تفاوت قسمت آسیایی و قسمت اروپایی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
تفاوت قسمت آسیایی و قسمت اروپایی استانبول

شهر استانبول در کشور ترکیه از لحاظ موقعیت جغرافیایی بین دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است. این منطقه اوراسیا نامیده می‌شود. دو قسمت اروپایی و آسیایی استانبول توسط تنگه بسفر از همدیگر جدا شده‌اند. هر کدام از این بخش‌ها بافت شهری مخصوص خود را دارند. جاذبه‌های گردشگری و تفاوت‌هایی که بین این دو قسمت شهر استانبول قرار دارند آن را به یکی از پر توریست‌ترین شهرهای دنیا تبدیل کرده‌اند. امروزه تور استانبول در آژانس‌های مسافرتی برنامه سفر به هر دو بخش استانبول را فراهم می‌کنند. در این مقاله تفاوت قسمت آسیایی و اروپایی استانبول را برای شما جمع‌بندی کرده‌ایم. بعد از خواندن این مطالب راحت‌تر می‌توانید مقصد خود را در استانبول تعیین کنید.

 

قسمت آسیایی استانبول

استانبول تنها شهر در دنیا است که قسمتی از آن در قاره آسیا و قسمتی دیگر در قاره اروپا قرار گرفته است. البته بهتر است بدانید که در ابتدا استانبول فقط شامل قسمت آسیایی آن می‌شد. سپس به مرور زمان گسترش پیدا کرد و شکل کنونی را به خود گرفت. قسمت آسیایی استانبول در مقایسه با قسمت اروپایی فرهنگ شرقی دارد. همچنین از هیاهو و سر و صدای قسمت اروپایی دورتر است. اگر طرفدار آرامش هستید توصیه می‌کنیم که سفر به قسمت آسیایی استانبول را نیز تجربه کنید. البته این دو قسمت فاصله زیادی از هم ندارند. مردم می‌توانند به راحتی در طول روز از قسمت اروپایی به آسیایی و برعکس بروند.

 

بازدید از پل جادویی استانبول که قاره آسیا را به اروپا متصل می‌کند

 قسمت آسیایی استانبول

 

مسیر رفتن از قسمت آسیایی به قسمت اروپایی استانبول

گفته شد که مسیر رفتن از قسمت آسیایی به قسمت اروپایی استانبول بسیار آسان است. البته برای تردد در این مسیر وسیله‌های نقلیه متفاوتی وجود دارند. مسافران می‌توانند با توجه به سلیقه شخصی یکی از این راه‌ها را انتخاب کنند. کشتی‌ها، قایق‌ها و ... وسیله‌هایی هستند که می‌توان استفاده کرد. معمولا اکثر افراد کشتی (لنج) را انتخاب می‌کنند. دو اسکله کادیکوی و اسکودار بهترین اسکله‌ها برای انتخاب هستند. در این میان کشتی‌های کوچک یا موتورها سریع‌ترین راه رفت و آمد هستند. البته جدیدا متروبوس نیز برای تردد در بین قسمت آسیایی و اروپایی تعبیه شده‌اند. اکثر گردشگران دوست دارند با این متروبوس‌ها رفت و آمد کنند.

 

خرید از برندهای محبوب لباس ترک در استانبول

  استانبول

 

جاذبه‌های گردشگری قسمت آسیایی استانبول

جاذبه‌های گردشگری قسمت آسیایی استانبول در مقایسه با قسمت اروپایی بسیار کم‌تر می‌باشند. در اصل با وارد شدن به قسمت اروپایی حال و هوای توریستی شهر استانبول کم‌تر می‌شود. با این حال آب و هوای تمیز و محیط آرام‌اش باعث می‌شود تا بسیاری از افراد قسمت آسیایی استانبول را برای سفر خود انتخاب کنند. از جمله جاذبه‌های گردشگری قسمت آسیایی استانبول عبارتند از:

  • بازار تاریخی هزار رنگ
  • رفتن به مودا و نوشیدن چای تازه دم کنار دریا
  • گشت و گذار در محله آرام و لذت بخش کالامیش
  • گشت و گذار در خیابان زنده و شاد بغداد
  • قسمت آسیایی تنگه بسفر
  • دیدن چِنگِلکوی و عمارت‌های با شکوه کنار دریا
  • رصدخانه کاندیلی

 

استانبول را پیش از تجربه‌ی تفریح‌های دریایی تنگه‌ی بسفر ترک نکنید

قسمت آسیایی استانبول 

 

قسمت اروپایی استانبول

با اینکه دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول خیلی به هم نزدیک هستند ولی بخش اروپایی توریست پذیرتر و شلوغ‌تر است. اکثر جاذبه‌های گردشگری در قسمت اروپایی استانبول واقع شده‌اند. همچنین پیشینه تاریخی و فرهنگی این بخش برای مسافران بسیار جذاب است. از جمله جاذبه‌های گردشگری قسمت اروپایی استانبول عبارتند از:

 

 قسمت اروپایی استانبول

 

مقایسه قسمت آسیایی و قسمت اروپایی استانبول

تا اینجا توضیحاتی در مورد دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول داده شد. با توجه به این توضیحات واضح است هر دو قسمت تفاوت‌های خیلی زیادی با هم دارند. در زیر تفاوت‌های اساسی دو قسمت آورده شده‌اند. مقایسه قسمت آسیایی و قسمت اروپایی استانبول عبارتند از:

  • با اینکه قسمت آسیایی استانبول از لحاظ قدمت قدیمی‌تر است ولی قسمت اروپایی شاهد وقایع تاریخی بیشتری بوده است.
  • هر دو قسمت اروپایی و آسیایی استانبول دارای فرودگاه بین‌المللی است که سفر مسافران را راحت‌تر می‌کند.
  • دانشگاه مرمر استانبول بر روی هر دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است. این دانشگاه تنها دانشگاه جهان است که چنین ویژگی را دارد.
  • در حین تردد از سمت اروپایی به سمت آسیایی از روی پل بسفر باید عوارض پرداخت شود. ولی در جهت مخالف به صورت مجانی تردد می‌کنند.
  • اکثر مدارس نظامی در قسمت آسیایی استانبول تاسیس شده‌اند.
  • قسمت اروپایی استانبول شب‌های زنده‌تری دارد. به همین دلیل جوانان این بخش را بیشتر دوست دارند.
  • اکثر مراکز خرید در قسمت اروپایی استانبول هستند.
  • اکثر جاذبه‌های گردشگری در قسمت اروپایی استانبول می‌باشد. به همین دلیل تنوع هتل در قسمت اروپایی بیشتر است.
  • چشم‌اندازهای طبیعی در قسمت آسیایی استانبول بیشتر است. به همین دلیل اکثرا این قسمت را برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ترجیح می‌دهند.
  • از لحاظ جمعیت قسمت اروپایی شلوغ‌تر از قسمت آسیایی است.
  • از لحاظ امنیت قسمت آسیایی بهتر می‌باشد. میزان جرم در این قسمت در مقایسه با قسمت اروپایی استانبول خیلی کم‌تر است.
۲۱ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران