مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در کاپادوکیا

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی در کاپادوکیا

بهار یکی از بهترین زمان‌ها برای رفتن به تور کاپادوکیا به حساب می‌آید. جایی که توریست‌ها در هتل‌های غاری آن می‌مانند، سوار بر بالن بر فراز شهر گردش می‌کنند و به گوشه و کنار این سرزمین عجیب و باورنکردنی سرک می‌کشند. اگر چه که خانه‌های غاری و تورهای بالن سواری فوق‌العاده جذابند اما خیلی اوقات ما فراموش می‌کنیم که این طبیعت کاپادوکیا است که آن را به چنین مکان خاصی بدل کرده است. پس بد نیست با هم مروری داشته باشیم به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی کاپادوکیا و از زیبایی‌های این گوشه از ترکیه برایتان بگوییم.

 

دره رُز (Rose)

اگر به عکس‌های این دره‌ی زیبا در کاپادوکیا نگاه انداخته باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که چرا نام آن را رُز گذاشته‌اند. این مکان حدودا ۱۰ دقیقا از گورمه با ماشین فاصله دارد و رنگ قرمز ملایم آن از دور مشخص است و جلوه‌ای بی‌نهایت زیبا به این محل بخشیده. این مکان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در کاپادوکیا به حساب آمده و البته که خیلی از زوج‌ها نیز برای گرفتن عکس‌های زیبا و متفاوت به این محل می‌روند. مسیر رسیدن به آن‌جا نیز خیلی ساده است و به راحتی با کمی وقت گذاشتن به دره‌ رز رسیده و می‌توانید از صخره‌های آن بالا بروید.

این مکان در فاصله‌ی کمی از کاووسین واقع شده که در ادامه‌ی لیستمان به آن‌جا اشاره خواهیم کرد. دره رز یکی از بهترین جاها برای تماشای غروب آفتاب خواهد بود چون آن رنگ نارنجی خاص زمان غروب و ترکیبش با قرمز-صورتی دره رز، زیبایی منحصر به فردی به این مکان می‌بخشد. بهترین زمان برای بازدید از این دره نیز دقیقا در همان موقع خواهد بود. البته این را هم باید در نظر بگیرید که دره رز جایی فوق‌العاده محبوب است و احتمالا در روزهای شلوغ سال، جمعیت زیادی را در آن جا ببینید اما با تمام این اوصاف، این مکان طبیعی کم‌نظیر، از جمله اولیویت‌های شما برای بازدید در سفر به کاپادوکیا باید باشد.

دره دِورنت (Devrent)

این مکان را به نام "دره‌ی تخیل" نیز می‌شناسند. جایی فوق‌العاده زیبا در کاپادوکیا که جزو عجایب این گوشه از ترکیه به حساب می‌آید. اما چرا دره دورنت عجیب است؟ به خاطر صخره‌هایی که در این محل واقع شده و هر کدام به شکلی خاص هستند و گاهی به شکل شتر بوده و بعضی دیگر شبیه به انسان هستند. همین امر هم باعث شده تا به دورنت، دره‌ی خیال بگویند. این موارد را با منظره‌ای زیبا و فرصت قدم زدن در زیبایی‌های طبیعی کاپادوکیا تلفیق کنید تا به جذابیت این محل برسید.

صخره‌های عجیب و مرموز دره‌ی درونت آنقدر ذهن شما را مشغول می‌کنند که به راحتی ساعت از دست شما در رفته و مدت زیادی را در این محل خواهید گذراند. البته این مکان حدود ۱۱ کیلومتر از گورمه و ۶ کیلومتر از آوانوس دور است اما از جمله روش‌های محبوب برای رفتن به آن‌جا، شرکت در تورهای اسب سواری است که در جمع‌های کوچک برای بازدید از دیدنی‌های کاپادوکیا مخصوصا دره دورنت انجام می‌گیرند.

 

سفر به کاپادوکیا برای بار اولی‌ها

دره کبوتر (Pigeon)

دره کبوتر آنقدر به اوچیسار نزدیک است که با پای پیاده هم قدم زنان می‌توانید به آن‌جا برسید. اما خود این دره بزر بوده و طولی به اندازه‌ی ۶ کیلومتر دارد و اگر بخواهید حسابی در آن‌جا بچرخید، نیاز به زمان زیادی دارید. خیلی‌ها برای دیدن این محل، در تور‌های ATV شرکت کرده و در این تور از دره کبوتر، دره رز و دره‌ عشق بازدید می‌کنند. ورود به این محل کاملا رایگان بوده و بهترین و زیباترین محل برای ورود به این دره نیز همان ورودی سمت اوچیسار است.

زیبایی این محل به واسطه‌ی کنتراست دلپذیر صخره‌های روشن و سبزی پایین آن است که تصویری جالب توجه به وجود می‌آورد. اما چرا نام این محل را کبوتر گذاشته‌اند؟ این مهم به خاطر لانه‌های کوچکی است که در دل سنگ‌ها برای کبوتران می‌کنده‌اند. حیواناتی که تا مدت‌ها منبع غذا و همچنین کود گیاهان در این منطقه به حساب می‌آمده‌اند. دره کبوتر هم برای تماشای غروب آفتاب دلپذیر بوده و از جمله جاهای مناسب برای عکاسی در کاپادوکیا به حساب می‌آید. البته کجای کاپادوکیا منطقه برای عکاسی مناسب نیست؟!

دره پاشاباغ (Pasabag)

دره عشق و دره گورکوندره جاهای دیگری در کاپادوکیا هستند که در آن‌ها دودکش‌های جن را مشاهده خواهید کرد. شکل خاصی از صخره‌ها که رسوب آن‌ها را به این ترتیب در آورده و مردم محلی به آن‌ها لقب دودکش‌های جن داده‌اند. دره پاشاباغ که البته آن را به نام دره راهبان نیز می‌شناسند نیز چنین دودکش‌های سنگی را در خود دارد.

زیبایی و متفاوت بودن این محل حتی در جایی همچون کاپادوکیا که همه چیز خاص است نیز منحصر به فرد بوده و شما را مجذوب خود خواهد کرد. در این محل صخره‌ها به بلندی جاهای دیگر نیستند اما ظاهری کاملا متفاوت داشته و رنگی تیره‌تر دارند و بیشتر شبیه به قارچ‌های سنگی هستند که از دل خاک بیرون زده‌اند. نکته مهم دیگر این است که پاشاباغ، ساده‌ترین مسیر را در بین خیلی دیگر از گزینه‌های امروز ما دارد و با ماشین دقیقا تا خود محل می‌توانید بروید.

 

چیزهایی که قبل از سفر به کاپادوکیا باید در مورد آن‌ها بدانید

دره ایهلارا (Ihlara)

دره ایهلارا با هر جای دیگری از کاپادوکیا که در لیست امروزمان تا به این‌جا آورده‌ایم متفاوت بوده و در واقع مکانی سرسبز و زیباست و عمق آن به حدود ۱۰۰ متر می‌رسد و طولی نزدیک به ۱۰ کیلومتر دارد. با توجه به سرسبزی و زمین حاصلخیز ایهلارا، بین قرون چهارم تا سیزدهم، صومعه‌های متعدد و مسیحیان زیادی در آن‌جا زندگی می‌کردند و به همین دلیل در دل صخره‌های ایهلارا، کلیساهای غاری زیادی را پیدا خواهید کرد. مسیر پیاده روی در این مکان واقعا زیبا و جذاب است و در سفر به کاپادوکیا، تنوعی را برایتان به وجود می‌آورد. برای این که توریست‌ها راحت‌تر بتوانند وارد دره شوند، یک مسیر پلکانی در نظر گرفته شده تا مجبور نباشید، راهی سخت و عجیب برای پایین رفتن پیدا کنید.

مسیر اصلی پیاده‌ روی در دره ایهلارا حدود ۴ کیلومتر است که در این مسیر به رودخانه مِلِندیز (Melendiz) می‌رسید. رودخانه اصلا عمیق نیست و به راحتی می‌توان از آن گذر کرد. در واقع وجود این رودخانه هوایی عالی را در طول فصل‌های گرم برایتان به همراه خواهد داشت و حسابی در کنارش خوش خواهید گذراند. درختان زیبا، زمین سبز، صخره‌های بلند که به شکلی زیبا دره را در بر گرفته‌اند و آب و هوای دلپذیر، دره ایهلارا را به جایی عالی برای دیدن در کاپادوکیا بدل کرده است.

دره عشق (Love)

دره عشق به چند مورد از جاذبه‌هایی که در لیستمان آورده‌ایم نزدیک بوده و شما در طی یک بعد از ظهر می‌توانید جاهایی همچون دره‌ رز، دره کبوتر و دره عشق را ببینید. این مکان حدودا ۱۰ دقیقه با ماشین از گورمه و ۱۵ دقیقه از اوچیسار فاصله دارد. به محض ورود به این محل، احتمالا فکر کنید که این صخره‌های سنگی به وسیله‌ی مردمی که در این‌جا زندگی می‌کرده‌اند، تراشیده شده و به این شکل درآمده‌اند اما در واقع تمامی این صخره‌ها به وسیله‌ی رسوب طبیعی شکل گرفته و این فضای عجیب و سورئال را به وجود آورده‌اند. وقتی به دره عشق می‌روید، چندین مکان عالی در ارتفاعات صخره‌های برای تماشای کل این محل پیدا می‌کنید که تصویری زیبا از جاذبه‌های طبیعی کاپادوکیا را برایتان به ارمغان می‌آورند.

این محل بسیار امن بوده و رفتن به جاهای بالادستش خیلی ساده است و همه به خوبی می‌توانند از بودن در آن‌جا لذت ببرند. البته وقتی عکاسی از مناظر طبیعی و صخره‌های عجیب در دره عشق را تمام کردید، سری به تاب معروف دره عشق که به شکل قلب طراحی شده و از آن چشم نظرهای ترکی آویزان است نیز بزنید و در آن‌جا نیز عکاسی کنید. در کل این منطقه نسبت به بعضی دیگر از دره‌هایی که از آن‌ها گفتیم، خیلی بزرگ نیست و زمان زیادی برای گشت و گذار در آن‌جا احتیاج ندارید و همین امر باعث می‌شود تا خیلی راحت‌تر از چند محلی که در آن نزدیکی هستند نیز دیدن نمایید.

 

بهترین سوغاتی‌های کاپادوکیا

دره زِلوه (Zelve)

 این مکان در نزدیکی دره ایهلارا قرار دارد و از بعضی جهات نیز شبیه به آن‌جاست. سرسبزتر از جاهای دیگر کاپادوکیا بوده، محلی‌ست که برای سالیان مختلف مردم در آن زندگی می‌کردند و مسیرهای پیاده روی راحت و در عین حال زیبایی دارد. جالب است بدانید که مسیر پیاده روی این دره، به صورت یک چرخه ۳.۲ کیلومتری بوده و شما در نهایت به همان جایی بر خواهید گشت، که مسیر را آغاز کرده‌اید و طول این راه نیز کم‌تر از یک ساعت از شما زمان می‌برد. بخشی از مسیر نیز سایه بوده و در روزهای آفتابی نیز می‌توانید به دره زلوه بروید و از بودن در آن‌جا لذت ببرید.
یکی از مشکلات دره زلوه این است که با توجه به کم‌تر معروف بودن آن‌جا، مسیرش به درستی علامت گذاری نشده که البته اگر به این مقصد ماشین بگیرید، خود راننده شما را به آن‌جا خواهد برد. این را هم در نظر بگیرید که اگر در تابستان به آن‌جا بروید، حتما یک دست لباس اضافه همراه داشته باشید چون رودخانه‌های خنکی که در این محل جاری هستند و می‌توانند محلی عالی برای خنک کردن خودتان باشند. در مجموع دره زلوه جایی بسیار زیباست که متاسفانه خیلی در تیررس گردشگران نیست و افراد زیادی از آن‌جا بازدید نمی‌کنند اما این مکان از بهترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی به حساب می‌آید که در تور کاپادوکیا می‌توانید به سراغش بروید.

 

۱۸ فعالیت در سفر ۴ روزه به کاپادوکیا

۰۳ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران