معرفی قلعه جنی کیش

جاذبه‌های گردشگری کیش

تور کیش همیشه در مورد خوش گذرانی و انجام انواع تفریحات جذاب و ماجراجویانه است و کم‌تر جایی حرفی از مکان‌های تاریک و ترسناک به میان میاید. اما قلعه جنی یکی از جاهای ترسناک کیش است که اگرچه به باور خیلی‌ها این فقط مربوط به داستان‌های عامیانه قدیمی است اما بسیاری از مردم محلی به آن اعتقاد دارند. در مقاله قرار است قلعه جنی کیش را مورد بررسی و معرفی قرار دهیم و تاریخچه آن را بررسی کنیم.

 

درباره قلعه جنی کیش

این ساختمتن دژ مانند سابقا ژاندارمری جزیره بوده که در دهه ۴۰ شمسی سربازان و درجه‌داران در آن ساکن بودند. همیشه درباره این قلعه و شب‌هایش حرف و حدیث‌هایی وجود داشت و سربازان و درجه دارانی بودند که آرزو می‌کردند از آنجا خارج شوند. همه آن‌ها معتقد بودند شب‌ها صداهای عجیب و خش خش مانندی از گوشه و کنار قلعه به گوش می‌رسد. اما داستان از آنجایی جدی‌تر شد که چهار سرباز در آن قلعه به طرز مشکوکی مردند. آنطور که مردم می‌گویند سربازهایی که برای کشیک شب نگهبانی می‌دادند صبح با بدنی بی‌جان و صورتی کبود پیدا شدند. بعد از این حادثه ناگوار و شوکه کننده قلعه به سرعت تخلیه شد و به قولی به دست متصرفان نامهربانش افتاد. البته این همه داستان نیست و بعد از آن اتفاق هم افرادی بودند که از تجربه‌های مشکوک و عجیبشان در اطراف قلعه چیزهایی می‌گفتند. اما چیزی که مشخص است آن قلعه برای همیشه تخلیه شد و اهالی از آن کاملا فاصله گرفتند.

 

معرفی باغ پرندگان و آکواریوم جزیره کیش

تاریخچه قلعه جنی کیش

درباره زمان ساخت و قدمت قلعه جنی کیش اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما بیشتر گمان می‌رود که ساخت و قدمت آن به دوره حضور پرتغالی‌ها در جزیره برگردد زیرا زمانی که کیش در تصرف پرتغالی‌ها بود برای حفاظت و نظارت بر منطقه و دریا اقدام به ساخت قلعه می‌کردند که شاید این قلعه هم بازمانده‌ای از همان زمان باشد. تا دهه ۴۰ شمسی هم از این قلعه به عنوان پاسگاه هنگ مرزی استفاده می‌شد.

معماری قلعه جنی کیش

این قلعه دارای مساحتی مستطیلی شکل است که در دو طرف آن برج‌هایی جهت دیده بانی و نظارت قرار گرفته‌اند، همچنین روی دیوار هم تعداد زیادی پنجره‌های کوچک برای زمان جنگ و دفاع در نظر گرفته شده تا تفنگ‌داران پشن آن‌ها پناه بگیرند. به علاوه دیوارها آنقدری محکم و مقاوم هستند که عملا نفوذ به آن اصلا کار راحتی نبوده و احتمالا به همین خاطر است که تا به امروز دوام آورده و پا برجا مانده است. در داخل هم باغچه‌ای در مرکز وجود دارد که قبلا درخت هم داشت اما از وقتی متروکه شده درخت‌ها نیز به خاطر تابش خورشید و نداشتن آبیاری خشک شدند.

 

بهترین تفریحات فضای باز کیش

آیا امکان بازدید از قلعه جنی کیش وجود دارد؟

راستش را بخواهید قلعه جنی کیش هیچ نگهبان و مراقبی ندارد و کاملا به امان خدا رها شده البته در ورودی آن بسته شده، اما اگر آنقدری دل و جرات دارید که بخواهید خودتان از نزدیک وارد آن شوید و داخلش را ببینید می‌توانید در تمام شبانه روز به صورت آزادانه و رایگان از بین بلوک‌ها وارد شده و در ساختمان بگردید. البته توصیه‌ای که داریم این است که تمام کنجکاوی‌تان را بگذارید برای قبل از غروب آفتاب چرا که این ماجراها چه ربطی به جن و پری داشته باشد و چه نداشته باشد بازدید شبانه ممکن است برای شما ایجاد وهم و توهم کند و حسابی بترسید.

جاذبه‌های اطراف قلعه جنی کیش

قلعه جنی کیش در مسیر چندی از جاذبه‌های دیدنی کیش قرار گرفته که می‌توانید با یک تیر دو یا چند نشان بزنید و از جاهای دیگر هم دیدن کنید.

  • کشتی یونانی کیش

یکی از مهم‌ترین و نمادی ترین جاذبه‌های کیش که مخصوصا پوستر غروب آن همه جا هست، کشتی یونانی کیش است. جایی که توریست‌ها چه روز باشد چه شب در ساحل آن قدم می‌زنند و عکس‌های زیبایی می‌گیرند. شما هم می‌توانید در مسیر رسیدن به کشتی اول توقف کوتاهی داشته باشید و از قلعه جنی کیش دیدن کنید و بعد به سمت ساحل بروید و از کشتی به گل نشسته دیدن کنید که هنوز بعد این همه سال علت حادثه‌اش مشخص نشد.

 

خیابان‌های کیش را قبل از سفر به آن بشناسیم

  • اوشن پارک

از دیگر جاذبه‌های اطراف قلعه جنی کیش، اوشن پارک جذاب کیش است که تنها ۷ کیلومتر با این قلعه فاصله دارد و با یک ماشین سواری کوتاه به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید اهمیت آن را بدانید باید بگوییم اوشن پارک نه تنها مجهزترین و بزرگ‌ترین پارک آبی روباز ایران بلکه تنها پارک آبی روباز کشور برای بانوان است. در اینجا شما می‌توانید از مجموعه‌ای از امکانات از جمله سرسره‌های آبی، استخر، سونا، جکوزی، اسپا و ماساژ و خیلی چیزهای دیگر استفاده کنید.

  • روستای باغو

روستای باغو یکی از جاذبه‌های سنتی تور کیش است که هنوز حال و هوای قدیمی‌اش را حفظ کرده است. ما قلا در مقاله‌ای جداگانه مفصل درباره این روستا صحبت کرده‌ایم که می‌توانید برای توضیحات بیشتر به آن مراجعه کنید.

 

معرفی شهربازی هایلند کیش

منبع

۱۹ شهریور ۱۴۰۱