تازه‌ترین اخبار در مورد پاسپورت و واکسن کرونا

اطلاعات مفید
تازه‌ترین اخبار در مورد پاسپورت و واکسن کرونا

کل جهان در دو سال اخیر درگیر مشکل جدی شیوع ویروس کرونا بود. به طوری که این ویروس اقتصاد کل جهان را به خصوص در صنعت گرشگری با مشکل جدی روبرو کرده بود. خوشبختانه در ماه‌های اخیر با کشف واکسن کرونا و وارد شدن آن به بازار شاهد کاهش شدید مرگ و میر و درگیری ناشی از این ویروس در کل دنیا هستیم. در راستای این موضوع کم کم محدودیت‌های سفر نیز برطرف گردیده و مسافران می‌توانند تحت شرایط خاص سفر خود را انجام دهند. اولین و مهم‌ترین شرط برای سفر در این روزها تزریق دو دوز واکسن کرونای تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی و در دست داشتن کارت واکسیناسیون است. برای تسهیل این موضوع تمهیداتی در قالب ارائه پاسپورت‌ واکسن کرونا اندیشیده شده است. اگر شما نیز شاهد صحبت‌هایی در مورد گذرنامه واکسن کرونا بوده و علاقه به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع دارید شما را به همراهی ما تا انتهای این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

پاسپورت واکسن کرونا چیست؟

با توجه به اهمیت واکسناسیون در جلوگیری از شیوع و کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا کشورهای جهان برای پذیرش توریست ارائه واکسن کرونا را مطرح کرده‌اند. موضوع ارائه گواهی سبز دیجیتال برای مسافرینی که با هدف‌های تجاری، شرکت در همایش‌ها و اجتماعات، رویدادهای ورزشی، کنسرت‌ها، توریستی و ... قصد سفر دارند یک روزنه اومید برای بازگشت به روزها قبل از دوران کرونا است. این موضوع در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۱ توسط سران اتحادیه اروپا اعلام گردید. در ادامه به معرفی و بررسی انواع پاسپورت واکسن کرونا می‌پردازیم.

 

پرطرفدارترین هتل‌های دنیا از نظر گردشگران

 

انواع پاسپورت واکسن کرونا

همان طور که گفته شد با شیوع بیماری کرونا اغلب سفرها دچار مشکل‌های جدی شدند. اما با کشف واکسن کرونا و تزریق آن کشورها تصمیم به بازگشایی مرزهای خود کرده‌اند. اما برای اینکه بتوان اجازه ورود به کشوری را داشت دریافت پاسپورت واکسن کرونا الزامی است. در پی این موضوع چندین نوع گدرنامه توسط سازمان‌های مختلف پیشنهاد شده‌اند. در زیر به معرفی تک تک این موارد می‌پردازیم:

  • گذر سبز (Green Pass)

کشورهای اتحادیه اروپا برای جلوگیری از افزایش مرگ و میر و آمار ابتلا به بیماری کرونا پیشنهاد دریافت کارت سبز دیجیتال را که با نام گواهی سبز دیجیتال نیز شناخته می‌شود را عنوان کردند. در حقیقت این کارت گواهینامه‌ای برای اثبات واکسینه شدن فرد بوده و اجازه ورود و خروج از کشوری را خواهد داشت. مدت زمان اعتبار این گواهی تا شش ماه بعد از تزریق دوز دوم واکسن است. برای دریافت این کارت باید به وزارتخانه‌های بهداشت کشورها مراجعه کرد.

  • گذر مشترک (Common Pass)

مجمع جهانی اقتصاد  (WEF) به همراه یک سازمان خصوصی به نام بنیاد راکفلر پیشنهاد گذر مشترک را به افراد واکسینه شده داده است. البته استفاده از این گذرنامه هنوز اجباری نشده و فعلا در مرحله آزمایش است. در حال حاضر بعضی از شرکت‌های هوایی مثل کاتای پسیفیک هنگ‌کنگ، جت‌بلو آمریکایی، لوفت‌هانزا آلمانی، کانتاس استرالیایی، یونایتد ایرلاینز آمریکایی، فرودگاه‌های بین‌المللی توکیو، هیترو لندن و لیبرتی نیوآرک از پاسپورت گذر مشترک استفاده می‌کنند.

 

با واکسن سینوفارم اجازه سفر به کدام کشورها را داریم؟

  • گذر مسافرتی یاتا (IATA Travel Pass)

انجمن بین‌المللی حمل ونقل هوایی یاتا (IATA)، بحث دریافت گذرنامه واکسن کرونا را از مسافرین مطرح کرده است. برای اینکه افراد بتوانند گذر مسافرتی یاتا را دریافت کنند باید اپلیکیشن مربوطه را در تلفن همراه خود دانلود کنند. بعد از بارگذاری مدارک لازم از قبیل نتایج آزمایش کرونا و کارت واکسیناسیون می‌توانند IATA را دریافت کنند. این اپلیکیشن در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور دنیا قابل دسترسی است. همچنین بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مثل ژاپن، سنگاپور، قطر، امارات، هواپیمایی امارات متحده عربی، گروه خطوط هوایی بین‌المللی (شرکت هلدینگ هواپیمایی انگلیسی-اسپانیایی) و مالزی، کوپا ایرلاینز (شرکت هواپیمایی پاناما)، رواندایر، نیوزیلند و ... آن را به صورت آزمایشی به رسمیت شناخته‌اند.

  • گذر سلامت دیجیتال (Digital Health Pass)

یکی از شرکت‌های آمریکایی به نام IBM با هدف بازگشت دوباره مردم به اجتماع، سفر و مکان‌های عمومی گذر سلامت دیجیتال را پیشنهاد داده است. این گذرنامه به صورت یک برنامه برای تلفن‌های همراه طراحی شده و اطلاعاتی نظیر دمای بدن، نتایج آزمایش بیماری کرونا و وضعیت واکسیناسیون را ارائه می‌دهد.

 

بایدها و نبایدهای پاسپورت واکسن کرونا

با اینکه گذرنامه‌های متعددی توسط شرکت‌های مختلف برای مقابله با ویروس کرونا مطرح شده‌اند اما همچنان موضوع ورود افراد به اماکن عمومی و مسافرات با برخی شک‌ها و تردیدها روبرو است. مهم‌ترین موضوع به دلیل وارد شدن تعداد بالای واکسن‌های ساخته شده توسط کشورهای مختلف به بازار است. به طوری که هنوز بسیاری از این واکسن‌ها به صورت بین‌المللی به تاییدیه نهایی نرسیده‌اند. در نتیجه برای دریافت پاسپورت واکسن کرونا باید واکسن تایید شده توسط سازمان جهانی بهداشت را تزریق کرده باشید. پی حتی اگر گذرنامه واکسن خود را دریافت کرده باشید ولی واکسن تزریقی شما مورد تایید کشور مقصد نباشد اجازه ورد به آن کشور را نخواهید داشت.

از طرفی دیگر هنوز یک هماهنگی کلی بین خدمات گردشگری مثل خطوط حمل‌ونقل هوایی و زمینی، آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها انجام نشده است. بنابراین احتمال اینکه گذرنامه شما مورد تایید برخی شرکت‌ها و موسسه‌ها قرار نگیرد نیز دور از انتظار نخواهد بود. با تمامی این صحبت‌ها، سازمان جهانی گردشگری تاکید بر دریافت گذرنامه واکسن کرونا داشته و بر این باور است که با دریافت این گواهی مشکلات ناشی از ویروس کرونا تا حد بسیار زیادی قابل اجتناب خواهند بود. از جمله کشورهایی که با رعایت برخی پروتکل‌ها و در دست داشتن پاسپورت واکسن کرونا اجازه ورود توریست به خاک خود را می‌دهند عبارتند از: یونان، انگلیس، چین، ترکیه، نیویورک، اسپانیا، تایلند، استرالیا، گرجستان، جمهوری سیشل، استونی، لهستان، قبرس و ایسلند.

 

۷ مقصد عالی در دنیا برای عاشقان خرید کردن

۱۸ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران