تور گردشی در آب انبار باسیلیکا

جاذبه‌های گردشگری استانبول
تور گردشی در آب انبار باسیلیکا

استانبول مرکز فرهنگ و تاریخ ترکیه پر از جاذبه‌های دیدنی تاریخی و داستانی غنی بوده و تمام گوشه و کنار آن ماجرایی برای روایت و یا چیزی برای نمایش دارد. در تور استانبول شما در تنوعی از کارها غرق خواهید شد که مسلما انجام همه آن‌ها در یک بار سفر امکان‌پذیر نیست. با این همه تعدادی از کارها هستند که باید ارجح از بقیه قرار بگیرند، مثل رفتن و بازدید از انبار آب باسیلیکا. این آب انبار تاریخی که به ترکی به Yerebatan (به ترکی یعنی غرق شده در زمین) شناخته می‌شود از دسته جاذبه‌های مهم‌ استانبول برشمرده می‌شود. ما در اینجا شما را به توری جادویی به انبار آب باسیلیکا دعوت می‌کنیم.

 

مختصری بر انبار آب باسیلیکا

این آب انبار بزرگ و سنگی در دوره بیزانس و به دستور شاه ژوستینین اول ساخته شد، تا آب مورد نیاز کاخ بزرگ شاهنشاهی را تامین کند. آب این مخزن از منطقه‌ای که جنگل‌های بلگراد استانبول در آن قرار دارد می‌آمد و مخزن آب را پر می‌کرد. البته بعد از این که در سال ۱۴۵۳ استانبول به دست سلطان محمد فاتح فتح شد از آب مخزن‌های باسیلیکا برای تامین آب کاخ توپکاپی استفاده شده. با این که باسیلیکا بسیار کارآمد و محکم ساخته شده و تا کنون سالم مانده، اما عثمانی‌ها آن را غیراسلامی خواندند و سیستم آب شهری خودشان را راه‌اندازی کردند و اینگونه بود که باسیلیکا به دست فراموشی سپرده شد. در نهایت باسیلیکا در سال‌های ۱۵۴۴-۱۵۵۰ توسط P.Gyllius، یک مسافر و محقق هلندی که آمده بود تا ویرانه‌های دوره بیزانس را بررسی کند، کشف شد. به این ترتیب باسیلیکا دوباره به روزهای شهرت و توجه خودش بازگشت و به عنوان جایی تاریخی و موزه‌ای دیدن مورد استقبال قرار گرفت.

 

تفریحات و جاذبه‌های آبی در استانبول

حقایقی درباره آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا در استانبول آب مورد نیاز نیاز شهر را تامین می‌کرد و به نوعی برای زندگی روزمره بسیار اهمیت داشت، اما با این همه معماری عجیب آن از دوره زمانی‌اش بسیار جلوتر بود به طوری که هنوز ساخت آن موجب حیرت و شگفتی است. اما چه حقایق جذابی در مورد آن وجود دارد که از آن‌ها بی‌اطلاعیم؟

  • اولین نکته درباره منشا پیدایش آن است. این مخزن آب عظیم در قرن ۶ میلادی (۵۳۲) و در زمان امپراتور بیزانس ژوستینین اول ساخته شده است.
  • مخزن آب باسیلیکا که در ابعاد ۱۴۰ متر طول و ۷۰ متر عرض ساخته شده و مساحتی مستطیل شکل، ۹۸۰۰ متر مربع را به اشغال خود در آورده و ظرفیت و گنجایش ذخیره ۱۰۰ هزار تن آب را دارد!
  • برای رسیدن به سالن اصلی آن انبار ابتدا باید ۵۲ پله را پایین بروید تا محوطه وسیع و خنک داخلی با ۳۳۶ ستون سنگی مقابل‌تان قرار بگیرد. این ستون‌های ۹ متری در فاصله ۴،۸ متری از هم و بسیار منظم چیده و ساخته شده‌اند.
  • هر کدام از این ستون‌ها دارای کنده کاری‌های زیبا و هنرمدانه‌ای هستند که همانطور که احتمالا می‌دانید معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین آن‌ها ستون سر مدوسا است.
  • پیش از این که آب انبار در این محل ساخته شود کلیسایی به اسم باسیلیکا وجود داشت که بعدها آب انبار جای آن را گرفت و به این ترتیب اسم باسیلیکا روی آن نهاده شد.

جاذبه‌های داخل آب انبار باسیلیکا

این آب انبار افسانه‌ای دارای حال و هوایی تاثیرگذار و روحانی است که شما را جذب خود کرده و تمام روز شما را در حال و هوای خود نگه می‌دارد. از جاذبه‌های اصلی آن که همان ابتدا به چشم می‌آید، باید به ستون‌های تالار از جمله ستون سر مدوسا که از سازه‌های باستانی الهام گرفته و در اینجا گرد هم آورده شده‌اند اشاره کنیم.

 

۷ جاذبه گردشگری محله گالاتا در استانبول

مختصری بر ستون سر مدوسا

برای دیدن ستون سر مدوسا باید به سمت حاشیه شمال غربی سالن بروید. مدوسا از زنان مهم و تاثیرگذار یونان باستان بود که در افسانه‌های باستان تاثیر زیاد و سرنوشت‌سازی داشته است. مدوسا زنی زیبا با موهای بلند و مشکی بود که به خاطر حسادت آتنا به نفرینی وحشتناک دچار شد و موهای زیبایش به مارها تبدیل شد. به علاوه چشم‌های نفرین شده مدوسا مردان را به سنگ تبدیل می‌کرد به همین دلیل پرسیوس او را به زمین آورد و با خود به جنگ برد.

نحوه خرید بلیط ورودی

به طور سنتی می‌توانید حضوری از باجه محل بلیط بخرید اما در زمان‌های شلوغی ممکن است در صف انتظار منتظر بمانید. بنابراین راه آسان‌تر و به صرفه‌تر خرید بلیط آنلاین است. هزینه ورود به مخزن ۳۰ لیر (حدود ۴,۵ یورو) است. به نظر می‌رسد بلیط گردشی همراه با راهنما ۷,۵ یورو باشد. البته تورهای هدایت شده مختلفی وجود دارد.

 

جاذبه‌های گردشگری ناشناخته‌ی استانبول

ساعت کار مخزن باسیلیکا

  • ساعت فعالیت: هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر
  • وضعیت خرید بلیط: باجه فروشه بلیط یک ساعت قبل از تعطیلی موزه بسته می‌شود.
  • روزهای خاص: این موزه در روز اول تعطیلات مذهبی ساعت ۱۳:۰۰ ظهر باز می‌شود.
  • قیمت بلیط: ۳۰ لیر (حدود ۴,۵ یورو)، قیمت معمولی یک تور ۱۲ یورو است.

نحوه رسیدن به آب انبار باسیلیکا

برای پیدا کردن آب انبار باسیلیکا به راحتی به ایاصوفیه در محله سلطان احمد استانبول بروید. از آنجا اگر ۲۰۰ جلو بروید در سمت چپ باسیلیکا را پیدا خواهید کرد.

آدرس: Alemdar Mh., Yerebatan Str. 1/3, Fatih, Istanbul

۲۲ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران