گشت و گذار در حمام مهدی قلی بیک مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گشت و گذار در حمام مهدی قلی بیک مشهد

مشهد یکی از برترین شهرهای استان خراسان است که هرساله میزبان هزاران هزار گردشگر داخلی و خارجی می‌شود. شهری که نه تنها یک مکان زیارتی که یک مکان تفریحی عالی نیز به حساب می‌آید. شهری که به بازارهایش شناخته می‌شود و هتل‌هایی که برترین هستند در ایران. شهری که پارک‌های سرسبز در آن انباشته شده است و شهربازی‌های مدرن پرشمار دارد. شهری که برترین رستوران‌های را در خود جای داده است و با بهترین غذاهای گوشتی و گیاهی از مهمانانش پذیرایی می‌کند. در سفرتان با تور مشهد اگر به دنبال آشنایی با یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های تاریخی آن هستید همراه ما باشید. همراه ما باشید تا در یک گشت و گذار تاریخی سری به حمام مهدی قلی بیک این شهر بزنیم.


حمام مهدی قلی بیک یک جاذبه‌ی اصیل تاریخی


حمام‌های عمومی در کشور ما قدمتی کهن دارند و یکی از مکان‌های باصفا به حساب می‌آیند. جاهایی که بدن‌ها از هرگونه آلودگی‌ها پاک می‌شوند و در آنها می‌شود خستگی‌ها را از تن‌ها بیرون کرد. جاهایی که به صورت خانوادگی به آن رجوع می‌کرده‌اند و به نوع یک مکان تفریح خانوادگی به حساب می‌آمده‌اند. جاهایی که هنوز مشابه‌شان در برخی شهرها و روستاها دایر است و از این رو که از زمان منسوخ شدن عمومی‌شان زیاد نگذشته، هنوز برای نسل‌های قدیمی‌تر حالتی نوستالژیک دارد. جاهایی که چه قتل‌ها و چه توطئه‌هایی در آن صورت گرفته است تا یکی از تاریخی‌ترین فضاهای کشور به حساب آیند. در سفرتان به مشهد می‌توانید به دیدن یکی از ویژه‌ترین و خاص‌ترین آنها بروید. حمامی که در سال ۱۰۲۷ قمری ساخته شده و وقف حرم امام رضا گردیده است. حمامی که تا نزدیک به ۱۵ سال پیش دایر بوده و از سال ۱۳۸۵ پس از مرمت و بازسازی به یک موزه‌ی تاریخی درجه یک تبدیل شده است. حمامی که سقفش یکی از خاص‌ترین بخش‌های آن به حساب می‌آید. پس از ورود به بخش اصلی این حمام، سرتان را اگر بالا کنید و به سقف چشم بدوزید می‌توانید روایتی جذاب و پر جزئیات از تصاویر را ببینید که مربوط به پادشاهان هستند. این حمام بخش‌های مختلفی دارد که در ادامه‌ی مطلب خدمتتان معرفی خواهیم کرد.

 

راهنمای گردش ۲۴ ساعته در مشهد

 

 حمام مهدی قلی بیک

 


۱- سربینه


این بخش از حمام به نوعی رختکن و ورودیه آن به حساب می‌آید. جاییکه دارای ۴ صفه است. ۳ صفه‌ی عمومی و یک صفه‌ی شاه نشین. با ورود به این بخش از حمام می‌توانید نقاشی‌ها و کاشیکاری‌های بی‌نظیری ببینید. بخشی که گچ بری و ساروج بری بی‌نظیری دارد. قوس‌های این قسمت از حمام از سبک معماری اصفهانی تاثیر پذیرفته است که از نوع پنج و هفت شاخ بزی می‌باشد.

 

 

 حمام مهدی قلی بیک

 


۲- هشتی


پس از ورود به سربینه حالا باید برای ورود به گرمخانه از هشتی یا میاندور بگذرید. جاییکه یک حوض کوچک در خود دارد و شما برای ورود به آن پای به حوضش بگذارید. هشتی این حمام ویژگی منحصر به فردی نسبت به هشتی‌های حمام‌های دیگر ندارد اما از آنجا که شما را به یک گرمخانه خاص می‌رساند ویژه است.

 

تمام چیزهایی که باید در مورد شهر مقدس مشهد بدانید

 

 حمام مهدی قلی بیک

 


۳- گرمخانه


گرمخانه در ساختار حمام‌های سنتی ایرانی جایی است که در آن افراد مشغول به شست و شوی خودشان می‌شوند. جاییکه پاکی و پاکیزگی در آن معنا می‌یابد و حال و روحیه‌ی آدم عوض می‌شود. گرمخانه‌ی این حمام یک سالن مربعی شکل است که سه غرفه اطراف آن را پوشانده است. غرفه‌هایی که هرکدام به نوعی یک محوطه‌ی خصوصی‌تر برای شست و شو می‌باشند. به سقف این قسمت از حمام اگر نظر بیفکنید یک گنبد دوار می‌بینید که یکی از جلوه‌های معماری این بنا به حساب می‌آید.

 

 گشت و گذار در روستای توریستی‌ کنگ طرقبه مشهد

 

 حمام مهدی قلی بیک

 


۴- چاله حوض


چاله حوض جایی است که بعد از استحمام افراد برای آب تنی می‌توانند به ان مراجعه کنند. این قسمت از حمام یکی از تفریحگاه‌های آن به حساب می‎آید. چاله حوض حمام مهدی قلی بیک یکی از چاله‌ حوض‌های معروف حمام‌های سنتی ایرانی می‌باشد. چرا که در معماری آن یک سبک ویژه و پر جزئیات به کار برده شده است.

 

 

حمام مهدی قلی بیک

 

 

در سفرتان با تور مشهد اگر قصد بازدید از این حمام را دارید باید بدانید درهای این حمام همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۲ ظهر به روی بازدیدکنندگانش باز است. حمامی که کنار خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی واقع شده است و همه روزه بازدیدکنندگان زیادی به خود می‌پذیرد. حمامی که بازدید از آن یک بازدید نوستالژیک و در عین حال خاطره‌انگیز به حساب می‌آید.

 

۱۱ تیر ۱۳۹۸ (به‌روز رسانی شده در: 21 تیر 1400)

نظرات کاربران