غذاهای حلال تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند
غذاهای حلال تایلند

آشپزی تایلندی به دلیل استفاده از ترکیب منحصر به فرد از ادویه‌های لذیذ، طعم‌های دلپذیر، بافت‌های غنی و تازه‌ترین و پرطرفدارترین مواد اولیه، شهرتی جهانی دارد. اما آیا می‌دانستید که غذاهای حلال تایلندی بسیار خوشمزه‌ای نیز در این خطه در دسترسند؟ غذاهای حلال، تمام گزینه‌های خوراکی محسوب می‌شوند که مسلمانان مجاز به خوردن آنها هستند. ما نیز در ادامه، سفر مجازی شکم گردی را در این کشور برای آشنایی با این غذاهای جذاب تجربه خواهیم کرد.

 

آشنایی با برترین غذاهای حلال تایلندی

غذاهای حلال در این خطه را می‌توان به ۴ دسته تقسیم کرد: غذاهای آب پز، سالادهای تند، غذاهای کوبیده و کاری. بعلاوه این غذاها، عمدتا حاوی ادویه‌ها و گیاهان خاص شامل گالنگال، علف لیمو، ریحان تایلندی و برگ لیمو کافیر هستند. هر چند این طعم دهنده‌ها، اغلب در بسیاری از غذاهای این خطه یافت می‌شوند و آنها را به گزینه‌هایی به یاد ماندنی و خوشمزه در سفر با تور تایلند بدل می‌کنند.

توم یام

Tom Yum یک شروع عالی در سفر با تور بانکوک و تور پوکت، برای آشنایی با غذاهای حلال تایلند بوده و یک سوپ کلاسیک تایلند محسوب می‌شود. این گزینه اشتها آور که یک پیش غذای پرطرفدار در اکثر رستوران‌های کشور به شمار می‌آید، از طعم‌های غنی برخوردار بوده و مملو از سبزیجات و میگو است. این غذای گرم که با ادویه و شیرینی ملایم ترکیب می‌شود، گاهی همراه با برنج سرو می‌شود.

عکس: nextinlime.com

 

خائو موک گای

بریانی، یک گزینه بین فرهنگی است که نسخه‌های متعدد آن در کشورهای مختلف آسیایی موجود است. تایلند نیز، نسخه خاص خود را دارد که با نام  Khao Mok Gai شهرت دارد.

این خوراکی، یکی از معروف‌ترین غذاهای حلال تایلند است که از برش‌های مرغ یا گوشت حلال تهیه می‌شود. این گزینه با ادویه‌ها و مواد محلی نظیر مانند پودر کاری، گشنیز، هل، زردچوبه، زیره و دارچین طعم‌ دار شده و همراه با برنج زرد، گوجه فرنگی و خیار تازه سرو می‌شود. این غذای لذیذ را می‌توانید در سفر با تور پاتایا، در غرفه‌های غذای خیابانی یا در منوی رستوران‌های سراسر تایلند پیدا کنید.

 

معرفی ۱۳ غذا دریایی برتر تایلندی

عکس: lionbrand.com.au

 

سام تام

در سفر با تور تایلند، با Som Tam نیز آشنا خواهید شد که یک سالاد پاپایای خوشمزه و سالم بوده و انتخابی عالی برای کسانی است که به دنبال غذاهای حلال تایلندی یا غذای گیاهی هستند. این گزینه، از پاپایای سبز تازه خام خرد شده، سیر، فلفل قرمز، لوبیا سبز، گوجه فرنگی گیلاسی، بادام زمینی ترد، میگوی خشک یا خرچنگ شور تهیه می‌شود. همچنین این سالاد، معمولا با مرغ کبابی و برنج نیز به خوبی هماهنگ می‌شود.

عکس: bonappetit.com

 

توم خا گای

عاشقان خوراک مرغ، بهشت را در طعم Tom Kha Gai خواهند یافت که از برترین غذاهای حلال تایلند به شمار می‌آید.  گفتنی است تام به معنای جوشاندن، خا به معنای گالنگال و گای به معنای مرغ است.

در تهیه این سوپ خورش مانند، از شیر نارگیل غنی و خامه‌ای استفاده می‌شود که با فلفل تند، علف لیموی تند، موسیر خرد شده، گالنگال و یک وعده سخاوتمندانه از نوارهای مرغ همراه شده و معجونی لذیذ با طعمی ملایم را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورند. اگرچه مرغ المان اصلی در این غذاست، اما می‌توانید تام خا را با استفاده از پروتئین‌های دیگر نظیر ماهی و غذاهای دریایی نیز درست کنید.

جالب است بدانید تام خا گای، یک غذای عالی برای مهمانی است. زیرا بدون گلوتن بوده، خیلی تند نیست، از طعم‌های دوست‌ داشتنی برخوردار است و نسخه گیاهی آن نیز طرفداران بسیاری دارد.

 

بهترین مناطق برای خوردن غذاهای خیابانی بانکوک

عکس: seriouseats.com

 

کای مد ما موانگ

به ما اعتماد کنید، این پیش غذا قرار است شما را غافلگیر کند! Kai Med Ma Muang که از برترین غذاهای حلال تایلندی است، شامل مرغ تفت داده شده با سیر، بادام هندی، شیر نارگیل، سس سویا شیرین، قارچ، پیاز، هویج، فلفل قرمز و لیستی از سبزیجات نظیر علف لیمو، ریحان تایلندی و گشنیز است تا یک بشقاب طعم و مزه برای شما به ارمغان بیاورند. این خوراکی دارای طعم شیرین، تند، شور بوده و بسیار ترد و جویدنی است و در عرض ۳۰ دقیقه پخته می‌شود. نکته اصلی این است که بهتر است مرغ، قبل از پخته شدن در سس صدف خوابانده شده و سپس در یک تابه داغ سرخ شود.

عکس: tasteatlas.com

 

خانم بوانگ

از دیگر غذاهای حلال تایلند، می‌توان به Khanom Buang اشاره کرد که نسخه تایلندی کرپ بوده و یک غذای حلال تایلندی خیابانی کلاسیک است. این خوراکی، شبیه تاکو بوده و یک نسخه شیرین و یک نسخه شور دارد. نسخه شیرین، دارای مخلوطی از فوی تونگ (زرده تخم مرغ)، نارگیل، کدوی شیرین و پاندان است. در حالی که نسخه شور، از تخم مرغ، میگو و گشنیز برخوردار است که در سس تایلندی، روی پوسته‌ای به شکل کرپ یا تاکو در می‌آید.

 

طعم بی‌نظیر غذاهای آسیایی در بانکوک

عکس: asianinspirations.com.au

 

پد تای

Pad Thai، یکی دیگر از غذاهای حلال تایلندی لذیذ است که تایلند را در صحنه غذاخوری جهان پیشتاز کرده است. پد تای، نودل سرخ شده‌ای است که می‌توان آنرا با توجه به درخواست و سلیقه مشتری تهیه کرد. می‌توانید بسیاری از مواد اولیه مانند توفو، جوانه لوبیا، تخم مرغ، مرغ، پیاز، ماهی، سس ماهی، لیموترش، بادام زمینی، فلفل قرمز، شکر، سبزیجات تازه و غیره را به نودل اضافه کنید و طعم فوق العاده‌ای به آن ببخشید. این نودل، می‌تواند یک میان‌ وعده سریع یا بخشی از یک منوی غذاهای اصلی باشد. و در هر صورت پدتای بعنوان یکی از غذاهای سنتی تایلند، در هزاران غذاکده در این خطه سرو می‌شود.

عکس: hot-thai-kitchen.com

 

کاری ماسامان

Massaman Curry یک کاری تایلندی غنی، طعم‌ دار و کمی تند است. این گزینه، یکی از غذاهای حلال تایلندی متداول است که از ترکیب مرغ یا گوشت گاو در شیر نارگیل، بادام زمینی بوداده، سیب زمینی، شکر، دارچین، برگ بو و تمر هندی برای رسیدن به طعم ترش و شیرین تهیه می‌شود.

این کاری با توجه به قوانین رژیم غذایی اسلامی اغلب با مرغ درست می‌شود، اما گاهی با استفاده از گوشت اردک، گوشت گاو، گوزن، گوسفند، بز یا به ندرت با گوشت خوک نیز تهیه می‌شود. گیاهخواران و وگان‌ها نیز، نسخه‌های مخصوص به خود را از این غذا ایجاد کرده‌اند، مانند استفاده از توفو به جای خمیر میگو و سس ماهی.

عکس: hot-thai-kitchen.com

 

گائینگ کئو وان گای

Gaeng Keow Wan Gai، یکی از کلاسیک‌ترین غذاهای این کشور و یک گزینه عالی در میان غذاهای حلال تایلند است. مواد تشکیل دهنده، سبک آشپزی، طعم، بافت و طعم این غذا می‌توانند شور و نشاط فرهنگ آشپزی تایلندی را به بهترین شکل نشان دهند. برای تهیه این غذا، بادمجان، ریحان، گشنیز، بامبو و سایر ادویه‌های سنتی تایلندی، با مرغ و سبزیجات ترکیب شده و غذایی دلپذیر و روح نواز را برای مردمان محلی و گردشگران تور تایلند به ارمغان می‌آورند.

 

۶ رستوران برای نوش جان کردن غذاهای محلی در پوکت

عکس: rachelcooksthai.com

 

کائو پد

در فهرست غذاهای حلال تایلند، نام Kao pad را خواهیم یافت که یک برنج سرخ شده با پیچ و تاب تایلندی است که بسیار شبیه برنج سرخ شده میگوی چینی است. اما نسخه تایلندی آن نیز، از نظر طعم، بیشتر شور و تند است. همچنین شیرینی سس ماهی مملو از سیر تازه و فلفل تند نیز، به این طعم غنی اضافه می‌شود.

این غذا مواد بسیاری را شامل می‌شود از جمله سبزیجات، مرغ، میگو، خرچنگ، فلفل قرمز، موسیر، تخم مرغ و غیره که در کنار هم، غذایی فوق العاده لذیذ و انتخابی مناسب را در میان غذای حلال تایلند رقم می‌زنند. گفتنی است این برنج سرخ شده را می‌توانید در هر زمانی از روز، برای صبحانه، ناهار، برانچ یا شام میل کنید. و اگر از دیروز برنج باقی مانده، توصیه می‌کنیم حتما آن را به کائو پد تبدیل کنید!

عکس: takeaway.com

 

پلا موئک یانگ

در انتهای معرفی غذاهای حلال تایلندی، به Pla Muek Yang می‌رسیم. برای تهیه این غذا از ماهی مرکب ترد استفاده می‌شود که سخاوتمندانه با روغن آغشته شده و با زغال سنگ کبابی می‌شود. سپس روی ماهی مرکب، آجیل ترد و مخلوطی از لیموترش، زنجبیل و گیاهان خرد شده می‌ریزند که روح جدیدی را به بشقابتان می‌بخشند. بنابراین اگر به دنبال غذای حلال تایلندی هستید، حتما نگاهی نیز به این غذای دریایی دل انگیز داشته باشید.

عکس: saveur.com

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران