تجربه فعالیت‌های متفاوت در سفر به ایروان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
تجربه فعالیت‌های متفاوت در سفر به ایروان

پایتخت ارمنستان هر فصل هزاران هزار گردشگر را در خود میزبانی می‌کند. مهم‌ نیست که بهار خوش آب و هوا باشد یا پاییز بارانی و زمستان سرد، همیشه تعداد زیادی گردشگر هستند که تور ارمنستان را برای تعطیلات خود انتخاب می‌کنند. یک سری تفریحات معمول در این شهر هست که تقریبا همه آن‌ها را به انجام می‌رسانند. بازدید از میدان جمهوری، قدم زدن روی کسکید، گشت زدن در بازارهای محلی و بازدید از موزه ملی ارمنستان بعضی از کارهایی هستند که اغلب توریست‌ها در این سفر به انجام می‌رسانند. گزینه‌های لیست امروز ما اما کمی متفاوت‌تر بوده و بیشتر به جنبه‌هایی از ایروان اختصاص دارد که خیلی‌ها به سراغشان نمی‌روند.

 

تماشای نمایش در خانه اپرا ایروان

مردم ارمنستان به شدت به هنر علاقه دارند و این را به وضوح می‌توان در زندگی روزمره‌شان مشاهده کرد. یکی از جاذبه‌های گردشگری ایروان، خانه‌ی اپرای این شهر است که البته خیلی‌ها به دیدن بنای شگفت انگیز آن بسنده کرده و به سراغ نمایش‌های دیدنی که در آن‌جا برگزار می‌شود نمی‌روند. خانه‌ی اپرا ایروان تنها به نمایش‌های ایروان اختصاص ندارد و در این محل کنسرت‌های مختلف، نمایش‌های موزیکال و اجراهای هنری مختلف برپا می‌شود. کنسرت‌های جاز زیادی در طول سال در خانه  اپرا برگزار شده و کنسرت‌های فیلارمونیک نیز، شب‌های زیادی از این سالن را به خود اختصاص می‌دهند. البته این را در نظر بگیرید که این محل اصلا شبیه به دیگر سالن‌های کنسرت شهر نیست و کارهای قوی و با کیفیتی در این محل به روی صحنه می‌روند.

 

۵ صومعه‌ی تاریخی ارمنستان

رصدخانه اخترفیزیکی بیوراکان

یکی دیگر از فعالیت‌هایی که به مسافران تور ارمنستان و ایروان پیشنهاد می‌کنیم، رفتن به رصدخانه اخترفیزیکی بیوراکان و تماشای منظره‌ی ستارگان است. این رصدخانه از سال ۱۹۴۶ و در دوران حاکمیت کمونیسم در این کشور ساخته شده و با توجه به این که در ارتفاعات آرارات واقع شده است، به خوبی ستارگان را برایتان به نمایش می‌گذارد. گردشگران می‌توانند در روزهایی که هوا صاف است به با تاکسی به این محل رفته و با استفاده از تلسکوپ، به تماشای آسمان پرستاره پرداخته و کهکشان‌های زیبا را از این قاب تماشا کنند. فقط یادتان نرود که به محض رسیدن به ایروان، شبی را در رصدخانه رزرو کنید، چون ممکن است در شب مورد نظر شما رصد خانه پر باشد و شما این تجربه را از دست بدهید.

تفریح خانوادگی در یک پارک بازی زمان شوروی

مسلما پارک‌های بازی انتخاب خوبی برای یک تفریح خانوادگی در هر شهری به حساب می‌آیند. پارک‌های خیلی خوب با بازی‌های متنوعی در ایروان هستند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها پارک "زازالند" به حساب می‌آید. اما اگر به ایروان بروید، مطمئنا مشاهده می‌کنید که پارک‌های مختلفی از زمان شوروی در این شهر باقی مانده‌اند. پارک‌هایی که در همه جا ساخته شده و همه شبیه به هم هستند. بعضی بازسازی شده‌اند و شرایط خیلی خوبی دارند و بعضی دیگر نیز خیلی حال و خوش درستی ندارند. این پارک‌ها منحصر به کشورهایی هستند که در این حوضه حضور دارند و کم کم نسل آن‌ها در حال برچیده شدن است. پس بد نیست دست بچه‌ها را گرفته و ساعتی به بازی در محیط این پارک‌ها بپردازید و عکس‌هایی نیز در فضای متفاوتشان بگیرید.

 

سفرهای یک روزه به جاذبه‌های اطراف ایروان

ببینید فرش‌های ارمنی چطور بافته می‌شوند

به شدت پیشنهاد می‌کنیم که سری به کارخانه فرش مِگِریان (Megerian) زده و از روند تولید فرش‌ها دیدن کنید. تورهایی برای گردشگران در این محل برگزار می‌شود و یک تجربه منصحر به فرد برای شما به حساب می‌آید. همچنین در بخشی از این محل، فرش‌های مختلفی قرار دارند که به شکل یک موزه‌ی کوچک، کارها به صورت ایستاده به نمایش گذاشته شده است.

کشف اجناس خاص در بازارهای روباز

خیلی از ما وقتی برای خرید به بازارها و مراکز خرید می‌رویم، دنبال لباس، لوازم شخصی یا چیزهایی از این دست می‌گردیم. در بازارهای روباز ارمنستان اما اجناس خاصی پیدا می‌کنید که متفاوت بوده و شاید سوغاتی جذاب از سفر به ایروان به حساب می‌آید. بازار وِرنیساج جایی‌ست که به شما پیشنهاد می‌کنیم. این بازار در تمام طول هفته باز است اما روزهای یکشنبه، همه‌ی دست فروش‌ها در آن‌جا حضور دارند. این بازار در نزدیکی میدان جمهوری ایروان واقع شده و در آن‌جا می‌توانید کارهای چوبی دست ساز خاصی پیدا کنید. مثل صفحات شطرنج یا تخته نرد که به شکلی زیبا کنده‌کاری شده است. اجناس دسته دو خاص مثل دوربین‌های قدیمی یا تابلوهای هنری نیز، انتخاب‌های دیگر شما در این بازار هستند. حتی اگر بگردید، می‌توانید مدال‌هایی که در دوران قدیم به سربازان شوروی داده می‌شد را نیز پیدا کنید!

اسکی روی یخ را در ایروان تجربه کنید

برای این منظور دو پیشنهاد برای شما داریم. اگر به تور زمستانه ایروان بروید، می‌توانید بر روی دریاچه سوان که در آن ایام یخ می‌بندند، اسکی روی یخ را تجربه کنید. بخشی از این محل در این ایام، دور گرفته شده و مهیای این کار می‌شود و مردم زیادی نیز همه روزه به آن‌جا می‌روند تا از این پیست جذاب در محیط برفی ایروان، لذت ببرند. نیازی به داشتن تجهیزات ندارید و هر چیزی که بخواهید را در همان محل می‌توانید اجاره کنید. دور تا دور این پیست نیز دکه‌های مختلف اغذیه فروشی زده می‌شود و از شکلات داغ و چای و قهوه تا انواع ساندویچ‌ها را می‌توانید برای خوردن سفارش دهید.

البته اگر خیلی دوست دارید که حتما به سراغ اسکی روی یخ بروید اما در دیگر فصول سال سفر به ایروان را تجربه می‌کنید، می‌توانید به مجموعه ورزشی و کنسرت کارن دمیرچایان (Karen Demirchyan) رفته و در آن‌جا این ورزش را تجربه نمایید. این مجموعه‌ی بزرگ البته امکانات بسیار زیادی دارد که فقط یکی از بخش‌های آن، تنها پیست یخی استاندارد ایروان است. البته تنها زمانی این امکان را دارید که مسابقه یا برنامه‌ای خاص در آن‌جا برگزار نشود.

 

جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ارمنستان

آینده‌ی روشن ارمنستان را در مرکز "تومو" ببینید

در جاهایی همچون یادبود نسل کشی ارمنستان یا یادبود سربازان یِرابلور، از گذشته‌ی تاریک ارمنستان خواهید شنید اما مرکز تومو دقیقا بر عکس آن است و آینده‌ی روشن جوانان ارمنستان در این محل به خوبی خودنمایی می‌کند. این مکان جایی برای پژوهش‌هایی علمی در زمینه‌های مختلف است و برخی پروژه‌ها -مخصوصا در زمینه‌ی رباتیک و فناوری دیجیتال- نی زبه صورت عمومی نمایش داده می‌شود. این مکان یک برنامه‌ی رایگان برای جوانان ارمنی به شمار می‌رود و ۱۴ رشته‌ی مختلف را شامل می‌شود. تورهایی که برای بازدید از این محل برگزار می‌شود، با راهنمای انگلیسی زبان و به مدت یک تا یک ساعت و نیم خواهد بود.

تجربه‌ای هیجان انگیز بر زیپلاین ایروان

در ارتفاعات ایروان و در جایی با منظره‌ی بسیار خوب، یک زیپلاین معرکه با طول ۸۷۰ متر وجود دارد که شما را به یک سواری هیجان انگیز دعوت می‌کند. این زیپلاین در شروع حرکت شما را در ارتفاع ۱۲۳ متر رها کرده و وقتی به پایین پل می‌رسید، ارتفاعاتان به ۸۷-۹۰ متر از سطح زیرین خود می‌رسد. سرعت حرکت شما در بالاترین حد ۱۲۰-۱۳۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود و با این که این فعالیت خیلی کوتاه است اما به شدت هیجان زده‌تان خواهد کرد و آدرنالین خونتان را به بالاترین حد می‌رساند.

 

معرفی بهترین هتل‌های ۵ ستاره در ایروان

از تنها مسجد ایروان بازدید کنید

یا این که مردم ارمنستان به شدت مذهبی هستند و این کشور اولین سرزمینی بوده که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود شناخته است، از قرن‌های اخیر، رابطه‌ی آن‌ها با کشورهای همسایه مسلمان نیز خوب بوده و از همین رو مسجدی شیعه در قرن ۱۸ میلادی در این شهر ساخته شده که تنها مسجد شهر نیز به حساب می‌آید. این مکان از جمله قدیمی‌ترین ابنیه تاریخی پا برجا در ایروان و همچنین از بهترین نمونه‌های معماری ایرانی در پایتخت محسوب می‌شود. در سال‌هایی که شوروی بر ارمنستان حکومت می‌کرد، اجازه‌ی فعالیت به مسجد داده نمی‌شد اما از سال ۱۹۹۱ و بعد از استقلال دوباره این کشور، اداره‌ی این مسجد به مسئولان ایرانی سپرده شد و بار دیگر این مکان به عنوان مسجد شروع به فعالیت کرد. جدا از مسائل سیاسی و دینی، این مسجد بسیار زیبا بوده و محلی عالی برای بازدید و گرفتن عکس‌های زیباست.

سفرهای نیم روزه و یک روزه از ایروان

یکی از چیزهایی که همیشه به آن‌ها که سفر به ارمنستان را انتخاب می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم این است که پا را از ایروان فراتر گذاشته و حداقل یک روز از طول سفر خود را به دیدن جاذبه‌های گردشگری اطراف پایتخت بپردازند. هزینه‌های سفرهای بین شهری در ارمنستان بسیار کم بوده و به همین دلیل، این کار برایتان خرج زیادی نیز در پیش نخواهد داشت. مقاصد مختلفی هستند که به این منظور می‌توانید به سراغشان بروید. اچمیادزه از معروف‌ترین شهرهای نزدیک به ایروان است که با داشتن کلیساهای تاریخی متعدد، میزبانی عالی برایتان خواهد بود.

همچنین می‌توانید در یک سفر چند ساعته به کلیسای سراغ ویرانه‌های کلیسای باستانی زوارتنوتس رفته و از این میراق جهانی یونسکو بازدید کنید. گارنی با زیبایی‌های خیره کننده‌اش، صومعه گگهارد، خور ویراپ و خیلی مقاصد دیگر هستند که همگی انتخابی عالی برای این کار به حساب می‌آیند. با این که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در تور ایروان در این شهر باقی بمانند اما چیزهای زیادی برای کشف در اطراف این شهر وجود دارد که هر کدامشان می‌توانند، خاطره‌ای ماندگار و منحصر به فرد را در طول این سفر برایتان به جا بگذارند.

 

اقامت در هتل نورث اونیو ایروان

۰۱ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران