۱۰ موزه‌ی زیبای دنیا را بشناسید

اطلاعات مفید
۱۰ موزه‌ی زیبای دنیا را بشناسید

موزه‌ها، نمادهایی مهم از تمدن و تاریخ در زندگی بشر به حساب می‌آیند. نمادهایی که نه تنها در محتوا، بلکه در ظاهر نیز باید نشان‌دهنده‌ی پیشرفت فنی و هنری مردم این کره‌ی خاکی باشد. از همین رو طراحی هنرمندانه‌ی بنای موزه‌ها، خود از اهمیت والایی برخوردار است. از همین جهت ما امروز به سراغ معرفی ۱۰ موزه‌ی زیبای دنیا رفته‌ایم. این موزه‌ها به واسطه‌ی ظاهر متفاوت و زیبایی که دارند برگزیده شده‌اند و از نظر محتوا، موزه‌های بهتری نیز در دنیا هست که می‌توان آن‌ها را معرفی کرد، همانطور که در پست برترین موزه‌های دنیا ۱۰ نمونه از آن‌ها را پیش‌تر به شما شناسانده‌ایم.

 

موزه اورسی، فرانسه

این موزه‌ی متفاوت و بسیار مهم در دنیا، بزرگ‌ترین مجموعه‌ی آثار نقاشی در سبک‌های امپرسیونیست و پست امپرسیونیست را به نمایش گذاشته است و از این رو اهمیتی ویژه دارد. جالب این جاست که موزه اورسی، پیش‌تر یک ایستگاه قطار بود و سپس به عنوان موزه‌ی هنرهای زیبا بازسازی شد و هنوز هم می‌توان المان‌های یک ایستگاه قطار را در آن مشاهده کرد. جایی در نزدیکی رود سن که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و انوار خورشیدی که از سقف و دیواره‌های شیشه‌ای آن به داخل می‌تابد، جلوه‌ای فوق‌العاده به آن می‌دهد.

 

 بهترین جزایر بدون اتومبیل دنیا را بشناسید

 موزه اورسی

 

موزه گوگنهایم، اسپانیا

ممکن است در نگاه اول، این سازه کمی عجیب به نظر برسد، اما طراحی هنرمندانه‌ی معمار مشهور آمریکایی-کانادایی، فرانک گری، یکی از زیباترین موزه‌های دنیا را در شهر بیلبائو پدید آورده است. این بنا از سنگ‌های معدنی، شیشه و تیتانیوم ساخته شده و به زیبایی‌ هر چه تمام‌تر انعکاسی از نور و رودخانه‌ نرویون که چسبیده به آن حرکت می‌کند را باز می‌تابد. این موزه در نهایت نقطه عطفی مدرن از معماری موزه‌ها در دنیا بوده و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این بخش از اسپانیا محسوب می‌شود.

 

 موزه گوگنهایم

 

مجموعه موزه‌های واتیکان، ایتالیا

مهم‌ترین آثار مسیحی را بدون شک باید در موزه‌های واتیکان جستجو کرد. موزه‌هایی که در قرن شانزدهم بنا گذاشته شده‌اند و در حال حاضر شامل ۵۲ گالری محسوب شده و نقاشی‌هایی بی‌بدیل از آثار نقاشان مهمی از جمله آفرینش آدم، اثر میکل‌آنژ در آن به نمایش در آمده است.نقاشی‌های سقفی، آثار خاص نگار گری و کتاب‌گری از جمله مهم‌ترین آثار این موزه‌ها به حساب می‌آیند و همچنین می‌توان در میان آن‌ها کارهایی از دوره‌ی رنسانس نیز مشاهده کرد.

 

 ۱۰ کارناوال زیبا وهیجان انگیز برتر دنیا 

 مجموعه موزه‌های واتیکان

 

موزه سلطنتی انتاریو ، کانادا

نظرات در مورد این بنا متفاوت است و همانطور که این بنای کریستال وال که گویی از دل زمین به بیرون زده را خیلی‌ها از جمله آثار مهم در معماری موزه‌ها به شمار می‌آورند، خیلی‌ها نیز آن را زشت و بدترکیب می‌دانند. هر چه که باشد، بنای این موزه که از شیشه، آهن و آلمینیوم ساخته شده، جاذبه‌ای نامتعارف در تورنتو و نماد قرن ۲۱ این شهر نامیده شده است. در این موزه‌ی تاریخ طبیعی و هنر و فرهنگ، شما با ۶ میلیون شیء مختلف مواجهید که آن را به بزرگ‌ترین موزه‌ی کانادا بدل کرده است.

 

 موزه سلطنتی انتاریو

 

موزه ملی هنر، ژاپن

از دیگر طراحی‌های خاص و عجیبی که در موزه‌ها می‌بینید و نظرات متفاوتی در مورد آن ارائه می‌شود، موزه‌ ملی هنر ژاپن در اوزاکا است. البته طراحی جدید این موزه که به دست سزار پولی انجام شده و در سال ۲۰۰۴ بازگشایی شد، در واقع جایگزینی برای بنای اصلی موزه بود که سال ۱۹۷۴ از بین رفت.  

 

 ۱۰ میراث جهانی محبوب یونسکو در دنیا را بشناسید 

 موزه ملی هنر

 

موزه بریتانیا، لندن

موزه بریتانیا، یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌داران در دنیا است که به غیر از آثار تاریخی، چندین اثر مهم معاصر نیز در آن به نمایش در می‌آید. موزه‌ای بزرگ و بسیار زیبا و گنجینه‌ای مهم برای بشر که آن را با موزه‌ی لوور مقایسه می‌کنند. این بنا در سبک نئوکلاسیک ساخته شده است و طراحی آن را معمار مشهور بریتانیایی، رابریت اسمیرک به عهده داشته است. ساختار این بنا که در سال ۱۸۵۲ ساخته شده، با الهام از معماری یونان باستان طراحی گشته و ستون‌های آن و استفاده از نور طبیعی در کلیت بنا، کاملا گواه این مدعاست. البته در سال ۲۰۰۰ بخشی از حیاط بزرگ این بنا سقفی شیشه‌ای پیدا کرد و حالا این حیاط بزرگ‌ترین موزه‌ی سرپوشیده اروپا محسوب می‌شود.

 

موزه بریتانیا 

 

موزه اسکار نیمایر، برزیل

این موزه را خود اسکار نیمار نساخته است و وی در زمان تمام شدن پروژه ۹۵ سال داشت. این مکان که به خاطر فرم خاص و زیبایی که دارد به "موزه چشم" نیز شناخته می‌شود، در واقع بزرگداشتی برای این معمار بزرگ است و در فضای ۱۸۵ متری آن، آثاری از وی و چند هنرمند بین‌المللی دیگر به نمایش گذاشته شده است. نمای این موزه از فلز و شیشه ساخته شده و اوایل سال ۲۰۰۳ به بهره‌برداری رسیده است.

 

 زیباترین کلیساهای دنیا با معماری خارق‌العاده 

 موزه اسکار نیمایر

 

موزه آرمیتاژ، روسیه

سفر با تور روسیه به سنت پترزبورگ شما را با دنیایی از دیدنی‌های هنری و تاریخی مواجه می‌کند. شهری خاص در روسیه که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های جهان یعنی آرمیتاژ را میزبان است. موزه‌ای که با نمایش ۳ میلیون قطعه که عمدتا به آثار هنری و فرهنگی دوران کهن مربوط است، جایگاهی والا داشته و از سال ۱۷۶۴ در این قصر زیبا فعالیت می‌کند. قصری که فراچسکو باتولومیو راسترلی آن را طراحی کرده و همین نمای زیبای بیرونی، خود از جاذبه‌های گردشگری سنت پترزبورگ به حساب می‌آید.

 

 ۶ مرکزخرید سنت پترزبورگ که بهترین خریدها را می‌توانید از آنها انجام بدهید 

 موزه آرمیتاژ

 

موزه سمیه، مکزیکوسیتی

هزینه و ایده‌ی ساخت این موزه‌ی زیبا را یک تاجر مکزیکی-لبنانی داده است و طراحی آن را به سه معمار سپرد که یکی از آن‌ها فرانک گری بود. این موزه از معدود موزه‌هایی در دنیا است که از بتدا به صورت خصوصی دایر شد و هزینه‌ی هنگفتی برای طراحی و آثار آن پرداخت شده است. به غیر از طراحی متفاوت و جذابی که در ظاهر موزه سمیه می‌بینید، ۶۰ هزار اثر هنری رده بالا در آن به نمایش گذاشته شده و سالانه حدود ۲ میلیون نفر از آن بازدید به عمل می‌آورند. کارلوس اسلیک، تاجری که این موزه را تاسیس کرد به یاد همسرش نام موزه را سمیه گذاشت.

 

 موزه سمیه

 

موزه‌های هنرهای اسلامی، قطر

دوحه قطر نیز در سال ۲۰۰۸ یکی از زیباترین موزه‌های دنیا را طراحی کرد. طراحی خاصی که برنده جایزه پریتزکر که مهم‌ترین جایزه معماری در جهان است را برای طراحش فراهم آورد. طراحی بیرونی این موزه همانطور که مشخصا از المان‌های اسلامی و عربی بهره می‌برد، دارای طراحی مدرن و خاص نیز هست و با رنگ بندی و بودن در کنار آب، جلوه‌ای متفاوت را به چشم بازدیدکنندگانش می‌نشاند. سازه‌ای ۵ طبقه که تمامی آثار آن متعلق به دوره‌های مختلف حکومت‌های اسلامی است.

 

 موزه‌هایی برای رویارویی با دنیای جذاب دایناسورها 

موزه‌های هنرهای اسلامی

۱۰ دی ۱۳۹۸

نظرات کاربران