هیجان‌انگیزترین فستیوال‌های ۲۰۲۲ تایلند (قسمت اول)

جاذبه‌های گردشگری تایلند
هیجان‌انگیزترین فستیوال‌های ۲۰۲۲ تایلند (قسمت اول)

فستیوال‌های تایلند از باورنکردنی‌ترین جشنواره‌ها در جنوب شرقی آسیا هستند. این سرزمین که با ​​سواحل با شن‌های نرم، جنگل‌های پر از فیل، معابد درخشان و شهرهای زیبایی که دارد شناخته می‌شود آرزوی هر گردشگری است. چرا که در کنار تمامی این جاذبه‌ها و زیبایی‌ها سالانه میزبان منحصربه‌فردترین جشنواره‌های دنیا نیز می‌باشد. چنانچه شما نیز به دنبال فستیوال‌های هیجان‌انگیز تور تایلند هستید در این مقاله همراه ما باشید. چرا که  در این مقاله، فستیوال‌های ۲۰۲۲ تایلندی را معرفی و بررسی کرده‌ایم تا با توجه به علاقه و شرایط خود بهترین زمان را برای سفر و شرکت در جشنواره‌های تایلندی برنامه‌ریزی کنید.

 

فستیوال سونگکران (Songkran)، جشنواره سال نو تایلندی

آیا ایده یک جنگ سه روزه آب را دوست دارید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است پس مشهورترین فستیوال تایلند یعنی جشن سونگکران را دوست خواهید داشت. در طول این جشن مردم محلی و گردشگران در سراسر کشور به خیابان‌ها می‌آیند تا با تفنگ‌های آبی، شلنگ‌ها و سطل‌های آب یخی به یکدیگر حمله می‌کنند. علت این جشن و شادی نیز فرا رسیدن آغاز سال نو تایلندی است. از نظر تایلندی‌ها ریختن آب و مالیدن خمیر تالک سفید بر روی مردم برای آوردن شانس و رفاه بسیار موثر است. سونگکران یک رویداد مهم در تقویم بودایی است که آن را به مهم‌ترین جشنواره تایلند تبدیل کرده است. در طول سونگکران، بودایی ها برای دعا، روشن کردن شمع و همچنین پاکسازی یکدیگر با آب از معابد بازدید می‌کنند.

 تاریخ برگزاری جشن سونگکران در گذشته توسط تقویم قمری تایلند تعیین می‌شد. امروزه این جشن همه ساله از تاریخ ۱۳ تا ۱۵ آوریل برگزار می‌شود که گرم‌ترین ماه در تایلند و پایان فصل خشک نیز می‌باشد. از آنجایی که سونگکران یکی از محبوب‌ترین فستیوال‌های تایلند به حساب می‌آید، در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود. البته بانکوک یکی از مهم‌ترین شهرهای برگزارکننده سونگکران است. همچنین این جشن در استراحتگاه‌های ساحلی پاتایا و پوکت نیز با استقبال زیاد گردشگران همراه می‌شود. در شهر شمالی چیانگ مای نیز مردم محلی سونگکران را به مدت یک هفته جشن می‌گیرند.

 

فستیوال یی پنگ (Yi Peng)، جشنواره فانوس تایلندی

یی پنگ یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌های تایلند است که به جشنواره نور نیز شهرت دارد. در این جشن هزاران فانوس کاغذی با شمع‌ها روشن می‌شوند. منظره زیبای فستیوال یی پنگ سبب می‌شود تا سالانه هزاران نفر در ماه نوامبر به شمال تایلند سفر کنند تا شاهد آن باشند. ناگفته نماند که فانوس‌ها تنها بخشی از این جشنواره سه روزه بودایی هستند. به طوری که این مراسم شامل رویدادهای مذهبی، نمایش فانوس، موسیقی، رژه، آتش بازی و غذا نیز خواهد بود. عمل رها کردن فانوس نماد رها کردن گذشته و حرکت از تاریکی به سوی نور در آیین بودایی بوده و یک آیین باستانی و مقدس به شمار می‌آید.

یی پنگ همه ساله در دوازدهمین ماه تقویم قمری تایلند برگزار می‌شود. در سال ۲۰۲۲ تاریخ‌ این جشن زیبا و دیدنی از ۸ نوامبر تا ۹ نوامبر تعیین شده است. این فستیوال در سراسر شمال تایلند با نهایت شکوه جشن گرفته می‌شود، اما مشهورترین جشن‌ها در چیانگ مای برگزار می‌شود. بهترین مناطق برای تماشای رها شدن فانوس، اطراف خندق شهر و رودخانه پینگ و همچنین معابد Wat Chedi Luang و Wat Dan Tao است.

 

تجربه بهترین خرید در سفر به کرابی

 

فستیوال لوی کراتونگ (Loy Krathong)، جشنواره نور تایلندی

در طول لوی کراتونگ، مردم در سراسر تایلند پس از تاریک شدن هوا در کنار آب جمع می‌شوند تا سبدهای شناور پر از شمع‌های سوزان را که کراتونگ نام دارند، آزاد کنند. کراتونگ‌ها معمولا از تنه درخت موز یا نیلوفرها ساخته می‌شوند. از جمله چیزهایی که در این سبدها قرار داده می‌شوند عبارتند از: گل‌ها، سکه‌ها و شمع. امروزه فستیوال لوی کراتونگ به یکی از بزرگترین جشنواره‌های تایلند تبدیل شده است. این رویداد سه روزه با رژه، مسابقات جذاب و نمایش آتش بازی همراه است. لوی کراتونگ در ماه نوامبر، در دوازدهمین ماه از تقویم قمری تایلند، کامل می‌افتد. به همین دلیل تاریخ‌ها هر سال متفاوت هستند. در سال ۲۰۲۲، این جشنوراه در تاریخ ۹ نوامبر برگزار می‌گردد. تور بانکوک یکی از بهترین شهرهای تایلند برای تماشای مراسم افتتاحیه باشکوه از فستیوال لوی کراتونگ در رودخانه چائو فرایا است.

 

فستیوال فی تا خون (Phi Ta Khon)، جشنواره ارواح تایلندی

در طول جشنواره فی تا خون، دهکده کشاورزی آرام دان سای توسط ارواح رنگارنگ و نقاب‌پوشی که در خیابان‌ها می‌رقصند و رژه می‌روند، پر می‌شود. این فستیوال سه روزه تایلند بازسازی یک داستان بودایی و جشنی از باورهای تناسخ جانداران است. روستاییان لباس‌های تکه تکه و ماسک‌هایی با بینی بلند و نقاشی شده از پوسته برنج می‌پوشند. همچنین زنگ‌هایی را به دور کمر خود می‌بندند تا حضور ارواح را اعلام کنند. در روز دوم، موشک‌های پر از نشانه‌های خوش شانسی برای دعای باران پرتاب می‌شوند و رقص‌های سنتی و جایزه‌ای برای ارواح خوش لباس برگزار می‌شود. در روز سوم، مردم گرد هم می‌آیند تا در سخنرانی راهبان درباره خداوند بودا گوش دهند.

فی تا خون بخشی از یک جشنواره بودایی بزرگتر به نام بون لوآنگ (Bun Luang) است که در بسیاری از مناطق شمال تایلند جشن گرفته می‌شود. تاریخ فی تا خون هر سال تغییر می‌کند، اما در کل در یکی از ماه‌های ژوئن یا جولای خواهد بود. تاریخ این جشنواره در سال ۲۰۲۲، در ژوئن جشن گرفته می‌شود، اما هنوز روز دقیق آن تعیین نشده است. چنانچه قصد شرکت در این مراسم را دارید، بهترین مکان برای حضور دان سای، دهکده‌ای کشاورزی در استان لوئی تایلند است.

 

زیباترین آبشارهای تایلند را بشناسید

 

فستیوال گیاهخواری پوکت (Phuket Vegetarian Festival)، جشنواره نه امپراتور خدایان

آیا به شعبده بازی علاقه‌دارید؟ در فستیوال گیاهخواری پوکت شاهد افرادی خواهید بود که چاقو در گونه‌های خود فرو می‌کنند و یا از روی ذغال‌های داغ راه می روند! نکته جالب اینکه منشا این جشنواره نامشخص است. اما گفته می‌شود که یک گروه اپرای چینی سال‌ها پیش از جزیره دیدن کرده و به مالاریا مبتلا شده‌اند. آنها به طور معجزه آسایی پس از رعایت یک رژیم گیاهخواری سخت و دعا با نه خدای امپراتور بهبود یافتند. به همین دلیل امروزه مراسمی باشکوه تحت این عنوان به صورت سالانه برگزار می‌گردد و هزاران نفر از سراسر آسیا برای شرکت در آن از پوکت بازدید می‌کنند.

جشنواره گیاهخواری پوکت در نه روز اول ماه نهم در تقویم قمری چین برگزار می‌شود. در سال ۲۰۲۲ تاریخ جشنواره بین ۲۴ سپتامبر و ۳ اکتبر تعیین شده است. همان طور که از نام آن معلوم است این جشنواره در جزیره پوکت برگزار می‌شود. البته جشن‌هایی نیز در اطراف برگزار می‌شوند که باشکوه‌ترین آن‌ها مربوط به پوکت و معابد آن است.

 

فستیوال بوفه میمون لوبپوری (Lopburi Monkey Buffet)

در شهر لوپبوری تایلند، میمون‌ها حکومت می‌کنند. مردم محلی به قدری به ماکاک‌های دم دراز احترام می‌گذارند که هر سال در بنای یک معبد قدیمی جشنی عجیب برای آن‌ها برگزار می‌کنند. در این مراسم که فستیوال بوفه میمون لوبپوری نام دارد، بیش از ۳۰۰۰ ماکاک در ضیافت میوه، سبزیجات و برنج که بر روی میزهای طولانی چیده می‌شود، شرکت می‌کنند. قبل از ضیافت، مردم محلی لوپبوری به افتخار ماکاک‌ها آهنگ، سخنرانی و رقصی از اجرای میمون‌ها برگزار می‌کنند. قوم لوپبوری بر این باورند که میمون‌ها از لشکر میمون‌های هانومان می‌آیند که طبق افسانه، همسر لرد رام را از دست یک دیو نجات داده‌اند. از آن زمان، تصور می‌شود که میمون‌ها شانس می‌آورند و به آنها اجازه داده می‌شود در هر جایی که می‌خواهند، حتی اگر باعث هرج و مرج شوند، در شهر پرسه بزنند.

بوفه میمون‌ها به عنوان یکی از جالب‌ترین فستیوال‌های تایلند شناخته شده و هر ساله در آخرین یکشنبه ماه نوامبر برگزار می‌گردد. بنابراین تاریخ برگزاری این مراسم در سال ۲۰۲۲ مصادف با ۲۷ نوامبر خواهد بود. مکان برگزاری فستیوال بوفه میمون لوپبوری در ۱۵۰ کیلومتری شمال بانکوک بوده و از ساعت ۱۰ صبح در معبد فرا پرانگ سام یات (Phra Prang Sam Yot) شروع می‌شود.

 

جشن شمع تایلند (Candle Festival)

جشنواره شمع یک جشنواره دو روزه در اودون راتچاتانی (Udon Ratchathani) است که در آن شروع روزه بودایی، شروع فصل سبز در تایلند، جشن گرفته می‌شود. علت نامگذاری جشنواره شمع به این نام این است که شناورهای رژه‌ای در روز دوم این جشنواره که از موم شمع ساخته شده‌اند به نمایش در می‌آیند. این مجسمه‌های غول‌پیکر روی سکوهای بزرگ توسط هنرمندان ساخته و قرار داده می‌شوند که به داستان‌های بودایی اشاره دارند. علاوه بر حضور این مجسمه‌های باشکوه مراسم فستیوال شمع با رژه مردم، نوازندگان و رقصندگانی که از مرکز شهر عبور می‌کنند، همراه خواهد بود. ناگفته نماند از آنجایی که این یک جشن مذهبی است، نوشیدن مشروبات الکلی در آن ممنوع است. تاریخ رسمی جشنواره رژه شمع برای سال ۲۰۲۲ هنوز اعلام نشده است. اما گفته می‌شود که در یکی از ایام ماه جولای برگزار خواهد شد.

 

معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری پاتایا

 

جشنواره آتش بازی پاتایا (Pattaya Firework Festival)

اگر عاشق آتش بازی هستید، در ماه نوامبر هر سال به جشنواره آتش بازی تور پاتایا بروید. در این مراسم تیم‌های مختلف بین‌المللی آتش‌بازی‌های خود را به نمایش می‌گذارند و با یکدیگر رقابت می‌کنند. در این میان بازدیدکنندگان نیز می‌توانند در ساحل بنشینند و به صورت رایگان به تماشای آتش بازی باشکوه بپردازند. جشنواره آتش بازی پاتایا یک فستیوال دو روزه است که روز دوم از شکوه و عظمت بسیار بیشتری برخوردار است.  به این صورت که در روز دوم سه نمایش آتش بازی ۴۵ دقیقه‌ای اجرا می‌شود و شما را شیفته خود خواهند کرد. جشنواره آتش بازی پاتایا معمولا در پایان آخر هفته نوامبر (جمعه و شنبه) برگزار می‌شود. تاریخ برگزاری جشنواره آتش بازی پاتایا در سال ۲۰۲۲ هنوز اعلام نشده اما به قرار هر سال در روزهای آخرین جمعه و شنبه ماه نوامبر خواهد بود.

 

گشت و گذاری جذاب در بانکوک

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران