چرا محله کادیکوی هنوز هم قلب استانبول است؟

جاذبه‌های گردشگری استانبول
چرا محله کادیکوی هنوز هم قلب استانبول است؟

برای تجربه زندگی روزمره مردم محلی استانبول می‌توانید از هر اسکله‌ای در قسمت اروپایی استانبول سوار بر کشتی شوید و به طرف کادیکوی در بخش آسیایی استانبول حرکت کنید. این قسمت زیبا از شهر درست در کنار دریای دلربای مرمره واقع شده است.برای گردشگرانی که با تور استانبول سفر می‌کنند، اصطلاح «طرف آسیایی شهر» معمولا یک معمای هیجان انگیز است که برای رسیدن به آن انتظار می‌کشند و کادیکوی زیباترین محله در این سوی شهر است. از طرف دیگر، مردم محلی به خوبی می‌دانند که کادیکوی یک سرزمین عجیب و غریب نیست. اما احتمالا یکی از غربی‌ترین محله‌های این شهر است که به دلیل سبک زندگی بی نظیر، تاریخ جذاب و افسانه‌های عجیب و غریب، شهرت زیادی کسب کرده است.

 

تاریخه محله کادیکوی

تاریخ کادیکوی به قرن هفتم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد یعنی هنگامی که فنیقیان باستان در این منطقه سکنی گزیدند. این محله در آن زمان به عنوان Khalkedon شناخته می‌شد. تجار آن زمان این منطقه را به عنوان مرکز ارتباطی و تجاری خود تعیین کرده بودند.

بر اساس آنچه که استرابو (Strabo) جغرافیدان و مورخ باستانی درباره این محله در قرن اول پیش از میلاد ثبت کرده است، در ساحل این منطقه تمساح‌هایی زندگی می‌کردند که بومی همان‌جا بودند. اکنون در مرکز کادیکوی یک مجسمه تمساح کوچک خواهید دید که احتمالا نشانی از همین تاریخچه قدیمی است.

 

۸ مکان جذاب برای گشت و گذار در محله کادیکوی، استانبول

 

محله کادیکوی

 

محله کادیکوی، در طول قرن‌ها به عنوان منطقه‌ای تفریحی معروف شده بود. با رسیدن قرن هجدهم میلادی، بر اساس نوشته‌های ابن خلدون، نخستین موج بزرگ مهاجران به کادیکوی آمدند. این گروه که بخش اعظم آن‌ها از ارامنه و یونانیان تشکیل شده بود، در منطقه ساکن شدند و کم کم ساختمان‌های کلیسا و معابد و هم‌چنین معماری شیک و رنگارنگ مودا ظهور پیدا کرد.

کمی بعد، مهندسان آلمانی که برای ساخت ایستگاه قطار حیدرپاشا به ترکیه آمده بودند، منطقه ایلدیریرمی را تاسیس کردند و مردم زیادی هم در آن‌جا ساکن شدند. شهروندان ثروتمند و سیاستمداران ترکیه نیز در ساحل زیبای کادیکوی مستقر شده بودند.

 

محله کادیکوی

 

کادیکوی مدرن، تمام این منطقه وسیع و متنوع را در بر گرفته است. به همین خاطر هم ترکیبی از تجربیات منحصر به فرد و تاریخ افسانه‌ای در این منطقه شکل گرفته و سبب محبوبیت آن شده است.

 

گردهمایی فرزندان آتاتورک، یک رویداد سالانه در کادیکوی

این محله هر سال میزبان آیینی است که در آن عده‌ای زیادی دور هم جمع می‌شوند و روز جمهوری ترکیه را با برگزاری یک راهپیمایی بزرگ جشن می‌گیرند. این راهپیمایی هر سال در روز بیست و نهم اکتبر مانند به تجربه ملی و سنت دیرینه برگزار می‌شود.

 

جاذبه‌های کم‌تر شناخته شده استانبول که باید ببینید

 

محله کادیکوی 

 

تماشای غروب زیبای بسفر

غروب خورشید در شهر استانبول شهرت زیادی دارد. دقایقی دیدنی و جذاب که برای بهتر دیدن آن تنها چند مکان محدود در استانبول در انتظار شما هستند. اگر هنگام غروب در سوی آسیایی استانبول هستید، می‌توانید زیباترین غروب زندگی‌تان را در کادیکوی تماشا کنید. اگر خوش شانس باشید در راه بازگشت از کادیکوی، در هنگام غروب، ممکن است سوار بر یکی از کشتی‌هایی باشید که درست در مقابل افق زیبای استانبول حرکت می‌کنند.

 

 استانبول را پیش از تجربه‌ی تفریح‌های دریایی تنگه‌ی بسفر ترک نکنید

 

 محله کادیکوی

 

  • جاذبه‌های تفریحی و گردشگری کادیکوی

  • ایستگاه قطار حیدرپاشا
  • موزه بیمارستان فلورانس نایتینگِل
  • آرامگاه‌ها و یادبودهای تاریخی برای سربازان
  • خانه‌ها و خانه باغ‌های قدیمی
  • صومعه‌های فراوان
  • پارک فنر باغچه
  • اسکله قایق‌های تفریحی
  • مراکز رفاهی ساحلی
  • کافه‌ها و رستوران‌های ساحلی محله کادیکوی

 

محله کادیکوی

 

  • مراکز خرید 

برای دیدن جنب و جوش هر شهر بهتر است به مراکز خرید یا بازارهای روزانه آن شهر سری بزنید. محله کادیکوی استانبول هم، میزبان یک سه شنبه بازار و یک بازار سنتی قدیمی است که می‌توانیم آن‌ها را به عنوان قلب تپنده شهر بپذیریم.

  1. اوپرا پاساژ: یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی استانبول است که در آن لباس‌ها، کیف و کفش ارزان و با کیفیت به فروش می‌رسد.
  2. سه شنبه بازار: سه شنبه بازار در استانبول در بیشتر مناطق این شهر برگزار میشود که یکی از معروف‌ترین آن‌ها در منطقه کادیکوی برگزار می‌شود. در این بازار می‌توانید لباس‌های مد روز را با قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به مراکز خرید، خریداری کنید.

 

 محله کادیکوی

 

 

  • مسیرهای رفتن به محله کادیکوی استانبول

  1. کشتی: سریعترین و احتمالا لذت بخش‌ترین مسیر برای اینکه از سمت اروپایی که بیشتر هتل‌های تورهای استانبول در آن واقع شده‌اند، به سمت آسیایی شهر برسید، کشتی سواری است. علاوه بر این می‌توانید بر قایق‌های موتوری کوچکتر که برای مسیرهای کوتاه محبوب‌تر و اختصاصی تر هستند سوار شوید و خودتان را به کادیکوی برسانید.
  2. تاکسی: می‌توانید با سوار شدن بر یک تاکسی خودتان را از قاره اروپا به آسیا برسانید! البته در این صورت علاوه بر پرداخت کرایه تاکسی باید هزینه عوارض پلی که میان دو قاره قرار گرفته است را هم بپردازید. قیمت تاکسی‌ها توسط اداره کل بزرگراه‌های استانبول تعیین می‌شود که می‌توانید به صورت آنلاین از طریق سایت www.kgm.gov.tr از آن‌ها اطلاع پیدا کنید.
  3. مترو یا اتوبوس: اگر به دنبال دیدن منظره تنگه بسفر و زیبایی‌های تاریخیش از پل اتصال دو قاره هستید، اتوبوس‌ها و مترو‌هایی که از این پل عبور می‌کنند یک گزینه ارزان قیمت و هیجان انگیز هستند. البته به خاطر داشته باشید که مترو یا اتوبوس‌های استانبول در ساعت‌های اوج ترافیک یعنی حوالی ساعت ۹ صبح و هشت بعدازظهر بسیار شلوغ هستند.
  4. دولموش (dolmuş): اگر نخستین بار است که راهی ترکیه می‌شوید احتمالا نام دلموش را نشنیده‌اید. دولموش‌ها، وسیله حمل و نقل مشترک و چیزی مشابه ون‌های مسافربری شهری در ایران هستند که به عنوان تاکسی مشترک شناخته می‌شوند. دولموش‌ها در امتداد خط ساحلی شهر حرکت می‌کنند و هزینه آن‌ها نسبت به تاکسی ارزان‌تر است.

 

۲۵ شهریور ۱۳۹۸

نظرات کاربران