تجربه فعالیت‌های متفاوت در سفر به کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا

یک سری فعالیت‌های توریستی هستند که در تور کاپادوکیا باید آن‌ها را به انجام برسانید. اما فارغ از بالن سواری، اقامت در هتل‌های غاری، خوردن غذاهای محلی یا کارهایی از این دست، فعالیت‌هایی هم هستند که افراد کم‌تری به سراغشان می‌رود و ما در نوشته‌ی امروزمان در مقتدرسیر تابان، به سراغ این گونه فعالیت‌ها رفته‌ایم. پس همراه ما باشید تا آن‌ها را به شما معرفی نماییم:

 

گولودره را در تورهای شبانه ببینید

یکی از بهترین کارهایی که در تور کاپادوکیا می‌توانید به انجام برسانید، تورهای شبانه و قدم زدن در دره‌های جادویی این منطقه زیر نور ماه است. تورهای "مونلایت" تنها در روزهای ماه کامل برگزار می‌شود و یکی از بهترین جاهایی که در این تورها باید ببینید، گولودره است. شرکت‌هایی مثل Uzunetap و Argos Culture بین ماه‌های آوریل تا اکتبر این تورها را برگزار می‌کنند و گردشگران را به سراغ این منطقه می‌برند. تورها در ساعت ۸:۳۰ برگزار می‌شود و حدود دو ساعت به طول می‌انجامد. در این سفر، یک ساعت وقت دارید تا زیر نور ستارگان قدم بزنید، از کلیسایی تاریخی بازدید به عمل آورید. شرکت در این تورها، خاطره‌ای فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد، چون این منطقه آلودگی نوری کم‌تری داشته و آسمان پر ستاره به بهترین شکل مشخص خواهد بود.

شرکت در کارگاه‌های رایگان سفالگری

این کارگاه‌های آموزشی بیشتر جنبه تفریحی داشته و شما را با این هنر باستانی آشنا می‌کند. کارگاه آوانوس در کاپادوکیا، آموزشی یکی دو ساعته را به صورت رایگان به شما یاد خواهد داد و اگر در اولین روزهای سفر خود به آن‌جا بروید، بعد از یکی دو روز، می‌توانید ظرفی که درست کرده‌اید را با خود به یادگار به خانه ببرید. این مجموعه همچنین ظروف بسیار زیادی و متنوعی دارد که خارج از کارگاه، امکان خرید آن‌ها را نیز خواهید داشت. سفالگری در این منطقه از دیرباز مورد توجه بوده و یافته‌های تاریخی این موضوع را مشخص کرده‌اند. خاک کاپادوکیا برای سفالگری عالی است و از خاک‌های به دست آمده از کوه‌های اطراف، برای این کار استفاده می‌کنند.

 

چرا باید به کاپادوکیا سفر کنیم؟

عکاسی در گالری فرش ایکمان

گالری فرش ایکمان در گورمه واقع شده و مکان جالب توجه برای بازدید در کاپادوکیا به حساب می‌آید. اما در سال‌های اخیر، عکاسی در این مکان و گرفتن عکس‌های اینستاگرامی به قدری محبوب شده که بهتر است قبل از عظیمت به این محل، حتما جایی برای خود رزرو کنید، چون مخصوصا در روزهای اوج سفر، ظرفیت آن‌جا تکمیل است. البته حتی اگر برای عکاسی نیز به این محل نمی‌روید، باز هم بازدید از گالری فرش ایکمان، جذاب خواهدبود.

کمپ زدن در اطراف دره کیزیلچوکور

ممکن است مثل خیلی دیگر از توریست‌هایی که سفر به کاپادوکیا را انتخاب کرده‌اند، فکر کنید که اقامت در هتل‌های غاری این منطقه، بهترین گزینه خواهد بود. اما پیشنهاد ما این است که حتما یک شب کمپینگ در اطراف دره‌ی کیزیلچوکور را تجربه کنید تا ببینید، بودن در زیر آسمان کاپادوکیا، مخصوصا در شب‌های پر ستاره‌ی آن، دلپذیرتر از آن است که فکرش را کنید. جدا از آسمان پرستاره‌ی شب‌های کاپادوکیا، صبح که از خواب بلند می‌شوید، در منظره‌ی دیدنی دره، بالن‌های پر تعداد را می‌بنید که به پرواز در می‌آیند. البته نیاز نیست که تجهیزات کمپینگ را از ایران با خودتان ببرید. شرکت‌هایی مثل Panorama Camping تورهای اختصاصی به این منظور برگزار کرده و تجهیزات خیلی خوبی را نیز در اختیارتان قرار می‌‌دهند.

 

سفری عاشقانه به کاپادوکیا

یوگا در زمان غروب خورشید

اگر اهل یوگا باشید، حتما همیشه به دنبال جاهایی خاص و متفاوت برای انجام این ورزش خواهید بود. اما احتمالا، بودن در تراس‌های بزرگ هتل‌های غاری هنگام غروب خورشید -مخصوصا اگر در جایی آرامش بخش از کاپادوکیا اقامت داشته باشید- یکی از بهترین تجربه‌های شما برای انجام این ورزش خواهد بود. البته یک سری مراکز یوگا نیز در کاپادوکیا هستند که تمرینات گروهی را در چنین شرایطی برگزار می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به مجموعه‌های ifeelyoga و Workshipix اشاره کرد. در کنار این موارد، همچنین می‌توانید در تورهای تمیرن گروهی یوگا شرکت کنید. این تورها عموما ترکیبی بوده و از طرف مجموعه kapadokyayoga برگزار می‌شوند و شامل دوچرخه سواری، پیاده روی در طبیعت و همچنین تمرین یوگا در زمان غروب خورشید خواهند شد.

صرف صبحانه در میان بالن‌ها

حتی اگر مثل من، ترس از ارتفاع داشته باشید و هیچ وقت پرواز با بالن را امتحان نکنید، باز هم دوست دارید تا در سفر به کاپادوکیا، فعالیت‌های مرتبط با آن‌ها را انجام دهید. محل‌هایی در نزدیکی جایی که بالن‌ها برای پرواز اول صبح بلند می‌شوند، وجود دارد که در آن‌جا می‌توانید صبحانه خود را با تماشای آن‌ها میل کنید. البته در آن‌جا کافه یا رستورانی برای این کار وجود نداشته و باید بساط صبحانه را خودتان بردارید و به این فعالیت به شکل یک پیک نیک متفاوت نگاه کنید. البته تماشای بیش از ۱۰۰ بالن که یک جا از زمین بلند می‌شوند و آب و هوای معرکه کاپادوکیا در اول صبح، ترکیبی واقعا دلپذیر و متفاوت خواهد بود و تجربه‌ای فراموش نشدنی را برایتان پدید می‌آورد.

 

راهنمای اولین سفر به کاپادوکیا

تماشای نمایش شبانه در دودکش‌های جن

خیلی از آن‌ها که به تور کاپادوکیا می‌روند، از برگزاری چنین نمایشی با خبر نیستند. یک کمپانی معروف به نام Zelve Mapping هر شب نمایشی را با پروژکترهای مخصوص در این محل برگزا کرده و تصاویر زیبایی از دره زلوه و ساختار زمین شناسی آن را به نمایش می‌گذارد. البته نمایش یک قصه‌ی واحد داشته و از اولین حضور انسان‌ها در زمین‌های منطقه را روایت کرده و پیشرفت و شکل‌گیری این مکان را به شکلی که هست به نمایش می‌گذارد. نمایش هر شب بعد از تاریک شدن هوا اجرا می‌شود و ۳۰ دقیقه به طول خواهد انجامید. البته، متاسفانه اگر تعداد کسانی که برای خود جایی در این نمایش رزو کرده‌اند به حد نصاب نرسد، نمایش اجرا نخواهد شد. برای این کار، حداقل باید ۵ نفر بلیط شرکت در Zelve Mapping را تهیه کنند. اگر چه که نمایش‌های شبانه یا گالری‌های هنری متنوعی را در کاپادوکیا پیدا می‌کنید، اما هیچ کدام آن‌ها با نمایش بسیار جذاب که با استفاده از پروژکترهای خاص و پر قدرت در این مکان اجرا می‌شوند، قابل مقایسه نیستند.

در رستوران‌هایی که در دل صخره‌ها تراشیده شده‌‌اند، غذایی محلی بخورید

یکی از فعالیت‌هایی که حتما در سفر به کاپادوکیا، باید به انجام برسانید، خوردن غذا در رستوران‌هایی است که در دل صخره‌ها کنده شده‌‌اند. این دست رستوران‌ها را در منطقه زیاد پیدا می‌کنید اما پیشنهاد ما این است که برای تجربه‌ی بهتر، غذاهای محلی ترکی را انتخاب کنید تا در مجموع به یک ترکیب عالی برسید. کباب‌ها، دلمه‌های برگ و همچنین سوپ‌های کاپادوکیا بسیار محبوب هستند، پس آن‌ها را از دست ندهید.

تماشاب غروب خورشید در نقاط مختلف کاپادوکیا

وقتی برای تورهای موتورهای چهار چرخ یا کارهایی از این دست به دره‌های زیبا و معروف کاپادوکیا می‌رویدف عموما قبل از غروب خورشید به هتل با خواهید گشت تا تفریحات شبانه‌ی خود را در محیط دهکده پی بگیرید. اما هیچ وقت تماشای غروب خورشید در یکی از دره‌های زیبای این نقطه از ترکیه را از دست ندهید یا حداقل یک غروب را در دره‌ی رز یا جاهایی از این دست سر کنید. منظره‌ی غروب خورشید در این مکان‌ها، رویایی و فراموش نشدنی هستند و البته که می‌توانید، عکس‌هایی معرکه از آن‌ها بگیرید و روی شبکه‌های اجتماعی‌تان پست کنید.

 

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در کاپادوکیا

شرکت در تورهای اسب‌سواری

تورهای اسب سواری، فعالیتی جالب و جذاب در این منطقه از ترکیه است و مجموعه‌هایی مثل Dalton Brothers بیش از بیست سال است که این برنامه‌ها را برای توریست‌ها به اجرا می‌گذارند. در واقع بهتر است به جای شرکت در تورهای متفرقه، در سفرهای جمعی این شرکت شرکت کنید که هم مربیان مجربی دارند، هم اسب‌های خوبی و هم شما را به نقاط خاص و زیبایی در کاپادوکیا می‌برند. تورهای اسب‌سواری آرامش بخش هستند و به نقاط نمادینی همچون دره‌ی آسک، گولودره، دره‌ی کیزیلچوکور و ... برگزار می‌شوند و چند ساعتی نیز طول می‌کشد تا دوباره به محل شروع سفر برگردید.

شرکت در فستیوال کاپادوکس

در چند سال اخیر، شرکتی به نام Pozitif فستیوالی به نام کاپادوکس را در کاپادوکیا برگزار می‌کند که جنبه‌ای متفاوت به شهر می‌دهد. این فستیوال بخش‌های مختلفی دارد که شامل کنسرت‌های موسیقی بزرگ در محیط روباز، نمایشگاه هنرهای معاصر، فعالیت‌های مختلف تفریحی و جشن غذاهای محلی شده و از سال ۲۰۱۴ که شروع به فعالیت کرده، به مرور معروف و معروف‌تر شده است. البته کاپادوکس هر دو سال یک بار در پاییز برگزار می‌شود و هنوز بعد از همه گیری کرونا، تاریخ جدید برگزاری‌ آن مشخص نشده است. با این حال اگر فرصت سفر به کاپادوکیا در زمان برگزاری کاپادوکس را دارید، حتما سفر خود را برای این زمان برنامه‌ریزی کنید.

بازدید از موزه عجیب "مو"

یکی از عجیب‌ترین موزه‌های جهان، موزه مو در کاپادوکیا است که که حتی در کتاب گینس نیز به عنوان ششمین موزه عجیب دنیا از آن قید شده. این موزه را می‌توانید در بازار کوزه گری پیدا کنید، جایی که بیش از ۱۶ هزار بردیده‌ی مو توسط بانوان در آن‌جا آویخته شده است. داستان این موزه به سال‌ها قبل بر می‌گردد. زمانی که معشوقه فرانسوی فردی ترک، قصد برگشت به کشورش را داشت و برای این که خاطرش در کاپادوکیا به یادگار بماند، تکه‌ای از موی خود را برید و روی دیوار قرار داد. بعد از آن رسمی به وجود آمد که در نهایت این مکان را به موزه مو بدل کرده است.

 

حقایقی که درباره کاپادوکیا نمی‌دانید

۳۰ تیر ۱۴۰۱