گردشی جذاب در منطقه فنر و بالات استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گردشی جذاب در منطقه فنر و بالات استانبول

محله یونانی سابق فنر و محله قدیمی یهودیان بالات، واقع در ساحل جنوبی شاخ طلایی دارای میراث تاریخی بسیار غنی و منطقه توریستی بسیار محبوب تور استانبول هستند. همچنین فنر و بالات با کمک‌های اخیری که در زمینه گردشگری دریافت کرده‌اند حالا به مکانی توریستی تبدیل شده‌اند. این منطقه هم برای مردم محلی و هم از نظر گردشگران بسیار زیبا و دوست داشتنی بوده و شهرت زیادی دارد. میدان‌های اصلی کاملا رنگارنگ با کافه‌ها و رستوران‌های توریستی احاطه شده‌اند. در عین حال، این منطقه مملو از مغازه‌های عتیقه فروشی است. استانبول آن‌قدر جاذبه‌های دیدنی دارد که بازدیدکنندگان را غرق دنیای خود می‌کند اما متاسفانه فنر و بالات در رده‌های بعدی انتخاب قرار می‌گیرند و اغلب در سایه شهرت جاهایی مثل سلطان احمد و تقسیم پنهان می‌شود در حالی که پروژه‌ای مشترک بین یونسکو و اتحادیه اروپا برای بازسازی ساختمان‌های این قسمت در جریان است.

 

فنر (واتیکان یونانیان)

فنر که محله‌ای بسیار چشمگیر است، با فضای اصیل خود از جمله کلیساهای جالب، معماری و شکوه غیرمعمول، دبیرستان پسران یونانی فنر، خیابان‌های باریک و شیب‌هایی با کافه‌های رنگارنگ، رستوران‌ها و عتیقه‌جات فروشی، تجربه‌ای خارق‌العاده را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. فنر از قرن شانزدهم یک منطقه یونانی بوده و یونانیان ثروتمندی که در آن‌جا زندگی می‌کردند نیز در دوره عثمانی به موقعیت‌های مهمی رسیدند. یونانیان تا اواسط قرن بیستم در فنر به زندگی خود ادامه دادند اما پس از آن بیشتر مهاجران فقیر از شرق ترکیه ساکن آن شدند.

آیا می‌دانستید که فنر "واتیکان ارتدکس یونانی" است؟ فنر دارای پاتریارک قسطنطنیه و کلیسای بلغاری سنت استفان است که یکی از معدود کلیساهای پیش ساخته چدنی در جهان است. پاتریارک یونانی فنر هنوز هم برای مسیحیت ارتدوکس یونانی در سراسر جهان حکم کلیسای اصلی را دارد.

 

با حمام‌های ترکی استانبول آشنا شوید

بالات (محله قدیمی یهودیان)

محله بالات، که در مجاورت فنر قرار دارد، با کافه‌ها و رستوران‌های رنگارنگ، مغازه‌های عتیقه و قدیمی، آثار میراث یهودی، کنیسه‌ها و کلیساهای مختلف، بازدیدکنندگانی مانند فنر را مجذوب خود می‌کند. بالات از زمان بیزانس محل زندگی یهودیان یونانی زبان بوده است. با این حال، در قرن پانزدهم سفاردی‌ها که از اسپانیا تبعید شده بودند، در بالات ساکن شدند. منطقه بالات نیز با میراث بیزانسی بسیار غنی شده و از آنجایی که محله قدیمی یهودیان بوده همیشه نسبت به فنر منطقه‌ای فقیرانه محسوب می‌شد. در بالات جمعیت یهودی زیادی وجود دارد، به طوری که می‌توانید کنیسه‌ها و مؤسسات یهودی و همچنین برخی از کلیساها و مساجد را بیابید.

کارهایی که باید انجام دهید و ببینید

مرکز فنر و منطقه کافه‌ها

منطقه بین خیابان ییلدیریم و خیابان وودینا، نزدیک به سواحل پر جنب و جوش‌ترین منطقه فنر قرار گرفته است. کافه‌ها و رستوران‌های معتبر و رنگارنگ، چپ و راست پذیرای بازدیدکنندگانی هستند که در تور استانبول برای کشف فنر می‌آیند و پس از گرفتن عکس‌های زیاد، به دنبال استراحت کردن هستند. بعد از بالا رفتن از سربالایی بعدی خیابان کامکی چشمسی می‌توانید دروازه‌های رنگارنگ معروف را ببینید.

 

معرفی برترین رستوران‌های استانبول

پاتریارک یونانی فنر و کلیسای سنت جورج

پاتریارک یونانی فنر و کلیسای سنت جورج استانبول در محله فنر در سواحل شاخ طلایی قرار داشته و حیاط مشترکی دارند. پاتریارک هنوز برای مسیحیت ارتدوکس یونانی در سراسر جهان به عنوان کلیسای مادر شناخته می‌شود. پاتریارک بالاترین مرکز کلیسای ارتدکس بوده که شامل چندین کلیسای خودگردان است و بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان دارند. آن مرکز فعالیت‌های خود را در استانبول برای بیش از هفده قرن حفظ کرده اند. همچنین کلیسای سنت جورج پنجمین کلیسایی است که از قرن پانزدهم به بعد اسکان پاتریارک ارتدوکس یونان را در خود جای داده است. زمانی این صومعه برای راهبه‌های ارتدکس بود و در بین سال‌های ۱۵۹۸ و ۱۶۰۱ به دفاتر پاتریارک تبدیل شد.

دبیرستان پسرانه یونانی فنر (قلعه سرخ – مدرسه سرخ)

وقتی از دور به فنر نگاه می‌کنید، مطمئنا در اولین نگاه این ساختمان را خواهید دید که با ظاهر قرمز و معماری باشکوه خود که اکثر مردم می‌گویند باید یک کلیسا باشد، خودنمایی می‌کند. اما در واقع، اینجا دبیرستان پسرانه یونانی فنر است. این قلعه که به نام قلعه سرخ یا مدرسه سرخ نیز شناخته می‌شود، یکی از مکان‌های مورد علاقه بازدیدکنندگان در تور ترکیه است که با ساختار زیبای خود دلبری می‌کند. شما با عبور از یک شیب طولانی به آن می‌رسید این ساختمان با آجرهای قرمز رنگ و مصالح ساختمانی که در سال ۱۸۸۱ از فرانسه آورده شده ساخته شده است. در واقع عظمت ساختمان ثابت می‌کند که این منطقه در آن زمان چقدر غنی و مهم بوده است.

 

۴ پارک ماجراجویی جذاب در استانبول

فنر آنتیک مزات (محل حراج عتیقه جات)

منطقه فنر و بالات استانبول به خاطر مغازه‌های عتیقه‌فروشی‌اش بسیار معروف است بنابراین باید سری به یکی از مغازه‌های حراج عتیقه بزنید، اینطور نیست؟ مغازه Fener Antik Mezat واقع در خیابان Vodina، مکانی عالی است که با حراج‌های خود که بعد از ساعت ۳ بعدازظهر شروع می‌شود، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند. این حراجی‌ها از بعدازظهر شروع شده و تا ۸ شب ادامه می‌یابد. شما در اینجا می‌توانید چیزهایی برای خودتان و یا به عنوان سوغات استانبول برای عزیزانتان بخرید.

کلیسای ارتدکس بلغارستان (کلیسای آهنی، ایا استفانوس)

کلیسای بلغاری (Aya Istefanos / Sveti Stefan)، که همچنین به عنوان کلیسای آهنی نیز شناخته می‌شود، در ساحل شاخ طلایی نزدیک به منطقه فنر واقع شده است. در واقع قالب‌های آهنی مورد استفاده در سازه در سال ۱۸۷۱ با کشتی از وین آورده شد به همین دلیل هم به کلیسای آهنی شهرت یافته است. این کلیسا برای اقلیت بلغاری که پاتریارک یونانی فنر را ترک کردند ساخته شده بود.

 

بهترین غذاهای خیابانی در استانبول

کلیسای بانوی ما مغول‌ها (کلیسای خونین)

این کلیسا که در بالات واقع شده و در اواخر قرن سیزدهم کلیسایی پر رونق بوده به مریم مقدس مغول نیز معروف است. مهم‌ترین ویژگی کلیسا این است که در زمان امپراتوری عثمانی به مسجد تبدیل نشد و به عبادت جامعه ارتدکس یونان واگذار شد.

بالات و اطراف آن

بازار بالات، منطقه قدیمی و عتیقه فروشی

هنگامی که به مرکز بالات می‌روید، به میدان کوچک بسیار زیبایی که در آن کنیسه قرار دارد و به بازار چشمگیر و معتبر Cifit در خیابان Leblebiciler خواهید رسید. چیفیت در دوره عثمانی به یهودیان گفته می‌شد و نام این بازار به خاطر تاجران یهودی که روزگاری در آن منطقه بوده‌اند به خود گرفته است. شما می‌توانید انواع مغازه‌های عتیقه فروشی و قدیمی و مغازه‌های آینه فروشی را در اینجا بیابید. همچنین کنیسه یانبول و کافه معروف آگورا نیز در همین قسمت واقع شده‌اند.

 

برترین مراکز خرید استانبول (بخش اول)

موزه اسباب بازی بالات

این موزه اسباب بازی جایی فوق‌العاده است که انواع اسباب بازی‌های دوست داشتنی را به نمایش می‌گذارد و باعث می شود سفری از گذشته به حال و آینده را تجربه کنید. در اینجا شما از مجموعه‌های اسباب‌بازی بزرگ گردآوری شده از نقاط مختلف جهان، و همچنین اسباب‌بازی‌ها و کارگاه‌های مخصوص تولید شده برای هر گروه سنی لذت خواهید برد. شک نکنید قطعا تکه‌ای از خودتان را اینجا پیدا خواهید کرد. موزه اسباب بازی بالات در یک ساختمان تاریخی هزار متر مربعی پذیرای مهمانان خود است و هفده هزار قطعه اسباب بازی را در ۱۵ دسته به نمایش می‌گذارد. شما و فرزندانتان می‌توانید روز خوبی را در اینجا داشته باشید و استانبول قدیمی را در خیابان‌های تاریخی بالات تجربه کنید. این موزه هر روز هفته بین ساعت ۱۰:۰۰ تا ۲۰:۰۰ باز است.

مردیونلی (پله‌ها) و رمپ و خانه‌های تاریخی بالات

رمپ Corbaci Cesmesi، که همچنین به عنوان رمپ Merdivenli  (پله) نیز شناخته می‌شود، مکانی بسیار محبوب است که هم محلی‌ها و هم گردشگران تور استانبول علاقه زیادی به آن داشته و عکس‌های زیادی در آن می‌اندازند.

 

برترین هتل‌های استانبول در سال ۲۰۲۱

مسجد Ferruh Kethuda

مسجد Ferruh Kethuda که توسط معمار سینان (معمار مشهور عثمانی) در سال ۱۵۶۲ ساخته شد، در مقایسه با سایر آثار باشکوه و بزرگ سینان، مسجدی بسیار کوچک است. یکی از جزئیات جالب این است که محراب مسجد با کاشی‌هایی که از کاخ معروف تکفور در آن نزدیکی آورده شده، تزئین شده است. اما یکی دیگر از ویژگی‌های جالب مسجد، ساعت آفتابی آن در حیاط خلوت است.

Ahrida Synagogue

کنیسه اهریدا در بالات قدیمی‌ترین کنیسه استانبول با ساختاری به سبک باروک است که نام آن از شهر اوهرید در مقدونیه گرفته شده است. این کنیسه که در دوران بیزانس تأسیس شد، هنوز هم برای عبادت باز است. قابل توجه‌ترین قسمت کنیسه، صندوق مقدس است که با ملیله‌های باشکوه پوشیده شده است.

 

بزرگترین باغ وحش‌های استانبول (بخش اول)

کلیسای ارمنی Surp Hresdagabet

کلیسای ارمنی تاریخی Hresdagabet که قدمت آن به قرن شانزدهم بازمی‌گردد، در قرن هجدهم در محل چشمه‌ای مقدس بازسازی شد. Hreshdagabet در زبان ارمنی به معنای "فرشته" است. این کلیسا معجزه نیز نامیده می‌شود، زیرا اعتقاد بر این است که این کلیسای دارای قدرت شفابخش برای بیمارانی است که در مراسم روز مقدس شرکت می‌کنند.

مسجد حضرت جابر

این مسجد که در خیابان Cember واقع شده با ساختار آجری زیبایی بازدیدکنندگان را مجذوب خود می‌کند. این کلیسای قدیمی متعلق به قرن نهم است که اولین بار ایا تکلا نام داشت که در سال ۱۴۹۰ توسط اتیک مصطفی پاشا به مسجد تبدیل شد. اما بعدها نام حضرت جابر را به خود گرفت که معتقدند مرد مقدسی بوده که بین سال‌های ۶۰۴ تا ۹۶۷ می‌زیسته است.

 

تجربه تیراندازی با اسلحه در سفر به استانبول

کجا غذا بخورید؟

از مکان‌های محبوب فنر و بالات می‌توان از Perispri که فضای بسیار خوبی را در یک محیط قدیمی و نوستالژیک ارائه می‌دهد، Forno که به‌خاطر صبحانه بوفه‌اش معروف است، Kofteci Arnavut که به‌خاطر کوفته‌ها و دسرهایش معروف است، و Balat Pickleman نام برد.

برای کاوش در منطقه فنر و بالات، تورهای با راهنما را توصیه می‌کنیم. با تورهای راهنما می‌توانید داستان منطقه را از گذشته و امروز بیاموزید همچنین گم نخواهید شد و از تله‌های توریستی احتمالی نیز دوری خواهید کرد.

۱۲ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران