قهوه سفید ایپوه، نوشیدنی خوش طعم مالزی

جاذبه‌های گردشگری مالزی
قهوه سفید ایپوه، نوشیدنی خوش طعم مالزی

یکی از ۱۳ ایالت کشور مالزی، پراک است که جاذبه‌های بسیاری برای گردشگران دارد. این ایالت در ساحل غربی مالزی واقع شده و مرکز آن شهر ایپوه است. این شهر به منابع غنی از جمله قلع و اماکن دیدنی زیبا و قهوه خوشمزه‌اش مشهور است. افرادی که با تور مالزی به پراک سفر می‌کنند معمولا طعم قهوه‌های ایپوه که به قهوه سفید معروف است را می‌چشند. هر چند جالب است بدانید که این قهوه سفید نیست. ایپوه به علت داشتن این نوع از قهوه ، به عنوان یکی از سه شهر برتر قهوه در آسیا شناخته می‌شود.

 

معرفی قهوه سفید ایپوه

شهر قدیمی ایپوه در مالزی با قهوه سفیدش که به علت تکنیک به کار رفته برای بو دادن قهوه، از بافت نرمی برخوردار است و نوشیدنی معطر و خاصی به شمار می‌رود، در مالزی و در میان دیگر کشورهای جهان شهرت دارد. در واقع برای آماده سازی این نوع از نوشیدنی در ابتدا دانه‌های قهوه را قبل از دم کردن آن با شیر، کمی درون کره بو داده شده و به آن شکر اضافه می‌شود تا شیرین و گرم سرو ‌شود. جالب‌تر آن که رنگ قهوه سفید آماده شده، بژ است. در واقع این شیوه از بو دادن قهوه، به روش دم کردن نوشیدنی مهاجران چینی در مالزی بر می‌گردد که باعث شده تا یک نوشیدنی ملایم‌تر و سبک‌تر با عطر و طعم قهوه کرم‌دار ایجاد شود. همچنین پودرهای فوری این نوع از قهوه نیز در بازار موجود است.

 

بهترین مقاصد مالزی را بشناسید

تاریخچه قهوه سفید ایپوه

نام قهوه سفید به علت رنگی که شیر به آن می‌دهد و همچنین از ترجمه اسم چینی این نوع قهوه از زمان استعمار انگلیسی‌ها، بین مردم رواج یافته است. آماده کردن این نوع نوشیدنی در ابتدا در شهر ایپوه در مالزی به وجود آمد و از دانه‌های قهوه بو داده در کره که به همراه شیر دم و سرو می‌کنند، درست می‌شود. بر خلاف قهوه سیاه که با کره و شکر بو داده می‌شود، قهوه سفید ایپوه تنها با کره بو داده می‌شود. در نتیجه رنگ آن روشن‌تر است. در واقع در مراحل بو دادن آن، هیچ چیز جز کره به قهوه اضافه نمی‌شود. به همین دلیل قهوه پس از دم کردن و آماده شدن، آن را به هنگام نوشیدن به رنگ بژ می‌بینید. از آنجایی که گردشگرانی که به مالزی سفر می‌کردند، قهوه سفید را به خاطر اینکه طعم کرم‌دار بخصوصی می‌داد، غیرقابل توصیف یافتند، فکر می‌کردند این نوشیدنی از نوعی دانه قهوه بومی در مالزی به نام دانه قهوه سفید درست می‌شود که بعدها به دلیل مطالبی که در سایت‌های گردشگری و وبلاگ‌ها منتشر شد، تا حدودی این ابهام از بین رفت. امروزه تولید کنندگان محلی در مالزی، پودر قهوه فوری را با خامه غیرلبنی و شکر مخلوط کرده و آن را به عنوان قهوه سفید برای عموم عرضه می‌کنند.

طرز تهیه قهوه ایپوه

اگر قبلا پس از ماجراجویی‌های هیجان انگیزی در مالزی، این نوشیدنی را در مالزی میل کرده‌اید و دوست داشتید، ممکن است دلتان بخواهد طعم آن را دوباره بچشید. برای همین، می‌توانید برای خود این قهوه را درست کرده و نوش جان کنید. اگر از جذاب‌ترین و بهترین سوغاتی‌های مالزی مقداری قهوه سفید خریداری کرده باشید، با مقادیری از پودر قهوه سفید، خامه تبخیر شده، شیر غلیظ شده و آب این نوشیدنی خوشمزه را برای خود و دیگران تهیه کنید. در ابتدا آب جوش را در یک لیوان در دار ریخته و پودر قهوه را در آب جوش هم بزنید. در لیوان را بگذارید و ده دقیقه صبر کنید. پس از ده دقیقه دوباره آن را هم بزنید. سپس آن را چند بار صاف کنید تا کاملا با آب مخلوط و رقیق شود. خامه تبخیر شده و شیر غلیظ شده را به آن اضافه کرده و دوباره هم بزنید. قهوه را در فنجان‌های مورد علاقه خود سرو کرده و از نوشیدن آن لذت ببرید. برای سرو کردن قهوه به صورت گرم لازم است کمی آب جوش در آن بریزید و برای سرو کردن قهوه به صورت سرد بهتر است یک تکه یخ در آن اضافه کنید.

 

میدان عقاب نماد جزیره لنکاوی در مالزی

نوشیدن قهوه سفید در مالزی

یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌های مالزی، قهوه سفید است. به همین دلیل، اینکه آن را کجا بنوشید مهم است. بهترین تجربه نوشیدن این قهوه در شهر ایپوه و در کنار مردمان محلی و آشنایی با فرهنگ آنجاست. شما می‌توانید در کافی شاپ‌هایی همچون Sin Yoon Loong و Nam Heong و Old Town قهوه سفید ایپوه را امتحان کنید.

۲۶ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران