معرفی آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

استانبول یکی از زیباترین شهرهای ترکیه قدمت تاریخی بسیار دارد. می‌توان در سفر با تور استانبول با ورود به یک منطقه از این شهر از مهمترین آثار تاریخی آن بازدید کرد. ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد آبی (سلطان احمد) و آب انبار باسیلکا. این آب انبار در گذشته به دستور ژوستینیانوس اول ساخته شده است و مخزن ذخیره آب استانبول محسوب می‌شده و همچنین بین مردمان ترکیه به «یره باتان سیسترن» معروف است. اگر به جاذبه‌های دیدنی متفاوتی به غیر از آنچه بر روی زمین می‌بینید علاقه‌مندید، حتما از این آب انبار زیرزمینی بازدید کنید.

 

آب انبار باسیلکا


این دیدنی تاریخی در واقع سرداب کلیسایی است که در قرن ششم میلادی ساخته شده و محل تامین آب قصر و ساختمان های مهم شهر بوده است. طول آب انبار باسیلکا که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر استانبول است، ۱۴۰ متر و عرضش ۷۰ متر است و مساحت کل آن به ۹۸۰۰ متر مربع می رسد. همچنین گنجایش ذخیره آبی در حدود ۱۰۰۰۰۰ تن را در خود دارد. برای رفتن به داخل آب انبار، می بایست ۵۲ پله را به زیر زمین بروید. این مخزن آبی، ۳۳۶ ستون بزرگ مرمرین را در خود جای داده است که وزن سقف بنا را به دوش می کشند و گنبدهایی چلیپایی شکل و طاق‌هایی گرد در سقف می‌سازند. هر یک از این ستون ها ۹ متر ارتفاع دارند. به جز چند ستون شیار دار، اکثریت آنها استوانه ای شکل هستند و دو ستون که سر ستون هایی مدوسایی دارند در گوشه شمال غرب آب انبار قرار گرفته اند و افسانه‌ای در دل خود دارند. کف این آب انبار نیز از آجر فرش شده و روی آن را با ملاتی از آجر پوشانده شده است. در گردشتان در داخل آب انبار ماهی‌هایی را درون آب می‌بینید که برای تمیز نگه داشتن آب سرداب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

آشنایی با موزه زنجیره‌ای مادام توسو استانبول

 

 

آب انبار باسیلکا

 


ستون‌های مدوسا


در شمال غربی سرداب باسیلکا با دو ستون از چهره مدوسا یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای یونانی روبرو می‌شوید. پایه‌های این ستون یکی از جذابیت‌هایی است که توریست‌های علاقه‌مند به تاریخ، هنر و افسانه‌های قدیمی را به این آب انبار می‌کشاند تا آنچه را در کتاب‌ها و متون خوانده‌اند را از نزدیک ببینند و عکس بگیرند. طبق افسانه یکی از این سرها برعکس شده و دیگری به صورت روی زمین قرار گرفته تا نگاه کشنده ی مدوسا را خنثی کنند.

 

 

آب انبار باسیلکا

 


افسانه مدوسا


مدوسا زنی زیبا بود که خدای دریا، پوسایدون، دلباخته او گشت. در واقع او یکی از خواهرهای گورکن بود، موجودی نیم انسان، نیم حیوان که بدنی بالدار داشت. هنگامی که پوسایدون در معبد آتنا با او همبستر شد، آتنای خشمگین صورت مدوسا را کریه و موهایش را به افعی‌هایی ترسناک تبدیل کرد . سپس پرسئوس پسر زئوس پس از کشتن مدوسا، سرش را از تنش جدا کرد و سر را به آتنا داد و این ایزدبانوی خرد و دانایی، سر مدوسا را در سپر محافظتی خود جای داد. باور بر این بود که نگاه مدوسا افراد را به سنگ تبدیل می کند. به همین دلیل در گذشته برای محافظت از ساختمان‌های بزرگ و اماکن ویژه از مجسمه او استفاده می‌شد. همچنین گفته می‌شود سرهای مدوسا نیز برای محافظت از آب انبار در آن قرار داده شده‌اند.

 

گردشی شگفت‌انگیز در محله سلطان احمد استانبول

 

 

آب انبار باسیلکا

 


کافه باسیلکا


در نزدیکی در ورودی موزه، یک کافه کوچک و نقلی وجود دارد که می‌توانید پس از بازدید از آب انبار یک نوشیدنی گرم یا سرد در آنجا نوش جان کنید.

 

 

آب انبار باسیلکا

 


عکاسی


به هنگامی که از ۵۲ پله پایین می‌روید و حیرت زده از زیبایی محسور کننده باستانی به ستون‌ها خیره شده‌اید، ممکن است فردی به سمت شما بیاید و از شما بخواهد تا داخل آب انبار را به شما نشان دهد و توضیحات تاریخی مربوط به مکان گردشگری را به ترکی یا انگلیسی بازگو کند. همچنین به شما پیشنهاد می‌دهد تا در صورت تمایل از لباس‌های سنتی ترکی بپوشید و عکس بگیرید و چاپ شده آن را با خود به یادگار ببرید.

 

بازدید از آکواریوم‌های معروف شهر استانبول

 

 

آب انبار باسیلکا

 


دسترسی به آب انبار


با توجه به منطقه‌ای که باسیلیکا سیسترن در آن قرار دارد می‌توانید با استفاده از اتوبوس، مترو یا تاکسی به آنجا رفته و از این جاذبه دیدنی بازدید نمایید. اگر از تراموا برای رفتن به این منطقه استفاده می‌کنید می‌توانید از میدان تکسیم سوار خط F1 شوید و به ایستگاه کاباتاش رفته و سوار خط T1 شوید و در ایستگاه سلطان احمد پیاده شوید.

ساعت بازدید این جاذبه گردشگری از ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ می‌باشد. هزینه ورود به باسیلیکا سیسترن ۲۰ لیر ترکیه است.
آدرس: استانبول، منطقه فاتح، محله علمدار، خیابان یرباتان ۱/۳

 

۲۷ فروردین ۱۳۹۸

نظرات کاربران