتورک، موزه صنعتی راحمی کوچ و همچنین سنترال استانبول اشاره کنیم.

۱۸ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران