گردش در شبه جزیره تاریخی استانبول (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گردش در شبه جزیره تاریخی استانبول (بخش اول)

شبه جزیره تاریخی استانبول بخش بسیار مهمی در این شهر است که در واقع هسته اولیه و تشکیل این شهر بوده و قدیمی‌ترین ساخت و سازها و اتفاقات در آن به وقوع پیوسته است. قدمت این منطقه بزرگ به ۶۸۵ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. همواره این قسمت شهر محل حکومت و فرمانروایی پادشاهان و سلسله‌های متعددی بوده است. به همین دلیل بیشترین فعالیت‌ها و گشت و گذارهای توریستی در تور استانبول نیز در همین قسمت شهر اتفاق می‌افتد. شهر تاریخی استانبول با جاهای زیادی مثل با موزه‌ها، مساجد و کلیساها پر شده که اکنون آن را به منطقه فاتح استانبول می‌شناسند.

 

استانبول و دوره بیزانس

در ابتدا بیزانت شهری یونانی بود که توسط پادشاه Megaran Byzas در سال ۶۸۵ قبل از میلاد تاسیس شد. اما بعدها که پادشاهی روم به سمت آسیای صغیر حرکت رو به جلو پیدا کرد، امپراطور کنستانتین نام آن را در سال ۳۳۰ میلادی به قسطنطنیه تغییر داد. اما کمی بعد از تغییر نام و در سال ۳۹۵ امپراتوری روم فروپاشید و امپراطوری روم شرقی حکومت را به دست گرفت در واقع همان امپراطوری بیزانس که ما امروزه می‌شناسیم. دوره بیزانس تا زمان فتح امپراطوری عثمانی در سال ۱۴۵۳ توسط فاتح سلطان محمد به قوت خودش باقی ماند. دوره بیزانس از لحاظ معماری نیز دوره رشد و شکوفایی شهر بود که یادگارهای ارزشمند آن همچون ایاصوفیه، صومعه Pantocrator، کلیسای چورا، کلیسای سنت سرجیوس و همچنین موزه فوق‌العاده و گرانقدر موزاییک باقی مانده که از توریستی‌ترین بخش‌های استانبول نیز برشمرده می‌شوند. در کنار فاتح شما می‌توانید از محلات تاریخی و مسکونی همچون فنر و بالات هم دیدن کنید.

البته پس از افتادن شهر در دستان امپراطوری عثمانی رشد معماری و شکوه شهر آنچنان بالا رفت که مساجد زیبا، کاخ‌ها، فواره‌ها و عمارت‌های فراوانی در سراسر آن ساخته شدند. البته تغییراتی نیز به وقوع پیوست مثلا ایاصوفیه تبدیل به کلیسا شد، گرچه امروزه به عنوان موزه فعالیت می‌کند. از میراث عثمانی هم می‌توان به مسجد آبی استانبول و مسجد سلیمانیه و همچنین کاخ زیبای توپکاپی استانبول اشاره کرد.

 

رستوران‌های تاریخی محله سلطان احمد، استانبول

معرفی بخش‌ها و محلات مختلف شبه جزیره تاریخی

شبیه جزیره تاریخی استانبول در ابتدا به دو بخش اصلی فاتح و امینونو تقسیم می‌شد، اما بعدها با تقسیمات جدید شهری امینونو به محله‌ای کوچک و دنج تبدیل شد و بخش وسیعی از آن به منطقه فاتح پیوست. در حال حاضر شبیه جزیره تاریخی استانبول به بخش‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • کوچامصطفی پاشا
  • هاسکی
  • کاراگومروک
  • کومکاپی
  • محمود پاشا
  • آکسارای
  • بیزیت
  • امینونو
  • فنر
  • محمودپاشا
  • سیرکچی
  • سلطان احمد
  • سهرمینی
  • وفا
  • Tahtakale

فاتح

همانطور که اشاره کردیم حالا فاتح با داشتن جاذبه‌های تاریخی و اصلی مقصد اول بازدیدکنندگان استانبول محسوب می‌شود. با کاوش در اینجا می‌توانید یادگارهای زیبایی همچون کلیساها، مساجد و ساختمان‌هایی از دوره‌های روم، بیزانس و امپراطوری عثمانی را بازدید کنید. در ادامه شما را برای کاوش در فاتح راهنمایی می‌کنیم.

منطقه فاتح مرکزی

قسمت فاتح مرکزی در اصل به خاطر مسجدی با همین نام (مسجد فاتح استانبول) به شهرت رسیده است. این مسجد که نام سلطان محمد فاتح روی آن گذاشته شده در سال ۱۴۶۳ ساخته شده است. البته این مسجد خود مجتمعی همه چیز تمام بود که از بخش‌های مختلفی همچون مدرسه، کاروانسرا، کتابخانه، بیمارستان و حمام‌ها تشکیل می‌شود. شما می‌توانید این مسجد را در خیابان مشهور  Fevzi Pasa پیدا کنید که در دوره رومیان به عنوان مسیر مسیر شهر مورد استفاده قرار می گرفت. از نقاط مشهور این ناحیه می‌توان به کتابخانه Millet و ستون معروف Kıztaşı مربوط به دوره بیزانس نام برد.

 

گشت و گذار در محله‌ی تاریخی چوکورجومای استانبول

امینونو و سیرکچی

امینونو و سیرکچی دو محله‌ زیبا و ساحلی در امتداد شاخ طلایی هستند که تا کاخ توپکاپی گسترده شده‌اند. این محلات کوچک و زیبا که اتفاقا از نواحی بسیار محبوب توریستی هم هستند با انواع کافه‌ها و رستوران‌های زیبا پر شده‌اند. اگر به این دو محله می‌روید پس حتما از نقاط برجسته‌ای مثل بازار ادویه مصری استانبول، میدان امینونو، ایستگاه قطار تاریخی Sirkeci Orient Express، مسجد ینی و همچنین پارک گلخانه در استانبول دیدن کنید.

سلطان احمد

تقریبا می‌توان گفت کسی نیست که اسم محله تاریخی و محبوب سلطان احمد استانبول را نشنیده باشد. حتی می‌توان ادعا کرد اغلب مسافران استانبول به صورت کاملا خودکار اول جذب این محله می‌شوند. این محله جایی است که شما می‌توانید جاهایی مثل هیپودروم، ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، موزه هنرهای ترکی و اسلامی، مخزن آب باسیلیکا و موزه‌های باستان‌شناسی استانبول را در آن پیدا کنید. این قسمت از شبه جزیره را با پای پیاده و یا ترموا کاوش کرده و در کافه‌ها، رستوران‌ها و سوغاتی فروشی‌ها بچرخید.

جاده دیوان به بیزیت

جاده دیوان که "جاده شورای شاهنشاهی" ترجمه می‌شود، مسیری تاریخی و مهم بود که حالا به وسیله ترموا میدان سلطان احمد و میدان بیزیت را به هم متصل می‌کند. شما با گشت و گذار در این منطقه می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی فراوانی که از دوره‌های روم، بیزانس و عثمانی ه یادگار مانده‌اند دیدن کنید.

 

تنگه‌ی بسفر و زیبایی‌های تاریخی

بیزیت

از جاده دیوان را تا انتها ادامه دهید به محله بیزیت خواهید رسید. بیزیت از آن قسمت‌های مهمی است که سابقا وقایع مهمی در آن اتفاق افتاده. مخصوصا میدان بیزیت که شاهد گردهمایی‌ها و اتفاقات تاریخی بوده است. گرند بازار یا همان بازار بزرگ استانبول یکی از معروف‌ترین و پربازدیدترین مکان‌های این قسمت از استانبول است که بی‌شک در تور استانبول از آن دیدن خواهید کرد. سایر دیدنی‌های محبوب شامل مسجد بیزیت، مسجد نوروعثمانیه، بازار کتاب دست دوم فروشی Sahaflar، ساختمان باشکوه دانشگاه استانبول و برج بیزیت که از آن به عنوان برج مراقبت از آتش سوزی در این شهر استفاده می‌شد، می‌شود.

۱۸ آبان ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 29 خرداد 1400)

نظرات کاربران