غذاهای گیاهی در تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند
غذاهای گیاهی در تایلند

گیاه‌خواری توسط اکثر تایلندی‌ها، هرازگاهی بعنوان راهی برای پاکسازی بدن پس از یک دوره طولانی احساس ناخوشی انجام می‌شود. از این‌رو گوشه و کنار این خطه، مملو از غرفه‌هایی است که غذاهای گیاهی تایلندی می‌فروشند. تابلوها و پرچم‌های زرد بیرون رستوران‌ها که نشانه‌ای از فضاهایی عاری از گوشت است، در سراسر کشور به چشم می‌خورند.

 

آشنایی با انواع غذاهای گیاهی تایلند

به طور کلی مردم تایلند بیشتر از گوشت، از میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنند. در این رابطه وقتی صحبت از مواد تشکیل دهنده غذاهای تایلندی به میان می‌آید، با تنوع بالایی از مواد اولیه گیاهی روبرو خواهیم شد از جمله: سس سویا، خمیر سویا، توفو، فلفل تازه، پودر چیلی، سیر، علف لیمو، شیر نارگیل، قارچ، گالنگال، گشنیز، پیاز قرمز، آهک کافیر، کراپائو و غیره. بسیاری از این مواد نه تنها خوشمزه هستند، بلکه خواص دارویی نیز دارند.

لاب جای

در ابتدای آشنایی با غذاهای گیاهی تایلند، به معرفی Laab Jay می‌پردازیم. این غذا به طور معمول، یک سالاد گوشت تند همراه با کاهو است که از شمال تایلند سرچشمه می‌گیرد و یک غذای محبوب در لائوس به شمار می‌آید. طرز تهیه این غذا، از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت بوده و می‌توان آنرا به صورت گیاهی نیز تهیه کرد.

در این رابطه، کافی است گوشت را با مقداری توفو جایگزین کنید که نتیجه، به همان اندازه خوشمزه است. بعلاوه این سالاد، از انواع ادویه‌ها تشکیل شده که طعمی تند به آن می‌بخشند. اما اگر می‌خواهید از این تندی بکاهید، می‌توانید آنرا با کدو تنبل و پیاز همراه کنید.

عکس: youtube.com

 

تائو هو سونگ کرونگ

Tao Hoo Song Kreung، یک توفوی مخلوط همراه با سس‌های مختلف و ادویه‌های سنتی است که در شمار برترین غذاهای گیاهی تایلند محسوب می‌شود. مواد و روش‌های مختلفی برای پخت و پز این بشقاب وجود دارند، اما به طور کلی  در تهیه آن، معمولا ریحان و چندین نوع توفو و سایر مکمل‌های پروتئینی با یکدیگر تفت داده شده و در  یک بشقاب، همراه برنج بخارپز سرو می‌شوند.

 

معرفی ۱۳ غذا دریایی برتر تایلندی

عکس: mythaicooking.com

 

پد فاک

در تهیه اکثر غذاهای تایلندی، سعی می‌شود تا حد امکان طعم‌ها با هم ترکیب شده تا قابل توجه‌ترین غذاها شکل بگیرند و سبزیجات سرخ شده نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این میان Pad Phak، یک غذای کلاسیک تایلندی است که گیاهخواران و گوشتخواران را به طور یکسان راضی نگه می‌دارد و از غذاهای گیاهی تایلند پرطرفدار به شمار می‌آید. این گزینه، یک غذای جانبی سالم مملو از فیبر رژیمی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاست.

مخلوط سبزیجات رنگارنگ نظیر کلم بروکلی، ذرت، هویج، فلفل دلمه‌ای قرمز، قارچ، سیر، ریحان تایلندی و گشنیز تازه در روغن کنجد تا حد کمی تفت داده می‌شوند، به طوری که همچنان ترد و تازه باشند. حتی می‌توان از روغن صرفنظر کرد و به آب همان سبزیجات در زمان تفت دادن اکتفا کرد. این ترکیب، همراه با یک سس شیرین و خوش طعم نظیر سس سویا یا سس صدف گیاهی، یک وعده غذایی ساده و عالی را به علاقمندان هدیه می‌دهد. برای غلیظ کردن طعم نیز، یک قاشق شکر، نمک و برخی ادویه‌ها اضافه می‌شوند.

عکس: myveganminimalist.com

 

پاک بونگ

Pak Boong، یکی از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی تایلند است. این سالاد که از اسفناج آبی تهیه می‌شود با خمیر سویا، سس سویا یا سس صدف، سیر، فلفل قرمز و شکر غیره چاشنی می‌شود. این گزینه به طور همزمان شور، تند، ترش و ترد است و این پالت هر ذائقه‌ای را راضی می‌کند. در نهایت، این ترکیب همراه با برنج سرخ شده تایلندی یا برنج بخارپز شده و یا یک دمنوش ساده سرو می‌شود.این غذای سبک، برای شام ایده آل بوده و  کالری کمی دارد و در عین حال سیر کننده و به طرز شگفت انگیزی خوش طعم است!

 

بهترین غذاکده‌های خیابانی در پوکت

عکس: futuredish.com

 

پد تای

Pad Thai، یکی دیگر از غذاهای گیاهی تایلندی رایجی است که در تایلند یافت می‌شود. پد تای، معمولا با برخی از انواع گوشت مانند میگو یا مرغ سرو می‌شود. اما با حذف این مواد نیز، همچنان این غذای معروف به همان اندازه خوشمزه است.

این نودل پهن ضخیم که با سبزیجات، سس سویا و تفاله تمرهندی سرخ شده، گاهی همراه با بادام زمینی ترد و لوبیاهای جوانه زده همراه می‌شود. همچنین در صورت تمایل، می‌توانید تخم مرغ را نیز به این ترکیب اضافه کنید. در ضمن این گزینه را می‌توانید تقریبا در تمام کشور پیدا کنید و فروشندگان خیابانی، این غذای لذیذ را در یک ووک بزرگ درست در مقابل شما می‌پزند.

عکس: minimalistbaker.com

 

سوم توم

Som Tum، نوعی سالاد پاپایا و از محبوب‌ترین غذاهای گیاهی تایلند است. این غذای خوش طعم از سیر، شکر، لیموترش و آب تمر هندی، فلفل قرمز کوبیده شده (بسیار تند)، در ترکیب با پاپایای سبز تازه خرد شده، گوجه فرنگی آبدار و بادام زمینی تشکیل شده است. به این سالاد معمولا، سس ماهی و میگوی خشک اضافه می‌شود. اما اگر گیاهخوار هستید،  گزینه گیاهی و بدون روغن ماهی و سس ماهی را سفارش دهید. در واقع بیشتر اوقات، این غذا را در مقابل شما درست می‌کنند، بنابراین شما می‌توانید بگویید که چه چیزی باید اضافه یا حذف شود. گفتنی است مناطقی مانند بانکوک و پوکت، برای خوردن این سالاد شهرت بیشتری دارند.

 

۱۰ تجربه ی جذاب غذا خوردن در بانکوک

عکس: thaifoodmadeeasy.com

 

گنگ جای

در تایلند می‌توانید از انواع کاری برخوردار شوید از جمله کاری سبز، کاری پانانگ و کاری ماسامان که چند غذای تندی هستند که در این خطه از محبوبیت بالایی برخوردارند. کاری‌های‌ گیاهی سبز تایلند، سرشار توفو و نوعی جایگزین پروتئین هستند و به اندازه همتایان گوشتی خود خوشمزه هستند.

در این میان Gang Jay که از غذاهای گیاهی تایلندی محبوب به شمار می‌آید، نوعی کاری گیاهی و یک سوپ نودل خامه‌ای سبک و کمی تند است که با ترکیبی از ادویه کاری قرمز و زرد، شیر نارگیل، آب سبزیجاتی نظیرکلم بروکلی کبابی و گل کلم درست می‌شود.

عکس: holisticchefacademy.com

 

پد فوک تانگ

تایلند، کاربردهای بسیار عالی برای کدو تنبل در پاییز پیدا کرده است. کدو تنبل، در واقع یکی از صیفی‌جات اصلی تایلند است. در بازار محلی پرسه بزنید و خواهید دید که تقریبا در هر غرفه‌ای، کدو تنبل می‌فروشد. و اما کدو تنبل سرخ شده یا همان Pad Phuk Tong، یکی از بهترین غذاهای گیاهی در سرزمین لبخندهاست و از برترین غذاهای گیاهی تایلند محسوب می‌شود. این گزینه لزوما در منوی اکثر رستوران‌های کشور وجود ندارد، اما اگر یکبار آنرا امتحان کنید بارها آرزو خواهید کرد که طعم آنرا در سفر با تور تایلند باز هم تجربه کنید.

برای تهیه این غذا، تخم مرغ و تکه‌های نرم کدو حلوایی یا کدو تنبل با سیر، به علاوه طعم دهنده‌های تایلندی نظیر سس ماهی و ریحان ترکیب می‌شوند تا یک غذای خوش طعم منحصر به فرد درست شود. هر چند در نسخه گیاهی، سس ماهی قابل حذف شدن است. در ضمن این غذا، معمولا در کنار سایر غذاها و برنج سرو می‌شود.

 

بهترین غذاکده‌های خیابانی بانکوک

عکس: thrillophilia.com

 

سوپ توم خا

Tom Kha، یک سوپ نارگیل تایلندی غنی و خامه‌ای است که کمی ترش و نمکین و کمی شیرین است و با برنج سرو می‌شود. این سوپ که در شمار غذاهای گیاهی تایلند است، از جوشاندن شیر نارگیل، علف لیمو، گالنگال، آهک کافیر، قارچ، گشتنیز و سایر سبزیجات دلخواه درست می‌شود. این غذا تقریبا در هر رستوران ارائه می‌شود، اما از آنجایی که دستور پخت بسیار آسانی دارد، برای آشپزی خانگی ساده ایده آل است. در ضمن اگرچه مرغ از گزینه‌های اصلی پخت این غذاست، اما می‌توانید آنرا با استفاده از پروتئین‌های گیاهی درست کنید.

عکس: zardyplants.com

 

گنگ هد

شمال شرق تایلند، دارای انواع مختلفی از قارچ‌های خوشمزه (هد) است که همگی سرشار از مواد مغذی هستند. امروزه قارچ‌های وحشی کمیاب هستند و سوپ  Gang Hed را می‌توان با قارچ‌های پرورشی خوشمزه‌ای که در بازار وجود دارند نیز درست کرد. این غذا، یک  کاری قارچ تایلندی بوده و از برترین غذاهای گیاهی تایلند به شمار می‌آید.

برای تهیه آن، ادویه‌های غنی چیلی و گالانگال را با هم آسیاب کرده و در روغن تفت می‌دهند و مقدار زیادی قارچ به آن اضافه می‌کنند. از دیگر مواد افزودنی در حین پخت غذا می‌توان به ساقه علف لیمو، موسیر قرمز، پیاز و برگ ریحان مودار اشاره کرد. در نسخه‌های غیرگیاهی، سس ماهی نیز بکار گرفته می‌شود.

عکس: booplara.wordpress.com

 

جیم جوم

در نهایت Jim Jum، یک هات پات به سبک آیسان است که از غذاهای گیاهی تایلندی پرطرفدار در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی به شمار می‌آید. برای تهیه این غذا، سس اولیه یا آب همراه با ادویه‌جات و ترشیجاتی نظیر آبلیمو، تمر هندی،  فلفل چیلی و پیاز در قابلمه‌ای روی اجاق گاز داغ قرار می‌گیرند و سایر مواد و سبزیجات نیز به این ترکیب اضافه می‌شوند.

از سبزیجات مورد استفاده در این غذا می‌توان به کلم ناپا، اسفناج آبی، بوک چوی، اسفناج و همچنین هویج، قارچ‌های آسیایی، ریحان تایلندی، ساقه گشنیز و کرفس اشاره کرد. در نهایت غذا با سس صدف میل می‌شود. اما اگر در رژیم غذایی بدون گلوتن هستید، می‌توانید از سس سویا بدون گلوتن به جای سس صدف استفاده کنید.

 

محبوب‌ترین غذاهای خیابانی پوکت

عکس: edition.cnn.com

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۴ دی ۱۴۰۲

نظرات کاربران