جاذبه‌های اصلی کیش از تاریخی تا ساحلی

جاذبه‌های گردشگری کیش
جاذبه‌های اصلی کیش از تاریخی تا ساحلی

تور کیش در همین چند سال اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته دلیلش هم کاملا واضح است زیرا هوای گرمسیری، ترکیبی از درختان نخل، ماسه‌های طلایی و آب‌های کریستالی را یک جا در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. افرادی که علاقه به نقاط گرمسیری و مدرن دارند این روزهای به جای هزینه‌های زیاد در تورهای خارجی اغلب سر از حاشیه خلیج فارس مخصوصا جزیره کیش در می‌آورند. کیش نه تنها دارای سابقه‌ای بسیار طولانی از دوره هخامنشی تا به امروزه است بلکه پر از جاذبه‌های طبیعی دیدنی، مراکز تفریحی لوکس و خرابه‌های تاریخی است. ما در این مقاله صفر تا صد سفر به کیش را بررسی می‌کنیم.

 

مختصری بر کیش

کیش تنها یکی از ۲۱ جزیره‌ای است که در خلیج فارس وجود دارد اما مهم‌ترین جزیره جنوبی ایران محسوب می‌شود. این جزیره که از زمان هخامنشی متعلق به ایران بوده و دوره‌های مختلف تاریخ را شاهد بوده است. اما شروع توجه و کشف ویژگی‌های گردشگری آن زمان پهلوی و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی شروع شد. کیش در حال حاضر سالانه حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر گردشگر از داخل  خارج مرزهای ایران را به خود می‌بیند. این جزیره طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۰ حدودا ۲۴۸۱۹ نفر جمعیت داشته که به آنان کیشوند گفته می‌شود. کیشوند در واقع کارت شهروندی مخصوص این جزیره است که به ساکنان آن تعلق می‌گیرند.

 

محبوب‌ترین هتل‌های کیش در سال ۲۰۲۱

آب و هوای کیش

کیش در جنوبی‌ترین استان کشور یعنی هرمزگان و در آب‌های گرم و کریستالی خلیج فارس واقع شده است. مانند هر منطقه گرمسیری آب و هوای کیش دارای تابستان‌های به شدت مرطوب و گرم و زمستان‌های ملایمی است. میانگین دما در این جزیره ۲۶ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است و خیلی ندرت پیش می‌آید دمای آن از ۳۲ درجه بیشتر شود. در طول فصل گرما بارشی به آنچنان اتفاق نمی‌افتد و بیشتر بارندگی مربوط به فصل زمستان است. در واقع در این قسمت کشور خیلی تفاوت چهار فصل را متوجه نخواهید شد و گذر ملایم دمای هوا آن هم نه آنچنانی تغییر فصل را اعلام می‌کند.

باید در نظر داشته باشید که بهار در کیش عمر کوتاهی داشته و از اواسط اردیبهشت هوا رو به افزایش دما می‌رود و حسابی گرم و شرجی می‌شود. با ورود پاییز هوا کمی خنک و با رگبارهایی همراه می‌شود و در زمستان این رگبارها شدیدتر و هوا به مطلوب‌ترین حالت خود در روز می‌رسد اگرچه شب‌هایش سرد خواهد بود. با این اوضاع بهترین زمان سفر به کیش چه زمانی خواهد بود؟

بهترین زمان سفر به کیش

این که چه وقتی بهترین زمان برای سفر به کیش است را فقط خود شما می‌توانید تعیین کنید. یعنی مقدار بودجه‌ای که در نظر دارید هزینه کنید و یا انتظاراتی که از سفرتان دارید مهم‌ترین فاکتورهای سفر به هر مقصدی هستند. اما به طور کلی بهترین زمان سفر به کیش زمستان است که دمای هوا در روز به مطلوب‌ترین حالت خود می‌رسد. در این زمان اگرچه شب‌هایی سرد را تجربه خواهید کرد اما روزها به شدت مطلوب و دوست داشتنی هستند. دمای هوا شما را آزار نمی‌دهد و در عین حال می‌توانید از انجام تفریحات آبی هم لذت ببرید. همچنین به دلیل فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها از ازدحام مسافران هم خبری نیست.

جاذبه‌های دیدنی کیش

 

آب انبار کیش

آب انبار دو قلوی کیش بنایی جالب و دیدنی است که در سال ۱۳۷۲ در کیش و در محل آب انبار قدیمی ساخته شده است. آب انبار قدیمی محل ذخیره آب برای ساکنین بود که امروزه چنین کاربردی ندارد. این بنای جدید که قدمتی ندارد از دو سازه گنبدی و 5 بادگیر تشکیل شده که به دلیل نداشتن آب ذخیره بادی که در آن می‌پیچد هم خنک و دلنواز نیست. همچنین معماری این آب انبار با سایر بناهای جزیره تفاوت داشته و بیشتر شبیه به معماری شهرهای مرکزی کشور مخصوصا یزد است.

 

مجموعه تفریحی تم پارک سنتر کیش

آدرس: شمال جزیره کیش، خیابان درخت سبز

 

کشتی یونانی

یکی از نمادین‌ترین جاهای کیش که در تمامی پوسترهای تبلیغاتی از آن استفاده می‌شود کشتی یونانی به گل نشسته در نزدیکی سواحل کیش است که در غروب آفتاب و در پس زمینه نارنجی دریا همچون رویایی مبهم و وهم آلود به نظر می‌رسد. این کشتی که قدمت تاریخی ندارد در سال 1345 در نزدیکی ساحل کیش به دلیلی نامشخص به گل نشست و تلاش‌ها برای نجات آن بی ثمر ماند. بنابراین آن‌ها کشتی را تخلیه و تمامی بارها و سرنشینان را آتش زدند. اگرچه علت اصلی این اتفاق مشخص نشد اما عده‌ای می‌گویند به دلیل مه غلیظ در هوا ناخدا کنترل هدایت درست کشتی را از دست داد و کشتی به گل نشست.

درخت سبز کیش

این درخت سبز شگفت انگیز که بین محلی‌ها بسیار مورد احترام است ۵۰۰ سال قدمت داشته و در ردیف جاذبه‌های طبیعی و دیدنی کیش قرار دارد. این درخت که حال و هوایی روحانی و آرامشبخش دارد با تکه پارچه‌های مختلفی زینت شده که مردم برای رسیدن به خواسته‌هایشان آن‌ها را به هر کجای درخت بسته‌اند. این درخت که با ریشه‌های محکم چندگانه و شاخه‌هایی عجیب و به رنگ سبز در جزیره خودنمایی می‌کند در پارکی قرار دارد که در اصل برای محافظت و ارج گذاشتن به آن احداث شده است. شما به راحتی می‌توانید با پرسیدن آدرس خودتان را به این درخت شگفت‌انگیز کهن سال برسانید.

آدرس: بلوار المپیک، خیابان درخت سبز، پارک درخت سبز

 

موزه مردم شناسی بومیان کیش

موزه مردم شناسی بومیان کیش که در اصل موزه‌ای با دو فضای روباز و سرپوشیده است از جاذبه‌های فرهنگی این جزیره محسوب می‌شود. این موزه با مساحتی در حدود ۱۲۰۰ متر مربعی در خانه‌ای قدیمی در محلیه سفین واقع شده که توانسته در مدت کمی توجه بازدیدکنندگان را به خود معطوف سازد. این خانه اعیانی سابقا متعلق به تاجری ثروتمند به نام حاج عبدالله بود که در تجارت مروارید دست داشت خانه او در سال ۱۳۹۳ به موزه تبدیل و به جایی برای بازدید عموم تبدیل شد. این خانه دارای بخش‌های مختلفی همچون خانه زمستانه، تابستانه، حیاط خانوادگی، حیاط مخصوص مهمان، مطبخ، انبار، حلقه چاه، و ....نقاط مختلفی دیگری می‌شود. در هر بخش این خانه شما با فرهنگ و آداب و رسوم مردم بومی جزیره آشنا خواهید شد.

آدرس: محله سفین، بعد از بازار ماهی، روبه‌روی اسکله صیادی

 

شهر زیرزمینی کاریز

این شهر مرجانی که تمام سقف و دیوارهای آن از مرجان و صدف‌ها تشکیل شده در قلب جزیره مرجانی کیش و در عمق ۱۶ متری از سطح زمین قرار گرفته و ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. چیزی که بسیار در اهمیت کاریز نقش داشته سقف مرجانی آن است که با توجه به تحقیقاتی که در دانشگاه مونیخ آلمان بر آن شد قدمت آن را حدود ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال برآورد کرده‌اند! کاریز که در فارسی به معنی قنات است در ابتدا با دو رشته از باغو و صفین شروع شده و به محلی که امروزه مرکز تفریحی کیش قرار دارد می‌رسد و به سه رشته تقسیم می‌شود.

 

آیا تابستان به کیش سفر برویم؟

آدرس: جزیره کیش، بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور، شهر کاریز کیش

 

شهر باستانی حریره

شهر باستانی حریره که قدمت آن به قرن ۵ تا ۱۰ هجری برمی‌گردد یکی از نواحی مهم تاریخی در کیش است که به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. این شهر باستانی که بین قرن ۶ تا ۱۰ هجری در اوج شکوفایی و رونق قرار داشت از بخش‌های مختلف و جالبی همچون قنات‌ها، خانه‌های اعیانی و مساجد، کوچه‌های سنگی و قسمت ساحلی تشکیل شده است.

ساحل سیمرغ

این ساحل تفریحی زیبا که یکی از جاذبه‌ها توریست پسند جزیره‌ست را می‌توانید در سمت سواحل جنوب شرقی پیدا کنید. این پارک که با مناظر زیبا و مجسمه‌های سفیدی که در بکگراند آبی دریا می‌درخشند خودنمایی می‌کند دارای امکانات ویژه و تفریحی قابل توجهی است که وقت گذرانی را برای شما شیرین‌تر می‌کند. در اینجا شما می‌توانید روی نیکمت‌هایی که در ساحل گسترده شده‌اند و یا در آلاچیق‌های جذاب بنشینید و از نسیم اقیانوسی و طراوت محیط لذت ببرید و یا کلا به تفریح در امکاناتی مثل پیست دوچرخه سواری، ین بازی کودکان، مسیر پیاده‌روی، میزهای پینگ‌پنگ و زمین بدمینتون وقت بگذرانید همچنین برای خوردن نوشیدنی و اسنک‌های خوشمزه می‌توانید به کافه‌ای که در همان نزدیکی است بروید.

 

مجتمع توریستی پنگوئن کیش

ساحل اسکله تفریحی

این ساحل یکی از بهترین نواحی گردشی کیش است که برای تمامی سلیقه‌ها چیزی برای ارائه دارد. اگر اهل هیجان و تفریحات آبی هستید می‌توانید به قایق سواری، جت اسکی سواری و تفریحات مشابه به پردازید و به آکواریوم بروید و اگر هم به دبال استراحت و رفع خستگی هستید به تماشای صخره‌های مرجانی بپردازید، در کافه و رستوران‌ها وقت بگذرانید و به مرغ‌های دریایی غذا بدهید. به علاوه در این ساحل امکان دوچرخه سواری هم وجود دارد که می‌توانید از ایستگاه کرایه دوچرخه واقع در ساحل، دوچرخه کرایه کرده و به گشت و گذار بپردازید.

باغ پرندگان کیش

باغ پرندگان کیش جایی عالی برای گردشی خانوادگی مخصوصا همراه فرزندان است که دو سه ساعتی شما را مشغول نگه خواهد داشت. در این مجموعه از 57 گونه مختلف پرندگان که از نقاط مختلف دنیا جمع آوری شده‌اند نگه داری می‌شود که می‌توانید برای گردشی خانوادگی روی آن حساب باز کنید و دلبندتان را به وجد بیاورید. حتما دیدن پرندگان رنگی زیبا موجب شادی و هیجان آن‌ها خواهد شد.

انواع تفریحات آبی

کیش جزیره‌ای گرمسیری و بهترین نقطه ایران برای انجام تفریحات مدرن و هیجان انگیز روز دنیا است. شما در سواحل این جزیره می‌توانید به شنا، غواصی، قایق سواری، جت اسکی، پاراسلینگ و تفریحات دیگر بپردازید، با قایق به جزایر زیبای اطراف بروید و یا تنها در ساحل بمانید و از قدم زندن، عکاسی و استراحت کردن لذت ببرید.

۲۵ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران