بازدید از یادگارهای باستانی رومی و یونانی مارماریس

جاذبه‌های گردشگری مارماریس
بازدید از یادگارهای باستانی رومی و یونانی مارماریس

تور مارماریس، تنها یک فرصت برای تفریح‌های آبی و استراحت در ساحل فیروزه‌ای نیست. منطقه مارماریس، به خاطر ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی‌اش، در میان مجموعه‌ای از آثار باستانی ارزشمند قرار گرفته است که قدمت بیشتر آن‌ها به دوران پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. پس اگر شما هم به بازدید از آثار باستانی دوره روم و یونان علاقمند هستید، می‌توانید این تور به یادماندنی را به عنوان مقصد گردشگری خود برگزینید. در ادامه این مطلب، مقتدر سیر تابان، شما را به سه مجموعه ارزشمند باستانی که در این محدوده واقع شده‌اند، آشنا می‌کند.

 

شهر باستانی Knidos

شهر باستانی Knidos (Cnidus)، یکی از قدیمی‌ترین آثار به جای مانده از دوره یونان باستان است که در محدوده مارماریس و در نزدیکی  منطقه داتچا (Datcha) ترکیه واقع شده است. بر اساس آنچه در تاریخ یونان باستان به ثبت رسیده، این شهر که امروز در حاشیه دریای اژه قرار دارد، تا قرن پنجم پیش از میلاد مسیح، یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی، تجاری و سیاسی امپراتوری یونان بود.

 

بهترین کارهایی که باید در مارماریس انجام دهید

Knidos

موقعیت جغرافیایی شهر باستانی Knidos یکی از اصلی‌ترین عواملی بود که اهمیت تجاری این شهر را دو چندان کرده بود. این شهر، به خاطر قرار گرفتن در کنار دریا، از بندر بزرگی بهره‌مند شده بود که آن را به کانون تجارت منطقه تبدیل می‌کرد. با گذشت زمان، این شهر هم مانند بخش‌های فراوان دیگری از امپراتوی یونانی‌ها، به امپراتوری روم رسید و تا دوره بیزانس نیز به حیات خود ادامه داد.

پس از آن دوره بود که رونق، از این شهر باستانی رخت بر بست و Knidos  به یک متروکه و شهر ویرانه تبدیل شد و از یادها به فراموشی سپرده شد. با این حال، در حفاری‌های باستان شناسان که از اوایل دهه ۱۸۰۰ میلادی در این منطقه آغاز شده بود، این شهر دوباره سر از خاک بیرون آورد. ویرانه‌های بسیاری کشف شدند که قدمت تاریخی‌شان، باستان شناسان را حیرت‌زده کرده بود.

Knidos

شما نیز اگر راهی تور مارماریس هستید و به بازدید از آثار باستانی علاقمند هستید، می‌توانید بقایای ارزشمند این شهر را تماشا کنید. ویرانه‌های معابد، یک محراب یونانی به جای مانده، نقش یک خورشید، یک سالن آمفی تئاتر عظیم، یک پناهگاه رومی، آگورا و کلیساهای زیادی در این محدوده شناسایی شده‌اند که اکنون بازدید از آن‌ها برای گردشگران آزاد است. بقایای یک کلیسای بیزانسی و همین طور آمفی تئاتر نکروبولیس ارزشمندترین بخش‌های این منطقه هستند. این آمفی تئاتر بزرگ، تقریبا چهار مایل طول دارد و ظرفیت آن برای میزبانی از پنج هزار نفر در نظر گرفته شده است. جالب آنکه هنگام بازدید از این اثر، چشم‌اندازی دیدنی از دریا را پیشِ روی خود خواهید دید.

 

۶ جاذبه‌ی گردشگری مارماریس؛ شهر زیبای‌های تاریخی ترکیه

Knidos

دهکده Bayir

دهکده Bayir  یک منطقه نسبتا کوچک است که در شبه جزیره Bozburun  در جنوب غربی ترکیه واقع شده است. این منطقه ارزش باستانی چشمگیری دارد و به همین دلیل هم بسیاری از گردشگران تور مارماریس، که به بازدید از بناهای باستانی علاقمند هستند، حداقل یک روز از سفر خود را  با تورهای داخلی به این منطقه سفر می‌کنند.

Bayir

یک مسجد قدیمی، در قسمت مرکزی روستای  Bayir، مقصد نخست همه گردشگران این دهکده است. در محدوده این مسجد، یک درخت دو هزار و سیصد ساله خواهید دید که حکایت‌ها و افسانه‌های زیادی درباره آن مطرح می‌شود. بر اساس یکی از این افسانه‌ها، اگر سه بار دور این درخت بچرخید، می‌توانید زندگی دوباره‌ای برای خود آغاز کنید و عمرتان دو چندان خواهد شد. در نزدیکی این درخت هم چندین کافه خواهید دید که در آنجا می‌توانید غذای محلی بخورید، چای بنوشید و یا عسل مشهور محلی آن منطقه را خریداری کنید.

بر اساس یکی دیگر از این حکایت‌ها، این مسجد جامع، در بالای شهر باستانی سیرنا (Syrna) ساخته شده بود. محلی که پیش‌تر، معبد مشهوری به نام temple of Asklepios در آن‌جا قرار داشت، هرچند که امروز هیچ اثری از این معبد به جای نمانده است و تنها نام آن در برخی از نسخه‌های تاریخی به ثبت رسیده است.

 

تفریح‌های مناسب کودکان در مارماریس

Bayir

در خارج از این روستا هم، می‌توانید از ویرانه‌های یک شهر باستانی دیگر دیدن کنید. یک آکروپولیس، تکه‌هایی به جای مانده از دیوارهای قدیمی شهر، تعدادی سنگ قبر از یک گورستان قدیمی و بقایای چند سازه دیگر را در این محدوده مشاهده خواهید کرد.

برای بازدید از این روستای باستانی، علاوه بر همراهی با تورهای داخلی مارماریس، می‌توانید با تورهای جیپ سافاری هم راهی این منطقه شوید. البته در بسیاری از این تورهای سافاری، بازدید از این روستا، تنها بخشی از برنامه سفر یک روزه شما خواهد بود و وقت زیادی برای بازدید از آن نخواهید داشت.

Bayir 

شهر باستانی Kaunos

ویرانه‎های شهر باستانی Kaunos در نزدیکی رودخانه دالیان مارماریس (Dalyan) واقع شده است و یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌آید. قدمت این شهر باستانی، به قرن نهم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این شهر تا حدود ۴۰۰ سال، پیش از میلاد مسیح هم از جایگاه ارزشمند سیاسی و تجاری برخوردار بود اما کم کم از اهمیت آن کاسته شد.

 

۵ بازار جذاب برای خرید به یادماندنی در مارماریس

Kaunos

شهر باستانی Kaunos  در مرز دو منطقه به نام‌های لیکیا (Lycia) و کاریا (Caria) قرار داشت. هرکدام از این دو منطقه سیستم حکومتی خاص خود را داشتند. این شهر روزگاری یک پست تجاری مهم محسوب می‌شد و به خاطر بندر بزرگش، میزبان ناوگان دریایی کشورهای مختلفی بود. البته با گذشت قرن‌ها، این خط ساحلی تغییر کرده است و این شهر اکنون فاصله نسبتا چشمگیری با دریا دارد. علاوه بر تغییرات اقلیمی، حمله قبایل مختلف و بروز بیماری همه گیر مالاریا منجر به سقوط این شهر شد تا آنکه در قرن پانزدهم میلادی، دیگر چیزی از آن باقی نمانده بود.

 

معرفی بهترین رستوران های مارماریس

Kaunos

با این حال، اکنون ویرانه‌های باستانی ارزشمندی از آن به جای مانده است که می‌توانید در سفر خود به مارماریس از آن‌ها دیدن کنید. به عنوان مثال، یک آمفی تئاتر که بخش‌های زیادی از آن هنوز هم سالم هستند. هم‌چنین یک حمام رومی، دو معبد Hellenistic  و چهار معبد رومی نیز در این محدوده خواهید دید.

۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران