شرکت در سونگکران یا فستیوال آب تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند
شرکت در سونگکران یا فستیوال آب تایلند

سال‌هاست که سونگکران یا فستیوال آب در تایلند به یکی از معروف‌ترین جشن‌های دنیا بدل شده است. جشنی بزرگ و شاد که کل کشور را فرا گرفته و مردم در آن به سمت هم آب می‌ریزند و سال نوی تایلندی را جشن می‌گیرند. اما این جشن از کجا آمده؟ چطور می‌توانید با تور تایلند و در سال ۲۰۱۹ در آن شرکت کنید؟ ما سعی کرده‌ایم در مقاله امروز به این سوالات پاسخ داده و نکاتی پیرامون کلیات سونگکران برایتان ذکر کنیم.

 


پیشینه‌ی سونگکران


داستان اساطیری خاص و بزرگی پشت این جشن است اما نسخه کوتاهش می‌شود: یکی از خدایان باستان به نام بودا کاپیلا براهما بر سر یک معما با پسر بچه‌ای قمار می‌کند و بازنده باید سرش را از دست بدهد. از قضای روزگار پسر بچه بازی را می‌برد. ۷ دختر خدا برای اینکه سقوط سر او فاجعه‌ای برای دنیا به بار نیاورد، سرش را به دوش می‌کشند و به آرامی جایی که حالا کوهستان مرو خوانده می‌شود می‌گذارند. گفتنی‌ست که تغییر تابش خورشید بر این کوهستان در تاریخ خاصی بر حسب تقویم قمری، ماها سونگکران شناخته می‌شود. حالا اما این جشن را به نوعی سال نوی تایلندی در نظر می‌گیرند که به جز مراسم آب پاشیدن به هم، مردم از خانواده‌هایشان بازدید می‌کنند و روزی شاد را در کنار هم می‌گذرانند.

 

تصاویری رویایی از تایلند که شما را عاشق سفر به این کشور می‌کند

 

 

سونگکران

 


نکاتی که قبل از هر چیز باید در مورد سونگکران بدانید


• سونگکران قبل از اینکه جشنی برای گردشگران باشد، جشن سال نوی تایلندی به حساب می‌آید
• نباید نسبت به پاشیدن آب به صورت آرام و معمول به خود معترض شوید و به هیچ وجه روی خشک ماندن در خیابان نیز نباید حساب باز کنید
• اگر توک‌توک سوار می‌شوید شانس خیس شدنتان بالا می‌رود
• جشن‌های آبی بزرگی در سطح شهر برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید
• از درگیری با افراد مختلف به شدت پرهیز کنید
• از لباس‌های متعارف در معابر شهری استفاده کنید

 

 

سونگکران

 


جشن سونگکران چه زمانی برگزار شده و چند روز به طول می‌‌انجامد؟


این جشن بزرگ در ماه آوریل و به مدت سه روز برگزار می‌شود. تاریخ فستیوال آب امسال ۱۳ تا ۱۵ آوریل خواهد بود که هر کدام آن‌ها نامی خاص دارند.
روز اول: روز پایان سال وقتی خورشید وارد برج حمل می‌شود.
روز دوم: روز عبور از سال قدیم به سال جدید.
روز سوم: سال جدید و روز اصلی جشن برای تایلندی‌ها.

 

۹ تفریح هیجان‌انگیز در تایلند که آدرنالین خونتان را بالا می‌برد!

 

 

سونگکران

 


رسومات و جشن‌ها


به غیر از جنگ آبی و آب پاشیدن به هم، خود تایلندی‌ها در این روزها به سراغ شستشوی معابد و تندیس‌های بودا می‌روند و تندیس‌هایی که در خانه دارند یا تصاویر وی را تمیز می‌کنند. آن‌ها به دیدار بزرگان فامیل و عزیزانشان رفته و رسوماتی اینچنینی را به جا می‌آورند.
بهترین جاهایی در تایلند که می‌توانید سونگکران را در آن جشن بگیرید:

 


بانکوک


به غیر از برنامه‌هایی که محلی‌ها برای خود دارند، بانکوک بهترین جا برای جشن‌های بزرگ و موسیقی پر سرو صدا و انواع تجهیزات آب بازی است. بهترین راه حل هم شرکت در جشن‌های خصوصی است که لیستی از آن‌ها را در ادامه برایتان می‌آوریم که البته باید زود بجنبید که عموما لیست آن‌ها به سرعت پر می‌شود:
• Songkran by gCircuit
• S20 Songkran Music Festival
• Songkran SO pool party
• Wet & Wild Songkran Festival

 

بانکوک، یکی از بهترین مقاصد دنیا برای جشن گرفتن سال نو چینی

 

 

سونگکران

 


پاتایا


سونگکران را در پاتایا به اسم وان لای می‌شناسند و فستیوال در این شهر به جای سه روز یک هفته خواهد بود. شهر ساحلیِ شادی و تفریحات مختلف، برای گذراندن روزهای سونگکران نیز یکی از بهترین جاهای مختلف است که هم در خیابان‌ها و سواحلش به پرشورترین حالت ممکن برگزار شده و هم جشن‌های مختلفی برایش در نظر گرفته می‌شود که چند موردشان را در ادامه نام می‌بریم:
• Beach Road
• Soi 6, 7, 8 and Soi Bukkhao
• Pattya international music festival
• FFlic Cliff & Pool Club
• Planet Earth Beach Club

چهار فستیوال‌ شگفت‌انگیز پاتایا که پیش از سفر باید بشناسید

 

 

سونگکران

 


چیانگ مِی


جشن‌های آبی خیابانی و برنامه‌های مختلف در چیانگ مِی نیز جریان خواهد داشت، اما برنامه‌های سنتی نیز به خوبی در این بخش از تایلند برگزار می‌شود که برای آن‌هایی که می‌خواهند از این منظر نیز به سونگکران نگاه بندازند جذاب خواهد بود.
از دیگر نقاطی که می‌توان برای سر کردن سونگکران در آن‌ها اسم برد باید به پوکت و سامویی اشاره کرد.
بایدها و نبایدهایی که باید هنگام شرکت در سونگکران رعایت کنید
• تا جای ممکن آب را به سر کسی نپاشید و از گردن به پایین را هدف بگیرید
• اجناس قیمتی خود را هتل بگذارید و اگر گوشی شما ضد آب نیست از کاورهای ضد آب که در تایلند به وفور یافت می‌شود استفاده کنید
• با توجه به این که سونگکران در فصل گرماست، حتما استفاده از کرم ضد آفتاب را جدی بگیرید
• از تجهیزات مجاز استفاده کنید و از شوخی‌های نابجا پرهیز کنید که در این ایام پلیس نظارت بیشتری روی رفتار شما دارد
• به سر کسی دست نزنید که در فرهنگ تایلندی کاری ناشایست محسوب می‌شود

 

 

سونگکران

 


حضور در سونگکران


با توجه به اینکه گرفتن هتل و البته بلیط سفر با تور تایلند در این ایام به شدت سخت خواهد بود، حتما سعی کنید برای شرکت در سونگکران از تورهای گردشگری معتبر استفاده کنید. توصیه ما به شما این است که در این ایام از هتل‌های خوب بهره ببرید تا حتی‌المکان بتوانید تجهیزات گران خود را بدون اینکه نگرانی داشته باشید در هتل باقی بگذارید.

همیشه چند روز زودتر یا چند روز دیرتر از سونگکران به تور تایلند بروید تا بتوانید بعد یا قبل از شلوغی‌ها کمی هم از شهر و دیدنی‌هایش بهره ببرید و تنها به حضور در جشن بسنده نکنید. همانطور که گفتیم حتما برای شرکت در جشن‌های بزرگ و پرطرفدار از چند وقت قبل اقدام کنید، در غیر این صورت باید به جشن‌های کوچک یا مراسمات خیابانی بسنده کنید.

 

 

سونگکران

 


در آخر


اگر چه این جشن شلوغ و بی‌قاعده به نظر می‌رسد، اما همیشه باید بدانید که قوانینی نوشته و نانوشته وجود دارند که رعایت آن‌ها باعث می‌شود به راحتی بتوانید از حضور در فستیوال آب تایلند لذت ببرید. مثلا استفاده از آب تمییز یکی از مهم‌ترین آن‌هاست که به راحتی قابل رعایت کردن است. با رعایت نکاتی تا این حد ساده در تمامی شلوغی‌ها شرکت کنید و همراه با محلی‌ها به جشن و خواندن آواز مشغول شوید و خاطره‌ای فراموش نشدنی برای خود ثبت کنید.

۲۲ فروردین ۱۳۹۸

نظرات کاربران