جاذبه‌های گردشگری ایپوه در مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
جاذبه‌های گردشگری ایپوه در مالزی

ایپوه، مرکز ایالت پراک در مالزی است. معابد بودایی پر رمز و راز در دل غارها همراه با عطر عودهای چرخان در لابلای صخره های سنگ آهک مجاور و نیز بناهای استعماری بریتانیایی در کنار مغازه‌های سنتی چینی و مراکز خرید مدرن، فرهنگ غذای خیابانی و موزه‌های جالب توجه، سفر با تور مالزی به این خطه را به یک مقصد پرطرفدار در جهان بدل کرده است و ما را بر آن داشته تا سری بزنیم به مهم‌ترین جاذبه‌‌ای گردشگری ایپوه در مالزی. از شما نیز دعوت می کنیم در این سفر هیجان انگیز مجازی همراهمان باشید!

 

معماری باشکوه

رونق استخراج قلع پراک در اواخر قرن نوزدهم، ایپوه را متحول کرد. ساکنان ثروتمند انگلیسی و معدنچیان چینی، خانه‌ها و ساختمان‌های بزرگی را برپا کردند و در این راستا معماری‌های شگفت‌انگیزی شکل گرفتند. از مهم‌ترین این بناها می‌توان به ساختمان‌های مختلف استعماری، مغازه‌های چینی بازسازی شده و برج ساعت اشاره کرد. تابلوهای اطلاعاتی در کنار بناهای تاریخی، حقایقی جالب توجه درباره آنها حکایت می‌کنند.

 

قهوه سفید ایپوه، نوشیدنی خوش طعم مالزی

مسجد سلطان ادریس

این مسجد عظیم دو طبقه روبروی ایستگاه راه آهن ایپوه، دارای یک مناره سر به فلک کشیده ۳۸ متری و ۴۴ گنبد نارنجی است. این مسجد، به دستور مسجد سلطان ادریس شاه دوم و با نام رسمی وی ساخته شد و در دهه ۱۹۶۰ افتتاح گشت و به سرعت به یک نقطه عطف ایالتی و نمادین از ایپوه بدل شد. نمای سفید و کاشی‌های موزاییک براق، از فاصله‌ای دور خودنمایی می‌کنند و به زیبایی محیط اطراف می‌افزایند. یک مرکز کنفرانس، کتابخانه اسلامی و یک مکان برپایی مراسم عقد و عروسی فضای داخلی را پر می‌کنند. اگر با قطار به ایپوه رسیدید، عکاسی از این مسجد را که بزرگ‌ترین مسجد شهر به شمار می‌آید در اولویت قرار دهید.

برج ساعت

برج جنجالی ساعت، در نزدیکی مسجد ایپوه واقع شده است. این برج، از یک ظاهر عالی و تزئینات پیچیده برخوردار است. در مورد تاریخچه آن باید گفت که زمانی که پادشاهی انگلیس در قرن نوزدهم به قلمروهای مالایی تسلط پیدا کرد، نفوذ خود را در پراک نیز گسترش داد. اما بعدها با ترور اولین شهروند دولت انگلیس به نام جیمر بیرچ در پراک، اختلافات دو کشور به اوج خود رسید. چند دهه بعد، امپریالیست‌های قدرتمند، این بنای یادبود را به افتخار قهرمان به قتل رسیده خود بنا نهادند.

 

جذاب‌ترین و بهترین سوغاتی‌های مالزی

ترکیبی از معماری سنتی، استعماری و مذهبی

ایپوه، سازه‌های باشکوه و معابدهای بودایی رنگارنگ را ترکیب می‌کند. بعلاوه ساختمان‌های بریتانیایی در کنار ردیف‌های طولانی مغازه‌های مرمت شده به خوبی جای گرفته‌اند و هر کدام طرحی متفاوت در نمای طبقه دوم خود دارند. ایپوه از سبکهای ممتاز معماری سود جسته و سنت و مدرنیته را با یکدیگر می‌آمیزد.

معابد بودایی داخل غار

صخره‌های آهکی، ایپوه را احاطه کرده‌اند. معابد بودایی عرفانی در دل برخی از آنها بنا نهاده شده‌اند و این غارها را به عبادتگاه‌های پر از عطر عود بدل کرده‌اند. نمای بیرونی، از رنگ‌هایی قرمز و خطوط چینی و باغ‌های آرام تشکیل شده و با ورود به غار با مجسمه‌های برنزی و تمثال‌های مذهبی مواجه خواهید شد. نقاشی‌های دیواری و راه پله‌های فلزی، از دیگر مشخصات این بناهای شگفت انگیز هستند. اگر به این محدوده سفر کردید، بازدید از مهم‌ترین معابد مالزی یعنی معبد Perak Tong، Sam Poh Tong و Kek Lok Tong را از دست ندهید.

 

بهترین مقاصد مالزی را بشناسید

موزه‌های ایپوه

در سفر با تور مالزی، درخواهید یافت که این کشور سرشار از انواع موزه‌هاست و برخی از مهم‌ترین آنها را در مقاله جذاب‌ترین موزه‌های مالزی خواهید یافت. ایپوه نیز از این قاعده مستثنی نیست و موزه‌های ارزشمند فراوانی را در دل خود جای داده است. از موزه‌های تخصصی تاریخ پراک و رونق استخراج قلع گرفته تا موزه Ho Yan Hor  که به چای اختصاص یافته و نیز موزه زمین شناسی مالزی و گالری هنری مینیاتوری که مجسمه‌هایی کوچک با مضامین چین باستان را به نمایش می‌گذارند، همگی با هزینه ورودی اندک پذیرای علاقمندان هستند.

هنرهای خیابانی و نقاشی‌های دیواری

هنر خیابانی در مالزی نیز، از نقاط عطف جاذبه‌های گردشگری این خطه است و مهم‌ترین آنها آثار جرج تاون در پنانگ را شامل می‌شوند. با اینحال در خیابان معروف Mural Art Ipoh در ایپوه نیز، آثاری وجود دارند که توانایی رقابت با نقاشی‌های دیواری در پنانگ را دارند. اغلب آنها، تصاویر کارتونی هستند صحنه‌هایی از سبک زندگی پراک و نیز چند فرهنگی را به تصویر می‌کشد. به هر حال، در بسیاری از نقاط ایپوه می‌توانید شاهد این آثار هنری باشید.

 

معرفی زیباترین نقاط پنانگ در سفر با تور مالزی

غذاهای لذیذ

در هنگام گشت و گذار در ایپوه هرگز گرسنه نخواهید ماند، زیرا جای جای آن پر از غذاکده‌ها و فودکورت‌ها و کافی شاپ‌هایی است که خوراکی‌های منحصر به فرد مالزیایی را سرو می‌کنند. در این میان، ما غذای gai si hor fun  را به شما پیشنهاد می‌کنیم که ترکیبی از رشته فرنگی و سبزیجات و مرغ خرد شده است. همچنین حتما غذاهای هندی را در فودکورت Nasi Ganja امتحان کنید.

بزرگ‌ترین مجموعه هنر غارهای نوسنگی

بیش از ۶۰۰ نقاشی از اشکال مختلف، حیوانات و انسان بر روی دیوارهای غار Gua Tambun  در ایپوه وجود دارند. باستان شناسان تخمین زده‌اند که این آثار، قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارند. متاسفانه به دلیل تخریب توسط انسان، برخی از این تصاویر نابود شده‌اند اما تصاویری که در بالای دیوارها هستند اغلب دست نخورده باقی مانده‌اند. جالب است بدانید که تعداد کمی از افراد محلی از این آثار اطلاع دارند و مسیر رسیدن به این غار نیز کمی چالش برانگیز است.

 

معرفی معروف‌ترین مساجد مالزی

عمارت استعماری نیمه تمام و متروکه

این بنا، داستانی غم انگیز دارد و شاهدی بر طمع انسان به قدرت نمایی است. داستان از این قرار است که ویلیام کلی اسمیت، به مالزی مهاجرت کرد و از مزارع کشت قهوه و لاستیک ثروتمند شد. وی عمارتی را با ادغام سبک‌های معماری ایندو - ساراسنیک، موریش و رومی سفارش داد. او خواستار بزرگترین محل اقامت بود تا سایر بوروکرات‌های استعماری را متوجه قدرت خود نماید و تقریبا به آرزوی خود رسید. با این حال، پس از ابتلا به ذات الریه ناگهان درگذشت و خانواده‌اش به اسکاتلند بازگشتد. این عمارت نیمه کاره فراموش شده که در میان طبیعتی باشکوه و جنگلی قرار دارد، امروزه به یکی از جاذبه‌های توریستی ایپوه بدل شده است.

۰۲ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران