معرفی فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور

جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور
معرفی فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور

مالزی یکی از دیدنی‌ترین کشورهای آسیای جنوب شرقی است و چشم‌‌اندازهای جنگلی و سواحل بی‌نظیری دارد. اگر بخواهید با تور مالزی به پایتخت این کشور، کوالالامپور سفر کنید و یا هر شهر دیگر آن که لازم باشد در فرودگاه آنجا توقف کرده و با پروازهای داخلی یا به صورت زمینی به دیگر شهرها بروید، بهتر است در مورد فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور بیشتر بدانید.

 

فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور Kuala Lumpur International Airport

مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی در مالزی، فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور متعلق به بزرگ‌ترین شهر و پایتخت آنجاست که در فاصله‌ ۴۵ کیلومتری مرکز شهر کوالالامپور قرار دارد. این فرودگاه در سال ۱۹۹۸ افتتاح شد و هم‌اکنون حدود ۵۵ میلیون نفر را در سال جابه‌جا می‌کند. فرودگاه کوالالامپور که به اختصار KLIA نوشته می‌شود، یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های آسیای شرقی است و با تهران حدود ۸ ساعت فاصله هوایی دارد.
فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور توسط کیشو کوروکاوا، معمار معروف ژاپنی طراحی شد. همچنین فضای سبز در اطراف فرودگاه ایجاد شده و خطوط جاده‌ای به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که ترافیک انسانی را به حداقل رسانده و ظرفیت جابجایی ۱۰۰ میلیون مسافر در سال را دارد. برج مراقبت آن نیز دومین برج بلند در جهان پس از برج مراقبت فرودگاه بین‌المللی بانکوک می‌باشد. این فرودگاه دارای ۳ باند پرواز موازی است که قابلیت ۷۸ فرود هواپیما در ساعت را دارند.

 

امکانات رفاهی متنوع در فرودگاه کوالالامپور

ترمینال‌های فرودگاه کوالالامپور

فرودگاه بین المللی کوالالامپور دارای ۲ ترمینال اصلی است. ترمینال اصلی بین دو باند فرودگاه قرار گرفته است و بنا به طراحی هوشمندانه کیشو کوروکاوا از نور طبیعی در فضای داخلی نفع می‌برد. حروف A و B برای گیت پروازهای داخلی و حروف G و H برای گیت‌های پرواز‌های بین‌المللی است. مسافران برای رسیدن به ترمینال موردنظر باید از وسیله‌ی نقلیه‌ اتوماتیکی استفاده کنند. ترمینال‌ها شامل امکاناتی نظیر بانک، دستگاه‌های خودپرداز، دفتر پست، رستوران، فست‌فود، کافه، بوتیک‌های برندهای معتبر، محوطه‌ بازی برای کودکان، سالن پخش فیلم، اینترنت رایگان، سرویس بهداشتی و خدمات درمانی می‌شود. همچنین سیستم قطار‌های بدون سرنیشن به نام اِروتِرِین Aerotrain، مسافران را داخل فرودگاه و بین ترمینال‌ها جابه‌جا می‌کنند. این قطارها هر ۵ دقیقه یکبار حرکت می‌کنند و امکان جابجایی ۳۰۰۰ مسافر را در هر ساعت دارند.

دسترسی به فرودگاه کوالالامپور

مترو یکی از سریع‌ترین و راحت‌ترین راه‌های رفتن به فرودگاه است. فاصله میان مرکز شهر و فرودگاه با مترو حدود نیم ساعت است و بلیط آن کمتر از ۹ دلار است. هر ۱۵ دقیقه یک بار یک قطار حرکت می‌کند و ساعت کار مترو از ۵ صبح تا ۱۲ و نیم نیمه شب است.
اگر بخواهید ارزان‌ترین راه برای رسیدن به فرودگاه را انتخاب کنید، اتوبوس گزینه مناسبی است. با خرید بلیط حدود ۴.۵ دلاری می‌توانید خود را از فرودگاه به مرکز شهر و یا از شهر به فرودگاه برسانید.
آسان‌ترین و متداول‌ترین راه دسترسی به فرودگاه و حمل‌ونقل در تمام دنیا نیز تاکسی است. در این شهر هزینه تاکسی از مرکز شهر تا فرودگاه بسته به نوع تاکسی معمولا بین ۱۷ تا ۲۴ دلار است.

 

راهنمای کامل فرودگاه بین‌المللی لنکاوی

علاوه بر این، همانند اکثر فرودگاه‌های دنیا، اتوبوس‌های شاتل به مسافران سرویس‌های منظمی ارائه می‌دهند.
به جهت حمل‌و نقل فرودگاه کوالالامپور از هر کدام از ترمینال‌ها به یکدیگر و یا ایستگاه مرکز شهر، قطارهای ترانزیت فرودگاه KLIA Transit و قطار اکسپرس KLIA Ekspres، آماده سرویس‌دهی هستند. در ساعت‌های بسیار شلوغ، در مجموع ۷ سرویس و در ساعت‌های خلوت‌تر، ۵ سرویس قطار حرکت می‌کند. نرخ بلیط این قطارها برای بزرگسالان ۲ رینگت و برای کودکان ۱ رینگت است. فاصله ترمینال اصلی به ترمینال ۲ را در حدود ۴ دقیقه طی می‌کنند. ایستگاه دوم قطار اکسپرس، مرکز شهر کوالالامپور است که در حدود ۲۸ دقیقه طول می‌کشد و بلیط آن برای بزرگسالان ۵۵ رینگت مالزی و برای کودکان ۲۵ رینگت است. اما قطار ترانزیت در سه ایستگاه مختلف توقف دارد و مبالغ هر کدام متفاوت است. این قطار مسافران را در مسیر سالاک‌تیگل Salak Tiggle، حدود ۷ دقیقه، به ایستگاه پوترایاجایا و سایبرجایا Putrajaya and syberjaya ، حدود ۲۸ دقیقه و به ایستگاه آخر، مرکز شهر در حدود ۳۵ دقیقه می‌رساند.

 

آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی کوالالامپور

۲۰ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران