حقایقی که درباره کاپادوکیا نمی‌دانید

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
حقایقی که درباره کاپادوکیا نمی‌دانید

کاپادوکیا سرزمینی است که به خاطر صخره‌های منحصر به فرد، میراث تاریخی و سفرهای دیدنی با بالون‌های هوای گرم معروف است. این منطقه تاریخی که در آناتولی مرکزی قرار دارد، انبوهی از گردشگران را سالانه از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. این منطقه به قدری مقصد محبوب است که در سال ۲۰۱۹، در مجموع ۳.۸ میلیون گردشگر خارجی را به خود جذب کرد. بنابراین، اگر قصد دارید یکی از میلیون‌ها بازدیدکننده‌ای باشید که امسال این سرزمین جادویی را به کاوش می‌کند، در اینجا ده حقیقت جالب وجود دارد که ممکن است بخواهید درباره این مکان بدانید. تور کاپادوکیا پر از حقایق جذابی است که سفر به سرزمین افسانه‌ها را برایتان رقم می‌زند.

 

نامی که از شکوه اسب‌ها آمده

در حالی که کاپادوکیا امروزه به دلیل توپوگرافی ماورایی و ارتباط قوی با گذشته مشهور است، اما در دوران باستان به کلی برای چیز دیگری شناخته شده بود. کاپادوکیا در گذشته به خاطر اسب‌های زیبا شهرت داشت و حتی نام خود کاپادوکیا نیز از کلمه فارسی "Katpatuka" به معنای سرزمین اسب های زیبا گرفته شده است. طبق منابع باستانی اسب‌های اینجا را به عنوان خراج و یا هدایا به پادشاهان آشوری و ایرانی پیشکش می‌کردند. به علاوه زمانی که کاپادوکیا تحت حاکمیت پارسی‌ها بود، اسب به عنوان بخشی از مالیات پرداختی محسوب می‌شد. این فرهنگ هنوز بر مردم منطقه حاکم بوده و مردم محلی همچنان برای اسب‌ها ارزش زیادی قائل هستند، اسب‌هایی که گاهی اوقات برای حمل و نقل جایگزین به بازدیدکنندگان ارائه می‌شوند.

 

۱۸ فعالیت در سفر ۴ روزه به کاپادوکیا

سازه‌های سنگی و چشم انداز منطقه

منطقه کاپادوکیا در دوره سوم حدود ۶۰ میلیون سال پیش پس از وقوع یک توالی از فوران‌های آتشفشانی در آناتولی مرکزی شکل گرفت. فوران‌ها چیزی را تشکیل دادند که امروزه به عنوان دودکش‌های پریان و بسیاری دیگر شناخته می‌شوند. در واقع منظره خیره کننده معروف کاپادوکیا در اثر فرسایش آتشفشانی شکل گرفته است. فوران‌های آتشفشانی که کاپادوکیا را تشکیل داد، خاکستری را در سراسر منطقه بارید. با گذشت زمان خاکستر به داخل سنگ نرم که با بازالت پوشانده شده بود، سخت شد. این سنگ‌های آتشفشانی و متخلخل، با گذشت هزاره‌ها فرسوده شد و ستون‌هایی به ارتفاع ۱۳۰ فوت را تشکیل داد. بازالت سخت تر است و به آرامی فرسایش می‌یابد. بنابراین روی هر ستون کلاهکی به شکل قارچ ایجاد کرد. نتایج این فرآیند میلیون‌ساله دودکش‌های پری نمادین کاپادوکی است که امروزه به این اشکال عجیب و مرموز می‌بینیم.

ساکنان کاپادوکیا

کاپادوکیا از دوران پارینه سنگی دارای مهاجرانی بوده است. بین ۲۵۰۰ تا ۲۰۰۰ قبل از میلاد فرهنگ هاتی این منطقه را خانه می‌نامید و هیتی‌ها در حدود ۲۰۰۰ قبل از میلاد در اینجا ساکن شدند. آشوری‌ها نیز در همان زمان پست‌های تجاری را در کاپادوکیا تأسیس کردند. از سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد، این منطقه تا سال ۱۷ پس از میلاد، فرمانروایان را از فریگی‌ها و ایرانی‌ها به رومی‌ها را به خود دید که هر کدام سهمی در تغییرات تاریخی آن داشتند. در قرون وسطی، این منطقه به خاطر شرایط جغرافیایی و صخره‌ایش که جای خوبی برای پنهان شدن بود محل زندگی جوامع مسیحی و مردمی بود که از آزار و اذیت مذهبی می‌گریختند، و بنابراین ساکنان یک روش زندگی رهبانی را برای هزار سال پیش گرفتند.

بهترین مناظر

شکی نیست که کاپادوکیا عالی به نظر می‌رسد، و کاوش در این منطقه مناظر خیره کننده‌ای را به نمایش می‌گذارد. با این وجود، برای داشتن بهترین منظره از منطقه در تمام شکوه آن بهتر است با بالون هوای گرم در آسمان کاپادوکیا پرواز کنید. از هوا توپوگرافی منظره ماه منطقه یکی از فراموش نشدنی‌ترین مناظر را ارائه می‌دهد که شک نداریم تا عمر دارید هرگز خاطره آن را فراموش نخواهید کرد. جای تعجب نیست که پرواز با بالون در کاپادوکیا سالانه بیش از یک میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند. بیش از ۱۰۰ بالون هوای گرم در طول صبح به آسمان می‌روند که مناظر دیدنی است. بنابراین، اگر می‌خواهید از دیدنی‌ترین مناظر کلیساهای صخره‌ای و دودکش‌های پری لذت ببرید، پرواز با بالون را از دست ندهید.

 

سفری عاشقانه به کاپادوکیا

کلیساهای حجاری شده

کاپادوکیا همچنین به دلیل ارتباط تاریخی قوی خود با قرون وسطی که توسط کلیساهای سنگی پراکنده در سراسر زمین برمی‌آید و مشخص است، مورد توجه قرار می‌گیرد. تعداد این کلیساها به ۶۰۰ عدد می‌رسد و این احتمال وجود دارد که تعداد بیشتری از آن‌ها هنوز کشف نشده باشند. این کلیساها توسط راهبان در دوران تاریکی در صخره نرم کاپادوکیا حک شده بودند که برخی از آن‌ها نقاشی های دیواری چشمگیر اصلی خود را با جزئیات شگفت انگیز حفظ کرده‌اند. با این وجود، برخی از نقاشی‌ها بر اثر فرسایش شدید و تخریب مردم محلی خرافی که چشمان برخی از چهره‌ها را به دلیل ترس از چشم شیطان خراشیده‌اند، آسیب دیده‌اند. پربازدیدترین کلیساها در موزه فضای باز گورمه و سایر کلیساها در Zelve، Rose Valley و Red Valley هستند. در بازدید از این شهر سنگی هرگز رفتن به کلیسا را از قلم نیاندازید.

شهرهای زیرزمینی

در زیر مناظر بدیع کاپادوکیا بیش از ۵۰ شهر زیرزمینی پنهان شده است که عمرا چیزی درباره آن‌ها شنیده باشید. این شهرهای زیرزمینی هزاران سال پیش در صخره‌های آتشفشانی نرم حک شده‌اند و در طول سال‌ها میزبان ساکنان مختلفی بوده‌اند. برخی از آن‌ها تا هشت طبقه در زمین گسترش یافته‌اند. یک واقعیت جالب در مورد این شهرها این است که همه امکانات لازم برای داشتن یک زندگی روزمره را در خود جای داده بودند. وقتی درباره مهندسی هواگیری این شهرها تحقیق می‌کنید تازه شگفتی‌های باور نکردنی را کشف خواهید کرد شما را حیرت زده می‌کنند. این شهرها همه چیزهایی که یک شهر معمولی دارد، از ماشین‌های نوشیدنی گرفته تا مکان‌های پخت و پز، ذخیره‌سازی روغن و آغل‌های دام را داشتند. شهرهای زیرزمینی به عنوان پناهگاهی برای مسیحیان مورد استفاده قرار می‌گرفتند که از آزار و اذیت اعراب به اینجا پناه آورده بودند. شهرهای زیرزمینی در Ozkonak، Mazikoy، Kaymakli، Derinkuyu و چندین مکان دیگر وجود دارد که می‌توانید برای بازدید از آن‌ها بروید.

 

راهنمای اولین سفر به کاپادوکیا

گورمه

روستای گورمه یکی از معدود سکونتگاه‌های کاپادوکیا است که هنوز مسکونی بوده و به عنوان مرکز اصلی توریستی منطقه عمل می‌کند. این شهر در طول تاریخ خود در مجموع سه نام داشته است. زمانی که این گورمه تأسیس شد شهر را آوجیلار می نامیدند که به معنای شکارچی است. بعدها، قبل از رسیدن به نام فعلی خود گورمه، ماکان نامیده می‌شود. به علاوه نام امروزی گورمه معنای جالب به "اینجا نمی توان دید" ترجمه می‌شود، که اشاره به روشی دارد که مسیحیان در این منطقه از اعراب در طول حمله پنهان شدند. مسیحیان در حال عقب نشینی در بسیاری از شهرهای زیرزمینی این منطقه مخفیگاه‌هایی پیدا کردند که حیرت انگیز هستند. معمولا تورهایی که سفر به کاپادوکیا را ترتیب می‌دهند برای علاقه مندان به جستجوی بیشتر رفتن به گورمه را نیز که در نزدیکی کاپادوکیا قرار گرفته در برنامه‌شان قرار می‌دهند. بنابراین شما می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و از هر دو جا دیدن کنید.

سایت های میراث جهانی یونسکو

به دلیل تأثیرات عظیمی که انسان بر چشم انداز کاپادوکیا داشته است، بخش های خاصی از این منطقه جزو میراث جهانی یونسکو هستند. این‌ها شامل موزه فضای باز گورمه است که پربازدیدترین بخش کاپادوکی محسوب می‌شود. موزه، محوطه‌های صخره‌ای کاپادوکیا و آکتپه مجاور آن در سال ۱۹۸۵ به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شدند. همه مکان‌های ذکر شده نقاطی با ارزش جهانی برجسته هستند زیرا شواهدی از هنر بیزانسی ارائه می‌دهند و بقایای یک زیستگاه باستانی انسانی را در خود جای داده‌اند که قدمت آن به قرن چهارم بازمی گردد.

جشنواره‌های کاپادوکیا

کاپادوکیا نه تنها بازدیدکنندگان را به مناظر جادویی می‌برد. همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد در فستیوال‌های مختلف در زمان های خاصی از سال غرق شوند. این جشنواره‌ها عبارتند از:

Cappadox: این جشنواره از سال 2015 برگزار شده است و هنرهای معاصر محلی و بین المللی را با غذا، موسیقی و سایر برنامه‌های فضای باز ترکیب می‌کند. این در ماه ژوئن به مدت چند روز میزبانی می‌شود که بین توریست‌ها به خاطر تجارب فرهنگی جذابش بسیار محبوب است.

جشنواره موسیقی کاپادوکیا: در این جشنواره یک هفته‌ای گروه‌های کر و ارکسترهای مختلف به اجرای موسیقی می‌پردازد که علاقه‌مندان به موسیقی را از سراسر منطقه به این شهر باستانی می‌کشاند. معمولا این اجراها در مکان‌های منحصر به فردی از جمله کلیساهای بیزانسی، حیاط‌های پنهان و غارها برگزار می‌شود و هوای کاپادوکیا را با صداهای شیرین موسیقی کلاسیک پر می‌کند. جشنواره موسیقی کاپادوکیا در ماه جولای برگزار می‌شود. اگر قصد بازدید از کاپادوکیا را دارید یکی از بهترین زمان‌ها ممکن، هنگام برگزاری فستیوال موسیقی آن است.

جشنواره بالون کاپادوکیا: این رویداد در چهار روز در ماه جولای برگزار می‌شود که طی آن سنت بالون سواری کاپادوکیا را جشن می‌گیرند. شرکت در این جشنواره کاملا رایگان است و تنها هزینه پارک در محل رویداد از شما گرفته می‌شود. این رویداد منظره خارق‌العاده بیش از 100 بالون را که آسمان کاپادوکیا را پر می‌کند به نمایش می‌گذارد. در طی این فستیوال شما می‌توانید از گشت و گذار در نمایشگاه، غرفه‌های تجاری و سرگرمی لذت ببرید و چیزهای خوشمزه‌ای بخورید و سوغاتی و لوازم بامزه‌ای برای بردن به منزل خریداری نمایید.

نوشیدنی سنتی کاپادوکیا

به خاطر وجود زمین حاصلخیز آتشفشانی کاپادوکیا یکی از تولیدکنندگان نوشیدنی‌های باکیفیت و گوارای کشور است. این منطقه منبع مارک‌های معروف نوشیدنی است که بازدیدکنندگان می‌توانند در بسیاری از مغازه‌های سطح شهر آن را بخرند و یا در بهترین رستوران‌ها سفارش دهند.

 

کاوش در دره‌ها و تپه‌های کاپادوکیا

۳۰ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران