معرفی بهترین ذخایر طبیعی مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
معرفی بهترین ذخایر طبیعی مالزی

مالزی کشوری بسیار زیبا با تنوع جاذبه‌های طبیعی بوده و از جنگل تا کوه و دریا را در خود جای داده است. با این که حجم بیشتر مسافرت‌ها با تور کوالالامپور انجام می‌شود، اما توصیه می‌کنیم از کاوش در طبیعت منحصر به فرد آن غافل نشوید. در این کشور گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، پرندگان و پستانداران، مناطق وسیع جنگل‌های بارانی و مناطق حفاظت شده‌ای وجود دارد که هر کدام‌شان جدا از اهمیت زیست بومی مناظر فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهند که حتما باید یک‌بار در عمرتان از آن‌ها دیدن کنید.

 

منطقه حفاظت شده دره Danum

این منطقه واقع در اعماق جنگل برنئو، منطقه حفاظت شده دره Danum از جایگاه ویژه‌ای در اکوتوریسم برخوردار است. در واقع این جنگل بارانی ۴۳۸ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد که برای میلیون‌ها سال بدون تغییر مانده است. منطقه حفاظت شده دره دانوم یکی از آن نقاط تحقیقاتی منحصر به فرد آسیاست که دانشمندان و محققان زیادی در آن به کار و فعالیت مشغول هستند. در اینجا دانشمندان مهارت‌هایی را به نمایش می‌گذارند که نظیرش را در هیچ کجای دیگر این کشور نمی‌توان یافت. به علاوه امکان مستقر شدن در منطقه حفاظت شده هم ممکن است. اقامتگاه‌ها از یک تخته تا سوییت‌های خصوصی انواع مختلفی را در برمی‌گیرد. فعالیت‌های روزانه شامل پیاده‌روی در جنگل، رصد حیات وحش، سافاری شبانه و پیاده‌روی روی پل‌های معلق می‌شود. اگر از توریست‌های تور مالزی خوش شانس باشید ممکن است بتوانید اورانگوتان‌ها، فیل‌ها و گوزن‌های منطقه را از نزدیک ببینید.

 

راهنمای پیاده روی رویایی در جنگل‌های مالزی

منطقه حفاظت شده حوضه مالیائو

این منطقه حفاظت شده که در ارتفاع ۱۶۷۵ متری از سطح زمین دارای اکوسیستمی مستقل است و به عنوان جنگلی عرفانی در نظر گرفته می‌شود. با طیف وسیعی از فعالیت‌ها مانند پیاده‌روی در جنگل، شنا در آبشار و تماشای بینی حیات وحش، سفر به حوضه مالیائو صباح این فرصت نادر را برای تجربه گردش در مناطق بکر و دست نخورده را فراهم می‌کند. به علاوه محل اقامت، راهنما و همچنین یک مرکز تحقیق در منطقه نیز در دسترس هستند.

ذخیره طبیعی Semenggoh

Semenggoh ، واقع در ۲۸ کیلومتری جنوب کوچینگ، هم یک مکان طبیعی است و هم مرکز توان بخشی اورانگوتان. پس از مراقبت از اورانگوتان‌های زخمی و یا بی‌خانمان آن‌ها در جنگل مجاور به زندگی می‌پردازند. اگر واقعا برنامه بازدید از اینجا را دارید برنامه‌ریزی کنید تا بین ساعت ۹ تا ۱۰ صبح و ۳ تا ۴ بعد از ظهر در منطقه باشید تا بتوانید زمان غذا خوردن اورانگوتان‌ها آن‌ها را تماشا کنید.

 

راهنمای گردش در پارک ملی پنانگ

پارک ملی باکو

پارک ملی باکو، قدیمی‌ترین ذخیره گاه طبیعی ساراواک است که در سال ۱۹۵۷ به منطقه حفاظت شده تبدیل گردید.این پارک واقع در شبه جزیره Muara Tebas در حدود ۲۳ کیلومتری شمال شرقی کوچینگ واقع شده، و طیف چشمگیری از جانوران و گیاهان را در خود جای داده است. در اینجا انواعی از میمون‌ها و گراز‌ها زندگی می‌کنند. شما می‌توانید مناطق مختلفی از جمله جنگل‌های مانگرو، باتلاق‌ها و جنگل‌های مخروطی در داخل این ذخیره‌گاه طبیعی نسبتا کوچک در بورنئو مالزی را پیدا کنید. فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی، صعود به صخره‌های آهکی، سواحل و غروب آفتاب معروف بورنئو را با یک فرصت خوب برای دیدن حیات وحش ترکیب کنید، حالا می‌بینید چرا پارک ملی باکو در میان بهترین ذخایر طبیعی مالزی رتبه بندی شده ‌است. همچنین اگر علاقه به بازدید از بهترین پارک‌های ملی مالزی هستید، این پارک یکی از بهترین تجربه‌ها را برای شما رقم خواهد زد.

تامان نگارا مالزی

این پارک که به "پارک ملی مالزی" ترجمه می‌شود با مساحت ۴۳۴۳ کیلومتر مربعی ترکیبی از جنگل‌های بارانی، حیات وحش، پیاده روی روی پل‌های معلق، غارها و بلندترین قله مالزی غربی را در دسترس بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. گونونگ تاهان (کوه تاهان) یکی از جاذبه‌های اینجاست که گفته می‌شود ۱۳۰ میلیون سال قدمت دارد. به علاوه تامان نگارا به عنوان قدیمی‌ترین جنگل بارانی جهان را به خود اختصاص داده است. به علاوه در اینجا فعالیت‌های مختلفی شامل پیاده‌روی در جنگل، بازدید از روستاهای بومی، پیاده‌روی شبانه، سافاری و عکاسی از عرشه‌های مشاهده می‌شود. تامان نگارا به عنوان یکی از بهترین و در دسترس‌ترین ذخایر طبیعی مالزی غربی معرفی شده است.

 

۱۶ تصویر از لنکاوی بهشت روی زمین

ذخیره طبیعی جنگل مانگروی ماتانگ

ذخیره‌گاه بزرگ مانگرو در نزدیکی Taiping به گردشگران فرصتی برای پیاده‌روی در مسیرهای پیاده‌روی، تجربه اکوسیستم‌های مانگرو و دیدن انواع پرندگان و پستانداران را می‌دهد. حدودا ۸۰ هزار پرنده در این ذخیره طبیعی زندگی می‌کنند، ولی با وجود چنین تنوع و گستردگی همچنان مورد بی‌توجهی گردشگران قرار گرفته است. در طول روز می‌توانید سوار قایق شوید و از داخل جنگل دیدن کنید، به تماشای غروب آفتاب بپردازید و پرواز عقاب‌ها را نظاره‌گر باشید. از آن مهمتر این که گاهی دلفین‌های رودخانه مسیرشان را به داخل جنگل مانگرو نیز می‌برند اگر خوش شانس باشید می‌توانید این موجودات مهربان و صلح‌جو را از نزدیک ببینید.

۲۲ مهر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 02 تیر 1400)

نظرات کاربران