نقش ۳ نویسنده ترک در معرفی کشور ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه

ترکیه یکی از کشورهای توریستی جهان به شمار می‌آید و تعداد زیادی از شهرهای این کشور در روزهای مختلف سال مملو از گردشگر هستند. کشوری که به واسطه‌ی تمدن کهن و امکانات گردشگری مدرن‌اش می‌تواند روزهای خاطره‌انگیزی برای مسافرانش بسازد. کشوری که به واسطه‌ی فرهنگ غنی و ادبیات سرشارش، از طریق نویسندگان و شاعرانش می‌توانید به روح شهرهای مختلف آن پی ببرید و بیشتر با آنها آشنا شوید. اگر می‌خواهید به تور استانبول و آنتالیا و ازمیر و تور کوش آداسی و ... بروید و می‌خواهید این مقاصد را از دریچه نگاه نویسندگان بشناسید در این مطلب همراه ما باشید تا ۳ نویسنده‌ی مشهور این کشور را خدمتتان معرفی کنیم.


اورهان پاموک

پاموک یکی از مشهورترین نویسندگان ترک است که در سال ۲۰۰۶ موفق به دریافت جایزه‌ی نوبل شده. نویسنده‌ای که آثارش به بیش از ۴۰ زبان زنده‌ی دنیا ترجمه شده‌اند. نویسنده‌ای که در دانشگاه کلمبیا دوره‌های آموزشی و سخنرانی دارد و درحال حاضر یکی از استادهای برجسته‌ی ادبیات جهان به شمار می‌آید. رمان‌های پاموک بیشتر در استانبول می‌گذرند و اگر شما می‌خواهید با گذشته‌ی این شهر و مناسبات میان انسان‌های آن آشنا شوید می‌توانید رمان‌هایش را برای خواندن انتخاب کنید. رمان‌هایی که بیشترشان به فارسی نیز ترجمه شده‌اند و با استقبال زیادی از سوی خوانندگان پارسی زبان روبه‌رو هستند. یکی از رمان‌های مشهور این نویسنده موزه معصومیت است. این رمان درباره‌ی عشق و شیفتگی است و در دنیا شهرت فراوانی دارد. رمانی که راوی آن کمال ﻓﺮزﻧﺪ ﺳﯽ ﺳﺎﻟﻪ‌ی ﺧﺎﻧﺪان ﺑﺎ اﺻﻞ و ﻧﺴﺐ ﺑﺎﺳﻤﺎﭼﯽ است. کمال در ابتدای رمان با دختری اشراف زاده به نام سیبل نامزد کرده است. کتاب قصه‌ی ﮐﻤﺎل را در ﻓﺮاز و ﻧﺸﯿﺐ‌ﻫﺎی رواﺑﻂ ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ و ﻋﺎﻃﻔﯽاش دﻧﺒﺎل ﻣﯽکند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در استانبول موزه‌ای به نام معصومیت وجود دارد که به نوعی شرح بصری این رمان است. این موزه یکی از موزه‌های پرطرفدار شهر به شمار می‌آید و بازدیدکنندگان زیادی از سراسر دنیا دارد.
یکی دیگر از کتاب‌های مشهور پاموک، کتاب «استانبول: شهر و خاطره‌ها» است. این کتاب تجربیات نویسنده از زندگی در شهر استانبول را بازگو می‌کند و در خلال این تجربیات تغییرات فرهنگی و فکری مردمان را نیز بررسی می‌کند. برای آشنایی با شهر فوق‌العاده‌ای مانند استانبول، خواندن این کتاب یک دریچه‌ی روشن و جالب توجه است که شما را نادیده و سفر ناکرده با این شهر آشنا می‌کند.

 

هنر و فرهنگ ترکیه را در موزه پرا ببینید

الیف شافاک

شافاک یکی از معروف‌ترین نویسندگان زن جهان است که کتاب‌هایش به زبان‌های مختلف در دنیا ترجمه شده‌اند و ثروت زیادی برای او به وجود آورده‌اند. نویسنده‌ای فمنیست که کتاب ملت عشق او را در ایران مشهور کرد و سبب شد کتاب‌های دیگرش نیز به زبان فارسی ترجمه شوند. او که در فرانسه به دنیا آمده است از دانشگاه فنی خاورمیانه در آنکارا لیسانس روابط بین‌الملل و فوق لیسانس مطالعات زنان و دکتری علوم سیاسی گرفته است. او نویسنده‌ای است که در خلال آثارش می‌توانید پیوند میان زندگی مدرن و عرفان سنتی را پیدا کنید و از این رو یک رابطه‌ی فرهنگی غنی با بافت اجتماعی ترکیه می‌توانید در آنها پیدا کنید. درحال حاضر او یکی از رمان‌نویس‌های زن برجسته‌ی جهان به شمار می‌آید که خواندن آثارش می‌تواند شما را با ترکیه و شهرهایش از منظر گذار سنت به مدرنیته آشنا کند.

 

گشت و گذار در خانه موزه فارابی استانبول

ناظم حکمت

حکمت یکی از شاعران معروف تاریخ معاصر ترکیه است که در میان مردم شهرت زیادی دارد. شاعری که به نوعی یک قهرمان ملی نیز به شمار می‌آید. شاعری سیاسی که اندیشه‌های کمونیستی داشت و بخش زیادی از عمر خود را در زندان به سر برد. شاعری که طوفانی شعر می‌سرود، جوان‌ها را همراه خودش می‌کرد و در ترکیه شور به وجود می‌آورد. این شاعر در بیان اندیشه‌های خد از فولکور ترک کمک می‌گرفت و از این رو مردم عامه نیز تا حدودی می‌توانستند با اشعارش ارتباط برقرار کنند. یکی از شاعران خوبی که برای شناختن ترکیه معاصر می‌توانید به او رجوع کنید و اشعارش به فراسی نیز ترجمه شده‌اند همین ناظم حکمت است. بنابراین توصیه ما به شما این است که او را بخوانید تا با روح ترکیه و ترک‌زبان‌ها بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی موزه هنرهای مدرن استانبول

۰۲ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران