فستیوال های تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند
فستیوال های تایلند

مردم تایلند طی قرن‌ها زندگی در این سرزمین، بسیاری از رسم و رسومات باستانی خود را حفظ کرده‌اند. بخشی از این رسومات، فستیوال های تایلند‌ به حساب می‌آیند که خیلی‌هاشان ریشه در باورهای مذهبی مردم این کشور دارند بعضی این فستیوال‌ها با توجه به ماهیتشان، حتی برای گردشگران نیز جذابیت داشته و در روزهایی خاص از سال، پای صدها هزار توریست را به تایلند باز می‌کند. در نوشته‌ی امروز ما ۷ مورد از جذاب‌ترین فستیوال‌هایی که می‌توانید در تور تایلند در آن‌ها شرکت کنید را به شما معرفی می‌کنیم.

 

سونگکاران | جشن آب فستیوال

سونگکاران (Songkran) یک فستیوال سالانه بزرگ و بزرگ‌ترین جشن تایلندی‌ست که هر ساله در آخرین روزهای فروردین، طی سه روز برگزار می‌شود. سونگکاران در واقع جشن سال نو تایلندی به حساب آمده و مردم در کوچه‌ها و خیابان‌ها با سطل یا حتی تفنگ‌های آب باش روی هم آب می‌ریزند. حتی دولت در جاهای مختلف شهر منبع بزرگ آب کار می‌گذارد تا بتوانید تفنگ‌های خود را برای آب بازی پر کنید.

با توضیحی که درباره سونگکاران دادیم، متوجه شده‌اید که چرا این جشن، محبوب‌ترین در میان فستیوال های تایلند است و عده‌ی بسیار زیادی توریست هر ساله برای شرکت در آن، از نقاط مختلف جهان به تور تایلند می‌آیند. البته سونگکاران یک فستیوال جدید نیست و از باورهای بودایی نشات می‌گیرد. این را هم باید در نظر بگیرید که اواخر فرودین در تایلند، دمای هوا به اوج می‌رسد و چند روزی خیس بودن شما را از گرمای هوا تا حدی در امان نگه می‌دارد! نکته آخر این که سونگکاران تقریبا در همه‌ی جای تایلند جشن به این شکل جشن گرفته می‌شود. همچنین در خلال این جشن، کنسرت‌های بزرگ موسیقی و برنامه‌های تفریحی متعدد نیز در شهرهای بزرگ برپا می‌شود.

زمان برگزاری سونگکاران: ۱۳ تا ۱۵ آوریل هر سال (۲۴ تا ۲۶ فروردین)

عکس: wanderlust.co.uk

 

فی تا خون | فستیوال ارواح

ترکیب رسم و رسومات قدیمی، صنایع دستی محلی و فضایی مفرح و شاد فستیوال ارواح، یکی از بهترین و عجیب‌ترین فستیوال های تایلند را به وجود می‌آورد. در این جشن بزرگ که سه روز به طول می‌انجامد، هزاران نفر از افراد محلی با پوشیدن لباس‌ها و نقاب‌های رنگارنگ و زیبا، در خیابان راه می‌روند. این ماسک‌های کشیده به نوعی نمودی از ارواح هستند که با رنگ‌های شاد طراحی می‌شوند.

"فی تا خون" (Phi Ta Khon) ترکیبی از باورهای اَنیمیسم و بودایی را در خود دارد و تایلندی اعتقاد دارند، جشنی‌ست که مردگان و زندگان را در فضایی شاد به دور هم می‌آورد. این جشن هر ساله در شب ماه کامل ششمین ماه سال قمری برگزار شده و در کنار رژه‌ی افراد با لباس‌های عجیب، شامل پارتی‌های بزرگ و پر سر و صدا، جشن‌های مختلف و خیلی چیزهای دیگر می‌شود. متاسفانه، فستیوال ارواح در شهرهای توریستی تایلند نبوده و در شهر "دان سای" در استان "لویی" برگزار می‌شود. اما اگر دوست داشته باشید، می‌توانید از چناگ می در یک سفر ۵ ساعته به آن‌جا بروید. اگر هم از بانکوک بخواهید به این شهر بروید، ۷ ساعتی در راه هستید.

زمان برگزاری فستیوال ارواح: تاریخ این فستیوال هر ساله تغییر می‌کند اما در سال‌های آینده در ماه‌های خرداد و تیر خواهد بود.

 

لذت گشت و گذاری دخترانه در بانکوک

عکس: pinterest.com

 

یی پنگ | فستیوال فانوس‌ها

یی پنگ (Yi Peng) یکی دیگر از معروف‌ترین فستیوال های تایلند است که آن را با نام فستیوال نور و جشن فانوس‌ها نیز می‌شناسند. در این جشن بزرگ که نه تنها مردم محلی بلکه گردشگران نیز در آن شرکت می‌کنند، هزاران هزار فانوس کاغذی روشن شده و در آسمان شب راه شده یا به دل رودخانه پنگ در چیانگ می سپرده می‌شود.

در سال‌های اخیر یی پنگ در شهرهای مختلف تایلند برگزار می‌شود اما این فستیوال در اصل به چیانگ می بر می‌گردد و هنوز هم اگر بخواهید بزرگ‌ترین فستیوال فانوس‌ها را تجربه کنید، بهتر است اوایل آذرماه در تور تایلند، چیانگ می را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر تجهیزات عکاسی خوب در اختیار دارید، حتما با خود همراه ببرید چون در این مراسم، بعضی از زیباترین تصاویر زندگی خود را مشاهده خواهید کرد. البته سفر به چیانگ می با توجه به درخواست‌های بسیار زیاد برای سفر به این شهر در ایام یاد شده اصلا آسان نیست و باید از مدت‌ها قبل برای این کار برنامه ریزی کنید.

زمان برگزاری فستیوال یی پنگ: ۵ آذر هر سال

عکس: travelawaits.com

 

بون بانگ فای  | فستیوال راکت‌ها

اگر فکر می‌کنید دیگر فستیوال های تایلند عجیب هستند، صبر کنید تا درباره فستیوال راکت‌ها یا همان بون بانگ فای (Boon Bang Fai) برایتان بگوییم! این جشن بزرگ که در شمال شرقی تایلند و در مناطقی که کشاورزی رونق دارد، درست پیش از فصل کاشت برگزار می‌شود و تمامی مردم محلی در آن‌ شرکت می‌کنند. بون بانگ فای در گذشته‌های دور به شکل دیگری برگزار می‌شد اما از وقتی که باروت کشف شد، مردم سعی بر ساخت وسایل مختلف بودند تا این که به پرتاب راکت‌های کوچک به آسمان شدند!

اما این کار برای چه انجام می‌شود؟ تا این که خدایان در سال جاری باران بیشتری را برای زمین‌های کشاورزی جاری کنند! البته این جشن حالا به یک برنامه تفریحی بدل شده تا جایی که اگر کسی راکتش از زمین بلند نشد و در جا ترکید، او را به درون گودال گل‌ها پرت می‌کنند. برگزار مراسم رقص محلی، کنسرت‌های موسیقی و خیلی فعالیت‌های دیگر از فستیوال راکت‌ها یک جشن شاد و لذت بخش ساخته است که البته بیشتر این برنامه‌های در روز دوم و بعد از پرتاب راکت‌ها انجام می‌شوند.

زمان برگزاری فستیوال بون بانگ فای: ۲۲ اردیبهشت هر سال

 

معرفی مهمترین فرودگاه های تایلند

عکس: wikipedia.org

 

جشن میمون ها در لوپبوری

لوپبوری (Lopburi) نام منطقه‌ای در ۱۵۰ کیلومتری بانکوک است که به خاطر جمعیت بالای میمون‌هایش معروف است. در واقع آن‌جا مجموعه‌ای از معابد تاریخی است که سال‌هاست که میمون‌های زیادی آزادی در این محل زندگی می‌کنند و گردشگران نیز برای آن‌ها غذا می‌برند. اما جشن میمون ها در لوپبوری که یکی از موارد نه چندان رسمی در فستیوال های تایلند به شمار می‌آید، کاملا متفاوت از یک روز معمولی است.

در این روز بیش از ۳ هزار میمون در این محل، اجازه دارند تا از ۴ تن میوه‌ای که برایشان مهیا می‌شود، تا حدی که دوست دارند بخورند! احتمالا منظره‌ی این اتفاق آن قدر برایتان عجیب خواهد بود که هیچ وقت تصویر آن از ذهنتان پاک نشود. البته فراموش نکنید که این میمون‌های بازیگوش از سر و کول شما بالا می‌روند، پس اگر با این قضیه مشکل دارید، به هیچ وجه به این محل نروید. همچنین حتما وسایل مهم خود را درون کیفتان محکم نگه دارید، چون این میمون‌ها، جیب‌برهایی ماهری هستند!

زمان برگزاری جشن میمون ها در لوپبوری: آخرین یکشنبه از ماه نوابر هر سال (اوایل ماه آذر)

عکس: articlebio.com

 

فستیوال موسیقی و هنر واندرفرویت

پاتایا به طور کلی یکی از مقاصد به شدت محبوب و مفرح در تایلند است، اما هر سال اواخر آذرماه بزرگ‌ترین فستیوال موسیقی در تمام کشور به نام فستیوال موسیقی و هنر واندرفرویت (Wonderfruit Music and Arts Festival) برگزار می‌شود. جالب است بدانید که تنها نکته تایلندی در مورد این فستیوال، تنها مکان برگزاری آن یعنی شهر ساحلی پاتایا است و تقریبا تمامی هنرمندانی که در آن‌جا به اجرا می‌پردازند، از کشورهای دیگر می‌آیند. در میان فستیوال های تایلند، این فستیوال موسیقی، شباهت زیادی به کوچلا یا فستیوال‌هایی از این دست در کشورهای آمریکایی دارد.

کنسرت‌های واندرفرویت در استیج‌های روباز بزرگ برگزار شده و در کنار آن، برنامه‌های هنری، نمایشگاه‌های مختلف و حتی برنامه‌های یوگا و مدیتیشن نیز برگزار می‌شود.

زمان برگزاری فستیوال موسیقی و هنر واندرفرویت: آخر آذر هر سال (هر سال تاریخ برگزاری آن چند روزی متفاوت است)

 

قوانین رانندگی و کرایه خودرو در تایلند

عکس: everfest.com

 

سال نو چینی

سال نو چینی در شهرهای مختلفی در تاینلد جشن گرفته می‌شود اما شما می‌توانید، بزرگ‌ترین برنامه‌ها و همچنین آتش بازی عظیمی را در بانکوک مشاهده کنید. مخصوصا اگر به محله چینی‌های بانکوک بروید، ساعاتی شاد و عالی را در این محله تجربه خواهید کرد.

سال نو چینی برای مردم تایلند اهمیت ویژه‌ی داشته و محلی‌ها آن را به نوعی جزو فستیوال های تایلند به حساب می‌آورند.

زمان سال نو چینی: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ (به خاطر تقویم قمری این تاریخ هر سال تغییر می‌کند)

عکس: christopherryan.com

 

منبع

 

۱۷ آبان ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 20 آبان 1402)

نظرات کاربران