معرفی محله چینی کوالالامپور

جاذبه‌های گردشگری کوالالامپور
معرفی محله چینی کوالالامپور

گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های مالزی یکی از محبوب‌ترین کارهایی است که گردشگران دوست دارند در سفر خود به این سرزمین رنگارنگ تجربه کنند. چرا که در این کشور زیبا می‌توانید بناهای تاریخی، معابد باشکوه و زیبا، رستوران‌ها و مراکز خرید متنوعی را مشاهده کرده و از تک تک آن‌ها نهایت لذت را ببرید. در کنار تمامی این موارد محله چینی کوالالامپور واقع در پایتخت کشور مالزی یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که در تور مالزی می‌توانید از آن دیدن کنید. محله چینی کوالالامپور با نام خیابان پتالینگ نیز شناخته می‌شود که برای آشنایی با جزئیات آن قبل از سفر شما را به همراهی ما در خواندن مطالب این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

آشنایی با محله چینی کوالالامپور

خیابان پتالینگ (Petaling Street) یک محله چینی واقع در کوالالامپور، مالزی است. به طوری که کل این حومه به عنوان محله چینی KL نیز شناخته می‌شود. این مکان در اغلب روزهای سال مملو از افراد محلی و همچنین گردشگران بسیاری است. چرا که در این منطقه ده‌ها رستوران و کافه‌های دوست داشتنی وجود دارند  که غذاهای مورد علاقه بومیان مالزی را مانند هوکین می، ایکان باکار (ماهی کبابی)، آسام لاکسا و نودل کاری را می‌توانید در آن‌ها پیدا کرده و تست کنید. اما در کنار تمامی این موارد آنچه خیابان پتالینگ معروف به محله چینی کوالالامپور را محبوب و متمایز از دیگر محله‌های این شهر کرده فعالیت و زندگی تاجران عمدتا چینی هستند. به طوری که سبک معماری و فرهنگ این منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. البته به غیر از چینی‌ها در این محدوده بازرگانان هندی، مالایی و بنگلادشی نیز به چشم می‌خورند.

 

تاریخچه محله چینی کوالالامپور

محله اصلی چینی‌ها در کوالالامپور در میدان بازار قرار دارد. از آنجایی که این محدوده از لحاظ ارتفاعی بالاتر از دیگر نقاط شهر واقع شده، کمتر در معرض سیل قرار داشت. به همین دلیل محبوبیت زیادی در بین عموم مردم داشته و دارد. به طوری که افراد ثروتمند تمایل داشتند مغازه‌های خود را در این مکان بنا کنند. در نتیجه به مرور زمان مغازه‌های متنوع و گوناگونی در این مکان ساخته و افتتاح شدند. اما آنچه سبب شده تا از این مکان به عنوان محله چینی‌ در کوالالامپور یاد شود ریشه در تاریخچه آن دارد. در سال ۱۸۷۰، جنگ داخلی در جامعه چین شروع شد. زمانی که انگلیسی‌ها متوجه شدند جنگ، اقتصاد و زنجیره تامین آنها را مختل می کند تصمیم گرفتند وارد جنگ شوند. بنابراین به مرور زمان و در نتیجه جنگ داخلی طولانی مدت، بسیاری از ساختمان‌ها ویران شدند یا به شدت آسیب دیدند.

 

معرفی ۱۰ معبد باشکوه‌ مالزی

در طول این جنگ داخلی، معادن قلع رها شدند. زمانی که جنگ تمام شد و معدنچیان دوباره تصمیم به سر گرفتن کار خود کردند، متوجه شدند که معادن به دلیل سیل از بین رفته‌اند. در نتیجه به فکر کارهای جانبی دیگری افتادند. در این میان چینی‌ها در این محله مستقر شده وکارخانه آرد و نشاسته در آن احداث کردند. به مرور زمان تعداد چینیان در این محله افزایش یافت و امروزه با این نام نامیده می‌شود. خیابان پتالینگ که نام اصلی این محله است در زبان کانتونی به معنای خیابان کارخانه نشاسته است. البته امروزه هیچ آثار و خبری از این کارخانه‌ها در این مکان مشاهده نمی‌شود.

در سال ۲۰۰۳، هنگامی که دو طاق بزرگ چینی برای پذیرایی از بازدیدکنندگان در دو انتهای خیابان قرار گرفتند، خیابان پتالینگ تحت یک لیفتینگ عمده ۱۱ میلیون رینگیتی قرار گرفت. به طوریکه یک پوشش بام سبز ساخته شد که کل جاده را پوشانده بود که "اژدهای سبز" نامیده شد. در حال حاضر این خیابان صرفا مخصوص پیاده‌روی بوده و به مرکز خرید عابران پیاده تبدیل شده است. همچنین به عنوان یک میراث فرهنگی در کوالالامپور در نظر گرفته می‌شود. خیابان پتالینگ یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید محصولات ارزان قیمت و مزه کردن طیف وسیعی از غذاهای محلی چینی است. توصیه می‌کنیم حین خرید در این خیابان از تمامی مهارت‌های چانه زنی خود استفاده کنید. این خیابان همیشه نه تنها از گردشگران، بلکه از مردم محلی نیز مملو از جمعیت است.

 

امکانات محله چینی کوالالامپور

امروزه محله چینی کوالالامپور به یکی از قطب‌های گردشگری تور کوالالامپور تبدیل شده است. بنابراین از امکانات تفریحی و گردشگری متنوعی برخوردار است. به طوری که با رفتن به این مکان می‌توانید به یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای مثل مک دونالد رفته و شکم خود را سیر کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید یکی از رستوران‌های متفرقه را انتخاب کرده و از مزه کردن غذاهای مالایی و چینی لذت ببرید. همچنین در همین حوالی، یک کتابفروشی چینی و همچنین غرفه‌های غذاهای خیابانی به چشم می‌خورند.

در کنار تمامی این موارد در خیابان پتالینگ شاهد فروشگاه‌های معروف و معتبر وانتون نودل به نام کون کی تو در نزدیکی تقاطع داخل خیابان خواهید بود. همچنین در نزدیکی مسجد جامک، مسجدی قدیمی با معماری مورها و همچنین بازار مرکزی قرار دارند که همه در چند قدمی قابل دسترسی هستند. چنانچه قصد رفتن به محله چینی کوالالامپور را گرفته‌اید بازدید از معابد چینی در این محدوده را که یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه هستند را فراموش نکنید.

 

جذاب‌ترین شهرهای توریستی مالزی را بشناسیم

 

جاذبه‌های گردشگری محله چینی کوالالامپور

همان طور که گفته شد محله چینی‌ها (خیابان پتالینگ) یکی از مکان‌هایی است که باید در تور مالزی از آن دیدن کنید. در دهه ۱۸۷۰، یاپ آه لوی، رئیس چینی که به عنوان پدر بنیانگذار کوالالامپور شناخته می‌شود، کارخانه‌ای به نام Chee Cheong Kai یعنی کارخانه نشاسته در خیابان پتالینگ افتتاح کرد. که سبب شهرت گرفتن این منطقه در بین افراد مختلف در کوالالامپور شد. خیابان پتالینگ دارای دسترسی آسانی بوده و علاقه‌مندان به بازدید از آن می‌توانند از هر نقطه کوالالامپور به کمک اتوبوس‌ها یا مترو به آن دسترسی داشته باشند. همچنین تاکسی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند شما را از هر نقطه‌ای در کوالالامپور به خیابان پتالینگ برسانند. هنگامی که به خیابان پتالینگ رسیدید، توصیه می‌کنیم بازدید از جاذبه‌های گردشگری زیر را در آن از دست ندهید:

معبد سری ماهاماریاممان (Sri Mahamariamman Temple)

این معبد زیبای هندو در مقابل یک معبد بودایی قرار داشته و یکی از قدیمی‌ترین معابد هندو کوالالامپور محسوب می‌شود. تاریخ ساخت این معبد به سال ۱۸۸۵ برمی‌گردد. بازدید از این معبد برای عموم آزاد است اما فراموش نکنید که قبل از ورود به آن حتما کفش‌های خود را در بیاورید. غرفه‌های فروش گلدسته و تنقلات اغلب در بیرون دروازه‌های رنگارنگ این معبد دیده می‌شوند. معبد معمولا از ساعت ۶ صبح تا ۹ شب باز است.

معبد کوآن تی (Kuan Ti Temple)

دقیقا روبروی معبد سری ماهاماریاممان، معبد دیگری به نام کوآن تی قرار دارد که چشم پوشی از آن در بازدید از محله چینی کوالالامپور غیر ممکن است. این معبد کوچک تائوئیستی یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های عبادت در کوالالامپور است. ساخت معبد در سال ۱۸۸۸ به پایان رسید و به کوآن تی (گوان دی)، خدای جنگ و ادبیات تقدیم شد. معبد توسط دو شیر سنگی محافظت می‌شود که در مقابل دو خدای رنگارنگ در مقابل درب ایستاده‌اند. در داخل معبد نیز مجسمه کوآن تی بر روی محراب اصلی قرار دارد که چهره‌ای طلایی و باشکوه دارد. این معبد به روی عموم باز است و علاقه‌مندان می‌توانند در طول روز از ساعت ۷ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز به بازدید از آن بروند.

 

سفری دونفره به رمانتیک‌ترین نقاط مالزی

پیتر هوی بیاند بوتیک (Peter Hoe Beyond Boutique)

در خیابان پتالینگ و درست روبروی معبد کوآن تی ساختمان قدیمی لی رابر قرار دارد که بوتیک پیتر هوی در طبقه دوم آن واقع شده است. بنابراین اگر به بازدید از این بوتیک بروید فرصت بازدید از معبد کوآن تی و ساختمان قدیمی لی رابر را نیز خواهید داشت. در این بوتیک مجموعه‌ای از کالاهای آسیایی از پارچه گرفته تا جواهرات و ظروف نقره ارائه می‌شوند. همچنین یک کافه در اینجا وجود دارد که در آن قهوه، کیک و حتی شراب برای بازدیدکنندگانی که نیاز به کمی استراحت دارند در دسترس است. فروشگاه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر به صورت همه روزه باز است.

جالان سلطان با نام مستعار مدرس لین (Jalan Sultan a.k.a. Madras Lane)

تنها با ده دقیقه پیاده‌روی از معبد کوآن تی می‌توانید خود را به جالان سلطان یا همان مدرس لین برسانید. این مکان به یاد سینمای مدرس که در سال ۱۹۷۹ دچار آتش سوزی قرار گرفت در بین مردم شهرت دارد. چرا که قبل از آتش سوزی تماشاگران سینما پس از تماشای یک نمایش، شام خود را در مدرس لین صرف می‌کردند. از جمله معروف‌ترین غذاهای این رستوران می‌توان به چی چئونگ فون (نودل برنج که با سس شیرین همراه با سس فلفل سرو می‌شود)، یونگ تاو فو (توفو، قارچ و سبزیجات پر شده با گوشت خوک چرخ شده) و کاری می (نودل زرد در سس کاری تند) اشاره کرد.

غرفه‌های تنقلات محلی (Local Refreshments Shop)

یکی از جاذبه‌های گردشگری خیابان پتالینگ تماشا و خرید کردن از غرفه‌های تنقلات محلی است که در سرتاسر آن قرار گرفته‌اند. به طوری که در امتداد خیابان‌های محله چینی‌ها، غرفه‌های زیادی وجود دارد که نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های محلی می‌فروشند. حتی اگر قصد خرید و تست کردن مزه این خوراکی‌های خوشمزه را ندارید فرصت پیاده‌روی در امتداد این غرفه‌ها را در بازدید از محله چینی کوالالامپور از دست ندهید.

 

رمانتیک‌ترین رستوران‌های کوالالامپور

 

نحوه دسترسی به محله چینی کوالالامپور

علاقه‌مندان به گشت و گذار در محله چینی کوالالامپور می‌توانند به کمک مترو دسترسی آسان، سریع و البته ارزانی به آن را داشته باشند. چرا که این خیابان در فاصله چند قدمی از ایستگاه‌های راه آهن مختلفی قرار گرفته است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • دسترسی به خیابان پتالینگ از سمت شمال غربی توسط ایستگاه Plaza Rakyat LRT Station
  • دسترسی به خیابان پتالینگ از سمت جنوب توسط ایستگاه Masjid Jamek LRT
  • دسترسی به خیابان پتالینگ از سمت شمال شرقی توسط ایستگاه Pasar Seni LRT/MRT Station
  • دسترسی به خیابان پتالینگ از سمت شمال توسط ایستگاه Maharajalela Monorail station

۲۱ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران