برترین مکانهای تاریخی در تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند
برترین مکانهای تاریخی در تایلند

تایلند با برخورداری از جنگل‌های سرسبز، سواحل بکر و مزارع برنج حاصلخیز، در عین حال منظره‌ای غنی از مکان‌های تاریخی را برای کشف ارائه می‌دهد. مکان های تاریخی تایلند در مناطق مختلف کشور، سالانه میلیون‌ها گردشگر را به سوی خود جذب می‌کنند. اغلب این فضاهای دیدنی که به شدت حفظ شده‌اند، بقایای معماری بودایی هستند که قدمت آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. حتی برخی از آنها، بعنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده‌اند.

 

پارک تاریخی سوخوتای

در آغاز گشت و گذار در میان برترین مکان های تاریخی تایلند، سری می‌زنیم به ویرانه‌های سوخوتای که از پربازدیدترین مکان‌های میراث جهانی در سفر با تور تایلند به شمار می‌آیند. حدود ۷۰ بنای تاریخی مهم از کاخ‌ها و معابد سلطنتی در اینجا وجود دارند و بزرگ‌ترین معبد، Wat Mahathat است که بیش از ۲۰۰ بتکده در آن قرار دارند.

قدمت این بقایا، به پادشاهی سوخوتای بین قرون ۱۳ و ۱۴ بازمی‌گردد. این مجموعه‌های معبد، توسط یونسکو بعنوان میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند. همچنین باید گفت این پارک تاریخی، مجسمه‌ها و تندیس‌های بودا در حالات مختلف را در خود جای داده و دیدی اجمالی از معماری سنتی تایلندی ارائه می‌دهد. بعلاوه دیوارهای سوخوتای، دارای کتیبه‌هایی هستند که زندگی اجتماعی و فرهنگی تایلند را توصیف می‌کنند.

در نهایت قدم زدن در میان ویرانه‌های آرام آجری و سنگی و بناهای مذهبی، سفری جذاب به گذشته این خطه را رقم می‌زند. علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۶ صبح الی ۲۱ با پرداخت هزینه ورودی ۱۰ بات برای افراد بومی و ۴۰ بات برای گردشگران خارجی، از این مکان دیدن کنند.

عکس: tourismthailand.org

 

پارک تاریخی آیوتایا

از دیگر مکان های تاریخی تایلند، می‌توان به این پارک تاریخی ۴۰۰ ساله اشاره کرد که در گذشته، مقر پادشاهی آیوتایا بود. این فضا، از ۴۲۵ مکان باستانی تشکیل شده که از کاخ سلطنتی گرفته تا معابد بزرگ و کوچک مختلف را در خود جای داده و تمام روز بازدیدکنندگان را مشغول گشت و گذار نگه می‌دارد.

این سایت میراث جهانی که در فاصله یک ساعته از شمال شهر بانکوک قرار دارد، جایگاهی با معماری مجلل سبک سوخوتای و متقارن است که زمانی بعنوان مهد فرهنگ و سیاست در تایلند باستان شهرت داشت. مجموعه‌های آجری که در ساختن صومعه‌ها و معابد استفاده شده‌اند و مجسمه‌هایی که برای ادای احترام به تاثیرات مذهبی هندو و بودایی در اینجا قرار داده شده‌اند، بعلاوه نقاشی‌های پیچیده ای در داخل دیوارهای معابد، جذابیت بصری بالایی را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورند.

این مکان همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۸، با پرداخت ورودی ۱۰ بات برای افراد تایلندی و ۴۰ بات برای بازدیدکنندگان خارجی، به روی علاقمندان باز است.

 

جاذبه‌های تاریخی کم‌تر دیده شده‌ی شهر قدیم بانکوک

عکس: goatsontheroad.com

 

بان چیانگ

سایت باستان شناسی بان چیانگ نیز، یک سایت میراث جهانی ثبت شده در فهرست یونسکو است و در شمار برترین مکان های تاریخی تایلند محسوب می‌شود. این منطقه که برای اولین بار در سال ۱۹۶۶ کشف و حفاری شد، تپه‌ای در اودون تانی در شمال شرقی تایلند بوده و مملو از سکونتگاه‌های انسان ماقبل تاریخ از سال ۲۱۰۰ پس از میلاد است.  

مطالعات باستان شناسی شواهدی از کشت برنج، استفاده از سرامیک، متالورژی، سفالگری، اهلی کردن حیوانات و شاهکارهای گسترده ابزارسازی و فناوری را در این منطقه پیدا کرده است. بان چیانگ که بعنوان محل دفن کاربری داشت، مصنوعاتی را ارائه می‌دهد که آداب و رسوم اجتماعی و مذهبی رایج در عصر برنز را به رخ می‌کشند.

عکس: human.libretexts.org

 

معبد پراسات فیمای

پارک تاریخی فیمای، بخشی از فهرست سایت‌های میراث جهانی تایلند است و حدود ۶۰ کیلومتر از مرکز شهر ناخون راتچاسیما فاصله دارد. این معبد که از مهمترین مکان های تاریخی تایلند به شمار می‌آید، ویرانه‌های امپراتوری وسیع خمر را ارائه می‌دهد و معبد بودایی Prasat Phimai که در قرن ۱۱ و ۱۲ ساخته شد، بعنوان یک مرکز فرهنگ هنری در نظر گرفته می‌شود.

گفتنی است بزرگراه باستانی خمر که کامبوج و تایلند را به هم متصل می‌کرد، به معبد پراسات فیمای ختم می‌شود. در اینجا شاهد معماری، کنده کاری‌ها و تندیس‌هایی از چندین خدا و الهه هندو خواهید بود. این مکان، همه روزه از ساعت ۷ صبح الی ۱۸ به روی علاقمندان باز است و هزینه ورودی، ۲۰ بات برای تایلندی‌ها و ۱۰۰ بات برای خارجی تمام می‌شود.

 

شهر تاریخی آیوتایا در نزدیکی بانکوک

عکس: en.wikipedia.org

 

وات فرا ماهاتات

در لیست مکان های تاریخی تایلند، به Wat Phra Mahathat برمی‌خوریم که در جنوب تایلند واقع شده و یک معبد بودایی است که گفته می شود دندان بودا را در خود جای داده است. اعتقاد بر این است که این یادگار بودا، از سریلانکا به تایلند آورده شده است.

این مکان که برای سنت بودایی تراوادا حائز اهمیت است، بیش از ۶۰۰ سال قدمت دارد و از سوی پادشاهی آیوتایا نیز حمایت شده است. این بنا با ستون‌های سفید ظریف و تزئینات طلایی‌اش، منظره‌ای جالب توجه را از لحاظ زیبایی‌شناسی و تاریخی برای مخاطبانش رقم می‌زند.

عکس: takemetour.com

 

پارک تاریخی فو فرا بات

مانند بان چیانگ، پارک تاریخی Phu Phra Bat  در استان اودون تانی نیز، ویرانه‌های ماقبل تاریخ را در خود جای داده است و در شمار مهمترین مکان های تاریخی تایلند آورده می‌شود. صخره‌ها و مجموعه‌های صخره‌ای عجیب و غریب این منطقه، توسط معابد بودایی و هندو احاطه شده‌اند. بر روی این صخره‌ها، نقاشی‌هایی با قدمت ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش کشف شده‌اند، اگرچه اکنون این تصاویر، به شدت محو گشته‌اند. این نقاشی‌های باستانی، زندگی و معیشت مردمی را به تصویر می‌کشند که در دوران ماقبل تاریخ می زیسته‌اند.

 

تفریح در سافاری ورلد بانکوک

عکس: sailingstonetravel.com

 

پارک تاریخی کامفانگ فت

در ادامه معرفی مکان های تاریخی تایلند، نمی‌توان از پارک تاریخی Kamphaeng Phet غافل شد که در نزدیکی سوخوتای در حاشیه شهر قرار دارد. پارک تاریخی، هم داخل و هم خارج از دیوارهای شهر را پوشش می‌دهد و بیش از ۵۰ معبد باستانی را در دل خود جای داده است.

قدمت معابد به ۵۰۰ تا ۷۰۰ سال قبل باز می‌گردد و جنگ، غارت، آب و هوا و زمان، در حال حاضر تنها ویرانه‌هایی از این بناها به جای گذاشته‌اند. اینجا همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۶:۳۰ پذیرای بازدیدکنندگان بوده و هزینه ورودی، برای تایلندی‌ها ۱۰ بات و برای گردشگران خارجی ۳۰ بات است.

عکس: tourismthailand.org

 

پارک تاریخی فانوم رانگ

و در پایان این سفر مجازی، به Phanom Rung می‌رسیم که در منطقه ایسان (شمال شرقی تایلند) و حدود ۷۷ کیلومتری جنوب مرکز شهر بوریرام قرار دارد. این پارک که از دیگر مکان های تاریخی تایلند است، یک معبد خمر را در خود جای داده که به تقدیس شیوا اختصاص داده شده و در جایی ساخته شده که زمانی بخشی از امپراتوری خمر باستانی بود.

در ضمن باید گفت این مجموعه، برای استفاده حداکثری از مورفولوژی این محدوده طراحی شده و می‌توان از طریق یک پلکان چشمگیر به معبد بالای تپه رسید.

مانند اکثر معابد خمر، از ماسه سنگ صورتی مخصوص برای ساخت این برج با ارتفاع ۲۳ متر استفاده شده است. ورودی معبد نیز، با نقوشی از حماسه هندو رامایانا تزئین گشته است. در نهایت در سرتاسر مجموعه، حوضچه‌های آرام نیلوفر آبی به چشم می‌خورند.

این بنا همه روزه از ساعت ۶ صبح الی ۱۸، با هزینه ورودی ۲۰ بات برای تایلندی ها و ۱۰۰ بات برای گردشگران پذیرای بازدیدکنندگان است.

 

بازدید از جزیره کوه فانگان تایلند

عکس: tourismthailand.org

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۲ مرداد ۱۴۰۳

نظرات کاربران