معتبرترین پاسپورت‌های دنیا

اطلاعات مفید
معتبرترین پاسپورت‌های دنیا

کسانی که علاقه‌مند به سفرهای خارجی هستند همواره اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف برای آن‌ها جذابیت ویژه‌ای داشته است. حال به غیر از این موضوع کسانی که به فکر مهاجرت و دریافت اقامت کشوری دیگر باشند، توجه به قدرت پاسپورت کشورها برای آن‌ها اهمیت دوچندانی خواهد داشت. ناگفته نماند که ارزش پاسپورت هر کشوری به صورت سالانه بسته به سیاست‌های اعمال شده و شرایط بین‌المللی می‌تواند متغیر باشد. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم با توجه به آخرین رتبه‌بندی‌های انجام شده معتبرترین پاسپورت‌های دنیا را در سال ۲۰۲۴ معرفی کنیم. در انتها نیز نگاهی کوتاه به کم ارزش‌ترین پاسپورت‌های دنیا خواهیم داشت. اگر شما نیز به این موضوع علاقه‌مند هستید تا انتهای این نوشته همراه ما باشید.

 

نحوه رتبه‌بندی پاسپورت کشورها

قبل از اینکه به معرفی معتبرترین پاسپورت‌های دنیا برای برنامه‌ریزی گردشگران بابت سفر با تور اروپا و غیره بپردازیم قصد داریم تا شما را با نحوه رتبه‌بندی آن‌ها آشنا کنیم. معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین معیار در رتبه‌بندی پاسپورت در سطح جهانی با نام شاخص پاسپورت هنلی (Henley) شناخته می‌شود. شاخص پاسپورت هنلی چندین عامل مختلف را در بررسی‌های خود در نظر می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد کشورهایی که دارنده گذرنامه می‌تواند بدون ویزا به آنها دسترسی داشته باشد
  • روابط دیپلماتیک کشور مورد نظر با دیگر کشورها
  • توافقات بین المللی کشور مورد نظر با دیگر کشورها

در ادامه این صحبت‌ها باید بگوییم که روابط بین‌الملل نقش بسزایی در تعیین قدرت پاسپورت کشورها دارد. کشورهایی که روابط دیپلماتیک قوی و روابط بین‌المللی مثبت دارند، اغلب پاسپورت‌های قدرتمندی داشته و همین موضوع به شهروندان خود دسترسی گسترده بدون ویزا به سایر کشورها را ارائه می‌دهد. بنابراین پاسپورت آن کشور به عنوان معتبرترین گزینه در سطح بین‌الملل شناخته شده و معرفی می‌شود.

عکس: iworld.com

 

رتبه‌بندی معتبرترین پاسپورت‌های دنیا در سال ۲۰۲۴

همان طور که گفته شد موضوع اعتبار پاسپورت‌های دنیا از اهمیت فوق‌العاده زیادی در بین گردشگران بین‌المللی برخوردار است. از همین رو سالانه در نتیجه تحقیقات و آمارهای به دست آمده رتبه‌بندی در خصوص این موضوع ترتیب داده شده و قدرتمندترین و البته ضعیف‌ترین پاسپورت‌های دنیا تعیین می‌شوند. با توجه به بررسی‌ها در پنج سال گذشته، ژاپن و سنگاپور در رتبه اول فهرست پاسپورت هنلی قرار دارند. از همین رو تقاضا برای سفر با تور سنگاپور و البته ژاپن در آژانس‌های مسافرتی نسبتا بالا است؛ چرا که توریست‌ها دوست دارند از این کشورها دیدن کرده و با شرایط زندگی در آن‌ها آشنا شوند.

در سال ۲۰۲۴ نیز به روال سال‌های گذشته این دو کشور موفق شده‌اند صدر نشین جدول در بین قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان شوند. البته در این سال در یک تساوی بی‌سابقه چهار عضو اتحادیه اروپا نیز موفق شدند به این دو کشور آسیایی پیوسته و در صدر شاخص سال ۲۰۲۴ بنشینند. فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، سنگاپور و اسپانیا در حال حاضر قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را دارند و دارندگان آن‌ها می‌توانند به ۱۹۴ مقصد بدون ویزا دسترسی پیدا کنند. اگر مشتاق به بقیه رتبه‌بندی‌ها در خصوص معتبرترین پاسپورت‌های دنیا هستید، در زیر گردآوری کوچکی از آن‌ها را ترتیب داده‌ایم:

  • رتبه اول: سنگاپور، ژاپن، اسپانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا با اجازه سفر به ۱۹۴ مقصد بدون ویزا
  • رتبه دوم: فنلاند، کره جنوبی، سوئد با اجازه سفر به ۱۹۳ مقصد بدون ویزا
  • رتبه سوم: اتریش، دانمارک، ایرلند، هلند با اجازه سفر به ۱۹۲ مقصد بدون ویزا
  • رتبه چهارم: بلژیک، لوکزامبورگ، نروژ، پرتغال، انگلستان با اجازه سفر به ۱۹۱ مقصد بدون ویزا
  • رتبه پنجم: یونان، مالت، سوئیس با اجازه سفر به ۱۹۰ مقصد بدون ویزا
  • رتبه ششم: استرالیا، نیوزلند، لهستان، جمهوری چک با اجازه سفر به ۱۸۹ مقصد بدون ویزا
  • رتبه هفتم: کانادا، ایالات متحده، مجارستان با اجازه سفر به ۱۸۸ مقصد بدون ویزا
  • رتبه هشتم: لیتوانی، استونی با اجازه سفر به ۱۸۷ مقصد بدون ویزا
  • رتبه نهم: اسلوواکی، اسلوونیا، لتونی با اجازه سفر به ۱۸۶ مقصد بدون ویزا
  • رتبه دهم: ایسلند با اجازه سفر به ۱۸۵ مقصد بدون ویزا

با توجه به این رتبه‌بندی می‌توان متوجه شد که کشورهای آسیایی توانسته‌اند جایگاه بسیار خوبی را در فهرست معتبرترین پاسپورت‌های دنیا پیدا کنند. به خصوص اینکه دو کشور سنگاپور و ژاپن چندین سال است که در رتبه اول شاخص پاسپورت هنلی قرار گرفته و کره جنوبی نیز توانسته به جایگاه دوم در این دسته‌بندی دست یابد. برای پی بردن به اهمیت ارزش پاسپورت کشورها می‌توان گفت این گواهی بر روابط دیپلماتیک آن‌ها با کشورهای سراسر جهان است.

 

راهنمای کامل اخذ ویزای شنگن

عکس: edition.cnn.com

 

کم قدرت‌ترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴

چنانچه تا این بخش از مطالب همراه ما بوده باشید با معتبرترین پاسپورت‌های دنیا طبق آخرین آمارها در سال ۲۰۲۴ آشنا شده‌اید. اکنون سوالی که می‌تواند برای اغلب افراد پیش آید این است که ضعیف‌ترین پاسپورت‌های دنیا کدام‌ها هستند؟ شاخص پاسپورت هنلی فهرستی جهانی از ارزش پاسپورت همه کشورهای دنیا را ترتیب داده است که در ادامه به کم قدرت‌ترین پاسپورت‌های جهان بر اساس آن می‌پردازیم:

  • رتبه دهم از آخر: آنگولا با اجازه سفر به ۵۲ مقصد بدون ویزا
  • رتبه نهم از آخر: کنگو (جمهوری)، کامرون ، بوروندی با اجازه سفر به ۵۱ مقصد بدون ویزا
  • رتبه هشتم از آخر: ترکمنستان، لیبریا، لائوس، جیبوتی با اجازه سفر به ۵۰ مقصد بدون ویزا
  • رتبه هفتم از آخر: میانمار، اتیوپی با اجازه سفر به ۴۷ مقصد بدون ویزا
  • رتبه ششم از آخر: سودان جنوبی، کنگو (دوم.) با اجازه سفر به ۴۶ مقصد بدون ویزا
  • رتبه پنجم از آخر: سودان، نیجریه، اریتره با اجازه سفر به ۴۴ مقصد بدون ویزا
  • رتبه چهارم از آخر: لبنان ، ایران با اجازه سفر به ۴۳ مقصد بدون ویزا
  • رتبه سوم از آخر: سریلاتکا با اجازه سفر به ۴۱ مقصد بدون ویزا
  • رتبه دوم از آخر: کره شمالی، لیبی، بنگلادش، کوزوو با اجازه سفر به ۴۰ مقصد بدون ویزا
  • رتبه آخر: نپال، فلسطین با اجازه سفر به ۳۹ مقصد بدون ویزا

به همان اندازه که داشتن پاسپورت قدرتمند می‌تواند سفر کردن را برای دارندگان آن آسان کند به همان اندازه داشتن پاسپورت ضعیف می‌تواند سفر را برای گردشگران به امری پرچالش تبدیل کند. به عبارتی دارندگان پاسپورت‌های کم قدرت با مشکلات متعددی از جمله فرصت‌های محدود سفر و نیاز به درخواست‌های گسترده روادید در خصوص دریافت ویزا روبرو خواهند بود. برای کسانی که اهل سفرهای بین‌المللی هستند این چالش‌ها می‌توانند به طور قابل توجهی بر زندگی افراد تأثیر گذاشته و قدرت گذرنامه را به یک عامل مهم تبدیل کند.

عکس: indianexpress.com

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم رتبه‌بندی بسیار دقیقی از ارزش پاسپورت‌های جهان را بر اساس شاخص هنلی از دو نظر قدرتمند و ضعیف را ارائه دهیم. همان طور که گفته شد اصلی‌ترین معیار در تعیین معتبرترین پاسپورت‌های دنیا و برعکس بر اساس آزادی که برای سفر دارندگان خود به ارمغان می‌آورد سنجیده می‌شود. به عبارتی دیگر در حالی که برخی از گذرنامه‌ها درهای بسیاری را به روی گردشگران باز می‌کنند، برخی دیگر آزادی سفر محدودی را ارائه می‌دهند. به این معنا که کم‌قدرت‌ترین پاسپورت‌ها در فهرست گذرنامه هنلی ۲۰۲۴ کمترین آزادی سفر را داشته و دارندگان آن‌ها باید قبل از سفر به اکثر کشورها مراحل اخذ ویزا را طی کنند. در صورتی که هر چه ارزش پاسپورت کشوری بالا باشد نیازی به اخذ ویزا برای سفر به اکثر کشورهای توریستی دنیا نخواهد بود. در این میان کشورهای سنگاپور، ژاپن، اسپانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا بیشترین ارزش را از لحاظ گذرنامه‌ای به شهروندان خود به ارمغان می‌آورند. دو کشور نپال و Palestinian Territory نیز در پایین‌ترین رتبه این دسته‌بندی قرار دارند.

متاسفانه پاسپورت ایران جز کم ارزش‌ترین گذرنامه‌های دنیا بوده و در رتبه چهارم از آخر قرار دارد. هر چند این موضوعی ناخوش‌آیند برای توریست‌های ایرانی است اما خوشبختامه اغلب کشورهای توریستی مانند ترکیه، مالزی و ... از توریست‌های ایرانی تقاضای ویزا نمی‌کند. از طرفی دیگر مهم‌ترین کشورهای توریستی مانند سنگاپور، دبی، تایلند و ... که سفر ایرانیان به آن‌ها با اخذ قبلی ویزا همراه است پروسه چندان دشوار و چالش‌برانگیزی نداشته و به راحتی قابل دسترسی هستند.

 

ویزای فرودگاهی چیست؟

عکس: keesingtechnologies.com

 

۰۶ فروردین ۱۴۰۳

نظرات کاربران