بستنی آناتولی و معرفی بهترین بستنی‌فروشی‌های ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
بستنی آناتولی و معرفی بهترین بستنی‌فروشی‌های ترکیه

تاریخچه بستنی در قلمرو آناتولی تقریبا به سیصد سال پیش باز می‌گردد. مردم آناتولی با آمیختن برف دست نخورده در دامنه کوه‌ها و دره‌ها با عصاره میوه‌ یا میوه‌های تکه تکه شده، طعم فوق العاده‌ای را کشف کردند. طعمی شگفت‌انگیز که به آن‌ها کمک می‌کرد تا یک دسر خوشمزه و خنک را نوش جان کنند. مردم آناتولی این ترکیب جادویی برف و میوه را کارسامباچ نام گذاشتند.

اگرچه هدف اولیه این دسر فقط خنک شدن در روزهای گرم تابستان بود اما کمی بعد، کارسامباچ جای خود را به عنوان یک سنت در میان مردم منطقه باز کرد. طرز تهیه این دسر فوق العاده، نسل به نسل در میان مردم منطقه آناتولی دست به دست شد. در طول سال های بعد، ترکیب این خوشمزه خنک پیشرفته‌تر شد و طعم‌های جدیدتری از آن ساخته شد.

این بستنی کم کم جای خود را در مهمانی‌ها و مراسم مردم آناتولی باز کرد. برف‌های تمیز و سفید با تکه‌های میوه ای که مانند جواهر می‌درخشید، تزئین می‌شدند و گاهی با عصاره میوه‌ها و طعم‌های گوناگون طعم‌های متنوعی می گرفتند. با صنعتی شدن فرآورده‌های غذایی بستنی جای کارسامباچ ترک‌ها را گرفت و حالا با گذشت سال‌ها هم‌چنان به عنوان یک دسر محبوب و پر طرفدار شناخته می‌شود.

 

 

بستنی آناتولی

 

 

مردم ترکیه امروز بستنی را به نام دوندورما (dondurma) می‌شناسند. بستنی سنتی ترکیه، معمولا با ترکیب ثعلب معروف استانبول که از ریشه گل ارکیده بنفش به دست می‌آید و بافت فوق‌العاده ای برای بستنی ایجاد می‌کند، تهیه می شود.

تفاوتی نمی‌کند که در کدام فصل سال با تور ترکیه سفر می‌کنید، تور تابستانی استانبول را انتخاب کرده‌اید یا برای تعطیلات بهاری، با تور نوروز استانبول راهی سفر شده‌اید، حتی اگر زمستان و در شب‌های سرد کریسمس به این کشور سفر می‌کنید، بهتر است طوری برنامه ریزی کنید تا حداقل یک بار بستنی سنتی ترکیه را امتحان کنید. در ادامه این مطلب با چند بستنی فروشی محبوب ترکیه آشنا خواهیم شد.چ

 

بهترین بستنی‌های استانبول

 

  • بستنی علی اوستا (Dondurmacı Ali Usta)

اگر عاشق بستنی هستید و گذرتان هم به استانبول افتاده، محال است که نام بستنی فروشی علی اوستا به گوش‌تان نخورده باشد. این بستنی فروشی، از سال ۱۹۶۹ میلادی تا امروز به عنوان معروف ترین بستنی فروشی استانبول شناخته می‌شود.

این بستنی فروشی چهار فصل، دسرهای خنک و خوشمزه خود را تقریبا با سی طعم متنوع به شما عرضه خواهد کرد. اگر در فصل تابستان به سراغ علی اوستا بروید، احتمالا باید اندکی در صف طرفداران بستنی منتظر شوید، اما تردید نداشته باشید که ارزشش را دارد. سانتا ماریا، بستنی فندق، بستنی گردو و بستنی خربزه محبوب‌ترین‌های منوی این بستنی فروشی هستند. علی اوستا شعبه دیگری ندارد و برای نوش جان کردن بستنی‌های خوشمزه آن می‌توانید هر روز از ساعت هشت صبح تا چهار بعدازظهر به آن‌جا سر بزنید.

 

  بهترین دسرهای استانبول را کجا بخوریم؟ 

 

Dondurmacı Ali Usta

 

 

  • بستنی مادو (Mado Ice Cream)

کارخانه بستنی سازی مادو، کار خود را به عنوان یک فروشگاه شیرینی در سال ۱۹۹۲ میلادی آغاز کرد و اکنون به یک کارخانه بستنی سازی و برند معروف ترکیه تبدیل شده است. این فروشگاه در محله Caddebostan استانبول واقع شده است که مشتریان قدیمی‌اش آن را به یک پاتوق برای خوردن بستنی تبدیل کرده‌اند. به اعتقاد مردم ترکیه مادو بهترین برند بستنی در کشورشان است.

 

 ۹ خوشمزه‌‌پزی در استانبول برای نوش جان کردن دسرهای لذیذ ترکی

 

Mado Ice Cream

 

 

بهترین بستنی آنتالیا

 

  • بستنی بارنت (Burnt Ice Cream)

چه تفریحی بهتر از بستنی خوردن در ساحل آنتالیا بعد از یک حمام آفتاب یا آب تنی فوق العاده سراغ دارید؟ و یا اینکه یک بستنی به دست بگیرید و در ساحل زیبای آنتالیا قدم بزنید. یکی از معروف‌ترین بستنی فروشی‌های آنتالیا که طرفدارهای زیادی در میان گردشگران و طبیعت گردان دارد، بستنی فروشی بارنت است.

فلسفه نام بستنی بارنت که معنی کلمه به کلمه آن بستنی سوخته است، از شیوه تهیه کردن آن گرفته شده است. این بستنی، با شیر بز تهیه شده و بعد هم کمی دودی یا سوخته می‌شود تا طعم سنتی بیشتری پیدا کند. این ترفند فوق العاده، بستنی بارنت را به یک دسر بی رقیب در شهر آنتالیا تبدیل کرده است.

 

  بهترین رستوران‌های آنتالیا برای خوردن ۱۰ غذای خوشمزه‌ و لذیذ 

 

Burnt Ice Cream

 

 

بهترین بستنی بدروم

 

  • بستنی بیتز بدروم (Bitez Dondurmacısı)

بیتز، محبوب‌ترین مارک بستنی در ترکیه است که فروشگاه‌هایی به همین نام در سراسر ترکیه وجود دارد. شعبه اصلی بستنی فروشی بیتز در شهر بدروم واقع شده است. یک بستنی فروشی بسیار زیبا در یک فضای باغ مانند که به زیبایی دکوراسیون شده است. این بستنی فروشی چهار فصل، همیشه میزبان گردشگرانی است که از سراسر جهان با تور بدروم سفر کرده‌اند تا تعطیلات رویایی‌شان را در آن‌جا سپری کنند.

محبوب‌ترین طعم بستنی بیتز، طعم نارنگی است و پس از آن هم بستنی انار، بستنی عسل و بادام، بستنی گیلاس و بستنی توت طرفدارهای زیادی دارند. اگر دوست داشته باشید می ‌توانید بستنی تازه خود را با وافل‌های اختصاصی این فروشگاه نوش جان کنید.

 

 ۷ رستوران درجه یک ساحلی در بدروم

 

Bitez Dondurmacısı

 

 

بستنی زنجیره‌ای

 

  • بستنی فروشی xAlaçatı Muhallebicisi

بستنی‌های xAlaçatı Muhallebicisi یک ویژگی مشترک دارند و آن هم این است که از یک پودینگ شیر مخصوص تهیه می‌شوند. این بستنی‌ها یک ترکیب حرفه‌ای با طعمی منحصر به فرد از شیر و میوه‌های تازه فصلی هستند. این بستنی‌ها در سال‌های اخیر آن‌قدر پرطرفدار شده‌اند که اکنون بیش از پنجاه شعبه از آن در سراسر ترکیه تاسیس شده است.

 

 

xAlaçatı Muhallebicisi

 

 

این بستنی‌ها از شیر تازه بوفالو، شیر گاو و یا شیر بز سنتی تهیه می‌شوند. خوب است بدانید که در این فروشگاه خوشمزه علاوه بر انواع بستنی می‌توانید برای یک صبحانه یا وعده غذایی خوشمزه هم برنامه‌ریزی کنید و بعد هم طعم بی نظیر وافل‌های سنتی، کیک و برانیز – بستنی گرم را به عنوان دسر نوش جان کنید.

۱۳ شهریور ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 21 تیر 1400)

نظرات کاربران