هیجان‌انگیزترین فستیوال‌های ۲۰۲۲ تایلند (قسمت دوم)

جاذبه‌های گردشگری تایلند
هیجان‌انگیزترین فستیوال‌های ۲۰۲۲ تایلند (قسمت دوم)

جلوه‌هایی از تنوع و فرهنگ رنگارنگ تایلند را می‌توان در فستیوال‌ها و مراسم رایج این کشور جست و جو کرد. به طوری که مقصد اول گردشگرانی که به دنبال یک سفر متفاوت و هیجان‌انگیز هستند، تور تایلند می‌باشد. چرا که تقریبا در هر ماه از سال در کشور تایلند می‌توان شاهد فستیوال‌هایی بسیار شاد و جذاب بود. اما شرط اصلی برای شرکت در این فستیوال‌ها و خوشگذرانی در آن‌ها آشنایی قبلی با هرکدام است. چرا که باید قبل سفر از تاریخ و همچنین نحوه برگزاری هر کدام از این مراسم‌ها مطلع شوید. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با جذاب‌ترین فستیوال‌های ۲۰۲۲ تایلند که شرکت در آن‌ها به هر توریستی پیشنهاد می‌شود، آشنا کنیم.

 

جشنواره رنگ‌های دوی تونگ (Colours of Doi Tung Festival)

یکی از جشنواره‌های تایلندی که گردشگران می‌توانند راحت‌تر از سایرین از آن بازدید کنند، جشنواره رنگ‌های دوی تونگ در چیانگ رای است. زیرا این جشنواره در ماه‌های دسامبر و ژانویه برگزار می‌شود و این تاریخ‌ها یکی از پر رفت و آمدترین زمان‌ها برای سفر به تایلند هستند. این فستیوال که جشنواره‌ای نسبتا جدید است به شش قبیله قومی که قرن‌ها در تپه‌های چیانگ رای زندگی می‌کردند، اختصاص دارد. این شش قبیله قومی عبارتند از: لاهو، تای یای، آخا، لو، لاوا و چینی. در طول این جشنواره، فعالیت‌های فرهنگی مانند رقص‌های سنتی و سایر رویدادهای سرگرم کننده در مرتفع‌ترین خیابان پیاده‌روی تایلند، یعنی کوه‌های دوئی تونگ (Doi Tung) در چیانگ رای به نمایش گذاشته می‌شود. خیابان پیاده‌روی ۱۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده و بازدیدکنندگان می‌توانند از غذاها، هنرها، صنایع دستی و مغازه‌های متعدد واقع در این حوالی لذت ببرند.

جشنواره رنگ‌های دوی تونگ هر آخر هفته و تعطیلات رسمی در ماه‌های دسامبر و ژانویه برگزار می‌شود. برای دسترسی به محل برگزاری این مراسم باید خود را به قله کوه دوی تونگ در نزدیکی مرز میانمار که فاصله تقریبی یک ساعت رانندگی از چیانگ رای را دارد، برسانید. شرکت در این فستیوال تجربه فرهنگی منحصر به فردی را به شما می‌دهد که به راحتی در جای دیگری پیدا نخواهید کرد.

 

سونگکاران (جشن آب) ۲۰۲۲ در پوکت

 

جشنواره هفته پل رودخانه کوای (River Kwai Bridge Week Festival)

برای کسانی که به جشنواره‌های تایلندی و همچنین تاریخ وحشتناک جنگ جهانی دوم علاقه‌مند هستند، فستیوال هفته پل رودخانه کوای در کانچانابوری توصیه می‌شود. کانچانابوری سومین استان بزرگ تایلند به شمار می‌آید. در این مراسم به عادت هر سال، وقایع راه آهن مرگ و اسیران جنگی در طول جنگ جهانی دوم به نمایش در می‌آیند. این نبردهای بازسازی شده با نمایش نور و آتش‌بازی تماشایی ترکیب شده و جذابیت دو چندانی پیدا کرده‌اند. در طول مراسم هفته پل رودخانه کوای، اکثر هتل‌ها به طور کامل رزرو می‌شوند. بنابراین اگر با برنامه قبلی قصد شرکت در این جشنواره را دارید حتما از قبل برای رزرو هتل خود در این منطقه اقدامات لازم را انجام دهید.

این رویداد در پل روی رودخانه کوای برگزار می‌شود و برای حضور در آن هیچ هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. درست در پشت این منطقه، در شمال شرقی پل، یک نمایشگاه بزرگ وجود دارد که در آن می‌توانید تمام غذاهای خیابانی تایلند را پیدا کرده و همچنین از اجرای موسیقی زنده لذت ببرید. فستیوال هفته پل رودخانه کوای هر سال در پایان نوامبر و اوایل دسامبر برگزار می‌شود.

 

جشنواره بون بنگ فای (Boon Bang Fai)، جشنواره موشک تایلندی

برای جشن گرفتن آغاز فصل بارانی، جشنواره‌ای در منطقه آیسان تایلند برگزار می‌شود تا خدای آسمان، فایا تان، را برای بارش باران بیدار کند. این جشن در تایلند، با موشک‌های بامبوی خانگی، رژه، رقص‌های سنتی و مهمانی‌های آخر شب همراه است. بون بنگ فای در بسیاری از روستاها در سراسر منطقه آیسان (Isaan) برگزار می‌شود که هر کدام سنت‌های خاصی در اجرای این فستیوال دارند که محبوب‌ترین آن‌ها، جشنواره موشک یاسوتون است. جشنواره یاسوتون در آخر هفته برگزار می‌شود و در مجموع سه روز طول می‌کشد. روز یکشنبه، مسابقه جایی شروع می‌شود که شرکت‌کنندگان سعی می‌کنند موشک‌های خود را تا جایی که می‌توانند پرتاب کنند. این موشک‌ها اغلب دست‌ساز بوده و بیش از صد کیلوگرم وزن دارند که پنج دقیقه پرواز می‌کنند. تاریخ برگزاری جشنواره موشک در سال ۲۰۲۲، ۶ تا ۸ می اعلام شده است.

 

جاذبه‌های گردشگری پوکت را بشناسیم

 

جشنواره فیمائی و مسابقه قایق‌های بلند (Phimai Festival & Long-Boat Race)

یکی از فستیوال‌های قدیمی در تایلند، جشنواره فیمائی است که هر سال آخر هفته دوم نوامبر برگزار می‌شود. در طول این جشنواره پنج روزه، ‌نمایش‌هایی جذاب از نور و صدا در ساعت هفت شب در پارک تاریخی فیمای اجرا می‌شوند. این نمایش‌ها از جذابیت ویژه‌ای برخوردار بوده و شما را به سفر تاریخی پادشاه جایاورمان هفتم خواهند برد. در طول پنج روز، چندین فعالیت برای انجام و تماشا وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها مسابقه سنتی قایق‌های بلند است که در روز یکشنبه برگزار می‌شود. در سال ۲۰۲۲ می‌توانید این جشنواره تایلندی را از ۱۱ تا ۱۳ نوامبر تجربه کنید.

 

جشنواره سال نو چینی (Chinese New Year Festivals)

هر چند که این مراسم مخصوص فرهنگ تایلندی‌ها نیست اما با شکوه هر چه تمام همه ساله در این کشور برگزار می‌شود. چرا که شهرهای تایلند و به خصوص بانکوک، تعداد زیادی شهروند چینی دارد. پس می‌توان ادعا کرد که جشن سال نو چینی یکی از تأثیرگذارترین جشنواره‌های فرهنگی در تایلند است. شرکت‌کننده‌ها در این مراسم می‌توانند شاهد جشن‌هایی از قبیل آتش بازی، رقصندگان اژدها و ضیافت‌های چینی در بانکوک و پوکت باشند. همچنین در طول این مراسم شاهد غذاهای متنوعی خواهید بود که در بین مردم پخش می‌شوند. قرمز رنگ اصلی این فستیوال بوده و اغلب شرکت‌کنندگان لباسی به این رنگ را بر تن می‌کنند. به اعتقاد چینی‌ها قرمز نشان‌دهنده رفاه است. جشن سال نو چینی در ۱ فوریه ۲۰۲۲ برگزار می‌شود. این مناسبت بر اساس تقویم قمری چینی جشن گرفته می‌شود که نشان دهنده آغاز بهار و آغاز سال جدید است.

 

زیباترین آبشارهای تایلند را بشناسید

 

جشنواره گلوله‌های آتشین ناگا (Naga Fireballs Festival)

یکی از جذاب‌ترین جشنواره‌های تایلند، فستیوال گلوله‌های آتشین ناگا است. به‌ویژه برای کسانی که مجذوب پدیده‌های غیرقابل توضیح طبیعی هستند شرکت در این مراسم فوق‌العاده جذاب و دوست داشتنی خواهد بود.  گفته می‌شود هر سال در محل برگزاری این مراسم توپ‌های درخشان به طور طبیعی از آب، فقط برای یک لحظه کوتاه، در هوا بلند می‌شوند. این گلوله‌های آتشین در بین بومیان بونگ فای فایا ناک (bung fai phaya nak) نام دارند. در مورد این گوی‌های درخشان افسانه‌ها و داستان‌های گوناگونی مثل مرتبط بودن آن‌ها با ارواح گفته می‌شود.

کلیت مراسم به این صورت است که هنگامی که گلوله‌های آتشین قرمز آسمان را روشن می‌کنند، مردم در کنار رودخانه مکونگ در منطقه‌ای به طول ۲۵۰ کیلومتر می‌نشینند. قبل از اینکه گلوله‌های آتشین ظاهر شوند، این رویداد با آتش‌بازی جشن گرفته می‌شود. تا به امروز، هیچ توضیح علمی برای اینکه واقعا چه چیزی باعث پیدایش این گلوله‌های آتشین می‌شود، وجود نداشته است. این پدیده حوالی شب وان اوکی پانسا (Wan Ok Phansa) در پایان روزه بودایی در اواخر اکتبر و اوایل نوامبر ظاهر می‌شود. به همین دلیل هنوز تاریخ دقیقی برای سال ۲۰۲۲ اعلام نشده است. دو شهر مهم برای شرکت در فستیوال گلوله‌های آتشین ناگا به نام‌های فون فیسایی (Phon Phisai) و نون کایی (Nong Kai) هستند که همگی در شمال و نزدیک لائوس قرار دارند.

 

جشنواره ماه کامل (Full Moon Party)

یکی از هیجان انگیزترین فستیوال‌ها یا به عبارتی دیگر مهمانی‌های تایلند، جشن ماه کامل است. البته چندین مراسم تحت این عنوان در تایلند برگزار می‌شود که جشن اصلی در کوه فانگان (Koh Phanghan)، در ساحل هادرین (Haadrin) اتفاق می‌افتد. این مراسم اولین بار در سال ۱۹۸۵ برای تماشای ماه کامل بر فراز کوه فانگان برگزار گردید. چرا که از نظر آن‌ها ماهی که تماشا می‌کردند زیباترین شکل از ماه کامل بود. اما با گذشت زمان این رویداد به یک فستیوال پرطرفدار ماهانه تبدیل شد که ۳۰ هزار نفر را به خود جذب می‌کند. از آنجایی که گردشگران زیادی در طول روزهایی که ماه کامل بر فراز آسمان قابل رویت است مسیر این منطقه را در پیش می‌گیرند توصیه می‌شود حتما از سه روز قبل برای انجام رزرواسیون خود اقدام کنید. در غیر این صورت، جایی برای خواب پیدا نخواهید کرد.

ناگفته نماند که روزهای قبل از جشن ماه کامل، مهمانی های دیگری مانند پارتی جنگل و پارتی آبشار نیز در این جزیره برپا می‌شوند که گردشگران جوان را مشغول نگه دارند. چنانچه شما نیز تصمیم خود را برای تماشای ماه کامل در تور تایلند گرفته‌ایدتوصیه می‌کنیم تا طلوع آفتاب در ساحل زیبای منطقه بنشینید و از انواع موسیقی‌ها و نوشیدنی‌ها لذت ببرید. در مورد زمان برگزاری آن نیز واضح است که جشن ماه کامل هنگامی که ماه کامل است جشن گرفته می‌شود. این مراسم در اغلب شهرهای تایلند که امکان تماشای ماه کامل وجود دارد برگزار می‌شوند. اما باشکوه‌ترین آن‌ها را می‌توان در تور پوکت، کوه فانگان، در ساحل هادرین تماشا کرد.

 

معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری پاتایا

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران