بهترین پارک های ملی ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
بهترین پارک های ملی ترکیه

مسجد آبی، میدان تکسیم، پرواز با بالون در کاپادوکیه و پل بسفر، نمادهایی از ترکیه هستند. در کنار همه اینها، این کشور به خاطر پارک‌های ملی وسیع و دیدنی‌اش نیز در سراسر جهان شهرت دارد. پارک های ملی ترکیه، دارای تنوع زیستی و حیات وحش گسترده بوده و سوژه‌هایی عالی برای عکاسی به شمار می‌آیند. در عین حال، فضاهایی بی نظیر را برای پیاده‌ روی، استراحت و کوهنوردی رقم می‌زنند.

 

آشنایی با معروف‌ترین پارک های ملی ترکیه

پارک‌های ملی این کشور، شگفتی‌های واقعی طبیعت هستند. اما می‌توانند دارای اهمیت تاریخی نیز باشند. از کوه‌ها گرفته تا ویرانه‌های باستانی، دره‌ها و خلیج‌های مخفی را می‌توانید در این مجموعه پارک‌ها شاهد باشید. هم اکنون ترکیه، می‌تواند به ۴۵ پارک ملی ببالد.

 

پارک ملی اولوداغ  Uludag

اینجا، یکی از بهترین پارک های ملی ترکیه بوده و نزدیک بورسا واقع شده است. این محدوده، نقطه‌ای محبوب برای برای ورزش‌های زمستانی نظیر اسکی در سفر با تور ترکیه است و در ماه‌های گرم‌تر، مقصدی عالی برای پیاده‌روی و کمپینگ در دنیایی غنی از گیاهان و جانوران به شمار می‌آید. بعلاوه دارای دریاچه‌ها، آبشارها، جنگل‌ها و کوه بزرگ Kartaltepe با ارتفاع ۲۵۴۳ متر است که بلندترین نقطه منطقه مرمره محسوب می‌شود.

از ایستگاه Teferruc در بورسا، می‌توان با ماشین یا تله کابین به کوه و ریزورت این حوالی دسترسی داشت. گفتنی است مسیر تله کابین تا پیست اسکی و هتل‌ها، ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. در مورد رفت و آمد مکرر، اسکی کراس کانتری، بالابر صندلی و سه تله اسکی ارائه می‌شوند.

 

فاصله استانبول از شهرهای ترکیه و ایران

عکس: turkeytourorganizer.com

 

جنگل بلگراد

از دیگر پارک های ملی ترکیه، می‌توان به جنگل Belgrad  اشاره کرد که ریه‌های اصلی شهر استانبول محسوب می‌شود. اینجا در بیش از ۲۰۰۰ متر مربع از مناطق سبز احیا شده بخش اروپایی استانبول، در شمال شرقی پایتخت، ۱۵ کیلومتر دورتر از مرکز شهر گسترش می‌یابد.

این جنگل، یکی از سرسبزترین مقاصد در سفر با تور استانبول بوده و اکسیژن موجود، خالص‌ترین اکسیژنی است که به پاکسازی ذهن، قلب و روح کمک می‌کند. فعالیت‌های بسیاری را می‌توان در جنگل‌های بلگراد انجام داد، از جمله: پیک نیک خانوادگی، باربیکیو پارتی، خرید در فروشگاه‌های موجود، والیبال و تنیس.

عکس: greatruns.com

 

پارک ملی کوپرولو کانیون

Köprülü Canyon، از بهترین پارک های ملی ترکیه و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های سفر با تور آنتالیا به شمار می‌آید. این محدوده، به خاطر دره کوپرولو و فعالیت‌های هیجان انگیز در فضای باز شهرت و محبوبیت دارد.

می‌توانید در رودخانه کایاک سواری کنید، در یک تور قایق سواری ۱۴ کیلومتری در رودخانه کوپروکای شرکت نمایید، به شنا بپردازید و یا از کمپینگ و پیاده روی، سافاری با جیپ و دوچرخه و همچنین اسب سواری و تماشای منظره کوه‌های توروس لذت ببرید. واقعیت جالب دیگر این است که ویرانه‌های شهر باستانی سلگه و همچنین پل رومی اولوک، در پارک ملی قرار دارند.

 

انواع غذاهای گیاهی در ترکیه

عکس: traveltimeless.com

 

پارک ملی یدی گولر

Yedigoller که به پارک ملی هفت دریاچه نیز معروف است، در شمال استان بولو قرار دارد و در شمار بهترین پارک های ملی ترکیه محسوب می‌شود. دریاچه‌هایی که در اینجا در اثر رانش زمین به وجود آمده‌اند عبارتند از: بیوک گل، کوچوک گل، درین گل، سازلی گل، سرین گل، نازلی گل، اینس گل،.

علاوه بر ماهیگیری، این پارک برای پیاده روی و کمپینگ نیز ایده آل است. تنوع زیستی اینجا شامل جانورانی همچون گوزن، خرس قهوه ای، گرگ، خوک و بسیاری موارد دیگر است. از طرفی درختان راش، بلوط و ممرز، تصویر این پارک را به منظره‌ای رنگارنگ و عالی برای عکاسی به خصوص در فصل پاییز بدل کرده‌اند. در این محدوده، به چشم اندازهایی بی بدیل از قله کاپانکایا دسترسی خواهید داشت.

عکس: blog.turkishairlines.com

 

پارک ملی دریاچه گالا 

پارک ملی Lake Gala در استان ادیرنه در منطقه مرمره، شامل دریاچه‌های Kucuk Gala و Pamuklu است و در لیست برترین پارک های ملی ترکیه با قدرت خودنمایی می‌کند. اینجا اولین بار در سال ۱۹۹۱، بعنوان یک پارک طبیعی به رسمیت شناخته شد. و کارشناسان، بر محافظت از منطقه در برابر ماهیگیری کنترل نشده و شکار پرندگان اصرار داشتند.

بنابراین این پارک شامل یک تالاب، یک دریاچه و یک جنگل است. بعلاوه اینجا، زیستگاه حدود ۴۵۰۰۰ پرنده از جمله غازها، اردک‌ها و حتی فلامینگوها و ۱۶ گونه ماهی مانند پایک و مارماهی اروپایی است. در نهایت بهترین راه برای گشت و گذار و تفریح در این پارک دوچرخه سواری، پیاده روی یا پیک نیک است.

عکس: en.wikipedia.org

 

پارک ملی تروی باستانی

شهر باستانی Troy، در سال ۱۹۹۶ بعنوان پارک ملی شناخته شد. این شهر در استان چاناکاله، در ورودی داردانل واقع شده است. گفتنی است تروی در اساطیر و ادبیات یونانی، به طور خاص، اشعار حماسی هومر، ایلیاد و ادیسه حضور دارد.

کاوش‌ها نشان می‌دهند که قدمت ساخت این شهر، به اواخر عصر برنز باز می‌گردد. بنابراین، جای تعجب نیست که در سال ۱۹۹۸، این فضا به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. علاوه بر شهرها، تومول‌ها، بناهای تاریخی و مقبره‌ها، موزه‌ای نیز در این پارک ملی به چشم می‌خورد.

 

معرفی جزایر نزدیک به ترکیه

عکس: dailysabah.com

 

پارک ملی مارماریس

پارک ملی مارماریس، در استان موغلا در جنوب غربی کشور واقع شده و جزو بهترین پارک های ملی ترکیه به شمار می‌آید. این مکان در سال ۱۹۹۶، برای محافظت از زیباترین مناظری بنا نهاده شد که در آن جنگل با دریا ملاقات می‌کند. این پارک برای پیاده روی در طبیعت باطراوت، در میان درختان کاج ترکیه ایده آل است. همچنین ساحلی وجود دارد که می‌توانید در آن شنا کنید و مسیرهای بسیاری برای دوچرخه سواری نیز در دسترسند.

عکس: telegraph.co.uk

 

پارک ملی کوسنتی

پارک ملی Kuscenneti یا بهشت پرندگان که در سال ۱۹۵۹ به روی علاقمندان گشوده شد، با وجود اینکه یکی از کوچکترین پارک های ملی ترکیه است، همواره بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. اینجا یک نقطه پرنده نگری جهانی در منطقه مرمره است که در آن جریان‌های مختلف، باتلاق‌هایی را در دریاچه کوس تشکیل می‌دهند. این دریاچه آب شیرین، محل لانه سازی و مهاجرت پرندگان از اروپا و آسیا است. تعداد ۲۷۰ گونه پرنده از جمله فلامینگو، اردک و پلیکان در این پارک شناسایی شده‌اند. درنظر داشته باشید که هیچ امکانات رفاهی در پارک وجود ندارد!

عکس: heroesofadventure.com

 

پارک ملی جنگل‌های دشت سیلابی ایگنیادا

این پارک ملی که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد، در شهر Igneada در شمال غربی منطقه مرمره واقع شده و جزو برترین پارک های ملی ترکیه محسوب می‌شود. این پارک، تنها ۲۷ کیلومتر با مرکز استان کیرکلارلی دمیرکوی فاصله دارد. در مورد نحوه شکل گیری این منطقه، باید گفت نهرهایی که از کوه Strandzha به دریای سیاه می‌ریزند، جنگل‌های دشت سیلابی کمیاب و ارزشمند و تپه‌های شنی ساحلی را ایجاد کرده‌اند.

چندین دریاچه در این پارک وجود دارند از جمله مرت، حمام، اریکلی، ساکا و پدینا که بعنوان ذخیره گاه طبیعی شناخته شده‌اند. در حالی که دریاچه مرت دارای بزرگ‌ترین تنوع زیستی ماهی است، حمام و دریاچه پدینا، توقفگاهی برای پرندگان مهاجر به شمار می‌آیند. بعلاوه اینجا، زیستگاه جانورانی دوست داشتنی نظیر آهو، گربه وحشی و روباه است. گفتنی است ورودی رایگان بوده و شما می‌توانید در هر مکانی، چه در کنار دریاچه یا دریا، کمپ بزنید و یا پیاده روی کنید.

 

آنتالیا یا بدروم؟ کدام برای سفر بهتر است؟

عکس: dailysabah.com

 

پارک ملی دلتای بویوک مندرس 

Buyuk Menderes Delta؛ یکی از متنوع‌ترین پارک های ملی ترکیه، واقع در استان آیدین در منطقه دریای اژه است که در سال ۱۹۶۶ افتتاح شد. این پارک، از شبه جزیره کوهستانی دیلک و دلتای بویوک مندرس تشکیل شده است.

اینجا زیستگاه بیش از ۸۰۰ گونه گیاهی، ۲۵۰ گونه پرنده و ۴۵ گونه ماهی است و بیشتر پرندگان و حیات دریایی، در معرض خطر انقراض هستند. بنابراین، پارک اجازه کمپینگ را نمی‌دهد، در حالی که فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، قایقرانی و پیک نیک مجاز هستند. علاوه بر این، خلیج‌هایی با آب‌های شفاف و مناسب برای شنا وجود دارند و ایچملر، محبوب‌ترین آنهاست. در این محدوده، غار زئوس و بقایای سکونتگاه‌های یونان باستان را نیز خواهید یافت.

عکس: raillynews.com

 

پارک ملی ساحلی بیداقلاری

Beydagları Sahil که در استان مدیترانه غربی آنتالیا قرار دارد، دارای مناظر تاریخی مهمی است. این منطقه، در شمار برترین پارک های ملی ترکیه بوده و همچنین با نام پارک ملی Olympo نیز شناخته می‌شود. زیرا جنگل‌های کاج این پارک، پناهگاه شهرهای باستانی الیمپوس و فازلیس هستند و ویرانه‌های تاریخی را در این محدوده شاهد خواهید بود که ۱۵ دقیقه از شهر ساحلی کمر فاصله دارند.

علاوه بر این، پیاده ‌روی در بخش کوچکی از شناخته ‌شده‌ترین مسیر پیاده ‌روی ترکیه، یعنی راه لیکیا امکان‌پذیر است. دقیقا در همین مسیر، می‌توانید از شعله‌های آتش جاودانه و معروف چیمائرا نیز دیدن کنید که یک پیاده روی کوتاه از دهکده چیرالی و ساحل فاصله دارد. بنابراین، این پارک برای پیاده روی، دوچرخه سواری در کوهستان، کمپینگ، دره نوردی و غیره ایده آل است.

عکس: en.wikipedia.org

 

پارک ملی گورمه

در انتهای گشت و گذار در میان برترین پارک های ملی ترکیه، سری هم می‌زنیم به پارک ملی Goreme در استان نوشهیر در آناتولی مرکزی که در کنار دره‌ها، نهرها و تپه‌ها واقع شده و جاذبه‌های توریستی معروفی نظیر دودکش‌های پری را در بر می‌گیرد.

گفتنی است این سازندهای صخره‌ای، در سال ۱۹۸۵، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند. پیاده روی، دوچرخه سواری و بالن سواری، از جاذبه‌های مورد علاقه بازدیدکنندگان این محدوده به شمار می‌آیند. گفتنی است این پارک بین شهرهای نوشهیر، اورگوپ و آوانوس واقع شده است.

 

بهترین هتل های ترکیه

عکس: dailysabah.com

 

۱۳ خرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران