چرا باید به کاپادوکیا سفر کنیم؟

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
چرا باید به کاپادوکیا سفر کنیم؟

ترکیه همواره با داشتن شهرهای زیبا، مدرن و ساحلی خود توانسته توجه توریست‌ها را به خود جلب کند. اما شهر کاپادوکیا به غیر از تمامی شهرهای ترکیه بوده و حس و حالی کاملا متفاوت دارد. این شهر زیبای باستانی با داشتن طبیعتی منحصر به فرد، هتل‌های صخره‌ای خاص، بالن‌های معلق در هوا به آرزوی هر گردشگری تبدیل شده است. پس اگر به دنبال مقصد گردشگری متفاوت برای سفر هستید هیچ گزینه‌ای بهتر از تور کاپادوکیا برای شما عزیزان نخواهد بود. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را در مورد جذابیت‌های این شهر باستانی ترکیه آشنا کنیم تا متوجه باشید چرا باید تور کاپادوکیا مقصد گردشگری بعدی شما باشد.

 

غار گردی در کاپادوکیا

به محض ورود به شهر کاپادوکیا منظره‌ای جذاب و متفاوت از طبیعت خاص آن توجه شما مسافران را به خود جلب خواهد کرد. بدون اغراق می‌توان گفت کاپادوکیا شهری شگفت‌انگیز بوده و طبیعت آن ارزش یک بار بازدید را دارد. اما آنچه بیشتر از هر چیزی طبیعت این شهر باستانی را خاص کرده سنگ‌ها و صخره‌های عجیب و غریب آن است. به طوری که کل شهر با این صخره‌ها پوشیده شده و بومیان درون این صخره‌های غار مانند زندگی می‌کنند. صخره‌های کاپادوکیا حالتی قارچی شکل داشته و گردشگران آن‌ها را دودکش‌های پری می‌نامند. بسیاری از نظر بسیاری از توریست‌ها صخره‌های مسکونی و غیر مسکونی کاپادوکیا را فرازمینی‌ها بنا نهاده‌اند. پس اولین و اصلی‌ترین دلیل سفر ما به کاپادوکیا می‌تواند بازدید از طبیعت مبهوت‌کننده آن باشد.

 

کاوش در دره‌ها و تپه‌های کاپادوکیا

 

تجربه پرواز بر فراز آسمان با بالن‌های کاپادوکیا

کاپادوکیا با بالن‌ها معلق در آسمان خود به شهرت بالایی در بین دیگر مقاصد گردشگری دنیا رسیده است. به طوری که سالانه توریست‌های بسیاری صرفا برای تجربه بالن‌سواری مسیر کاپادوکیا را از جای جای دنیا در پیش می‌گیرند. با اینکه امروزه تجربه بالن‌سواری در بسیاری از شهرهای دنیا وجود دارد اما حس و حال این تفریح لوکس در کاپادوکیا کاملا متفاوت خواهد بود. به طوری که اگر سر خود را بالا گرفته و به آسمان نگاه‌ کنید ده‌ها بالن را در آسمان این شهر مشاهده خواهید کرد. حتی اگر علاقه‌ای به بالن‌سواری نداشته باشید تماشای بالن‌ها از دور بسیار لذت بخش هستند. پس حتما در تور کاپادوکیا به همراه داشتن دوربین عکاسی را فراموش نکنید. چرا که می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی را با منظره بالن‌ها در آسمان بگیرید.

بهترین فصل برای بالن‌سواری در کاپادوکیا بهار و تابستان است. چرا که در فصل‌های زمستان و پاییز احتمال وزش باد و کنسل شدن بالن‌سواری وجود دارد. پس اگر در مدت اقامت فرصت بالن‌سواری را داشتید آن را به روز دیگری موکول نکنید. چرا که احتمال دارد روز بعد وزش باد وجود داشته باشد و فرصت این تفریح لاکچری در کاپادوکیا را از دست دهید. همان طور که گفته شد بالن‌سواری از تفریحات لوکس در تور کاپادوکیا محسوب می‌شود. به همین دلیل هزینه‌های آن بالا است. هزینه بالن‌سواری در کاپادوکیا برای توریست‌ها بین ۱۲۵ الی ۳۰۰ یورو خواهد بود. برای این منظور باید از قبل بالن خود را از کمپانی‌های مربوطه رزرو کنید.

کاپادوکیا اکسکلوسیو (Cappadocia exclusive) از معتبرترین کمپانی‌های رزرو بالن در این شهر بوده که در صورت رزرو از چند هفته قبل می‌توانید از تخفیف‌های خوبی برخوردار شوید. البته اگر تصمیم به رزرو بالن از طریق سایت این کمپانی را دارید باید ۳۰ درصد از هزینه را از قبل پرداخت کنید. اگر احساس می‌کنید که بالن‌سواری تفریح بسیار گرانی در کاپادوکیا است برای یک بار دل را به دریا زده و این تفریح به یادماندنی را از دست ندهید. مطمئن باشید که هرگز پشیمان نخواهید شد.

 

بازدید از آثار باستانی ثبت شده در لیست میراث جهانی یونسکو در کاپادوکیا

برای کسانی که علاقه زیادی به بازدید از آثار باستانی معروف دنیا دارند، کاپادوکیا گزینه بسیار مناسبی می‌باشد. چرا که در این شهر شما فرصت بازدید از آثار باستانی را خواهید داشت که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. از جمله معروف‌ترین این جاذبه‌های گردشگری باستانی در تور کاپادوکیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موزه فضای باز گورمه (Goreme Open Air Museum)
  • شهر زیر زمینی کایماکلی (Kaymakli Underground City)
  • شهر زیرزمینی درینکویو (Derinkuyu Underground City)
  • روستای زیبای چاووشین (Çavuşin Village)
  • دره سوگانلی (Soğanlı Valley)
  • منطقه گوریمه (Göreme)

 

سفری عاشقانه به کاپادوکیا

 

فرصت اقامت در هتل صخره‌ای در کاپادوکیا

تمامی شهرهای توریستی دنیا دارای هتل‌ها و اقامتگاه‌های زیبا، شیک و مدرن هستند. کاپادوکیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما با این تفاوت که در این شهر باستانی و منحصر به فرد شما می‌توانید در هتل‌های صخره‌ای کاپادوکیا اقامت داشته باشید. بنابراین تجربه‌ای به یادماندنی را برای خود رقم خواهید زد. همان طور که گفته شد شهر کاپادوکیا از صخره‌ها و غارها ساخته شده است. این موضوع سبب شده تا امروزه برای رونق دادن به صنعت گردشگری ترکیه هتل‌های غاری با حفر غار ایجاد شود. البته بومیان این منطقه خود تا سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ در خانه‌های غاری اقامت داشتند. اما بعدها با قرار گرفتن نام این خانه‌ها در لیست میراث جهانی یونسکو مجبور به ترک آن‌ها شدند.

هتل‌های صخره‌ای کاپادوکیا دارای ظاهری سنتی و باستانی بوده اما از امکانات مدرن و به روز دنیا بهره برده‌اند. به طوری که توریست‌ها می‌توانند رفاه یک هتل ۵ ستاره را در آن‌ها داشته باشند. از جمله امکانات این هتل‌ها می‌توان به وای فای رایگان، حمام‌های مدرن و سنتی ترکیه، رستوران و ... اشاره کرد. این هتل‌ها دارای انواع اتاق‌های معمولی و سوئیت هستند. در نتیجه گردشگران می‌توانند بسته به شرایط و امکانات خود مناسب‌ترین اتاق‌ها را رزرو و اقامتی خاص را در دل کوه تجربه کنند. از جمله معروف‌ترین هتل‌های صخره‌ای کاپادوکیا عبارتند از:

  • سوئیت صخره‌ای کاپادوکیا (Cappadocia Cave Suites)
  • هتل صخره‌ای ویژه کلبک (Kelebek Special Cave Hotel)
  • هتل غار کایاکاپی (Layakapi Premium Cave Hotel)
  • هتل صخره‌ای ترا (Terra Cave Hotel)
  • هتل صخره‌ای یوناک اولری (Yunak Evleri Cave Hotel)
  • سوئیت‌های صخره‌ای آرتمیس (Artemis Cave Suites)
  • سوئیت‌های صخره‌ای سلطان (Sultan Cave Suites)

 

فرصت بازدید از شهرهای زیرزمینی در کاپادوکیا

بازدید از شهرهای زیر زمینی برای اغلب افراد می‌تواند ایده جذابی باشد. پس اگر شما نیز دوست دارید تا از شهرهای زیرزمینی قدیمی در سفر خود دیدن کنید پس بهتر است تور کاپادوکیا را در لیست مقاصد گردشگری خود برای سفر قرار دهید. شهرهای زیرزمینی از جمله مهم‌ترین گنجینه‌های این شهر صخره‌ای هستند. البته تعداد این شهرها در کاپادوکیا و مناطق اطراف آن زیاد است اما امروزه فقط چند مورد محدود برای بازدید گردشگران فراهم شده‌اند.

در سالیان دور مسیحیان منطقه با هدف مخفی شدن از دست سربازهای رومی اقدام به ساخت شهرهای زیر زمینی کرده‌اند. این شهرها دارای وسعت‌های بسیار زیادی بوده و به صورت کاملا مجهز و پیچ در پیچ در چندین طبقه ساخته شده‌اند. گفته می‌شود که هر کدام از شهرهای زیر زمینی کاپادوکیا ظرفیت جای دادن هزاران نفر را در خود دارند. از جمله امکانات تعبیه شده در این شهرها می‌توان به آشپزخانه حمام، انبار، محل عبادت و غیره اشاره کرد. به طوری که در طول جنگ و حمله دشمن مردم روزها و شاید ماه‌ها در این شهرها زندگی می‌کردند.

 

راهنمای اولین سفر به کاپادوکیا

 

پیاده‌روی و بازدید از طبیعت زیبای کاپادوکیا

بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایلی که باید هر گردشگری یک بار هم که شده باشد از شهر کاپادوکیا دیدن کند طبیعت زیبای ان است. به طوری که در این شهر تورهای طبیعت گردی برای گردش توریست‌ها و بازدید از تمامی بخش‌های جذاب این شهر تعبیه می‌شود. از جمله زیباتری جاذبه‌های طبیعی کاپادوکیا که همواره مورد توجه توریست‌ها بوده است می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دره‌های سرخ و رز (Red and Rose Valleys)
  • دره ایهلارا (Ihlara Valley)
  • دره پاشاباغ (Pasabag Valley)
  • طبیعت زیبای روستای اوچ حیصار (Uchisar Village)
  • دودکش‌های پری (Peri Bacaları)

 

شکم‌گردی در کاپادوکیا

اگر عاشق غذاهای ترکی و خوشمزه هستید رستوران‌های کاپادوکیا یکی از بهترین گزینه‌های انتخابی شما خواهد بود. چرا که در تور کاپادوکیا فرصت رفتن به رستوران‌های سنتی متنوع و مزه کردن غذاهای محلی منطقه را خواهید داشت. از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهایی که در کاپادوکیا می‌توانید پیدا کنید دیزی‌های مخصوص این شهر است. برخی از این رستوران‌ها حالتی مدرن داشته ولی اغلب آن‌ها به سبک سنتی دیزاین شده‌اند. به طوری علاقه‌مندان فرصت رفتن به رستوران‌های صخره‌ای با چشم‌انداز زیبا از شهر کاپادوکیا را نیز خواهند داشت. از جمله بهترین رستوران‌های کاپادوکیا که رفتن به آن‌ها را در طول سفر برای خوردن وعده‌های غذایی ناهار و شام توصیه می‌کنیم عبارتند از:

  • رستوران دیبک، برای خوردن کباب سفالی مخصوص کاپادوکیا
  • رستوران لیلا، واقع در هتل صخره‌ای موزه در اوچ یسار گورمه
  • رستوران ستن، با منظره‌ای شگفت انگیز از شهر کاپادوکیا برای خوردن انواع غذاهای ترکی و بین‌المللی
  • رستوران سیرگان، مناسب برای کسانی که دوست دارند غذایی خوشمزه به همراه موسیقی زنده میل کنند
  • رستوران آراخوان اوی، واقع در باغی زیبا با طبیعتی دلنشین

۲۲ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران