جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا (بخش اول)

کاپادوکیا یکی از مناطق بسیار دیدنی و جذابی است که در کشور ترکیه و مرکز آناتولی قرار گرفته است. این مکان بی‌نظیر که امروزه به مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی ترکیه تبدیل شده توجه توریست‌های ایرانی را نیز به خود جلب کرده است. آنچه که بیشتر از هر چیزی این مکان را دیدنی کرده طبیعت زیبا و پیشینه تاریخی آن است. برای اینکه در سفر با تور کاپادوکیا بتوانید حداکثر استفاده را از زمان خود داشته باشید و از تمامی جاهای دیدنی آن بازدید کنید در این مقاله به معرفی جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا پرداخته‌ایم.

 

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا

کاپادوکیا با در بر داشتن تعداد بالایی از آثار تاریخی و مکان‌های جذاب دیدنی جایی است که بازدید از آن آرزوی هر گردشگری است. بسیاری از جاذبه‌های این شهر توانسته‌اند نام خود را در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسانند. از جمله معروف‌ترین و دیدنی‌ترین این مکان‌ها که بازدید از آن‌ها به هر گردشگری واجب است، عبارتند از:

 

موزه‌ فضای باز گوریمه (Göreme Open-Air Museum)

موزه‌ فضای باز گوریمه با در بر داشتن مجموعه‌ای از کلیساها، صومعه‌های سنگی و نقاشی‌های خاص توانسته به یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا تبدیل شود. ارزش تاریخی این منطقه به قدری بالا است که امروزه تحت حفاظت یونسکو قرار گرفته است. طبق گفته باستان شناسان قدمت این مکان به بیش از ۱۰ تا ۱۲ قرن می‌رسد. از جمله کلیساهای دیدنی که در این منطقه قرار دارند می‌توان به کلیسای سیب (Elmalı Kilise)، کلیسای سنت باربارا (Azize Barbara Şapeli)، کلیسای مار(Yılanlı Kilise)، کلیسای تاریک (Karanlık Kilise)  و کلیسای قلاب (Tokalı Kilise) اشاره کرد. هر یک از این کلیساها دارای سبک معماری و تاریخچه‌ای جذاب و دیدنی بوده که توصیه می‌شود بازدید از آن‌ها در سفر خود به کاپادوکیا را هرگز فراموش نکنید.

 

اقامت ارزان در بهترین هاستل‌های کاپادوکیا

گوریمه (Göreme)

گوریمه نام روستایی است که در کاپادوکیا قرار گرفته و از نظر بسیاری از گردشگران و کارشناسان گردشگری عنوان زیباترین روستای دنیا را به خود اختصاص داده است. آنچه این روستا را جذاب‌تر می‌کند قرار گرفتن نیمی از روستا در دل خاک است. از جمله تفریحات لوکسی که گردشگران می‌توانند در روستای گوریمه تجربه کنند سوار شدن بر بالن‌های رنگارنگ و زیبا و تماشای طبیعت روستا از فراز آسمان است. حتی اگر سوار بر این بالن‌ها نشوید تماشای ده‌ها بالن از روی زمین و گرفتن عکس‌های یادگاری با این منظره می‌تواند لذت بخش باشد.پیشنهاد می‌کنیم در این رابطه حتما سری به مقاله بالن‌سواری در کاپادوکیا بزنید.

شهر زیرزمینی کایماکلی (Kaymaklı Underground City)

در دوران متعلق به عصر برنز هیتی‌هایی در محدوده کاپادوکیا زندگی می‌کردند که با کندن زمین شهرهای زیر زمینی را ایجاد کردند. بعدها در دوزان حمله‌ی اعراب و ایرانی‌ها، مردم از این شهرها برای فرار و مخفی شدن استفاده می‌کردند. امروزه نیز با داشتن تونل‌های تو در تو و بافت قدیمی و زیر زمینی به مکانی جذاب و دیدنی تبدیل شده‌اند. شهر زیر زمینی کایماکلی دارای هشت طبقه بوده و فقط طبقه چهارم آن برای بازدید توریست‌ها در نظر گرفته شده است.

 

سفری عاشقانه به کاپادوکیا

موزه‌ی فضای باز زلو (Zelve Open-Air Museum)

از دیگر جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا می‌توان به موزه فضای باز زلو اشاره کرد. این موزه با داشتن صخره‌های سنگی دیدنی و سکوهایی که به شکل غار هستند توجه هر گردشگری را به خود جلب خواهد کرد. به طوری که با قدم زدن و پیاده‌روی در این مکان تصور خواهید کرد که سفری در زمان داشته و قرن نهم میلادی بازگشته‌اید. در اصل این موزه روستایی برای زندگی مردمان در گذشته بوده که به دلیل فرسایش زمین و خطر ریزش سنگ در سال ۱۹۵۲ به کلی تخلیه شد. در زلو می‌توانید از کلیسایی به نام کلیسای انگور (Üzümlü Kilise) که یادگاری از آن دوران است نیز دیدن کنید.

شهر زیرزمینی درینکویو (Derinkuyu Underground City)

اگر دوست دارید در سفر خود به کاپادوکیا از عمیق‌ترین پناهگاه این شهر دیدن کنید حتما سری به شهر زیرزمینی درینکویو بیاندازید. این شهر زیر زمینی با داشتن تونل‌های پیچ در پیچ با طراحی بسیار جالب مکانی برای مخفی شدن از دست دشمن بوده است. علاوه بر آن در این شهر زیر زمینی همانند یک شهر واقعی مکانی برای برگزاری  مراسم دینی و حتی مکان‌هایی برای زندگی طولانی مدت تعبیه شده است. مهندسی این مکان به قدری حرفه‌ای و با حساسیت انجام شده که هر گردشکری با بازدید از آن متحیر خواهد شد.

 

راهنمای اولین سفر به کاپادوکیا

دره‌های سرخ و رُز (Red and Rose Valleys)

اگر در سفر خود به کاپادوکیا از بازدید مکان‌های تاریخی خسته‌ شدید می‌توانید سری به دره‌های سرخ و رز زده و از تماشای چشم‌انداز دنج و زیبای آن لذت ببرید. علاوه بر فضای سر سبز و زیبا وجود تپه‌هایی از سنگ‌های  صورتی، زرد و نارنجی که حاصل انفجارهای آتش‌فشانی و نتیجه گذر زمان بوده قطعا مورد پسند شما خواهد بود. در این بازدید می‌توان بومیانی را نیز مشاهده کرد که به کشاورزی در بین این صخره‌ها مشغول هستند. پس برای رقم زدن یک روز متفاوت لباس و کفش‌های راحتی خود را بپوشید و به دل طبیعت در بین این دره‌های زیبا وارد شوید.

 

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

نظرات کاربران