روستای باغو در کیش و جاذبه‌های آن

جاذبه‌های گردشگری کیش
روستای باغو در کیش و جاذبه‌های آن

کیش یکی از مقاصد بسیار زیبا و پرطرفدار و دیدنی در حاشیه سواحل خلیج فارس است که سالانه پذیرای مهمانان خارجی و داخلی می‌شود. اگرچه با آمدن اسم تور کیش اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند مراکز تفریحی و امکانات امروزی و مدرن آن است اما کیش دارای تاریخچه‌ای کهن و مردمی با زندگی سنتی و فرهنگ و آداب مخصوص به خودشان است. همینطور که جاهای تاریخی باارزشی مثل روستای حریره در کیش و شهر زیرزمینی ارزش بازدید دارند و برای این جزیره از معنا و مفهوم تاریخی و فرهنگی برخوردارند، یکی دیگر از جاهای سنتی که می‌توانید از آن بازدید کنید روستای باغو است.

 

چرا باغو؟

روستای باغو یا ننه باغو نام زنی بوده که در دوره استعمار پرتغالی‌ها در جزیره، در این روستا زندگی می‌کرده است. البته این‌ها روایات مردم بوده و چیزی است که دهن به دهن چرخیده است.

 

معرفی هتل ۵ ستاره کوروش در کیش

آب و هوای روستای باغو

از آنجایی که این روستا در جزیره کیش واقع شده و قسمتی از آن محسوب می‌شود آب و هوای کلی کیش بر آن حاکم است. در واقع اینجا دارای آب و هوایی گرم و خشک و بیابانی است که تابستان‌های بلند و سوزان و زمستان‌های ملایم و معتدلی را به خود می‌بیند به همین دلیل هم سهم روستا از بارندگی بسیار ناچیز بوده و مانند سایر نقاط کیش بارندگی در آن به صورت رگباری و سیل‌آسا در فصل زمستان رخ می‌دهد. بنابراین همانطور که احتمالا حدس زده‌اید بهترین زمان سفر با تور کیش به این روستا، فصل زمستان و بین ماه‌های دی تا فروردین است.

چگونه به روستای باغو بروید؟

شما می‌توانید این روستا را در قسمت جنوب غربی جزیره و در نزدیکی کشتی یونانی کیش پیدا کنید. بنابراین می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و بازدید از این دو جاذبه را با هم ترکیب کنید. بعد از این که از کشتی دیدن کردید به سمت میدان غروب کیش بروید و از آن جا جاده‌ای که به سمت روستا می‌رود را پیدا کرده و به سمت آن بپیچید سپس مسیر را ادامه دهید تا به روستا برسید.

 

تفریحات رایگان در جزیره کیش

در روستا باید انتظار چه چیزی را داشته باشید؟

شاید فکر کنید این روستا چیزی جز خشت‌های آهکی و مرجانی سفید نباشد. البته که درباره مواد ساخت و ساز اشتباه نمی‌کنید اما این همه آن چه که درباره این روستا وجود دارد نیست زیرا چندین جاذبه دیدنی تاریخی و دیدنی وجود دارد که می‌توانند ترتیب سفری جذاب و فراموش نشدنی را برایتان بدهند. با گشت و گذار در اینجا می‌توانید کمی از فضای مدرنیته در تور کیش دور شده و گذشته این جزیره را کاوش کنید.

پارک طبیعی دلیران

یکی از جاذبه‌هایی که در پارک دلیران روستای باغو وجود درختان لور در این پارک است. این درختان کهنسال ارزشمند، تیره‌ای از درخت انجیر با برگ‌های بیضی شکل است که اتفاقا کمیاب هستند و تنها در قسمت‌هایی از جنوب کشور زندگی می‌کنند. البته میوه این درخت کمیاب شبیه به انجیر نبوده و کمی بزرگ‌تر از فندوق و به رنگ قرمز است. پارک دلیران یکی از قسمت‌های تازه تاسیس کیش است که در فضایی ۶۰ هکتاری گسترده شده و با ارائه امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان و خانواده‌ها توانسته مردم را کمی به سمت حاشیه جزیره بکشاند تا جاهای کمتر دیده شده‌ای مثل روستای باغو را بهتر معرفی کند. اگر خوش شانس باشید می‌توانید آهوانی که در این منطقه پرسه می‌زنند را در حوالی روستا مخصوصا در این پارک ببینید.

 

گشت و گذار در بازار چینی کیش

مسجد تاریخی روستای باغو

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید به محض رسیدن به این روستا بکنید بازدید از مسجد تاریخی این روستا به نام مسجدالنبی (ص) است که در سال ۹۸۱ هجری قمری ساخته شده و ساختار اصلی آن تا به امروز باقی مانده است. با رسیدن به روستا می‌توانید محو معماری و قدمت آن شوید و به تاریخی که بر آن گذشته بیاندیشید، عکس‌های زیبا بگیرید و سلفی‌های جذابی در اینستاگرامتان به اشتراک بگذارید. این مسجد دارای مناره‌ای سفید و زیبا و دیوارهای کوتاه پرچین مانندی است که به شما این امکان را می‌دهد حتی بدون ورود هم بتوانید داخل آن را ببینید.

فرهنگ مردم روستا

متاسفانه مانند بسیاری از بخش‌های روستایی ایران که دستخوش مهاجرت و کاهش جمعیت شده‌اند، روستای باغو نیز جز تعداد کمی خانوار در حال حاضر ساکنان دیگری ندارد که آن‌ها نیز از راه دامداری و پرورش طیور زندگی خود را می‌گذرانند. اگرچه باغو دارای خاک مناسب و حاصلخیزی است که شرایط را برای کشاورزی هم فراهم کرده است اما یکی از صنایع تازه وارد به این روستا پرورش زنبورعسل است که خوشبختانه خوب جواب داده و باعث رونق و درآمدزایی بیشتر برای ساکنان شده است.

به محض ورود به روستا توجه شما به چند چادر شب جلب می‌شود که محل برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌ها بوده و زنان در آن‌ها مشغول پخت نان و خوراکی‌های سنتی هستند.هیچ چیزی مانند این نمی‌تواند ورود شما را به روستا خوش آمد بگوید.

 

هیجان در پارک آبی بادی مارینا کیش

۱۰ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران